Vervanger voor germanium transistor AC193K en AC194K

iets modern gaat het niet worden... wel bvb AC187K en AC188K . Die zijn ook niet meer zo jong, maar wel te vinden/kopen/krijgen.

mel

Golden Member

Een tor uit de BD serie denk ik ,die heb je ook complementair.
Wel even de ruststroom in de gaten houden.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
RAAF12

Golden Member

Zonder koelblokje maar wel gepaard https://www.haje.nl/product_info.php?cPath=43_45_1086_1092&product…
Moderner betekent een silicium tor maar die is niet een op een uitwisselbaar wegens de kniespanning, 0.2V vs 0.7V.

De germanium transistoren worden gebruikt in een éénvoudige push-pull audio versterker.
Met een moderne variant de BD135/BD136 of de BD139/BD140 zal het volgens mij ook wel kunnen lukken.
De weerstand(en) tussen de beide basis aansluitingen moet daarbij wel aangepast worden.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Zo eenvoudig gaat obouw van GE naar Si meestal niet. Spanningsval BE is bij GE veel kleiner, en ICeo is veel groter (er loopt automatisch al een rustroompje..) Voor toepassen Si gaat er meer dan alleen de basisweerstand moeten gewijzigd worden.

Op 29 juli 2020 22:28:14 schreef Martin V:
....
....
De weerstand(en) tussen de beide basis aansluitingen moet daarbij wel aangepast worden.

Ikzelf zou de weerstanden R761 en R762 verwijderen en vervangen door twee siliciumdiodes (bijv 2 x 1N4148 of 2 x 1N400x) in serie. Dan controleren of de emittorspanning van V717 ca 8,1V is.
Meet ook de spanning tussen de emittor van V719 en V720. Het mooist is als deze spanning 10mV of lager is. Als het geluid goed is, dan ben je klaar.

Je kan natuurlijk ook volgende schakeling toepassen ipv de weerstanden R761 en R762

code:


             naar basis V720
            |
    +-------+
    |       |
   | |      | Collector siliciumtransistor
R  | |_____|/ 
   | |     |\
    |       | Emittor
    +-------+
            |
             naar basis V719

R is een instelbare weerstand van 1k of 5k.
Om te beginnen loper iets boven halverwege instellen. Dan omlaagdraaien tot de mooiste ruststroom. Eindstand mag niet veel lager dan de middenstand zijn.

Welke betekenis hebben de puntjes bij C772 en C775 ?

Hubie

Special Member

Goeie vraag. NPO C's?? ik doe maar een gok.
Hieronder 8)7 Had ik moeten weten 8)7

[Bericht gewijzigd door Hubie op vrijdag 31 juli 2020 00:28:54 (31%)

RAAF12

Golden Member

@eross De buitenfolie van de condensator heeft twee punten. Op de condensator staat een streep dat is de markering waar de folie aan de draad vast zit.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 30 juli 2020 22:21:28 (11%)

Thevel

Golden Member

Op 29 juli 2020 22:25:18 schreef RAAF12:
Zonder koelblokje maar wel gepaard https://www.haje.nl/product_info.php?cPath=43_45_1086_1092&product…

Koelblokjes kun je van de originele afhalen en op de AC187/188 zetten.

RAAF12

Golden Member

Deze GE types zijn volgens mij iets dunner dan de originele uit de Philips/Siemens ect fabrieken. Maar met een passend beugeltje zijn ze ook goed te bevestigen op de koelplaat. Ik kan nu helaas niet bij mijn bakjes met onderdelen anders had ik de schuifmaat er even bijgepakt.

edit: links liggen de dunne types

vergane glorie :-) maar bewaar ze wel.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Misschien ad161/162? Dat is natuurlijk wel overkill maar ze zijn Ge en ze zijn gepaard, en nog redelijk verkrijgbaar dacht ik. Mechanisch kan het wel een uitdaging zijn wegens veel groter en heel anders gevormd.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op donderdag 30 juli 2020 22:57:31 (25%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 30 juli 2020 22:17:05 schreef RAAF12:
@eross De buitenfolie van de condensator heeft twee punten. Op de condensator staat een streep dat is de markering waar de folie aan de draad vast zit.

Montagevoorschrift van C772 snap ik. Die van C775 snap ik niet. Kennelijk is dat voor die twee condensatoren wel belangrijk, want de andere condensatoren hebben die markering niet.

RAAF12

Golden Member

Blijkbaar maakt het daar niet uit voor de werking of de folie aan de buitenzijde of binnenzijde zit. Maar dat is giswerk.

Op 30 juli 2020 22:58:42 schreef ohm pi:
[...]Montagevoorschrift van C772 snap ik. Die van C775 snap ik niet. Kennelijk is dat voor die twee condensatoren wel belangrijk, want de andere condensatoren hebben die markering niet.

De buitenfolie komt in principe aan het punt met de laagste impedantie. das voor C772 het geval voor C775 niet. Maar voor deze schakeling zal het echt niet uitmaken. Alles is vrij laagohmig. gewoon toepassing van de "art of electronics" vanuit het hoogohmige buizentijdperk, waarschijnlijk door een ontwerper met heimwee :-)

maartenbakker

Golden Member

Op 30 juli 2020 21:57:57 schreef eross:
Welke betekenis hebben de puntjes bij C772 en C775 ?

Spanning of diëlectricum. Er staat een legenda ergens in een hoekje van het schema.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

Op 31 juli 2020 10:31:46 schreef maartenbakker:
[...]
Spanning of diëlectricum. Er staat een legenda ergens in een hoekje van het schema.

Ik ga voor spanning.

Een ieder bedankt voor de bijdrage. Ik ga het even bekijken. Komt goed :).

Voor degenen benieuwd naar de puntjes bij de condensatoren, onderstaande de legenda zoals in schema staat:

vergeten

Golden Member

Waarom er hier dan per se 500v (!) condensator types worden geadviseerd, ben ik nou weer benieuwd naar.
250v lijkt mij ook al flink overkill bij een voedingsspanning van 12v.
Er zullen waarschijnlijk andere eigenschappen, die samengaan met een hoge toelaatbare werkspanning, een rol spelen.

[Bericht gewijzigd door vergeten op vrijdag 31 juli 2020 21:58:43 (34%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 31 juli 2020 21:44:36 schreef vergeten:
Waarom er hier dan per se 500v (!) condensator types worden geadviseerd, ben ik nou weer benieuwd naar.
.
Er zullen waarschijnlijk andere eigenschappen, die samengaan met een hoge toelaatbare werkspanning, een rol spelen.

lijkt me niet dat je het in de elektronica van de schakeling moet zoeken. 50V was voldoende geweest. Zal eerder praktische reden hebben : pootafstand van 500V type past beter bij de te overbruggen afstand op de print bvb, of nog massaal op voorraad? (toen)

maartenbakker

Golden Member

Of het dielectricum past beter bij de toepassing.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Het is op te zoeken in de databoeken wanneer Philips laagspannings folie condensatoren ging produceren. Ik vermoed dat het eind jaren 60 was. Straks ff een oude prijslijst opsnorren!

RAAF12

Golden Member

Philips keramisch 40V 180pF-22nF staat in de Kontaktgids 1971. Laagspanning folie niet van Philips, wel van Wima (100V) edit: oeps vergeten te editten 8)7

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 1 augustus 2020 23:42:13 (13%)

Op 1 augustus 2020 20:39:35 schreef maartenbakker:
Of het dielectricum past beter bij de toepassing.

gaat hier niet over rocket science noch hifi, alleen de ceramische ga je mijden op die plaats.