MOSFET gaat stuk

EricP

mét CE

Als ik het verhaal goed begrepen heb, gaat de FET dood bij inschakelen of bij uitschakelen.
De eerste gedachte is dan inderdaad een voeding die rare dingen doet. Alhoewel 'dat kan het niet zijn' een enge stelling is als je 'm niet onderbouwt, denk ik dat het voor nu veilig is om hier te beginnen - het is ook niet echt waarschijnlijk.

Dan komen we bij de FET. Die dingen kunnen aan de ene kant best veel hebben. Aan de andere kan: helemaal niks.
Qua stroom die erdoor loopt, krijg je een FET niet zo snel stuk. Wellicht als het langere tijd is, maar dat is doorgaans een thermisch verhaal.
Dan kom je bij de spanningen uit.

Ik weet niet wat er uit jouw PLC komt. Is dat een open collector uitgang vanaf de interne PLC voeding? Is het open collector vanaf de externe 24V? Is het een relais uitgang? (dat laatste denk ik niet, want dan zou je waarschijnlijk wel direct schakelen).
De externe voeding mag het dan misschien netjes doen... maar wie belooft dat voor de interne voeding van de PLC? Die uitgangen zijn waarschijnlijk bedoeld om relais te sturen. Die malen niet om een paar volt meer of minder --> dat zou een dingetje kunnen zijn. Een zener ondervangt dat deels. Maar zeners zijn traag. Mocht het om welke reden dan ook een smerige spike zijn, dan zou een zener wel eens te traag kunnen zijn. Mijn oplossing - naast een zener - zou een laag-impedant C-tje (ik zou tantaal pakken, puur omdat dat voor het grijpen ligt...) over de 24V vlak bij de FET en een diode tussen de uitgang van de PLC en de 24V op de C zetten. Die diode is wel snel. Je kunt de energie in de C dumpen en voor de rest heb je er geen last van. Enig dingetje: als je de boel uit zet en de voeding stort in, terwijl de PLC voeding trager in stort, dan zou je wellicht het achterland door die diode kunnen proberen te voeden. Dat is niet fijn. Om dat te voorkomen zou je dan plc-weerstand-diode naar Ctje-weerstand naar gate-weerstand naar GND / gate krijgen, waarbij je de eerste weerstand ff moet uitrekenen. 20mA bij 24V ofzo. 2k2? Uiteraard haal je die van je gate-weerstand af.

Dan vinden FETs het lang niet altijd leuk als de gate onder nul duikt. Het zou kunnen dat de uitgang van je PLC garandeert dat dat niet kan. Maar als je dat niet weet: clamping diode naar GND.

Dan zou je aan de uitgang nog iets met een snubber kunnen doen als je inductie van de draad als mogelijke dader beschouwt. Die kans acht ik niet zo groot, omdat TS beschrijft dat alles prima werkt als het eenmaal werkt. Ik neem daarbij maar even aan dat er in bedrijf ook regelmatig geschakeld wordt. Als het dan wel goed gaat, dan kom je toch meer in de hoek van 'voeding komt op, voeding gaat uit' uit.

Daarnaast is mijn ervaring dat veel FETs (althans... alles waar ik tot op heden mee gewerkt heb...) best wel iets aan de 'uitgang' kunnen hebben. Ik heb nog wat spul op bootjes staan. Een commercieel product werkend gemaakt zeg maar. Daar hangen FETs gewoon zonder enige bescherming aan meters bedrading voor 24V verlichting. Die 24V is een erg rekbaar begrip, zie het maar als 'automotive'. Dat werkt inmiddels 10+ jaar zonder enige hick-up. En als je zegt: slecht ontwerp!... dan kan ik alleen maar zeggen: welk ontwerp? Ofwel: het was weer eens iets door een 'gecertificeerd' bedrijf aan boord gemikt. Niet werken natuurlijk. De mannen gaan naar huis. Bootje moet naar zee. ff doen met wat er toevallig in de omgeving op zaterdag middag te koop is...

Op 31 juli 2020 08:55:35 schreef EricP:
Dan vinden FETs het lang niet altijd leuk als de gate onder nul duikt.

De meeste, zo ook deze specificeren dan iets van +/- 20V voor de gate spanning. Dat gaat niet snel fout.

Zou de TS de nullen wel aan mekaar gemaakt hebben? Misschien hangt dat los en dan kan je de gekste dingen krijgen. Lekstroom hier, 50Hz daar....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

Je hebt gelijk. Ik had daar 'ver onder nul' moeten typen...

De nullen niet aan elkaar... niet eens aan gedacht. Dat is zooooooo voor de hand liggend. Maar ja, met rare verschijnselen in eens niet meer :).

Lambiek

Special Member

Op 31 juli 2020 10:23:39 schreef rew:
Zou de TS de nullen wel aan mekaar gemaakt hebben?

Dat is nog een goeie rew, zou zomaar kunnen van niet.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 31 juli 2020 10:29:31 schreef Lambiek:
[...]
Dat is nog een goeie rew, zou zomaar kunnen van niet.

ja dat ken ik maar al te goed, dat is het eerste wat ik heb gecontroleerd.

Ik ga eens proberen bij iemand een oscilloscoop te lenen om eens wat metingen te doen.

Er gaat uiteindelijk maar 300mA door de FET. En de 3 keren dat een FET defect ging was toen ik de stekker in het stopcontact stak, nog nooit tijdens gebruik.

Ik heb een paar leds die oranje moeten kleuren en daarvoor het ik een PWM gemaakt met een 555, al de rest wordt met een PLC uitgang gestuurd en is de led dan minstens 1 sec aan en bij normaal gebruik max een 20 tal seconden.

Het is wel zo dat in mijn huis (ouder huis) niet alle stopcontacten van aarding zijn voorzien. Maar dat lijkt mij nu geen issue hier. Heb ook nog nooit een ander elektronisch toestel defect gehad in mijn huis.

EricP

mét CE

Er gaat uiteindelijk maar 300mA door de FET. En de 3 keren dat een FET defect ging was toen ik de stekker in het stopcontact stak, nog nooit tijdens gebruik.

Hoe weet je dat dat niet gebeurde toen je de stekker eruit trok?

Op 31 juli 2020 12:58:10 schreef EricP:
[...]Hoe weet je dat dat niet gebeurde toen je de stekker eruit trok?

Dat kan idd ook.

Lambiek

Special Member

Ik zou eerst die zenerdiode tussen de gate en source zetten als ik jou was.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

TVS niet beter?

En ik zweer nog steeds bij een gate driver. Dan weet je zeker dat je een loodrechte flank naar de gate krijgt, daar word je mosfet blij van. Had TS al verteld wat er uit de PLC naar de gate gaat? Misschien dat de uitgang van de PLC veel te hoogohmig is om een mosfet fatsoenlijk aan de sturen. En als die OC is dan wordt het sowieso even een dingetje (maar ook dan brengt de gate driver uitkomst).