Zonnestroom gebruiken om boiler te verwarmen

Goedemiddag,

Ik heb een grootverbruikaansluiting met 900 zonnepanelen. Bij grootverbruik kun je, niet salderen, en kost de inkoop € 0,18 en krijg je voor teruggeleverde stroom € 0,02 per kwh. Het is dus zaak om de stroom te gebruiken voordat deze de meter passeert. De meter is een Landis Gyr E650, hoofdaansluiting is 400 Ampère. Ze zijn zo slim geweest om hier geen P1 poort op te zetten. Nu wil ik iets maken dat de stroom meet, en bij een negatief verbruik een gebruiker variabel in te schakelen van 0-10 KW. Zodat je maximaal de goedkope energie kunt gebruiken om de woning bij te verwarmen. Iemand tips?

mvdk

Golden Member

Van welk meetbedrijf is die meter? Gewoon van de plaatselijke netbeheerder?
Er zijn meetbedrijven die soft en hardware leveren, (tegen betaling, uiteraard) die doen wat u wilt.

Lambiek

Special Member

Op 30 juli 2020 14:25:56 schreef adje Ampére:
Nu wil ik iets maken dat de stroom meet, en bij een negatief verbruik een gebruiker variabel in te schakelen van 0-10 KW.

Ik heb een keer iets gemaakt om panelen af te schakelen bij teveel terug levering. Ik weet het, het is zonde maar het kon niet anders. De persoon waar het voor was wilde geen zwaardere aansluiting.

Ik heb toen deze gebruikt in combinatie met een microcontroller.

https://www.googleadservices.com/pagead/aclk?sa=L&ai=DChcSEwiN8sDV…

Ze zijn er voor verschillende stroomsterktes.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Je kan altijd zelf een teller plaatsen na de hoofdteller. Voor deze grote vermogens wordt meestal gewerkt met kleine stroomtransformators rond elke fase. De tellers kunnen verschillende poorten hebben, vb modbus. Met deze signalen kan je dan naar een Siemens Logo / andere PLC welke dan lasten kan in/uitschakelen.
De sturing is over het algemeen redelijk te doen, probleem is meestal dat je geen zinvolle belastingen ter beschikking hebt als de zon volop schijnt.
Teller met stroomtransfo : https://xn--stromzhler-v5a.eu/messwandler/

niet salderen bij een grootverbruik aansluiting? lijkt me stug, t werk heeft diverse klanten die een trafo hebben die 3x zwaarder is als nodig zodat ze veel PV stroom kunnen terugleveren ivm enorme platte daken. sommigen hebben zelfs een meter van de roverheid eraan hangen, dan krijgen ze meer terug per geleverde kWh. je hebt ook bedrijven die hun dak verhuren aan een bedrijf welke weer het dak vollegt met panelen en daar hun in komen weer uithalen.

met 900 panelen kun je bijna 3x 100A terug leveren, lijkt me stug dat je daar amper iets meer kunt verdienen.

die meter is overigens al een ouder type welke bij bedrijven al een 20 jaar kan hangen. die bedrijven met grootverbruik meter hadden als eerste al een gprs verbinding om uit te lezen, scheelde maandelijks de meteropnemer langs sturen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bij grootverbruik krijg je inderdaad SDE subsidie voor de bruto opgewekte stroom. Circa €0,08/kwh. Daarna komt je eigen verbruik, en wat je niet zelf gebruikt gaat nogmaals door de hoofdmeter, met travo's inderdaad.
Hoofdmeter is geplaatst in 2019. Kunnen de ampereklemmetjes ook verschil in geleverd en teruggeleverd detecteren? Of alleen 0-10v van de stroomdoorlaat?

Lambiek

Special Member

Op 30 juli 2020 15:31:12 schreef adje Ampére:
Kunnen de ampereklemmetjes ook verschil in geleverd en teruggeleverd detecteren? Of alleen 0-10v van de stroomdoorlaat?

Het is alleen om de stroom te meten. Als je bijvoorbeeld een type hebt die tot 100A kan meten, dan zal deze 10V uitsturen als er 100A door gaat. Of 5V, ligt aan het gekozen type.

Maar allen met de stroom spoelen ben je er niet, er komt ook nog een controller bij met programmeer werk.

Dus als er iets standaard te koop is zou ik dat doen, of je moet het echt zelf willen maken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Klopt, met de 0-10 v kan ik wel weer verder met bv. Een Siemens logo. Gaat er alleen om hoe je dan meet welke richting de stroom op gaat; leveren of terugleveren.

Lambiek

Special Member

Op 30 juli 2020 16:16:19 schreef adje Ampére:
Gaat er alleen om hoe je dan meet welke richting de stroom op gaat; leveren of terugleveren.

Het gaat toch alleen om het terugleveren, als je teveel terug levert moet je andere verbruikers inschakelen. en als je minder terug levert schakel je ze weer uit.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ja, terugleveren en dan bijv. Schakelen boven de 5 of 10 kw. Maar als je de richting niet weet schakelt hij ook als je 10 kw afneemt uit het net, en dat is weer niet de bedoeling.

mvdk

Golden Member

Scharrel een ouwe kWh meter op. Zelfs een éénfase ding zal de job doen.
Knutsel daar een contactje in.
Er is een keer een topic langsgekomen met dezelfde vraag, daar is het toen wat meer sophisticated opgelost.

Lambiek

Special Member

Op 30 juli 2020 17:28:38 schreef adje Ampére:
Maar als je de richting niet weet schakelt hij ook als je 10 kw afneemt uit het net, en dat is weer niet de bedoeling.

Dat is niet de bedoeling, daarom moet je ook bij de omvormer meten of bij de kabel van de omvormer die je meterkast in gaat.

Op 30 juli 2020 17:31:43 schreef mvdk:
Scharrel een ouwe kWh meter op. Zelfs een éénfase ding zal de job doen.
Knutsel daar een contactje in.

Denk dat hij dat beter kan doen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
mvdk

Golden Member

Hoe is het 10 jaar geleden verder gegaan met de WKK aspiraties met de 7kVA generator? Die zonnestroom kun je toch óók gebruiken om het zwembad te verwarmen? Of inmiddels verhuisd?

Tellers met stroomtransfo kunnen inderdaad de richting van de stroom meten, de teller uit de link heeft 2 S0-puls uitgangen (een voor verbruik en één voor levering) en daarnaast ook nog een "Bus Kommunikationsschnittstelle nach EN13757-3". De uitdaging is dus om met deze signalen een sturing te programmeren die lasten schakelt. De S0-puls voor leveren kan je al inlezen in een PLC, de afstand tussen de pulsen bepaalt het geleverde vermogen (verschil tussen actueel verbruik en de opbrengst van de zonnepanelen).

Bedankt voor de Info! PS. mvdk de aggregaat heb ik nog steeds, alleen als noodstroomvoorziening, energetisch en prijstechnisch is het tegenwoordig niet echt interessant om hier warmte mee te maken...