eprom overzetten Samsung C6700 naar C6200

Hoi re_atari, die programmer heb ik al. Ik heb daar een keer een mtlogic tv met dood-in-standby weer levend gekregen. Kan ik daar ook het service menu mee resetten of unlocken denk je ?

Ik heb nu dit rare probleempje met dit moederbord uit China, wat volgens mij expres een restrictieve firmware heeft (leve de vrijheid hier..), want je kan het niet aanpassen via de usb, ook oudere en zgn. zero firmware wordt niet toegelaten, want die schijnt de poort en instellingen weer open te zetten om oudere upgrades in te laden via de usb. Maar ook daarmee lukt het me niet om die kl@#$!@ firmware van die Chinees er uit te flashen.

Weigert gewoon herkenbare legale updates ook van het bord! Het moederbord heeft bijna dezelfde layaout en componten als de ue6700 bord met dezelfe flashrom denkik. Maar het oude bord had een reboot issue ook. Dus.... beter is om de waarden te wijzigen of om het firmware menu te ontsluiten via het uitlezen van die eprom.

Maar ik probeer nu met een speciale ir a.b. voor dit toestel de zgn. submenus te ontlocken. Dat kan met een apk file die een service remote van Samsung maakt van een telefoon of tablet met een IR led aanboord. Helaas heb ik die zelf niet, het werkt alleen op de S4 /mini van Samsung en andere toestellen met een infrarood led. Ik heb wel een audio jack plug kabel oogje met ir led maar dat werkt niet op de audio output van de telefoon, helaas,..ledje wil niet oplichten (audio uit is ook wisselstroom dacht ik en die led werkt op gelijkstroom) en die app herkent dan weer de ir led niet....dus lastig probleempje. Ik dacht als het alleen de settings bewaart, en die oude eprom er zit, is in ieder geval de witbalans wel weer goed van het panel. MAar of t ie dan ook weer gaat rebooten en mischien bricken dat wil ik niet natuurlijk.

*hier heb ik geen app voor nodig

De firmware zit in de ROM ICM EProm, dus beide uitwisselen en hardware moet wel gelijk zijn..

Chineze bord heeft T-VAL6DCNC-10006.1 en VAL8DEUS-1005 firmware in de factory mode schermmode staan. Het C6700 bord heeft alleen T-VALDEUC (k) op een stickertje op de rom staan. Dus niet hetzelfde.MAar wel voor dezelfde chipset geloof ik. Alleen Chinese bord heeft geen CI interface dus....

*hier heb ik geen app voor nodig

....

[Bericht gewijzigd door Bart64 op donderdag 30 juli 2020 19:43:54 (97%)

*hier heb ik geen app voor nodig
maartenbakker

Golden Member

Ik dacht eigenlijk dat er voor de service remote gewoon een code van Aswo was voor hun COM types.

Je doet de toetscombi om in het servicemenu te komen toch wel vanuit standby?

On topic: ik geef het 70% kans dat je het mainboard brickt als je er Europese firmware op zet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 30 juli 2020 18:07:41 schreef Bart64:
Hoi re_atari, die programmer heb ik al. Ik heb daar een keer een mtlogic tv met dood-in-standby weer levend gekregen. Kan ik daar ook het service menu mee resetten of unlocken denk je ?

De programmer en test clip kun je alleen gebruiken om de in de IC's opgeslagen data uit te lezen. Daarna begint het monnikenwerk pas echt, te weten het reverse engineeren van de firmware en instellingen. Met vergelijken van de hexdumps kun je inschatten hoeveel inspanning en tijd dit zal gaan kosten, en of het je dat allemaal waard is. Ik hoop dat je voldoende documentatie tot je beschikking hebt, anders is het eigenlijk onbegonnen werk.

Ik heb nu dit rare probleempje met dit moederbord uit China, wat volgens mij expres een restrictieve firmware heeft (leve de vrijheid hier..), want je kan het niet aanpassen via de usb, ook oudere en zgn. zero firmware wordt niet toegelaten, want die schijnt de poort en instellingen weer open te zetten om oudere upgrades in te laden via de usb. Maar ook daarmee lukt het me niet om die kl@#$!@ firmware van die Chinees er uit te flashen.

Zitten er 25x flashrom op de mainboards, en zo ja, welke types zijn dat? Het is mogelijk dat Samsung de flashroms tegen overschrijven heeft beveiligd door WP (Write Protect, pin 3) aan GND te leggen. Zou wel erg vreemd zijn, omdat de firmware van de TV dan niet meer te updaten is, maar goed. In dat geval helpt alleen desolderen van het IC om het opnieuw te programmeren. Ik zou in dat geval een nieuwe flashrom van hetzelfde type bij Farnell o.i.d. bestellen om verdere pogingen tot patchen firmware daarmee te ondernemen, en dat vervangende IC terug te solderen. De flashrom die er oorspronkelijk op zat kun je dan veilig opbergen.

Heb je al op Badcaps gezocht naar threads over deze mainboards? Evt. kun je daar een thread starten met het verzoek of iemand in bezit van een identiek mainboard bereid is dumps van de flashrom en eeproms te uploaden.
Kijk maar eens op:
https://www.badcaps.net/forum/forumdisplay.php?f=31

Weigert gewoon herkenbare legale updates ook van het bord! Het moederbord heeft bijna dezelfde layaout en componten als de ue6700 bord met dezelfe flashrom denkik. Maar het oude bord had een reboot issue ook. Dus.... beter is om de waarden te wijzigen of om het firmware menu te ontsluiten via het uitlezen van die eprom.

Als de flashroms hetzelfde type zijn, kun je proberen de flashroms te desolderen en ze te swappen. Ik zou wel eerst de firmware met de test clip uitlezen voor je aan desolderen begint.

Als je de TV per se weer werkend wil krijgen, en het met de 2 mainboards die je nu hebt liggen echt niet wil lukken, kun je ook eens op ShopJimmy zoeken naar een vervangend mainboard. Dat kan je een hoop frustratie besparen. Wel eerst checken en evt. bij de leverancier navragen of je de firmware op dit mainboard kunt updaten.

Maar ik probeer nu met een speciale ir a.b. voor dit toestel de zgn. submenus te ontlocken. Dat kan met een apk file die een service remote van Samsung maakt van een telefoon of tablet met een IR led aanboord. Helaas heb ik die zelf niet, het werkt alleen op de S4 /mini van Samsung en andere toestellen met een infrarood led. Ik heb wel een audio jack plug kabel oogje met ir led maar dat werkt niet op de audio output van de telefoon, helaas,..ledje wil niet oplichten (audio uit is ook wisselstroom dacht ik en die led werkt op gelijkstroom) en die app herkent dan weer de ir led niet....dus lastig probleempje. Ik dacht als het alleen de settings bewaart, en die oude eprom er zit, is in ieder geval de witbalans wel weer goed van het panel. MAar of t ie dan ook weer gaat rebooten en mischien bricken dat wil ik niet natuurlijk.

Ik heb net even op Marktplaats gekeken, gisteren heeft een verkoper uit Wateringen een advertentie van 4 stuks Samsung S4 mini voor € 25 per stuk geplaatst. Als de procedure die je hierboven beschrijft daadwerkelijk goed werkt (heb daar zelf geen ervaring mee), lijkt me dat een betaalbaar alternatief voor een service remote control. De bewuste advertentie staat op:
https://www.marktplaats.nl/a/telecommunicatie/mobiele-telefoons-samsun…

Ik ken deze verkoper helemaal niet, dus de gebruikelijke voorzorgsmaatregelen inzake internetoplichting zijn op zijn plaats, maar dat spreekt vanzelf.

re-atari

Ok bedankt, de tv werkt wel al met t nieuwe oude mainbord hoor, alleen dus kan ik die submenu's niet openen. De rom swappen lijkt me verder niet de boel opblazen denk ik, het zijn alleen maar instellingen, zeker als ze het zelfde zijn. Met de oude erop zal ie het denk ik zowiezo dan wel weer doen. Uitlezen van de cc6700 eprom ga ik zeker even doen en dan een bin file zoeken voor die c6200 en die er dan op zetten.

*hier heb ik geen app voor nodig

Zo kan het ook, maar je mist wel de EU software...

Dat Chinese mainbordje is niet hardnekkig maar u daarentegen wel. U probeert een niet toestel geschikt mainbord die niet voor de Nederlandse markt bestemt is toch werkend te krijgen en dat gaat u vrees ik niet lukken. De signaal verwerking verschilt per continent en de netspanning/hertz ook. Dat kan de reden zijn dat de witbalans niet kloppend te krijgen is en teletekst e.d. niet werkend te krijgen is. Heel simpel gesteld u heeft een verkeerd mainbord bestelt en kon weten dat die niet geschikt was.

Ronald45

Golden Member

Dan zou hij evengoed nog in het service menu moeten kunnen komen

maartenbakker

Golden Member

Inderdaad zou ik het ook niet zo negatief willen stellen. Zorg wel dat je altijd naar de oude (nu dus werkende) situatie kunt terugkeren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het bord is fysiek bijna hetzelfde als het oude, ook VALDEU (is voor bepaalde chipsets nl) firmware . en aangezien de C serie moederborden bijna niet meer in Europa te krijgen zijn 2e hands en nieuw al helemaal niet meer ,maar kon ik er wel goedkoop eentje uit communistische China krijgen. De menutaal is in een andere taal Chinees maar ook Engels ook, maar verder werkt het gewoon, ook de digitale tuner ontvangt alle kanalen, de analoge waarschijnlijk niet maar die wordt toch niet meer ondersteund. De firmware is restricted zoals beschreven bij Samygo die erg veel aan Samsmung tv hacking hebben gedaan, vanaf de B series al , om meer functionaliteit en internet uit je tv te kunnen en internet@tv optie aan te zetten vooral bij D series mogelijk. Verder zijn spanningen e.d. allemaal hetzelfde hier in NL dus het bord heeft alleen beperkingen omdat het geen CI interface slot heeft en ook geen txt, maar ik denk dat die optie wel aan te zetten is, in een submenu. Panels zijn verder allemaal hetzelfde vaak. Aangezien China weinig internetvrijheid kent heeft dit land denk ik deze streng beperkte firmware geëist van Samsung ook wat betreft upgrading. Dus moet de eprom eraf hardware matig en die geherprogrammeeerd worden met de UA software die wel multilanguage is van een ander (vrijer) Aziatisch land, of land met UA borden. Het kan wel dus, maar je moet dus wel toegang krijgen tot de usb poort om die update te kunnen doen en die zit nu dus hardwarematig op slot. Ik heb een programmer al dus als ik die bin file heb van die 'vrije' firmware heb, kan ik wel een en ander aanpassen denk ik. Ook van een UA type dus dan.

*hier heb ik geen app voor nodig

Volgens mij heb ik in mijn antwoord van 31 juli hiervoor al een suggestie geleverd: vraag naar een werkende dump van de gewenste flashrom en eeprom(s) in het TV forum van Badcaps. Of op Samygo, ken die laatste niet maar uit jouw beschrijving lijkt me dat daar hackers actief zijn die je verder moeten kunnen helpen.

re-atari

De firmware zit toch in de eprom ? En DE flashrom met tv interface menu en software enzo toch die vierkante chip met sticker van de firmware (die lastiger is te vervangen omdat ie gereflowed is aan de onderkant ) ? Dus alle normale menu's en zo van de tv. In de eprom gaat toch een bin file ? In de flashrom de 'normale'update software? Als de eprom leeg is (niet geprogrammeerd), wordt deze dan geschreven door de tv zelf bij opstarten? OF is deze statisch (dus geprogammeerd door de fabriek in de service mode) en ook voorgeprammeerd toch. DIt voor alle duidelijkheid. Een lege eprom erin doet de tv volgens mij niet werken.

*hier heb ik geen app voor nodig

EEprom bevat de settings van de Firmware gerelateerde versie, veranderen van Epromkan mogelijk niet werken

Op 2 augustus 2020 13:56:05 schreef Bart64:
De firmware zit toch in de eprom ? En DE flashrom met tv interface menu en software enzo toch die vierkante chip met sticker van de firmware (die lastiger is te vervangen omdat ie gereflowed is aan de onderkant ) ? Dus alle normale menu's en zo van de tv. In de eprom gaat toch een bin file ? In de flashrom de 'normale'update software? Als de eprom leeg is (niet geprogrammeerd), wordt deze dan geschreven door de tv zelf bij opstarten? OF is deze statisch (dus geprogammeerd door de fabriek in de service mode) en ook voorgeprammeerd toch. DIt voor alle duidelijkheid. Een lege eprom erin doet de tv volgens mij niet werken.

Dit had ik in de 1e alinea van mijn antwoord van 30 juli al beschreven.
Nog een keer voor de duidelijkheid:
- de firmware (besturingsprogramma van de TV) is opgeslagen in een flashrom, een 8-pins IC met typenr. startend met 25x gevolgd door een aantal cijfers die de omvang in kbit aanduiden;
- de settings (o.a. gebruikersinstellingen) zijn op hun beurt weer opgeslagen in een eeprom, een 8-pins IC met typenr. 24c of 24lc ook weer gevolgd door een aantal cijfers ter indicatie van de capaciteit in kbit.

Het is van belang zowel flashrom als eeprom van het ene mainboard naar het andere te swappen. Het is mogelijk dat de ene firmware de settings op een andere wijze of volgorde in de eeprom opslaat, waarna de geswapte firmware zich in de (voor hem onbegrijpelijke) instellingen verslikt. Dat kan tot gevolg hebben dat het mainboard 'gebricked' wordt.

Als de flashrom op het mainboard (zoals je hierboven aangeeft) aan de onderkant is gesoldeerd, zou ik de handdoek in de ring gooien. IC's in een dergelijke behuizing kan een amateur vrijwel niet met succes (de-)solderen. Ik vraag me wel af of je het over de flashrom hebt, bij mijn weten worden flashrom IC's nl. alleen in DIL, SMD of SOIC behuizing geleverd, dus niet in BGA.

Volgens mij zijn in alle bovenstaande antwoorden de te nemen stappen duidelijk aangegeven, meer valt er niet over te zeggen. Ik heb echter niet de indruk dat je daar tot nog toe veel mee hebt gedaan. En de door de diverse CO'ers gegeven input niet of slechts half hebt gelezen/begrepen.

re-atari

Ik heb heel goed begrepen waar nu de flashrom zit, dat zei ik al in het begin ook in een andere thread. Overzetten van de volgens Samygo eprom S24CS0 (ic4002) geeft geen verschil tv start gewoon met dezelfde instellingen op. Dit is een tijdelijk geheugen volgens mij. Uitlezen van deze eprom met de programmer gaf geen resultaten ook al omdat deze niet echt in de lijsten van voorinstellingn voorkomt, daarom op common uitgelezen maar geen info verkregen. Het is een 2k geheugen eprom volgens de specificaties van de datasheet. Moet de programmer aangepast worden of niet met de jumpersettings misschien ? Wel had ik de connector goed op de 24xxx ipv 25xxxtype ingeklikt. De 25XX type zit ook niet op dit moederbord het heeft al een groter flashrom geheugen, waar ook een stickertje opzit met T. VAL DEUC (k) 25.5.10 10.12.3. 54c1 [4]. Deze is echter aan deonderkant gereflowed en laat ik dus liever zitten ivm schade loshalen. Ik denk toch dat ik alleen met de speciale servicemode a.b. app op de samsung s4 met i.r. led die submenu's kan openen. Samygo beschrijft ook nog een andere methode via terugkopieren firmware via usb mode via hotelmenu of exlink interface maar dat is mij iets te ingewikkeld. Tv werkt verder goed alleen is de witbalans in de menu's iets te paars, met de white balance settings van het gebruikersmenu is het weergegeven tv beeld wel redelijk goed (alleen iets te licht).

[Bericht gewijzigd door Bart64 op maandag 3 augustus 2020 17:59:35 (12%)

*hier heb ik geen app voor nodig

Er loopt hier op CO een andere thread over een Samsung C6700 TV met kuren, mogelijk kan de TS van die thread je helpen aan dumps van de flashrom/eeprom.

Zo te zien heeft zijn TV last van een defect panel, dus misschien kun je (als het voor jouw TV geschikt is) zelfs het complete mainboard van hem overnemen. Lijkt mij wel de eenvoudigste route om je TV weer werkend te krijgen.

Evt. kun je daarna zelf proberen dumps te maken van de flashrom/eeproms, om te proberen het Chinese mainboard naar working state te hacken.

Kijk maar op:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/150603

re-atari

maartenbakker

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 5 augustus 2020 11:48:05 (95%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
brains

Special Member

Dat is mijn topic ;)
Omdat het om vermoedelijk hetzelfde toestel gaat was ik dit topic ook gaan lezen.
Ik heb echter weinig kaas gegeten van rom dumpen en vermoed ook niet de juiste apparatuur. Wat niet wil zeggen dat ik het best wil proberen als iemand het kan uitleggen hoe het moet om de Rome uit te lezen.
Probleem lijkt bij mij ook het mainboard te zijn. Paneel is waarschijnlijk in orde. Zoals in het topic kan lezen schijnt de bga vaak kapot te gaan als in bals die losraken. Ik ben er nog niet uit wat ik precies ga doen.
Blijkbaar is dit een probleemgeval, de c serie.
Ik heb nog geen donor toestel gevonden op marktplaats helaas. Ik kijk of ik eentje kan vinden met defect scherm. Maar aangezien ze vaak kapot gingen op mono denk ik dat het lastig gaat worden.
Waar kan ik die speciale Samsung apk vinden? Of op welke naam moet ik googlen?
Daar heb ik wel oren naar want ik heb nog oude S4 of andere Samsung met je liggen. Zou een fijne tool zijn voor mij.

[Bericht gewijzigd door brains op woensdag 5 augustus 2020 16:40:47 (13%)

Op 5 augustus 2020 16:35:36 schreef brains:
Dat is mijn topic ;)
Omdat het om vermoedelijk hetzelfde toestel gaat was ik dit topic ook gaan lezen.
Ik heb echter weinig kaas gegeten van rom dumpen en vermoed ook niet de juiste apparatuur. Wat niet wil zeggen dat ik het best wil proberen als iemand het kan uitleggen hoe het moet om de Rome uit te lezen.

Je hebt wat hardware en software nodig om een flashrom/eeprom uit te lezen, zie de tekst en foto's in mijn antwoord van 30 juli. Om die spullen speciaal hiervoor aan te schaffen lijkt mij wat overdreven, als je er in de toekomst verder niets meer mee gaat doen.

Probleem lijkt bij mij ook het mainboard te zijn. Paneel is waarschijnlijk in orde. Zoals in het topic kan lezen schijnt de bga vaak kapot te gaan als in bals die losraken. Ik ben er nog niet uit wat ik precies ga doen.

Als ik het me goed herinner, heb ik in een andere thread gelezen dat CO lid 'Deusjevoo' de apparatuur en ervaring heeft om BGA's succesvol te reballen. Je kunt proberen of hij bereid is jouw mainboard onder handen te nemen. Moet je uiteraard wel zeker weten dat de storing daadwerkelijk aan die BGA chip ligt...

Waar kan ik die speciale Samsung apk vinden? Of op welke naam moet ik googlen?
Daar heb ik wel oren naar want ik heb nog oude S4 of andere Samsung met je liggen. Zou een fijne tool zijn voor mij.

Deze vraag zal de TS kunnen beantwoorden, heb hier zelf nl. geen ervaring mee.

re-atari

Hoi mr Brains, die apk file voor je s4 is te vinden op de Samygo (WiKi) site, per modelseries staan daat hele goede tips en downloads, voor die APK moet je even zoeken op het forum. Zou wel even registreren dan kan je ook posten, maar ik heb er nog geen antwoord gehad, ook omdat ze newbies eerst zelf even laten zoeken en de site voor de meer ervaren programmeurs en ontwikkelaars is, omdat er ook veel applicaties specifiek voor je tv worden gemaakt. Die programmer/reader heeft hier niet zoveel zin, ook omdat de nieuwere smarttv's een groter flashrom ic hebben, vaak met 48 pins en die zitten nog niet in deze tv's, en de reader hiervoor is weer anders en veel duurder ook. De kleinere chips 8 pins eproms met nrs 24 of 25 erop hebben max geloof ik (de 25 type dan) 4 mb geheugen en die zijn hier niet gebruikt. Dus moet je de grote flashrom opnieuw flashen en die is hier tricky aan de onderkant gesoldeerd, maar je kan wel een bricked bord krijgen.... Je kan beter de firmware flashen, maar dat gaat bij dit communistisch bord dus niet zo makkelijk, via de usb poort lukte het mij niet althans. Op de Samygo zou ik eerst even wat gaan inlezen voordat je dit allemaal gaat doen want bij bepaalde firmware updates kan je nl niet meer de usb poort gebruiken voor de Samygo applicaties dus lees daar eerst in. Het kan nl wel via een exlink cable en een poort op je pc via de vga dsub aansluiting, maar dat vind ik teveel gedoe. VEiliger is het servicemenu aan te passen, tenminste als je weet hoe en wat. Het bord dat ik bestelde werkte wel meteen en gaf beeld ook ondanks dus het verkeerd ingestelde 46 inch paneltype dat ik heb nl 40 inch, en die instelling kon ik wel op 40" zetten. Met de speciale codes van de apk file krijg je een service remote van samsung op je telefoon met knoppen s1, s2, s3, respectievelijk voor factory, tools en 3speed. Hiermee moet het lukken in de verborgen submenus te komen die anders niet toegankelijk zijn. Die zitten NIET op de service a.b. die op alixpress wordt aangeboden, dus die kan je m.i. dus niet gebruiken voor de C series.

Succes, ik zoek ook een S4 nog om te proberen de submenus aan te passen, maar wil deze liever even lenen, aangezien ik al een paar oude smartphones heb.

{UPDATE} Na een s4 te hebben gescoord kan ik inderdaad met de service app voor Samsung de verborgen menus zien voor de wit balans. Tv heeft nu een perfect beeld na afregelen. Echter het updaten van de firmware lukt niet ook niet met de officiele updates voor dit board. Ook de teletekst optie aanzetten lukt wel in de menus, maar ik denk dat die chip hiervoor op t board ontbreekt OF dat de tuner het niet ondersteunt. Want tv meldt steeds not available als ik txt oproep.

*hier heb ik geen app voor nodig

Ben best bereid dit te doen.
Kan eventueel ook de software uitlezen en proggen.
Soldeer hiervoor de eeproms los, betere manier imo.
Eventueel ook die "tricky aan de onderkant gesoldeerd".
Fotos van bordje en chips zou handig zijn om een idee te krijgen.

Laat maar weten.

flash2b

Special Member

Ik kan me niet voorstellen dat de firmware van een modernde TV in een 8pin 24Cxx EEPROM (of soortgelijk) is opgeslagen. Het zullen de alleen de settings zijn aangezien firmware niet in zo'n kleine serial EEPROM zal passen.

Firmware zit in veel grotere chips FLASH EEPROM, in de buurt van de processor en het RAM geheugen en ziet er zo uit:
https://5.imimg.com/data5/NI/HS/VL/GLADMIN-3061/toshiba-tc58nvg1s3etai0-flash-memory-surface-mount.jpg

De settings en de firmware vormen een set, dus een EEPROM met settings overzetten op een TV met andere firmware zal meestal niet werken en de TV zal dan niet meer opstarten.

Firmware zit indderdaad meestal in een nand flash, wat die Toshiba TC58NVG1S3ETAI0 ook is.
Die kan ik nu nog niet lezen/proggen, hopelijk binnen 1 a 2 weken wel.