Panasonic FS200 SVHS VCR

Mode switch kan een issue zijn als die héél lang heeft stil gestaan. er zit ook een switch in de cassette load unit.

Begin en eindsensoren zullen wel ok zijn, maar zend de IR led wel uit?

take up en supply reel sensoren zitten er ook in, onder de spoelschotels

Gaat de cassette er helemaal in? Ik bedoel, die machine gebruikt halfloading. tape word reeds voor de CTL kop getrokken, ook in stop. En las het casetteladen voorbij is hoor je een typisch "klik". Is die er nog?

Maar voor je aan alles begint, check even de voornaamste aan de uitgang van voedinspanningen aan de uitgang van de voeding. Met een scoop. als daar heel veel HF rimpel op staat (door uitgedroogde elco's bvb) eerst dat aanpakken.

De cassette gaat er helemaal in, hij lust de tape helemaal langs de video kop, de klik heb ik nog niet gehoord, morgen ga ik eens verder kijken, jullie alvast bedankt voor het snelle advies.

maartenbakker

Golden Member

Ik zou eerst op de foutmelding vertrouwen en de beide sensoren (eventueel met alcohol) en de reflectievlakjes (droog) schoonmaken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

beide sensoren die gaar zijn, die kans in nihil, tenzij kabel of stekker rot ergens. de ir led middenin de tape die hapert is ook erg zeldzaam. de kans dat je werklicht oppikt op de werkbank kan ook, probeer ook met de kap erop. de laatste vhs loopwerken hadden daar ook last van..

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 31 juli 2020 11:12:37 (12%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 30 juli 2020 20:04:12 schreef check99:
De cassette gaat er helemaal in, hij lust de tape helemaal langs de video kop,

Dat is niet normaal. FS200 doet aan "halfloading". Band kom dus niet langs de koppen, enkel een kleine lus langs de ctl kop. (uitzondering is een beveiligde tape, toestel gaat dan direct over naar play mode). Waarschijnlijk geeft de mode switch een paar pulsen te weinig en laad het mechanisme te ver door. Als test kan je wat IPA in de mode switch spuiten. dan komen de oxides dan losser en werkt de switch weer even.

Wil toch even vermelden dat een NV-FS200 de band wel degelijk tot helemaal om de kop trekt en dan wacht op een volgend commando.
Is de wis preventie uit de cassette gebroken dan gaat hij inderdaad direct afspelen.
De modeswitch is wel een veel voorkomend euvel bij deze machines en KAN oorzaak zijn.
En inderdaad testen met de deksel op het toestel.
Ook de duidelijk hoorbare klik aan het eind van inrijgen moet te horen zijn.
Is die er niet dan zou ik toch die modeswitch eruit halen en schoon maken of vervangen.
Wat ik laatst meegemaakt heb bij een NV-FS88 was dat de functies op het bedieningspaneel niet meer werkte.
Door het vele open dicht maken van dat paneel was de flatcable bij het scharnier gebroken.
Misschien een met de afstandsbediening proberen of er reactie is?
Maar dan moet die eindklik wel aanwezig zijn.
De NV-FS200 is naar mijn mening de beste recorder die Panasonic ooit gemaakt heeft.

Mvg Tien.

Op 2 augustus 2020 14:35:33 schreef Tien:
Wil toch even vermelden dat een NV-FS200 de band wel degelijk tot helemaal om de kop trekt en dan wacht op een volgend commando.
Is de wis preventie uit de cassette gebroken dan gaat hij inderdaad direct afspelen.

Mvg Tien.

O, ik dacht dat het een hafloader was, maar is al meer dan 20 jaar geleden dat ik er eentje vast had. Ik kan me vergissen. De opvolger (HS1000) was er eentje met "full threading", dat weet ik nog zeker.

Op 2 augustus 2020 14:35:33 schreef Tien:

De NV-FS200 is naar mijn mening de beste recorder die Panasonic ooit gemaakt heeft.

Mvg Tien.

Ja er zijn er ook erg veel van gemaakt en vrij lang. Was de eerste "betaalbare" recorder met een TBC. Er zat nog één model boven, met allemaal direct drive motoren, ook voor de supply en take up motoren en TBC etc.. maar die was "onbetaalbaar" (NV-V8000)

Op 2 augustus 2020 14:35:33 schreef Tien:

De modeswitch is wel een veel voorkomend euvel bij deze machines en KAN oorzaak zijn.
En inderdaad testen met de deksel op het toestel.
Ook de duidelijk hoorbare klik aan het eind van inrijgen moet te horen zijn.
Is die er niet dan zou ik toch die modeswitch eruit halen en schoon maken of vervangen.
.

Testen met de deksel erop, dat was een goedie tip! Hj speelt nu wel af, de klik is ook duidelijk hoorbaar.
Maar als ik nu wil vooruitspoelen (zonder picture search) dan gaat ie naar half loading maar spoelt ie vervolgens niet. Ik kan wel horen dat de motor die het laadmechanisme aandrijft nogal lawaaierig is, lijkt dat er wellicht iets aan loopt. Bij elect spuugt ie netjes de band eruit. We speuren verder!

Dan had je echt veel te veel licht. (het wad vooral het latere model dat er niet meer tegen kon)
Alles wordt aangedreven door dezelfde motor: de capstanmotor doet ook de eject/cassettelade. G mechanisme (er zit één hulpmotortje, enkel gebruikt voor terugspoelen met beeld)

Ik zou toch eerst de modeswitch eruit halen en goed schoon maken. Dat ding kan rare foutjes veroorzaken.

Mvg Tien.

Had de lift ook geen aparte mode switch bij dit type??

Volgens mij niet, wel een schakelaar die aangeraakt word bij het laden van een band, dan neemt de loading motor het over.
@check99,je zegt dat je error "0:10:E4" hebt is dat niet "mechanism lock during unloading"?
Modeswitch kan je redelijk makkelijk bij, hij zit rechts boven de drukrol.
Drukrol met houder en de loadingmotor weg nemen en dan kan je bij de solderingen.
Een kruiskop schroefje los maken, even merken hoe de modeswitch er in zit en dan uitnemen open maken en schoonmaken.

Mvg Tien.

Op 4 augustus 2020 20:20:48 schreef Tien:

Drukrol met houder en de loadingmotor weg nemen en dan kan je bij de solderingen.

Mvg Tien.

ter info.
dat motortje boven de switch is geen loading motor, maar hulpmotor voor terugspoelen met beeld.

Losmaken, en beetje opzijschuiven. niet verwijderen, of anders eerst flexible en timing belt onderaan losmaken.

Hoi Kris, nu heb jij gelijk. het is inderdaad de reverse motor.
Het K deck had een loading motor met die ellendige wormwieltjes die altijd scheurde en los kwamen te zitten.
Die zat ook onder het deck.
Daar was ik even mee in de war.
Het is ook allemaal weer een tijd geleden...........

Mvg Tien.

maartenbakker

Golden Member

Oh, het k-duuk...

Achteraf gezien toch allemaal best mooi spul.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

G deck was ook erg mooi, alleen eerste keer aardig zitten modderen om op tijd te zetten...

JVC had ook een erg mooie SVHS met een gemotoriseerde koppentrommel waarvan de hoogte variabel was om streeploos met beeld versneld te zoeken.. Weet het type niet meer, was een zwaar ding goudkleurig dacht ik

Op 5 augustus 2020 19:59:20 schreef maartenbakker:
Oh, het k-duuk...

Achteraf gezien toch allemaal best mooi spul.

net als het turbodrive ofwel turbo broken deck met z'n gegoten tandwielen op gladde asjes..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb weer even een update: ik heb inmiddels het laadmechanisme weer aan de praat.
Ik heb namelijk van andere defecte videorecorder van hetzelfde type het G2 loopwerk uitgewisseld, de videokop heb ik in het loopwerk laten zitten. Op zich werk dit mechanisme veel beter maar ik krijg alleen nog geen goed beeld. Waarschijnlijk door de andere videokop? Ik probeer nu uit te vinden of ik dit kan afregelen.
Maar is dit een electrosich verschijnsel of een mechanisch probleem waardoor de band niet perfect langs de koppen loopt....

Ik zou niet overal aan gaan draaien! Dan krijg je het nooit meer goed!
Was met het loopwerk wat er in zat het weergave beeld wel goed?
Is de aandrukrol nog wel goed?
Loopt daar bij de aandrukrol (het asje links daarvan) de band bij weergave niet te hoog of te laag?
Ik zou eerst kijken of het iets mechanisch is.
Een slechte kop geeft niet vaak zulke fout.
Je hebt dan vaak een ruis achtig beeld.
Heb je de recorder aan gesloten met een scart kabel?
Andere band geprobeerd?
Tracking handmatig gesteld om te kijken of het dan beter of slechter wordt?
Vergelijk beide loopwerken eens of ze het zelfde zijn, dus bv ontbreekt er niet ergens een pennetje waar de band langs zou moeten lopen.
Komt ook nog wel eens voor dat die eruit vallen.
Wordt de band ver genoeg ingeregen?
Kortom genoeg dingen die je controleerd voordat je overal aan gaat draaien!

Mvg Tien.

Wat voor monitor gebruik je? als die te modern is kan die niet overweg met de typische jitter die bij video ontstaat na het kopomschakelmoment en krijg je zulke "zwabber" te zien bovenaan. DE FS200 heeft een TBC, zet die eens aan en uit. maakt dat een verschil?

je kijkt via scart of wat? via een analoge tv ontvanger op de antenne ingang kijken geeft dit beeld ook.

als je naar de kop rechts langs de videokop kijkt, zit daar de geluidskop en sync kop. als de drukrol gaar is dan loopt de tape daar te laag of te hoog langs. dat geeft ook dit beeld. ook wil het voorkomen dat de tapegeleiders niet helemaal naar boven schuiven langs de kop, dan heb je dit ook.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Dit beeld is typisch voor een incorrecte bandspanning of een tv die niet op het videokanaal staat. Of allebei.

TBC aanzetten zou dat denk ik inderdaad ook al moeten onderdrukken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 9 augustus 2020 02:19:33 (24%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik kijk via Scart met een CVBS videosignaal naar een monitor.
Ik zie ook vaak sneeuw door de beelden heen komen. Het geluid is overigens prima.

Mijn eerste prio: ik ga heel nauwkeurig alle onderdelen van de bandgeleiding langs om te zien of er iets is versleten of afgebroken.

Ik heb overigens de modeswitch al schoongemaakt en vervolgens weer teruggesoldeerd.
Allemaal hartelijk dank voor de tips, deze zijn heel nuttig voor mij.

maartenbakker

Golden Member

Het kan goed zijn dat de monitor de timing niet aankan. Heb je de TBC geprobeerd aan te zetten? En los daarvan de bandspanning te controleren?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 10 augustus 2020 22:22:09 schreef maartenbakker:
En los daarvan de bandspanning te controleren?

denk niet dat TS een tentelometer heeft.. :-)

Wat wel kan, me de scoop, is de RF enveloppe even bekijken. moet je doen als je twijfelt aan de bandgeleiding. er zo maar aan draaien gaat zonder enige ervaring niet goed komen.