Super polymer Lithium-ion battery

Hallo allemaal

ik heb hier een baterij van Aliexpress
die 20A moet kunnen leveren maar bij 8A smelte de schakelaar vast
en kon niet meer uit wou net de schakelaar vervangen en er zitten 2 draden in
die in de modelbouw maar max 2a mogen hebben

wie weet hoe dat zit en of de batterij wel 20A aan kan
mogelijk zijn het Celle van 3.7v in serie

en wie heeft hier ervaring mee?

op youtube zie je wel is filmpjes met de kleineren 12 hiervan waar gewoon
telefoon batterijen in zitten in serie

Als ik zoek op het type "DC122000" is deze accubatterij inderdaad bedoeld voor 2A /24W, bij een capactiteit van 20 Ah.
Zoiets overbelasten is gevaarlijk.

Afhankelijk van de precieze informatie van de verkoper bent u opgelicht of heeft u zich op laten lichten, of heeft u een gewone fout gemaakt door capaciteit (hoeveelheid lading, aantal elektronen) en maximale stroom (hoeveel elektronen per seconde) te verwarren.

Ha modeltreiner,

Heb je niet meer info erbij gehad volgens mij geeft dat getal de maximale capaciteit aan 20 A / H.
Net als bij alle elektronica componenten is er een SOA waar je binnen moet blijven.
Ik weet het niet maar algemeen denk ik dat je voor continu gebruik een factor 8...10 lager moet rekenen :o

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Arco

Special Member

Die 20Ah zegt alleen iets over de capaciteit van de accu. Voor maximale ontlading moet je de '(xx)C(xx)' waarde weten.
(ofwel hoeveel maal de nominale capaciteit je mag ontladen)
Als het 18650 cellen zijn, zou ik verwachten een 3S6P schakeling (dus 18 cellen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 1 augustus 2020 14:14:22 schreef modeltreiner:
wie weet hoe dat zit en of de batterij wel 20A aan kan
mogelijk zijn het Celle van 3.7v in serie

Waar haal jij vandaan dat ie 20A aan zou kunnen?

Hij is 20Ah, dat betekent dat ie 20 uur lang 1A kan leveren. Als accu voor een modelvlieg ding is 20 uur 1A of 10 uur 2A niet relevant, daar wil je accus die meer kunnen. Maar er zijn zat toepassingen waarbij 20 uur 1A "ontzettend veel" is.

Op 1 augustus 2020 14:26:19 schreef Arco:
Als het 18650 cellen zijn, zou ik verwachten een 3S6P schakeling (dus 18 cellen)

Als ik de chinezen een beetje ken, dan is het een 3S2P schakeling. Hebben ze de mAh's van de accus onterecht opgeteld..... Ook dat nog.....

Maar dus zonder link naar waar ie gekocht is op aliexpress, zonder een foto van hoe groot dat ding is... valt daar weinig over te zeggen.

Update: Na wat detective werk:
https://www.aliexpress.com/item/32825723123.html

Dat ding weegt 610 gram. Een 18650 weegt ongeveer 50 gram. Dus ongeveer 12 cellen.

Als we dan naar de fysieke maat gaan kijken (153x74x36), in de 74 richting past met wat marge de 65 mm van een 18650. In de 36 richting kan je twee cellen kwijt, en dan in de 153 richting 8 en een half. Dan zouden het 8*2 = 16 cellen zijn. Raar getal om op 3S uit te komen.

Oh, als er 4 naast mekaar liggen in de 74 richting, twee op mekaar... passen er 8 per 65mm in. Ah! weer zestien! Maar nu blijft er genoeg ruimte over om nog twee cellen overdwars er bij te plaatsen. Dan kom je op 18 cellen, zoals Arco al zei....

Maar dan zijn de cellen 33 gram per stuk. Dat zijn niet de 3300mAh cellen....

Nog een update:
Op amazon is ie ook te krijgen. Ruimte voor richting 24 cellen, maar nu maar minder dan 500 gram:

Size:157mm*75mm*47mm
Weight:459g

Daar staat ook duidelijk bij dat ie 2A is, niet 20A.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit is hem
ik had nog in een elektronica zaak gevraagd of de echt de 20a is en de 2 mannen zijden van wel maar dat het de max is en langdurig maar max 12a mag wezen dat hij anders verbrand

dus ik ging er toen vanuit max 12a bij lang gebruik

https://nl.aliexpress.com/item/32973270601.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.…

Arco

Special Member

Je mag ook twijfelen aan de gegevens: die 20Ah accu wordt inclusief lader al voor 18 USD aangeboden, da's wel heeel goedkoop.
(de opdruk van Chinese batterijen houdt vaak geen verband met de werkelijke inhoud, maar wat de gebruiker graag wil zien... ;) )

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 1 augustus 2020 15:19:12 (34%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja dat is ook wel zo maar de zelfde worden ook wel op anderen site.s aangeboden

ik wou hem met een regelbare voedeing in een lamp bouwen waar ik ook 2x 4v 10w cree leds in wou maken

maar ze zijn er ook voor ongeveer 3v te vinden zoals deze hier onder
zou deze el echt die 35a bij lange gebruik aankunnen ?

en hoe is die het beste te laden ?

https://nl.aliexpress.com/item/4000875361316.html?spm=a2g0o.detail.100…

Arco

Special Member

Tja,

Bij dat soort goedkoop spul van onbestemde afkomst is het een kwestie van uitproberen, je kan geluk hebben...
Er staat bij dat het militaire kwaliteit is... (zal wel iets als het leger van Ivoorkust zijn... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als die voor het leger bedoeld zijn... |:(
Zou wel heel erg arm leger zijn, je weet zo als bij jezelf dat het te mooi is om waar te zijn. Met ali spul mag je gerust met een zak zout nemen...
You do it on your own risk zou ik zeggen.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zaterdag 1 augustus 2020 19:13:16 (10%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Koop je 18650 bij NKON, duurder uiteraard, maar die leveren wel de stroom als de capaciteit die je wilt.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Arco

Special Member

Misschien gebruikt het leger ze als brandbom: polen doorverbinden en zo ver/snel mogelijk weggooien... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dan moet je nog geluk hebben dat ze af gaat... :P

ALI heeft beslist ook goede accu in voorraad maar die zijn natuurlijk twee keer zo duur. Ik heb daar al ECHTE Samsung 18650 en ook van Panasonic gekocht. Maar die waren NIET goedkoop!

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zaterdag 1 augustus 2020 19:37:14 (66%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Ja op ali is het wel lastig de goedkope Accu,s en Batterijen
zien er het zelfde uit als de duren dus ja wie zegt dat het niet de zelfde zijn maar dan minstens 3x zo duur

die op de site van Nkon valt de prijs nog mee maar zie geen grote op de site staan

en bij deze staat tot 20A maar dat is toch niet bij lang gebruik 20A uit zoon kleine batterij

https://www.nkon.nl/acebeam-18650-3100mah.html

Ja het kan soms aardig moeilijk zijn om er goede uit te destilleren.
De gebruikers sterren en reviews kan je ook niet vertrouwen.

Ik had laatst twee nieuwe 26650 accu nodig, nog niet zo makkelijk te vinden met hetzelfde vermogen.
Ik heb er bij Banggood gekocht van het merk Shokly 26650 van 5000mAh. En dit klopt gewoon (getest) en zijn niet goedkoop. Dus het is soms even zoeken maar er zijn wel degelijk goede verkrijgbaar. Soms moet je gewoon es de gok nemen.

Hou gewoon in je achterhoofd dat TE goedkoop niet kan, en TE duur ook niet klopt.
Je moet soms in google wat opzoek werk doen om de goede accu eruit te halen. Zoals 18650 van 12000 mAh voor een prijs van een eitje... De bekende merken verkopen deze niet eens... Dan moet er toch een lichtje opgaan...
Als je dat gelooft, geloof je nog in sprookjes.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zaterdag 1 augustus 2020 21:44:08 (28%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

en bij deze staat tot 20A maar dat is toch niet bij lang gebruik 20A uit zoon kleine batterij

Voor 20 Ah heb je minimaal 7 (7x3.1 Ah = 21.7 Ah) van die accu's nodig, dan kun je 1 uur 20A trekken. Een accu zou je bij 20A in +/- 9 minuten leeg trekken.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Oke ik dacht zelf dat 20a teveel was voorn zo kleine batterij

zijn ze er ook in maat c of d te vinden in 1.2v of 3.7v
die makkelijk 8a aan kunnen ?

Arco

Special Member

Li-Ion is meestal 18650 of 26550. Kijk op de site van Nkon, daar staat bij wat de max. ontlaadstroom is.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De laatst besproken protected 18650 cel heeft deze specificaties:

Ik heb het gevoel dat er bij TS een verwarring blijft bestaan in het verschil tussen de hoeveelheid lading in Ah, en de maximale (ontlaad-) stroom in A.
Deze cel heeft een capaciteit van 3,1 Ah bij en een maximale stroom van 20A.

In theorie zou hij die 20A dus 3,1/20 = 0,15h, dat is 9 minuten, kunnen leveren. In de praktijk valt de hoeveelheid energie (spanning x stroom x tijd) die bij een hoge stroom uit de cel komt tegen omdat de spanning bij zo een hoge stroom door verliezen in de cel instort. De rest van de energie gaat dan verloren als warmte.
Het is dan veel efficienter meerdere cellen minder zwaar te belasten, dus parralel te schakelen. Maar dat moet wel kunnen, in een drone zal het gewicht de belangrijkste beperking zijn. In een zaklamp is dat minder.

Het bruikbare spannings interval waarbij de energie geleverd wordt hangt af van de chemie van de cel, welke ook de overige eigenschappen voor een belangrijk deel bepaald.
De besproken lithium cellen zitten zo rond 3,6V, NiMh rond 1,2V. Er zijn wat speciale uitzonderingen, maar bij het vergelijken van dezelfde chemie ontstaan de verschillen de spanningen door serieschakelen van cellen.
Het is vandaag de dag eenvoudig spanningen elektronisch omhoog- of omlaag te converteren, denk bijvoorbeeld aan alle 5V power packs met één 3,7 V lithium cel er in.

[offtopic]
Het gebruik van meer dan twee significante cijfers in dit soort specificaties acht ik om diverse redenen overdreven, maar dat is allicht persoonlijk.

Ook in verband met andere topic's, voor een algemene inleiding elektriciteitsleer is https://www.allaboutcircuits.com/textbook/ imo niet zo gek.
Er zijn er vast velen, en alle boeken, maar om iets aan te reiken.