wijzigen polariteit zonder h-brug mogelijk?


Dank voor de snelle reacties.

Ik heb deze brug L298N

Het plan is om met een afstand bediening de motor links of recht te laten lopen.

Afstand bediening geeft een signaal naar een relay blokje (a/b/c/d)
van daar uit lopen draden naar de brug.
Maar...hoe sluit ik dat aan?

Heb je meer info over de afstandsbediening en het relais blokje.

Merk, type, eventueel een datasheet?
En het type van de H_brug is ook wel makkelijk.

EDIT:

Heb even een schema gemaakt voor je.

RY1 en RY2 zijn je relais contacten.

Maar op deze manier kun je niet het toerental regelen natuurlijk. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Van de brug heb ik enkel het type nummer L298N

Uw tekening ga ik bestuderen.

Op 1 augustus 2020 16:24:18 schreef Stokman:
Van de brug heb ik enkel het type nummer L298N

Ik vrees dat het met de relaiskaart die bij de afstandsbediening zit niet gaat werken, de common van de relaiskaart ligt aan de 12VDC. Het moeten potentiaal vrije contacten zijn, maar misschien met een kleine modificatie kan het lukken.

De rode lijn "het spoor op de print" die aan de + 12V zit moet dan doorgehaald worden. En dan moet op de B aansluitingen van het relais 5VDC gezet worden. De 5VDC van je regelaar. Zie schema.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Of je sluit twee enkelpolige (automotive) wisselrelais aan op die relaiskaart. De motor komt dan tussen de commons van die twee relais, en in rust laat je beide relais naar de ground schakelen, in aangetrokken toestand naar de +12V (of andersom, zolang beide relais maar hetzelfde doen).

Als één relais bedient wordt, gaat die kan van de motor naar de +, en gaat die één kant op draaien. Wordt het andere relais bedient, dan staat de eerste dus nog aan de ground, en komt de + van de andere kant. Als er een situatie is waarbij beide relais bedient worden, dan is er nog niets aan de hand, want de motor krijgt dan 12V aan beide kanten, en dan loopt er alsnog geen stroom.

Ik zou wel over elk relaiscontact een blusdiode zetten; die moeten in sperrichting staan, dus met de kathode naar de + en anode aan de common, en kathode aan de common en anode aan de ground.

Super simpel en betrouwbaar, verbruikt niets wanneer het uit staat, en kost ongeveer 10 euro aan relais en diodes.

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0176/3274/files/diagram_b93fcd60-5706-40d8-9b10-9557eee7f641_1024x1024.jpg?v=1561631198

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Prachtige animaties!

Kom ik heel mager over met onderstaande :S

de 12v aansluiting is enkel voor de ontvanger.

Heb ik uw voorstel (Lambiek) enigszins begrepen?

Op 1 augustus 2020 17:58:43 schreef Stokman:
de 12v aansluiting is enkel voor de ontvanger.

Volgens mij ligt de B aansluiting van de relais ook aan de 12VDC. Even meten dus. En als dat zo is blaas je de ingangen van je H-brug op.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 1 augustus 2020 15:20:30 schreef Stokman:
Ik heb deze brug L298N

Wat heeft dit dan te maken met de originele vraag over richting omkeren zonder H-brug? Heb je een dubbele H brug en dan ga je vragen hoe het zonder H-brug kan... Zucht.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De vraag was zonder Arduino met H-brug.
H-brug toch gebruiken stelde Lambiek voor als mogelijke optie.

Op 1 augustus 2020 17:58:43 schreef Stokman:
Prachtige animaties!
Heb ik uw voorstel (Lambiek) enigszins begrepen?

Ik had hier nog niet op geantwoord.

Als je het op deze manier aansluit kun je alle twee de motoren bedienen.

Mits de relais op je ontvanger potentiaal vrije contacten hebben. dus even meten of dat zo is.
Zo niet zie mijn vorige post.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Gisteravond een testje gebouwd.....dan werkte het wel, dan weer niet.
Heel frustrerend, vanavond nog maar eens proberen. :S

@rew
U heeft gelijk de vraag had duidelijk zonder Arduino moeten zijn, sorry.

@lambiek
U zult het niet geloven waarom het niet werkte........een draadje
dat niet wilde deugen (breukje wellicht).

Gebouwd volgens uw schema, bedankt daarvoor!

Met dank aan alle forumleden voor hun bijdrage.

Op 2 augustus 2020 19:01:46 schreef Stokman:
@lambiek
U zult het niet geloven waarom het niet werkte........een draadje
dat niet wilde deugen (breukje wellicht).

Mooi dat het werkt.

Wat ga je er nu mee doen of wat ga je maken?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik zie nu dat je relais zelf al wisselcontacten hebben, en met zo'n klein motortje kan dat ook wel direct, je hebt die hele H-brug dan niet nodig.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

De ontvanger op puls ingesteld, zou een rustige besturing voor een
LEGO technic truck (de Mack anthem 42078) moeten opleveren.

Dit in tegenstelling tot de meest gebruikte Servo motor,
die heel snel links of rechts gaat en direct naar het midden terug.

Een versie met een gewone motor en een elastiekje heeft hetzelfde resultaat.
Ongeleide projectielen lijkt het wel.

Ik heb weliswaar nog een lange weg te gaan, echter het begin is er.

Vriendelijke groet, Dirk Bosch.

Ik zie nu dat je relais zelf al wisselcontacten hebben, en met zo'n klein motortje kan dat ook wel direct, je hebt die hele H-brug dan niet nodig.

Ik sta voor elke suggestie open :)

Op 2 augustus 2020 19:46:34 schreef SparkyGSX:
Ik zie nu dat je relais zelf al wisselcontacten hebben, en met zo'n klein motortje kan dat ook wel direct, je hebt die hele H-brug dan niet nodig.

Ach ja, als de TS die H-brug nu wil gebruiken. Ik vind het goed. :)

Op 2 augustus 2020 19:47:10 schreef Stokman:
De ontvanger op puls ingesteld, zou een rustige besturing voor een
LEGO technic truck (de Mack anthem 42078) moeten opleveren.

Oké, leuk. Succes met je project.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Je kunt het aansluiten zoals in mijn plaatje, of midden in het plaatje van Lambiek (dat zag ik later pas); daar staan de diodes ook bij getekend.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Bij de schakeling met relais dienen de relaiscontacten feitelijk als H-brug.

Hier de try-out:

In plaats van 2 standen heb ik nu 4, niet onaardig.
Eerst alles erin/erop zetten en kijken naar het rijgedrag.
Bij helemaal tevreden er een echte mooie truck van maken :)

Zo niet terug naar de tekentafel...
Arduino als ontvanger is qua kennis nog een brug te ver, maar wie weet.

Ben benieuwd naar het eindresultaat. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Nog een andere optie: Een symmetrische voeding gebruiken. En dan een halve brug.

Misschien ook een H-brug te ver? :-)

[Bericht gewijzigd door henri62 op 3 augustus 2020 19:57:08 (20%)]

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.

@henri62

Inderdaad geen idee wat een symmetrische voeding inhoud :S

Echter, de dubbele brug gaat van pas komen!!!
Ik kan de aandrijf motor heen/terug erop zetten.
Dat scheelt een berg ruimte, zie bijgaande foto:

@Lambiek

Het is werkelijk een verbazend resultaat qua besturing.
Jammer dat ik geen video kan uploaden.

Maar eerst alles bij de 'brug onderbrengen',
dan het geheel slopen (dit is versie B van de Mack)
en versie a bouwen.

Bij een symmetrische voeding heb je een positieve en negatieve spanning, dan kun je met één relais je motor links en rechtsom laten draaien ten opzichte van de gnd. Er zit echter één nadeel aan, je kunt de motor niet stoppen met één relais.

Je schiet er dus niets mee op.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.