Te lage kortsluitstroom

Beste,

Situatie: een laagspanningsverdeelbord die inkomend gevoed wordt door een trafo (1600 kVA). In geval van een camaliteit d.w.z. wegvallen van de spanning is er eveneens een diesel generator (650 kVA) aanwezig die de voeding voor zijn rekening kan nemen. Aangezien een generator een vele kleinere kortsluitstroom heeft vroeg ik me af wat dit van invloed kan hebben op de beveiligingen van de kringen in het bord. Een te lage kortsluitstroom kan ervoor zorgen dat de beveiliging niet (tijdig) aangesproken wordt. Hoe dien je hiermee om te gaan?

Bv. automatische circuit breaker vs. messmeltveiligheden...

Hoe groot is de trafo? Hoe groot is de generator?
Als het echt fout gaat, zou de beveiliging op de generator moeten aanspreken.
In sommige gevallen waar de generator te klein gekozen is, gebeurt dat dan ook...

Edit: stonden die getalletjes er nou al toen ik reaguurde?

[Bericht gewijzigd door mvdk op 1 augustus 2020 20:56:42 (13%)]

tijdje terug nog een antieke inpandige generator gereviseerd, nieuwe besturingsautomaat erop gezet. daar zaten voorheen 125A losse automaten op elke fase van de generator, dat zijn nu 100A mespatronen. als er sluiting mocht ontstaan in de lange voedingkabels naar de liften bijvoorbeeld dan moeten de 63A mespatronen het eerst eruit gaan, zo niet gaan de 100A op de diesel zelf.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Interessante vraag, waar ik wel even na moet denken.

Voor de beveiliging van het aggregaat naar het verdeelbord moet je rekening houden met de kabel tussen die twee, dat moge duidelijk zijn.
Afgaande bekabeling, daarvan bepaal je (soms) de dikte ivm maximale lengte om zo een voldoende hoge kortsluitstroom te verkrijgen om er voor te zorgen dat je beveiliging snel genoeg uitschakelt.
Als de voorgaande impedantie relatief hoog is zou dat invloed kunnen hebben op de beveiliging of aderdikte.

Ik denk dat je het allemaal relatief moet zien.
Op een 650kVA aggregaat zal een afgaand veld van 100 Ampere niet veel verschillen voor de berekening tov de vaste aansluiting van 1600 kVA.
Maar voor een 630 Amp afgaand veld kan het wel degelijk van invloed zijn.

In hoeverre je er rekening mee moet houden is een tweede vraag.
Als het aggregaat uitsluitend voor noodbedrijf is, en maar weinig de installatie zal voeden, dan zou ik me er geen zorgen over maken, en er dus geen rekening mee houden.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

als idd een veld bijna dezelfde waarde als de hoofdzekering van de generator heeft zal het niet zo'n vaart lopen, generatorzekering gaat eruit of t ding slaat af door overbelasting.

bij een 630kVA generator die ~ 1000A levert waar een veld in sluiting valt van 100A heb je natuurlijk een veel hogere voeding impedantie als de trafo heeft. maar evengoed, gehele stroomuitval en een distributie voeding die op de generator zit welke in sluiting valt is tesamen minder kans op als de loterij winnen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer