Schema thermostaat RPC-5AQ5-P Hitachi airco

Als een 10mohm meter een 22kohm weerstand beinvloed, is de 22kohm dan mss niet slecht? Mss een 1kohm op hangen. Kan normaal geen kwaad, is een ingang die een 0 of 1 registreerd. Wel even kijken of de stroomtoevoer die 5ma aan kan maar zie hier geen graten in.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

je meter beinvloed de weerstand met de spanning welke tussen de meetpennen staat als je ohms meet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat was optie B, een kleinere weerstand.
Middels de ohm-meter de 22K doormeten gaf ten allen tijde 22K. Het feit dat die multimeter dat kon beïnvloeden liet me dus alsnog die weerstand verwisselen. Wat dat nu gaat geven zal komende week ons leren.
Natuurlijk met die nieuwe weerstand dat testje niet meer gedaan met de meter.

Op 1 augustus 2020 22:50:04 schreef testman:
je meter beinvloed de weerstand met de spanning welke tussen de meetpennen staat als je ohms meet..

Meter stond op "LowZ" stand. Fluke en nog iets, moet gaan kijken welk type meter precies. Heb zelf dezelfde thuis, maar indien dat belangrijke info is, doe ik dat morgen wel.

Inmiddels gezien dat de thermostaat destijds in de Hitachi catalogi te boek stond als "PC-2H". Ga ik ook eens naar zoeken. Zo komt er misschien meer info boven. Zal iets voor morgen wezen...

Hopelijk zit er voor jouw een bonus in van de baas als je dit klaar krijgt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

LOL, part of the job zal hij zeggen.
Hij was toevallig gisteren in die winkel ook aan het werken; is een koffietje komen brengen ;)

Kan ook wezen dat de rimpel over de voeding door slechtere elco's een invloed heeft.. Schat een jaren 90 toesteletje. Ben benieuwd hoe de buitenunit er nog uitziet..

ik gok stevig aan t roesten intussen, en goed aangeladen met vuil. maar de opstelling is daar meestal een belangrijke factor in..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Gisterennamiddag kwam opnieuw de melding dat het ding een keer of 3 was uitgevallen...
Eerst eens preventief de afvlakelco op die 5V lijn verwisseld. Gelijk naar 22uF gegaan ipv 10. Toch iets meer marge. Dat leidt nu tot 4,9V ipv 4,888. Zal dus wel iets rimpel opgezeten hebben.

Weer afwachten want het is intussen een verschrikkelijk intermitterend probleem geworden.

Enkele foto's van de buitenunit... Ik weet intussen ook dat hij geplaatst is in 1994.

als de unit uitvalt midden op de dag begin ik wel te twijfelen aan de bestuur unit als reden. echter je zou een error verwachten als er een externe reden voor was. gezien het formaat van de unit zou een rotte las ergens ook nog kunnen. dat ies doorgaans geen error maar laat de unit wel uitschakelen en naar stby terugvallen. kan ook de krachtgroep zelf zijn die gammel is. eens proberen wat de unit doet als deze aanstaat en dan voeding uitschakelen, komt de unit terug in de aan modus of valt die in stby zoals de storing ook doet? dan kan het voeding zijn. de compressor zelf draait op 3 fasen, maar de nul wordt wel voor de besturing gebruikt.

1994 is net te oud voor een inverter model airco. maar uit gelijkende hitachi modellen heb ik een 10 tal printen van de eerste inverters gesloopt, daar zit zoveel in, ben je wel even zoet als daar een storing inzit..

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 4 augustus 2020 10:27:18 (14%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ivm jouw stelling, testman, wil ik er nog hetvolgende bij vermelden:

Als de airco gewoon standby staat, schakelt die uit zichzelf ook in.
Ik heb het geluk gehad dat hij zaterdag de fout continu deed. Dan deed ik de test door het apparaat in te schakelen en de thermostaat los te halen. Binnen en buitenunit bleven draaien gedurende 5 minuten, altijd zonder uitzondering.
Thermostaat er weer in, rood lampje direct aan en opnieuw draaien.

Dat zijn twee feiten die me aan een defect in de thermostaat laten denken. Ik dacht in den beginne ook zoals jij nu vertelt, tot ik bovenstaande ontdekte.

Het is ook zo, na met dat weerstandje te zitten klooien (zie eerdere bijdrages hier), is het wel verbeterd. Schakelde zo'n drie keer in en uit op een 10 minuten, terwijl het nu op een hele dag is.

heb je de stuurlijn van de thermostaat naar de binnenunit al eens nagezien? er zit vaak beldraad 2x0,5 aan, die wil weleens los gaan zitten op de klemmen. dat is een bus met voeding erop in mijn herinnering. als je de unit aanzet en display dan loskoppelt dan gaat de unit zeker ook uit?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 4 augustus 2020 10:40:45 schreef testman:
heb je de stuurlijn van de thermostaat naar de binnenunit al eens nagezien? er zit vaak beldraad 2x0,5 aan, die wil weleens los gaan zitten op de klemmen. dat is een bus met voeding erop in mijn herinnering.

Dat is 3x0,5. 12V, 0 lijn en bus. IN de binnenunit, waar deze toekomt ben ik nog niet gaan kijken. In de thermostaat is alles ok op dat vlak.

Op 4 augustus 2020 10:40:45 schreef testman:
als je de unit aanzet en display dan loskoppelt dan gaat de unit zeker ook uit?

Het is dat wat ik zonet typte: met thermostaat bedoelde ik displaybordje. Als je dat loskoppelt bij werkend toestel, schakelt die altijd na 5 min uit.

12V rimpelvrij?? En is het probleem nog aanwezig op moment dat knopje verwijderd is?? Soms met zilveren contacten inwendig is dit probleem de oorzaak met die oxide er in..

in de binnenunit komt de thermostaat uit, daar zit ook de 14V hulpvoeding, die willen ook weleens gammel worden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

probleem blijft aanwezig met knopje eruit gesoldeerd.
Wat de 12V betreft, ik had er geen oscilloscoop bij de hand om de rimpel te meten.

Die 14V hulpvoeding waar testman over spreekt, die zorgt wellicht voor de 12V voeding op de thermostaat, of dient die nog voor iets anders?

Thermostaat en relais te voeden..

Shiptronic

Overleden

Op 4 augustus 2020 21:36:24 schreef Beeldbuisje:

Wat de 12V betreft, ik had er geen oscilloscoop bij de hand om de rimpel te meten.

Rimpel kan je ook meten met een multimeter en dan op de stand AC ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Yep,vaak wel behoorlijk ook... PS kan ook je kabel wezen waarvan isolatie slecht word of beschadigd is..

uitvallen zou nog 1 ding zijn, vanzelf aangaan is een heel ander probleem. wrs zijn er nog wel nieuwere displays compatible met deze oude unit. als er een bus wordt gebruikt zal er die nog langer zijn geweest of nog wel.

je hebt er evengoed geluk mee, niet veel units halen die leeftijd zonder dat het ineens over en uit is. het moderne spul met inverters gaat dat niet halen, laat die wat jaren uitstaan en het werkt al niet meer. of de print buiten sneuvelt, soms samen met compressor of fan. sommige merken zijn zo slecht dat leveranciers er al mee gestopt zijn, veel te veel problemen mee.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Om eens even oude koeien uit de sloot te halen...

De winter voorbij, zomer hopelijk in zicht en de airco-kriebels komen weer boven bij de baas.
De bewuste airco is over de winter van de spanning af gehaald omdat hij nog steeds constant aan/uit sprong en vice versa. Moest er me dus nog eens mee bezig houden op een kalm momentje.

Ik heb een tip van hier onthouden dat er in de binnenunit ook nog wat elektronica stak. Deze maar eens bekeken. En ja hoor: des Hitachis uit de jaren 80 hun videorecorders... Alle, maar nu eens alle elco's op dat printje helemaal uitgelopen met de nodige smurrie tot gevolg.

Een dagje liggen poetsen, elco's vervangen enz. In het weekend printje er weer in, spanning er terug aan en voorlopig blijft ie al UIT staan.
De kans lijkt me toch erg groot dat er hier iets gaat verbeterd zijn :)

Bedankt voor de tips, weliswaar een jaar later _/-\o_

Blijft uit of is dood?? :) :) :) Zou de andere ook gelijk doen..

hahaha, laat ons zeggen dat hij werkend is. Uit als hij uit moet zijn en aan als hij aan moet zijn.

De echte test is uiteraard als het weer lekker warm buiten wordt, maar ik heb er goeie moed in.

ach, een oude relaisbak als deze heeft weinig elektronica, wat dus ook niet kapot kan gaan. zo'n ding kun je met wat simpele sturing en een kamerthermostaat nog aan de gang krijgen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik herinner me de videorecorders van Hitachi nog uit de jaren 80. Veel van hersteld. Ik kan me de erg vele slechte elco's uit de high-end modellen nog herinneren, maar verder haperde die elektronica raar of zelden. Waren best goeie toestellen.

Als ik zie dat het beetje elektronica in deze airco op precies dezelfde manier geconstrueerd is, ben ik hoopvol dat het apparaatje er nog even tegenaan kan :-)