Werking goedkope energiemeter

Op internet zijn veel goedkope DIN-rail energiemeters te koop (€ 9 tot € 15).
Twee aansluitingen om de stroom te meten en twee aansluitingen voor de uitgangspuls (vaak 1 puls per Wh).

Ik mis een aansluiting om de spanning te meten.
Het elektrisch vermogen van een apparaat is gedefinieerd als het momentane product van stroom * spanning (ofwel P = U * * cos phi).

In de praktijk lijkt een soortgelijke emter al jaren goed te werken, maar ik vraag mij af "hoe werkt het?".

Kent iemand het geheim achter de werking?

Sine

Moderator

De meeste meters gebruiken een standaard kWh meter chipje, de datasheets daarvan beschrijven de complete werking.

Alles wat je nooit had willen weten en meer: https://www.analog.com/en/products/ade7768.html

Beste Sine,

Dank voor jouw (te) snelle antwoord, maar helaas heb je de vraag niet goed gelezen: er is GEEN AANSLUITING OM DE SPANNING TE METEN.

mvdk

Golden Member

Zitten er in de handleiding geen aanknopingspunten?
Handleiding/manual schijnt meegeleverd te worden..

Sine

Moderator

Die meter die je laat zien heeft gewoon vier aansluitingen? (en geen aansluitingen voor de pulse uitgang, die 1000imp/kWh is enkel het LEDje.)

De spanning die wordt gemeten is gewoon zijn aangelegde voedingsspanning, meters werken ook niet op lucht.

Er bestaan meters die claimen met enkel een stroomspoeltje het vermogen van een installatie te kunnen meten, maar dat kun je dus rustig vergeten. Zonder spanningsmeting gaat dat simpelweg niet.

Er staat een N linksonder op de getoonde meter:

Ik vermoed een spraakverwarring. Allicht is er ook wat onzin te koop, maar, nuja, het internet is groot..

Die impuls kan je vermoedelijk bekomen door een sensor op dit cirkeltje te monteren, vergelijkbaar met traditionele watermeters. Die hebben soms ook die mogelijkheid.

Arco

Special Member

Ding is er onder vele namen en configuraties, heeft N/L in en uitgang:

Die 2-wire is wat misleidend: ze bedoelen dat 'ie tussen 2 draden in zit. (2 in en 2 uit)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mvdk

Golden Member

Toch hé, ts is dan wel een nieuwkomer, maar in z'n post stelt ie:

Twee aansluitingen om de stroom te meten en twee aansluitingen voor de uitgangspuls (vaak 1 puls per Wh)

Das toch iets anders als een dingetje voor het ledje plakken.

In de praktijk lijkt een soortgelijke emter al jaren goed te werken, maar ik vraag mij af "hoe werkt het?".

Kijk, en daar word het een beetje fuzzy.
Zit dat ding bij iemand anders, waar het tot tevredenheid werkt, maar helaas, helaas, gebruiksaanwijzing is foetsie.

off topic : in mijn meterkast zit ook zo'n chinees geval met een puls uitgang die aan Harolds solarmeter hangt (een arduino programma om de opbrengsten van zonnepanelen door te geven aan pvoutput.org).
Het eerste exemplaar werd vrij warm en na enig gepruts in de meterkast ontplofte de meter en de omvormer is nooit meer de omvormer geworden die het ooit was (na het vervangen van alle halfgeleiders werkte het apparaat nog steeds niet). Een nieuwe omvormer en een nieuwe zwaardere (chinese) kilowattuur meter verder werkt dit alweer jaren probleemloos met genoemde software.
De gemeten waardes op deze meter wijken overigens wel iets af van de waardes op de slimme meter. Echt nauwkeurig zijn ze dus niet.

Op 2 augustus 2020 10:55:49 schreef mvdk:
Toch hé, ts is dan wel een nieuwkomer, maar in z'n post stelt ie:
[...]
Das toch iets anders als een dingetje voor het ledje plakken.
[...]

Misschien veronderstelt de TS dat 2 klemmen dienen voor die puls. Dat zijn joekels van klemmen voor een puls.

Een andere mogelijkheid is dat je een relais tussen 1 klem en de netspanning moet hangen, je hebt immers maar 3 aansluitingen nodig voor een vermogensmeting. De info op het internet laat echter wel degelijk een 4 draadsaansluiting laat zien, lijkt dus onwaarschijnlijk.

[Bericht gewijzigd door New Beetle op zondag 2 augustus 2020 11:08:42 (28%)

mvdk

Golden Member

OK, maar hoe zit 't dan met die pulsuitgang?
Zelfs forummember aR-Gee geeft in z'n post niet aan hoe het dan wel aangesloten zit.
Ik word nieuwsgierig.

Op 2 augustus 2020 10:56:03 schreef aR-Gee[...]De gemeten waardes op deze meter wijken overigens wel iets af van de waardes op de slimme meter. Echt nauwkeurig zijn ze dus niet.

De slimme meters werken alleen goed bij sinusvormige stromen. Bij pulsvormige stromen (zoals bij LED-lampen, voedingen en dan zeker die zonder PFC) kunnen ze grote afwijkingen vertonen.

Dus die afwijking kan ook best aan de slimme meter liggen.

De slimme meters werken alleen goed bij sinusvormige stromen. Bij pulsvormige stromen (zoals bij LED-lampen, voedingen en dan zeker die zonder PFC) kunnen ze grote afwijkingen vertonen.

Kunt u dat aannemelijk maken ? Even afgezien van de discussie over meters met een rogowski spoel, dat is/was een speciale en gekende groep.

Excuus voor de verwarring:

Ik zie nu ook op de foto van internet dat de kWH-teller met een Nul aangesloten moet worden, geen puls-aansluiting dus.

Ik ga dit topic afsluiten

Dit type meter meet zowel de stroom als de spanning, er zijn immers 4 aansluitingen voorzien : de stroom wordt gemeten tussen L_in en L_uit, de spanning wordt gemeten tussen N en L_uit. En ja, deze meters kunnen perfect overweg met niet sinus stromen, maar hier kan je beter de data-sheet voor raadplegen. Heel dikwijls worden ze gebruikt om de opbrengst van Zonnepanelen te meten. In Belgie is dit een wettelijke verplichting indien je gebruik maakt van een subsidieregeling. De meter moet dan wel goedgekeurd en geijkt zijn. Ik gebruik deze ook in mijn meterkast, deze S0-tellers kosten zo rond 25€/stuk. De pulsen worden ingelezen met een Raspberry. Afwijkingen tov de Ferraris meter schat ik zo rond de 1%. Mij meters komen hiervandaan : https://xn--stromzhler-v5a.eu/stromzaehler/

mvdk

Golden Member

Maar nogmaals, zoals ik eerder zei: ik raak nieuwsgierig.
Waar zit die pulsaansluiting?

De pulsen worden ingelezen met een Raspberry.

Hoe?

[Bericht gewijzigd door mvdk op zondag 2 augustus 2020 11:38:08 (28%)

Die is er niet. Het ledje geeft de puls aan. Die zou je kunnen uitlezen met een fototransistor.

Arco

Special Member

Er is geen pulsaansluiting. TS las "2-wire" en nam aan dat de overgebleven aansluitingen voor een kontakt waren. Nee dus...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

Op 2 augustus 2020 11:30:55 schreef Allrounder:

Ik ga dit topic afsluiten

Je bedoeld "ik reageer niet meer"?   Een topic afsluiten kan alleen een moderator.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Je zou eens naar deze kunnen kijken is 1 eenheid breed
https://www.elektramat.nl/emat-dinrail-kwh-meter-45a-1-fase-digitaal-m…

en in NL veel gebruikt, die alie dingen wil niet in mijn mk.

Aan Aart:

Hier is het onderzoek van de universiteit van Twente:
https://www.utwente.nl/nieuws/2017/3/313543/elektronische-energiemeter…

Sindsdien hebben energiebedrijven veel berichten geplaats om aan te tonen dat de meters wel goed werken. Maar de metingen die ze doen is volgens de calibratiemethode met sinusvorming stromen. Capacitieve, resistieve en inductieve belastingen gaan goed. Maar pulsvormige niet, die zitten niet in de testen dus thuis laten meten zal een goed resultaat laten zien.

Netbeheer Nederland bijvoorbeeld zegt dat het hogere verbruik niet zozeer gaat om technische afwijkingen, maar om verwarring bij de meterbezitters zelf. Ze noemen stijgende kosten door plaatsing van de slimme meter in winterseizoen, meterstanden in voorgaande jaren waren geschat en de oude (vervangen) meter gaf verkeerde standen door. En de woordvoerder van Netbeheer Nederland zegt dat de meters uit de test van UTwente niet meer geïnstalleerd worden.

Ik geloof echter niet dat ze ineens een nieuwe reeks meters hebben ontwikkeld die wel een hoge samplerate hebben. Verder heb ik meer vertrouwen in het onafhankelijke onderzoek van de universiteit dan berichten zonder onderzoek van bedrijven die daar geld aan verdienen.

Over dat onderzoek van de TU Twente hebben we het eerder gehad. Daarbij werd in ieder geval geconstateerd dat ze de meters verkeerd hadden aangesloten.