Spanning meten, berekenen en nieuwe spanning uitsturen

Culomb is feitelijk hetzelfde als Ah.

1 Ampère = 1 Coulomb per seconde, dus Ampère is Coulomb per eenheid van tijd.
Als je Ampère vermenigvuldigt met tijd (Ah = Ampère maal tijd), valt de tijd weg en blijft er Coulomb over.

Of anders gezegd, Ampère is een debiet (Coulomb per seconde)
en Ah (Ampère maal tijd of debiet maal tijd) is een hoeveelheid (Coulomb).

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

wat is de beste methode voor de spanningsberekening, weerstandjes.....of een controllertje en programmeren?

Dat is een kwestie van wat u het beste af gaat.
Zelf kan ik met beide een beetje uit de voeten, ik zou in dit geval een controllertje kiezen ; vooral omdat je daaraan soepeler iets kan aanpassen.

Het programmeren zou kunnen afschrikken, maar moet meevallen. Bv. in de Arduino-ontwikkelomgeving ben je zo vertrokken, en het is behoorlijk simpel om een minimum werkende te krijgen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 3 augustus 2020 11:24:02 schreef big_fat_mama:
[...]

Dat is een kwestie van wat u het beste af gaat.
Zelf kan ik met beide een beetje uit de voeten, ik zou in dit geval een controllertje kiezen ; vooral omdat je daaraan soepeler iets kan aanpassen.

Het programmeren zou kunnen afschrikken, maar moet meevallen. Bv. in de Arduino-ontwikkelomgeving ben je zo vertrokken, en het is behoorlijk simpel om een minimum werkende te krijgen.

Programmeren kan ik wel een beetje, en heb ook wel wat electronica kennis. Met arduino heb ik ook wel eens gespeeld, en inderdaad dat zou ook kunnen. In elk geval moet ik dan een spanning 0-30V omzetten naar digitaal en daarna weer terug...volgens mij zit hier het probleem en kom ik niet onder wat electronica uit (weerstandjes etc).

Laat nou gewoon eens een grafiek of desnoods een tabelletje zien waarin het verband tussen ingaande en uitgaande spanning te zien is.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

volgens mij zit hier het probleem en kom ik niet onder wat electronica uit (weerstandjes etc).

Een spanningsdeler aan de ingang = 2 weerstandjes. 2 clampingdiodes erbij om het netjes te houden.

Aan de uitgang een laagdoorlaatfilter = 1 weerstand en 1 condensator. En wellicht een opamp om de uitgangsspanning op te krikken. 1 opamp, handvol weerstandjes.

Simpeler wordt het niet. M.a.w. als je daarin problemen ziet, dan kies je misschien beter een ander project.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op maandag 3 augustus 2020 12:57:29 (11%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Een processortje als de 16F1769 heeft 10 bits AD en DA en 2 opamps aan boord...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 3 augustus 2020 12:26:31 schreef KlaasZ:
Laat nou gewoon eens een grafiek of desnoods een tabelletje zien waarin het verband tussen ingaande en uitgaande spanning te zien is.

Ik heb al gewoon aangegeven dat het een lineare spanningsconversie is. Wat moet ik dan nog meer aangeven in een tabel.

@Big-Fat_mama @Arco , bedankt voor de info, ga er mee aan de slag.

Ik heb al gewoon aangegeven dat het een lineare spanningsconversie is.

Die uitleg was heel mager en niet exact. Zet er dan de formule bij of maak een tabel met per halve accu spanning waqt de andere spanningen dan moeten zijn.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Als er eenmaal iets aan het werken is dan zal de in/uit-karakteristiek vlot genoeg kunnen bijgestuurd worden, althans in software, al helemaal als er een tabel van gemaakt wordt. Niet teveel op aandringen.

Maar anderszijds ook graag akkoord dat het niet al te moeilijk zou mogen zijn om een formule op te geven die het gewenste gedrag vastlegt/omschrijft. Bv.

code:

 Vuit=Vin x 0,8 - 2.1 
hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 3 augustus 2020 13:47:30 schreef pasjomp:
Ik heb al gewoon aangegeven dat het een lineare spanningsconversie is. Wat moet ik dan nog meer aangeven in een tabel.

Het verband tussen in- en uitgaande spanning. Hoeft niet in een tabel, kan ook in de vorm van een formule zoals het voorbeeld van BFM. Maar als het te veel moeite is om het concreet aan te geven dan haak ik af.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

bedankt voor de info, ga er mee aan de slag

Hoezo "ga er mee aan de slag"? Als je dat nu zelf eens deed???

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Zoals al heb aangegeven is het gewoon linear. Dus als ik Uin 0-30V heb en Uuit is 0-26V dan is de formule Uuit1 = Uin * o,87. Daar heb ik toch geen tabel voor nodig. Uuit2 waar ik de middenspanning voor nodig heb is dan Uuit1 / 2 .

Ik kan dit allemaal wel voorschotelen maar vond dit niet nodig omdat het zo simpel is.

En het "ga er mee aan de slag" was ook voor mij bedoeld (ik ga ermee aan de slag).

Bedankt voor de info.

Als het zo lineair is ga je daar toch geen controller voor gebruiken dat kan gewoon met 3 weerstanden. Als voorbeeld neem je de totaal weerstand 2,87k, Weerstand 1 is dan 870 ohm en de andere 2 zijn 1k.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Zo, ik heb het even voor je uitgetekend. Precies wat je vraagt: Lineaire relaitie tussen in en uit, en zuinig ook.

Maar nu we de toepassing weten: Dat gaat zo niet werken, denk ik.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Op 3 augustus 2020 15:26:49 schreef big_fat_mama:

code:

 Vuit=Vin x 0,8 - 2.1 

Klinkt als iets voor een opampje en een paar weerstanden, eventueel iets erbij als referentiespanning.

@REW: behalve dat het ding belast gaat worden met een andere weerstandsdeler.

@Benleentje: met die weerstanden gaat er continue 10mA lopen, niet echt fijn voor een accu.

@BMF: die controller heeft ook nog een voeding nodig. Vervolgens moet het geheel nog echt zuinig zijn, aangezien het op een accu werkt, en die wil je niet leeg (en uiteindelijk kapot) trekken met zo'n circuit. Je kunt het circuit niet uitzetten, want het BMS kan op een onvoorspelbaar moment even de spanning meten, en na een paar keer fout gaat die definitief op slot is kan de hele bende in de afvalbak.

Je kunt dat allemaal oplossen door de oorspronkelijke weerstandsdelers op te zoeken, en de onderste weerstand proportioneel kleiner te maken, door er een tweede weerstand bovenop te solderen. Je hoeft dus niet eens bestaande onderdelen van het board te verwijderen. Ik snap werkelijk niet wat hier zo moeilijk aan is.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

@Benleentje: met die weerstanden gaat er continue 10mA lopen, niet echt fijn voor een accu.

Ik had er ook bij staan als voorbeeld ;).

Ik snap werkelijk niet wat hier zo moeilijk aan is.

Veel te makkelijk moet natuurlijk met een micro gebeuren.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Dan stel ik voor dat er een Raspberry Pi in komt, met een 4G modem, zodat de berekeningen in de Cloud gedaan kunnen worden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Shiptronic

Overleden

Raspi draait geen Windows, laptopje dan maar :)

Met die weerstanden wel even de ingangsimpedantie mee nemen in de berekening.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 6 augustus 2020 22:16:38 (46%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Als je gewoon de bestaande deler aanpast heb je daar niets mee te maken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 6 augustus 2020 09:29:36 schreef SparkyGSX:
@REW: behalve dat het ding belast gaat worden met een andere weerstandsdeler.

Wel doorlezen tot het eind...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik vind de oplossing van SparkyGSX en Rew het mooiste. Simpel en eenvoudig. Vijf minuten werk om te realiseren ofzo en klaar.

Anders moet je het natuurlijk op een echte manier oplossen. Een PDP8 achterop de fiets om de ingewikkelde berekeningen te doen en klaar.

Oh, ik was "in the heat of the moment" de "-2.1V" vergeten.... Een rode led in serie met de ingang lost dat op.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Nu de vraag beantwoord lijkt en het al een tijdje stil blijft (en ik niet weer een sparta ion topic zal openen):

Mijn banaanaccu geeft regelmatig code 18, spanningsverschil tussen de cellen. Kan het draadje dat dit meet in het originele NiMh pack eenvoudig gefopt worden door de halve spanning te "maken" uit de spanning van het hele pack? Dan zouden de packs weer wat langer meegaan ondanks enkele rotte (nou ja, verminderde) cellen.

Hensz

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door Hensz op dinsdag 23 februari 2021 14:46:48 (99%)

Don't Panic!