Dell laptop E6510 laadt accu niet op

Bavelt

Golden Member

Omdat de meeste topics over dit onderwerp al tamelijk oud zijn, start ik maar een nieuwe.

Eentje met een kruising tussen software (laptop) en electronica (laadcircuit).

Ik heb voor mijn DELL E6510 een nieuwe accu gekocht, die compatibel zou zijn met een "echte" DELL.
Windows ziet wel een lader aanwezig, maar de accu laadt niet op en staat nu op nog maar 3%.
(Misschien was de oude accu niet eens stuk).

Nu heb ik van alles op software gebied geprobeerd, zoals BIOS updaten, drivers batterij verwijderd en opnieuw geinstalleerd, etc.
Helpt niet.

Toen vroeg ik me af: als je de laptop uit zet en de lader er in stopt, dan heb je toch helemaal niets van doen met Windows en zelfs Bios? Het ding staat toch uit?
Toch laadt hij ook nu niet.

Zet ik de PC aan, dan krijg ik wel een melding dat het apparaat (laptop) de lader niet herkent met mogelijke oorzaak van niet-laden. De spanning is ca 19V, Waar haalt een apparaat dan de informatie vandaan of het een "echte" Dell lader is? De plug heeft toch alleen maar een + en - en geen connectie naar registers o.i.d?
De lader heeft het echter altijd gedaan en is een standaard model wat ook veel in. o.a. HP laptops wordt gebruikt.

Heeft iemand dit eens meegemaakt en wellicht een tip voor me?
(Laad-electronica in de laptop misschien?)

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
vergeten

Golden Member

Wat jij "lader" noemt is een gewone netvoeding. Er kan een "derde" draad in de netvoeding aanwezig zijn waardoor de laptop de originele lader herkent. Als daar een draadbreuk zit....
De laadelektronica zit in de laptop (hardware) en die kijkt via een of meer extra accuaansluitingen of er wel een originele accu aanwezig is.
daar lijkt het mis te gaan.

[Bericht gewijzigd door vergeten op zondag 2 augustus 2020 12:22:24 (24%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Kan zijn dat te lege accu's niet meer worden geaccepteerd. (of accu's die ooit te leeg zijn geweest)
Veel accu's communiceren via een SMbus met hun PC.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bavelt

Golden Member

Op 2 augustus 2020 12:25:47 schreef Arco:
Kan zijn dat te lege accu's niet meer worden geaccepteerd. (of accu's die ooit te leeg zijn geweest)
Veel accu's communiceren via een SMbus met hun PC.

Ik had een nieuwe accu besteld, omdat ik vermoedde dat de oude stuk was. Dat zou ook heel goed kunnen.

De nieuwe kwam aan met een percentage van 52%. De laptop startte er mee op, maar ook deze accu wordt niet opgeladen.
Dus is die inmiddels na alle geprobeer op 3% beland.
Ik krijg het ding niet opgeladeen.

Maar het klopt toch dat als alles uit is, er geen sprake is van Windows, BIOS, etc?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Er kan een "derde" draad in de netvoeding aanwezig zijn waardoor de laptop de originele lader herkent. Als daar een draadbreuk zit....

Als ik in de power-ingang van de laptop kijk, zie ik inderdaad naast de hoofdpin een aantal andere kleine pinnetjes (2 zo te zien).

De HP voeding-adapters hebben inderdaad maar 1 pin.

Het aparte is dat het met de vorige accu altijd gewoon werkte.

Dus toch maar een originele Dell adapter kopen?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
RAAF12

Golden Member

https://www.dell.com/community/Laptops-General-Read-Only/Latitude-won-… Misschien helpt dat. Als de accu oud is kan Windows10 een melding geven bij -20% slijtage.*Vervang accu* of woorden van gelijke strekking.

maartenbakker

Golden Member

HP gebruikt ook 3 draden. De pin is een seriële bus en de polen zitten op de binnenkant en de buitenkant van het tonnetje. Dit terzijd.

De kans dat je Del gewoon gaat laden met de juiste voeding schat ik vrij hoog in. Het kan zelfs dat als je hem uitschakelt, hij alsnog met de verkeerde voeding gaat laden maar dat moet dan vaak wel een voeding zijn die hij herkent.

En tenslotte is er een klein kansje dat het laadcircuit stuk is, maar laten we daar niet van uitgaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als je de laptop aanzet in het bios geeft de laptop aan of er een 60 / 90 /130 watt lader aanhangt.

Dit zou je moeten kunnen controleren omdat de laptop zonder accu kan werken.

Wil de laptop niet zonder accu werken en gaat er geen powerlampje O.I.D branden (als deze op je laptop aanwezig is) adapter is verdacht.

Ook heeft dell al jaren een lampje in de connector zitten is dit bij jou ook het geval en brand die?

ik heb laders gehad waarbij het lampje uitging als je hem in de laptop stak.
De lader was defect.

zomaar een paar puntjes die je kunt controleren alvorens een nieuwe lader te bestellen.

Dell laders (uit de tijd dat ik ermee stoeide, 2008 of zo) hebben een "één draads communicatie chip" erin zitten. Deze stuurt een code via de centrale pin (Dell laders hebben, nog steeds, een 3 pens stekker). Uiteraard is de massa van de stekker de tweede draad...

Zonder deze chip, denkt de laptop dat de lader geen originele Dell is en zal weigeren te laden. Vaak werkt de laptop WEL op de lader, alleen laadt hij niet.

Ik heb het hoekje uit een originele maar defecte lader-print gezaagd waar dit chipje op zit en in de leiding van een universele auto-laptop lader gezet: nu laadt deze NIET-Dell lader zonder problemen onze Dell laptops (uit 2005 maar ook die uit 2018).

Op 2 augustus 2020 13:12:11 schreef Bavelt:
[...]Als ik in de power-ingang van de laptop kijk, zie ik inderdaad naast de hoofdpin een aantal andere kleine pinnetjes (2 zo te zien).

Zie ook dit topic. Inclusief een foto van mij met het verschil tussen oude en nieuwe stekker (waardoor het lijkt alsof er meer contacten zijn maar dit is niet zo).

[Bericht gewijzigd door r-p op zondag 2 augustus 2020 14:13:58 (12%)

dutn

Golden Member

Met betrekking tot niet originele dell accu's heb ik wisselende ervaringen. Sommige werken goed, sommige krijg je hetzelfde als de TS.

De laptop wil starten met deze accu, werkt op de adapter maar wil de accu niet laden. Als dit het geval is (niet willen laden omdat de accu niet origineel is) dan kun je dat in de BIOS terug zien (Battery information) zoals gepost door Tuxie. Hier staat dan een waarschuwing m.b.t. de accu.

Anders inderdaad eens een originele lader proberen.

Bavelt

Golden Member

Op 2 augustus 2020 13:27:17 schreef maartenbakker:
HP gebruikt ook 3 draden. De pin is een seriële bus en de polen zitten op de binnenkant en de buitenkant van het tonnetje.

Ik zie echt maar één pin in het midden.

..

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

Dat is de data pin. De laadspanning staat op de binnen EN de buitenkant van de bus er om heen. (Binnenkant van de buitenbus is PLUS, buitenkant van de buitenbus is MIN).

[Bericht gewijzigd door r-p op zondag 2 augustus 2020 14:17:30 (12%)

Ik heb hier nog een lader liggen met typenr. CP090U. Heeft drie aders: binnen / buiten tonnetje en een dun pennetje in het midden.
De vorige eigenaar heeft er een sticker op geplakt: Dell 19.5 volt 65 watt.

Als je belangstelling hebt, hoor ik het wel.

Bavelt

Golden Member

Op 2 augustus 2020 14:13:07 schreef dutn:
Met betrekking tot niet originele dell accu's heb ik wisselende ervaringen. Sommige werken goed, sommige krijg je hetzelfde als de TS.

De laptop wil starten met deze accu, werkt op de adapter maar wil de accu niet laden. Als dit het geval is (niet willen laden omdat de accu niet origineel is) dan kun je dat in de BIOS terug zien (Battery information) zoals gepost door Tuxie. Hier staat dan een waarschuwing m.b.t. de accu.

Anders inderdaad eens een originele lader proberen.

De Laptop gaat aan, er brandt idd een ledje dat er een voedingsadapter aan hangt. Maar laadt dus niet op.
Er is een meldig in de BIOS dat "The power adapter cannot be determined", etc. Met F1 = continue en een waarschuwing dat het systeem waarschijnnlijk niet kan laden.
Ik heb diverse power Adapters aangesloten met diverse wattages. Allemaal 19 Volt. Allemaal hetzelfde probleem.

De DELL 6510 heeft ook een shortkey (FN + F2) waarmee je het laden van de accu aan- of uit kan zetten. Deze reageert evenwel nergens op.
Dat kan natuurlijk het gevolg zijn dat het systeem deze adapter niet wil accepteren
(Wat hij jaren wel heeft gedaan).

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Op 2 augustus 2020 14:17:56 schreef Hans 007:
Ik heb hier nog een lader liggen met typenr. CP090U. Heeft drie aders: binnen / buiten tonnetje en een dun pennetje in het midden.
De vorige eigenaar heeft er een sticker op geplakt: Dell 19.5 volt 65 watt.

Als je belangstelling hebt, hoor ik het wel.

Nou ja, dat zou een oplossing kunnen zijn. Ik heb je een PB gestuurd.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Op 2 augustus 2020 14:15:33 schreef r-p:
Dat is de data pin. De laadspanning staat op de binnen EN de buitenkant van de bus er om heen. (Binnenkant van de buitenbus is PLUS, buitenkant van de buitenbus is MIN).

Ah...weer wat geleerd!

Maar deze datapin doet dan waarschijnlijkt wat anders dan Dell neem ik aan.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Diamon

Golden Member

Mocht je in de buurt van Zwolle wonen of binnenkort zijn, heb nog een originele accu liggen en ook laders. Kunnen dan even testen wat er aan de hand is.
Deze E6510 laptops zijn origineel geleverd met een 90W voeding.

heb onlangs nog gehad met een HP laptop die niet meer wilde laden, eigenaar verdacht de DC jack op de laptop. ik niet, die wiebelen altijd, zijn immers losse stekkers met snoertje tegenwoordig bij HP. eerst originele lader geprobeerd, ook niks, ledje bij DC jack ging niet aan. toen accu eruit, ding open, bios batterij eruit, 3 min gewacht en alles wer inelkaar gezet. toen originele lader erin en hoppa, ledje ging aan en accu ging laden. gebruikte ik de neplader dan ging het scherm even uit en aan en laden ging niet verder. de originele lader bleef dit maal wel werken, dus gezegd haal beter een originele voeding voor die neplader je adapter herkenning op t moederbord opstookt. was zo'n chinees geval met los jack stekkertje. dat zijn ellende dingen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Bavelt

Golden Member

Als ik de publicaties lees en ook de ervaringen van anderen in het forum, lijkt het me het beste een originele Dell adapter te kopen.

Dank voor de inbreng van allen!

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

Bij het afdanken van verouderde laptops blijven er wel eens laders over. Als je die op de juiste plek opwacht dan kan je er wel eens eentje opvangen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Probeer eens met de stekker in de power jack op te starten, daarna weer afsluiten de stekker laten zitten en opnieuw op te starten.
Of de stekker in de power jack en de starttoets 4 keer in te drukken met 2 sec pauze er tussen. Dit werkte met mijn HP toen de power jack stuk was .

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Ja bij mijn HP zat er origineel een 90W lader, met een alleslader wilde ie ook niet starten of laden.
In een PC winkel had men nog een lader aan de kant liggen, ik kreeg een 150W lader voor een tientje! Veel te zwaar, maar laptop doet het en lader wordt nu gewoon warm in plaats van heet.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op maandag 3 augustus 2020 14:49:39 (18%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Ik kreeg met de glimlach dit vervangertje aangeboden voor een tientje...

Erg overbemeten, maar soit alles doet het weer.
En je ziet duidelijk zoals maartenbakker zei die derde draad op de afbeelding! Er staat "sense" bij.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 2 augustus 2020 20:55:12 schreef Bavelt:
Als ik de publicaties lees en ook de ervaringen van anderen in het forum, lijkt het me het beste een originele Dell adapter te kopen.

Dank voor de inbreng van allen!

loop even een plaatselijke pc winkel binnen , vaak hebben die wel gebruikte adapters liggen van dell , kun je daar eerst proberen of hij laad en voor een paar tientjes kopen als het werkt .

RAAF12

Golden Member

Nieuw: https://www.adaptersonline.nl/product/dell-latitude-e6510-adapter-2/?a… webwinkel dus 14 dagen de tijd om de adapter te testen. Er zijn clonen te koop die ook de driedraads aansluiting hebben en goedkoper zijn. De goedkoopste nieuwe Dell adapter die ik kon vinden voor een E6510 was https://www.amazon.nl/Adapter-voor-Dell-Latitude-E6510/dp/B00B022ARI
Zal ook een clone zijn...