Op 24 V gesupperporteerde data terugwinnen

Hoi,
Ik heb een twee draads 24V voeding waarover ook data, vermoedelijk "opentherm", verstuurd wordt. Dat zijn dan smalle positieve en negatieve pulsen van ongeveer 5V.
Via een spoel en een condensator kan ik die pulsen afsplitsen.
Maar nu wil ik van die pulsen het verstuurde pakket reconstrueren.
Hoe pak ik dit simpel aan.
Iemand een tip?

Arco

Special Member

Dan zul je toch moeten weten hoe het originele pakket eruit heeft gezien. (of de try-and-error methode... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bij zoeken op "opentherm interface circuit" krijg ik tientallen varianten van hetzelfde TUP-en zeners-gebaseerde schakelingetje voorgeschoteld ?

Ik zou die pulsen eens op een scope bekijken, en proberen daar enige logica in te ontdekken. Wat is de interval? Is dat toevallig één van de gangbare UART baudrates?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 2 augustus 2020 12:22:19 schreef Aart:
Bij zoeken op "opentherm interface circuit" krijg ik tientallen varianten van hetzelfde TUP-en zeners-gebaseerde schakelingetje voorgeschoteld ?

Dat klopt,maar het gaat hier om op de 24V geplaatst data, wat zichtbaar is als alleen scherpe positieve en negatieve pulsen.

Is je vraag hoe je elektrisch de signalen in een microcontroller kan krijgen als digitale data of is je vraag hoe het opentherm protocol in elkaar zit ?

Op 2 augustus 2020 13:16:25 schreef Skysoft:
Is je vraag hoe je elektrisch de signalen in een microcontroller kan krijgen als digitale data of is je vraag hoe het opentherm protocol in elkaar zit ?

Hoe krijg ik die signalen in een micro

Dat ligt eraan wat voor signalen het zijn. Je kunt een paar comparators gebruiken en de pulsen op 2 digitale ingangen zetten, met interrupt en/of input capture mogelijkheden, maar dan moet je het decoderen volledig in software doen. Als het een serieel protocol is, zou je wellicht een flipflop kunnen gebruiken om er weer blokgolven van te maken, en dat aan een UART voeren, dat maakt het decoderen veel eenvoudiger, omdat je in ieder geval bytes krijgt die samen een bericht vormen.

De vraag moet niet zijn "hoe krijg ik pulsen van een onbekend protocol in een micro", de eerste vraag is "wat voor protocol is dit eigenlijk".

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zondag 2 augustus 2020 13:33:56 (13%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 2 augustus 2020 13:32:43 schreef SparkyGSX:
Als het een serieel protocol is, zou je wellicht een flipflop kunnen gebruiken om er weer blokgolven van te maken, en dat aan een UART voeren, dat maakt het decoderen veel eenvoudiger, omdat je in ieder geval bytes krijgt die samen een bericht vormen.".

Inmiddels begrepen dat het serieele data is met 4800 baud 1N8.
Dus eerst een blokgolf weer van maken.

Dan zou ik het capacitief koppelen, met een paar weerstanden een offset Vcc/2 geven, een paar clamping diodes naar ground en Vcc, twee comparators dit laten vergelijken met 1/4 en 3/4 * Vcc, en daarmee een flipflop setten en resetten.

Bij nader inzien kun je dit wellicht met een 555 doen; die heeft de comparators en flipflop al aan boord!

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

Aangezien het positieve en negatieve impulsen zijn, kun je toch gewoon een MAX(3)232 daarvoor gebruiken?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Die pulsen zullen veel korter zijn dan de normale bitlengte, lijkt me.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Gaat het nu om opentherm of niet ?

De specificatie lijkt mij duidelijk, hoewel niet zo simpel. Het gebruikt manchester encoding, dus de werkcyclus zou 50% moeten zijn.

Als men enkel smalle pulsen ziet zou ik als eerste vermoeden dat er iets op de lijn zit dat niet-opentherm compatible is, waardoor alleen door de zelfinductie nog een naaldje te zien is. Of dat men kijkt naar de spanning, waar de gezochte informatie in de stroom zit.
Bijvoorbeeld in geval van een thermostaat die bij wijze van test met een labvoeding gevoed wordt.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Nu er al heel wat technische antwoorden gepasseerd zijn, mag ik even een taalkundige opmerking (al weet ik dat ik daar niet iedereen blij mee maak...)?

Waar het in de titel heet "gesupperporteerde", werd er niet bedoeld "gesuperponeerde"?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 2 augustus 2020 20:17:41 schreef big_fat_mama:
Nu er al heel wat technische antwoorden gepasseerd zijn, mag ik even een taalkundige opmerking (al weet ik dat ik daar niet iedereen blij mee maak...)?

Waar het in de titel heet "gesupperporteerde", werd er niet bedoeld "gesuperponeerde"?

Tja, daar heb je gelijk in. Maar wel mooi dat er werd begrepen wat ik bedoel.

@Aart. Het is de ketelmoduul van Toon, ben ik inmiddels ook achter.Ik weet namelijk niet hoe de communicatie tussen de Toon en de ketel moduul is.Erachter naar de ketel is opentherm of aan/uit mogelijk.

[Bericht gewijzigd door BenI2C op zondag 2 augustus 2020 20:51:14 (20%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Wel, het signaal wordt gedragen (ported) door de voeding - in dit geval door 'supper', souper, het avondeten dus.. ! :)

Als van de data alleen naaldjes overblijven, dan komt dat doordat die dataspanning over een kleine spoel wordt afgenomen. Dat is ook niet de gewone manier. De Wiki is tamelijk duidelijk over de manier van signaleren.
Ik zou verwachten dat je voor een eigen projectje gewoon een opto gebruikt om de stroom- en spanningsveranderingen te volgen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Maar wel mooi dat er werd begrepen wat ik bedoel.

Er is hier heel veel goede wil en soepelheid beschikbaar, jawel. Mijn opmerking was dan ook maar bedoeld in de marge. Het gebruik van het juiste woord is wel handig voor zoekfuncties.
Misschien wil een vriendelijke moderator de titel wel bijstellen?

@FET: alweer steekt u me de loef af! :)

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 2 augustus 2020 20:53:12 (18%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Zoals al eerder aangegeven ga ik effe wat proberen met een ne555 als multistabiel, met een set puls + en reset puls - .Kijken of daar een pulstreintje uit komt.

[Bericht gewijzigd door BenI2C op zondag 2 augustus 2020 20:56:40 (14%)

zover ik weet gebruikt de kamer thermostaat (tablet) zigbee voor de communicatie naar de ketel module.

Zwave wordt gebruikt voor de communicatie met de energie meter..

[Bericht gewijzigd door Progger op zondag 2 augustus 2020 22:50:15 (66%)

GMT+1