Stopcontact losgekoppeld, maar nu weer in elkaar...

Thanks voor de reacties allemaal. Ik snap dat de vragen redelijk 'onwetend' overkomen. En ik begrijp de risico's, maar ik ben het hele project 'tuinhuis' begonnen om juist te leren en wat handiger te worden. Voorheen had ik nog nooit een hamer vast gehad en nu staat er al bijna een volwaardig tuinhuis met betonnen vloer, dakpannen etc. Verder ben ik iemand die niet zomaar snel iets klaar wil hebben, maar zoek alles best goed uit. Op die manier leer ik het het beste.

En ik moet zeggen dat dankzij jullie en Youtube het al een heel stuk duidelijker is geworden voor me en daar ben ik al super dankbaar voor! Ik hoop eigenlijk om deze 3 wcd's toch zelf aan te kunnen sluiten. Dan snap ik in ieder geval hoe de basis een beetje in elkaar zit.

Back on-topic, Bedankt Maus voor de toelichting! Ik heb er nog eens over nagedacht en laat de schakelaars even zitten. Verwacht niet dat ik die echt nodig heb. Dus dan heb ik geen schakeldraad nodig toch? Goed om te weten dat je zowel via een wcd kunt vertakken als via een lasdoos. Vertakken van wcd lijkt me inderdaad een betere optie en scheelt weer kabel / onnodige lasdozen.

Volgens mij dan nog 2 vragen, voordat ik het nieuwe aansluitschema kan maken die al beter in de richting komt haha. Deze vraag blijft nog even staan:

1) Ik zie dat er zowel 1.5mm² als 2,5 mm² XMVK kabels verkrijgbaar zijn. Volgens mij is 1.5mm² ruim voldoende toch? Ik lees overal dat je hetzelfde moet gebruiken als de basis. Is dat bij mij ook 1.5? Kun je dat zien?

Is het zo eenvoudig dat ik de dikte opmeet van de kabeltjes? Of kun je dat op een andere manier zien?

2) Maus geeft aan dat 3-voudige lasklemmen voldoende zijn. Als ik kies om de vertakking bij het stopcontact zelf te maken, dan zelfs maar 2 toch? Maar dan snap ik nog steeds niet waarom er 2 grondkabels naar boven komen. De ene is voeding? En die andere dan? Heb ik er aan één eigenlijk voldoende? Of moet ik die 2 kabels toch samenvoegen via een lasklem? Of zijn het gewoon 2 losse grondkabels die ik beiden kan leiden naar een losse wcd? Maar waarom is de ene dan voeding? Overal op Internet zie ik iedereen starten vanuit één kabel haha...

Thanks voor de toelichting wederom!!

Het mooiste zou zijn als je iemand vindt die het niet alleen voor je doet, maar er ook bij vertelt hoe en waarom hij iets doet. Of die je vertelt hoe het moet en het je zelf laat doen terwijl hij toekijkt.

Wat de kabeldikte is, iemand die ervaring heeft ziet of voelt direct of het 1,5 of 2,5 is.
En het staat waarschijnlijk ook op de kabelmantel ingeperst.
Het moet 2,5 zijn. 1,5 is alleen toegestaan voor de zwarte draad tussen schakelaar en lamp. Maar aangezien je met kabel werkt zal het allemaal 2,5 worden want kabels met gemixte doorsnedes bestaan wel maar zijn zeldzaam.

Van die 2 grondkabels zal er 1 de voeding zijn en de andere gaat verder, ergens anders heen. Waar dat ergens anders is, dat zal je zelf moeten uitzoeken want wij kunnen niet op afstand je tuin omspitten.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op zondag 20 september 2020 12:19:08 (15%)

Als ik het zo zoe zit je met een gemengde kring. Dwz dat je op dezelfde kring zowel licht als stopkontakten gebruikt. Dan is het in België verplicht om overal 2,5mm te gebruiken.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik zie nergens dat het in België is. Maakt verder niet uit, ook in Nederland moet het 2,5mm2 zijn.

Wat zijn jullie snel zeg haha! Top! Klopt, KlaasZ, dan zou zeker het mooiste zijn... maar helaas ken ik niet zo iemand...

Ok helder! Ik zal nog even kijken of ik het kan vinden, maar 2.5mm it is! Super!

En over die 2 kabels... Ik weet ook niet precies waar ze vandaan komen... heb 4 meter gespit en ze blijven samen zitten... Ze zitten wel samen in dezelfde groep in de meterkast in ieder geval... maar belangrijker vind ik waarvoor ze dienen (dienden). Voorheen liep de ene naar een wcd en de andere naar een wcd + schakelaar. Betekent dit dan ik ze het beste naar 2 individuele wcd's kan leiden (dus splitsen en niet samen koppelen)?

Alleen op de ene zit dan geen voeding? Dat verschil begrijp ik nog niet helemaal eerlijk gezegd...

Jinny

Golden Member

Mark, indien je vermeld in welke omgeving je woont, dan is er vaak een nabij wonende CO'r al dan niet tegen enkele koppen koffie of vergoeding bereid je eea ter plaatse uit te leggen.
Indien je bv omgeving WestFriesland woont zou ik best eens een keer even langs willen wippen om je eea te leren.
Daar steek je veel meer van op dan de jijbuisjes kijken.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Zeker, alleen ik woon in Brabant dus dat is echt uit de richting helaas... wel bedankt voor het aanbod!

Ik snap dat face to face veel beter werkt, maar gezien de tijd waarin we nu zitten probeer ik zoveel mogelijk info zo te vergaren. Alles is me al een stuk duidelijker, behalve de 2 grondkabels (vraag vorige post)...

Thx allen!

pa3gws

Golden Member

Brabant is groot wees iets duidelijke of vul in je profiel je woonplaats in.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 20 september 2020 12:31:25 schreef vistavision:

En over die 2 kabels... Ik weet ook niet precies waar ze vandaan komen... heb 4 meter gespit en ze blijven samen zitten... Ze zitten wel samen in dezelfde groep in de meterkast in ieder geval...

Als je ze beide bij de meterkast weer gevonden hebt weet je waar kabel 2 heen loopt, naar de meterkast dus. Zit die 2e kabel daar ook ergens op aangesloten?

Misschien is die niet voedende kabel kapot, en is de nieuwe erbij gelegd. Als je duidelijk hebt wat er aan de meterkast kant gebeurd, kun je verder kijken wat je met de 2e kabel gaat doen.

Op 20 september 2020 12:07:40 schreef vistavision:
2) Maus geeft aan dat 3-voudige lasklemmen voldoende zijn. Als ik kies om de vertakking bij het stopcontact zelf te maken, dan zelfs maar 2 toch?

Als je de stopcontacten zelf als vertakking gebruikt heb je geen lasklemmen nodig. Je draad komt aan vanaf je eerste lasdoos (overgang van grondkabel naar installatiedraad), de installatiedraad gaat het stopcontact in en vrijwel altijd kun je daar 2 draden per aansluiting in kwijt. Dan kun je op die manier door naar een volgend stopcontact. Leidend hierin is hoe je met de leidingen handig uit komt. Het kan best een gedoe zijn, of optisch niet mooi, om 2 leidingen op 1 stopcontact te laten komen.

Mijn idee zou nog steeds zijn, verdelen vanuit de lasdoos, elk stopcontact een eigen leiding vanaf de lasdoos.

Als je wegens corona geen bezoek wilt, kun je het beste wel foto's plaatsen voordat je iets definitief dichtschroeft, dan kijken we mee :)

Op 20 september 2020 15:27:13 schreef pa3gws:
Brabant is groot wees iets duidelijke of vul in je profiel je woonplaats in.

Dat, ik woon ook in Brabant. Mijn exacte woonplaats staat in mijn profiel.

Ik woon in Breda (dichtbij Twan), maar zoals Maus al zegt probeer ik op dit moment zoveel mogelijk contact te vermijden. Wel super aardig aangeboden allemaal! Jullie hebben mij al super geholpen dus ik ga nu eerst mezelf nog wat verder verdiepen en het installatieschema compleet maken. Als ik hem af heb, laat ik hem heel graag door jullie reviewen!!

Ik ga jouw idee verder uitwerken Maus, dus verdeling vanuit de lasdoos. Over de 2 kabels... ik weet alleen dat als ik een bepaalde groep in de meterkast uitzet, er op de kabels ook geen stroom meer staat. Fysiek zie ik ze daar niet zitten helaas. Zal inderdaad eens meten of ze beiden nog werken etc. Ik dacht even dat het 2 verschillende kabels waren, maar het zijn dezelfde kabels dus, maar ingezet voor een andere functie (de ene als voeding voor de stopcontacten en de andere voor het licht). Dit had dus net zo goed andersom kunnen zijn.

Zodra ik weer iets verder ben post ik het graag weer!

Thx allen!

Zo, na al jullie informatie samengevoegd te hebben en info van het Internet, kom ik op het volgende:

- De exacte lengte van de XMVK-kabel en installatiebuizen moet ik nog even nameten, dit is nog een schatting.
- Ik heb het er nog even met mijn vrouw over gehad en we willen toch een lichtknop in het tuinhuis voor de plafondlamp. Ik hoop dat ik de draden zo goed heb getekend? Hiervoor heb ik bij de benodigdheden ook losse draden gezet.
- Ik begrijp dat ik in de lasdozen alle kleuren met elkaar moet verbinden met lasklemmen. Daarom staan er 4-voudige klemmen bij de benodigdheden. Dit heb ik niet afgebeeld in de tekening.
- Ik wil de stopcontacten mooi integreren in de muur (inbouw). De installatiebuizen lopen dus tussen de zwart rabat buitenzijde en de binnenmuur (nog te timmeren).
- De wisselschakelaar wordt als enkelpolige schakelaar gebruikt

Ik ben benieuwd of de tekening nu klopt? Ik hoor het uiteraard heel graag!

Alvast wederom bedankt voor de reacties!

De meest rechtse lasdoos is overbodig. Als er geen vertakking is kun je de kabel gewoon laten doorlopen.
Als ik de tekening goed lees ga je de verbinding naar de lamp en de schakelaar uitvoeren met losse draad in buis. Correct?

Thx voor je reactie!

Je hebt helemaal gelijk, die laatste doos kan inderdaad weg. Verwacht ook niet dat ik daar in de toekomst nog iets wil gaan splitten. Top!

Klopt v.w.b. de bedrading van de lamp, het liefst zou ik ook daarvoor XMVK kabel gebruiken, maar aangezien de draden naar verschillende plaatsen in het tuinhuis lopen, is het makkelijker om los draad te gebruiken?

Jinny

Golden Member

Regel is dat je de draden van de lamp niet splits maar -of- alle via de schakelaar laat lopen (het tracé) -of- naar een lasdoos.
Waarbij je de draden van de schakelaar dus heen en weer laat lopen via de lasdoos.

Dit om de installatie overzichtelijk te houden (eis NEN1010)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Hallo Jinny,

Bedankt voor je reactie! Goed om te weten, maar hoe gaat dat in mijn geval dan precies? Als ik alle draden van de lamp naar de lasdoos laat lopen (of alles naar de schakelaar) hoe werkt de schakeling dan precies? Ik neem aan dat de zwarte schakeldraad wel los loopt van de schakelaar naar de lamp? Zou je dit kunnen tekenen (schematische weergave)... wellicht begrijp ik het dan beter :)

Krijg je dan 2 XMVK kabels, waarvan er een paar draden in die kabels los hangen? Graag een toelichting!

Alvast heel erg bedankt!

Jinny

Golden Member

Je zorgt ervoor dat je een kabel van je schakelaar naar je lasdoos trekt... Je zorgt er ook voor dat je een kabel van je lamp naar diezelfde lasdoos trekt.
Je maakt van de schakelaarkabel met tape de blauwe ader zwart.
Je maakt van je lamp kabel de bruine ader zwart.
Je knoopt de zwarte aders aan elkaar, alle bruine aders aan elkaar, alle blauwe aders en de geel-groene.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Hallo Jinny,

Super, dan kom ik nu op dit:

Uiteraard verbind ik de 2 draden die zwart getaped zijn met elkaar in één lasklem (eigenlijk dus de blauwe van de schakelaar en de bruine van de lamp).

Het enige verschil met mijn vorige tekening is dat er nu ook een aardedraad loopt naar de schakelaar. Hoort dit dan ook? Kan ik deze gewoon koppelen of los laten hangen?

Wel beter zo... hoef ik geen losse draden te kopen!

mel

Golden Member

Een schakelaar hoeft niet geaard te worden.. De draad zou ik gewoon afdoppen en in de doos laten zitten. Ik neem aan dat achter iedere schakelaar wel een einddoos, of inbouwdoos zit?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Jinny

Golden Member

Opmerking, de rechter WCD niet doorlussen uit de andere wcd maar gewoon uit de lasdoos trekken.
Is beter.
En de geelgroene naar de schakelaar mag je wegknippen, afdoppen, wat je wilt.
Is niet van belang.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Hallo Mel en Jinny,

Super bedankt wederom! Hierbij de aangepaste versie:

Goed punt om het doorlussen via de lasdoos te doen, nog beter! En helder van de geelgroene draad! Top!

Doel is inderdaad om achter de schakelaar een inbouwdoos voor een holle wand te plaatsen. De wand is totaal 15cm diep dus ik probeer eerst tegen de buitenmuur isolatie (PIR) te plaatsen en tussen de isolatie en binnenmuur een soort leidingspouw van zo'n 5cm over te houden waar ik alle dozen en buizen kan laten lopen, zodat ik niet in de isolatie hoef te gaan snijden etc.

Echt super blij en dankbaar met al jullie reacties! Als ik zie hoeveel ik in een paar dagen geleerd heb van jullie en hoeveel tips ik gehad heb... echt top! Thanks!!!

Op 3 augustus 2020 19:25:00 schreef testman:
stukje 4 of 5 aderige kabel gebruiken, of 2x 3 aders leggen zodat je 3 aders voor het stopcontact hebt, en 3 voor de schakelaar. buiten dienen je stopcontacten geaard te zijn..

Misschien veel te laat .. ? Binnen toch er toch ook een aarde zijn , en buiten moet een kabel een ijzeren mantel hebben , bij ons in Belgie toch , wat ik wat vreemd vind is dat de aarde kabel gedraaid is ... ? ipv rechte kleurlijnen.

mel

Golden Member

Alleen een grondkabel heeft een metalen mantel nodig. Als een kabel bovengronds gebruikt word, kan met volstaan met een kabel zonder metalen mantel.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Jinny

Golden Member

Sterker, in een mantelbuis hoeft het zelfs geen gearmeerde kabel..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen