grootte condensators

Hi,

Ik heb hier 2 elektrolytische condensators van 10µF.
de grootste condensator kan een spanning verdragen van 50V.
De kleinste condensator kan een spanning van 63V verdragen.

Ik dacht dat de grootte van de condensator min of meer evenredig is met de spanning deze kan verdragen bij een zelfde capaciteitswaarde.

Vandaar mijn vraag: Aan wat zou het kunnen liggen dat de kleinste condensator de hoogste spanning kan verdagen?

maartenbakker

Special Member

Er kunnen meerdere redenen zijn, maar hier is het vrij simpel: de grootste is bipolair en die hebben een andere inwendige constructie. Voor het gemak kun je stellen dat een 10u 50V BP even groot is als twee condensatoren van 20u 50V in één behuizing. In werkelijkheid is hij vaak iets kleiner dan dat doordat er niet fysiek twee condensatoren inzitten maar ze als één gewikkeld zijn.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Er zijn meerdere factoren, maar zo te zien is de onderste bipolair (als in: geen plus en min). Die zijn groter, al kan ik je het werkingsprincipe niet uitleggen. Je kunt een bipolaire elco maken door twee elco's met de dubbele capaciteit in serie te zetten, en ook dan neemt het volume toe.

edit: Net later dan maartenbakker...
edit2: ...maar eerder dan EricN. :P

Om te beginnen is de grote een bipolaire. Geen vergelijk dus. Om van een 10uF een 10uF BP te maken heb je er 4 nodig. Er zijn ook compactere condensators dus niet allemaal even groot.
Edit: haha, allemaal tegelijk.