Aanwezigheid spanning op grondkabel meten

Bij een maatje van mij komt er een stuk grondkabel boven het oppervlak naar boven. Geen idee waar die vandaan komt (kantoor achter of huis) of waar die naartoe gaat. Ik heb dus geen uiteinde, maar gewoon een stuk "ergens in het midden" van die grondkabel die boven de grond uit steekt. Er is wel tuinverlichting aanwezig.

Hoe kan ik meten (zonder de kabel open te moeten snijden) of er prik op staat? Een stroomtang lijkt mij niet geschikt, omdat de stroom door de fasedraad en de nuldraad elkaar opheffen?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

dat kan bvb met een gevoelige signaaltracer met een stukje draad eraan. die gaat brommen als er prik in de buurt is.(tracer goed vasthouden zodanig dat hij geaard is) Echter, grondkabel heeft meestal een metalen mantel met metalen scherm en dan gaat het niet werken, door de schermwerking van de mantel.

als het alleen een lus kabel is, dan kan dat ooit zijn bedacht voor later een lamp daar te plaatsen. hij zal dus op zeker nog elders heen lopen, gat graven en lus oprollen en in het gat steken. als je de kabel doorknipt zal er met kans iets niet meer werken en de aardlek wispelturig worden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Als je een redelijke kans maakt dat het de kabel van de verlichting is, dan kun je eens kijken of je makkelijk bij beide uiteinden kunt. Dan kun je er een kabeltracer op zetten. Op met een lab voeding en een extra draadje een behoorlijke stroom door de mantel laten lopen - die ga je met je stroomtang wel vinden.

Vertrekt er geen grondkabel in de meterkast?
Houdt er eens radio vlak bij op de middengolf, als het geen dode kabel is gaat deze brommen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?