0-10v naar 0-20v

Sine

Moderator

Op 8 augustus 2020 17:15:22 schreef I-Lynx:
Zoals ik al schreef: beperkte kennis van elektronica.
Ik heb menig tor laten door branden door een te hoge spanning op de basis :-)

Ik ga dit bestellen en opbouwen op een breadboard.

Ik heb in de regelkast 24v ac tot mijn beschikking.

Let er op dat die galvanisch gescheiden moet zijn van de rest van het spul, wellicht doe je er beter aan er een eigen voeding voor te fabrieken.

De opmerking van Sine is belangrijk.
Een gestabiliseede voeding is niet nodig, de PSRR van alle normale opamps is ruim voldoende.

Ik kwam deze tegen:
https://www.conrad.nl/p/mean-well-hdr-15-24-din-rail-netvoeding-24-vdc…

Dinrail ruimte heb ik genoeg in die kast. Voor dat geld ga ik niet lopen rommelen met zelf geknutselde voedingen.
Voordeel van meanwell is dat je het voltage nog iets naar beneden bij kan stellen Mocht de uitgang van mn schakeling nog iets te hoog zijn.

Conrad heeft helaas de BC517 niet.

Kan ik de BC547B ook gebruiken?

Lambiek

Special Member

Ligt aan de stroom die je nodig denkt te hebben. De BC547 doet 100mA geloof ik, dus als dat genoeg is.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Max 14ma. Dus dat moet wel goed gaan

Nu nog het vermogen controleren....

Als de belasting resistief is dan heb je het max vermogen bij 10V aan de uitgang.

20mA (=14mA + marge) / 2 * 10V = 100mW.

Mwah! moet kunnen.

ALs de belasting ook bij (bijna) 0V aan de uitgang 1mA/apparaat is, dan is het max vermogen 20mA * 20V = 400mW. Dan moet je een beetje gaan uitkijken met zo'n ding wat niet gemaakt is om warmte te dissipieren. Ik heb een random datasheet gezocht en vind: 200 graden per Watt. Dus 0.4W -> 80 graden. Z'n binnenkant wordt ongeveer 120 graden als het hier 40 graden is, dat moet kunnen. De buitenkant wordt dan ongeveer 80 graden genoeg om je vingers te branden.

Moet ook net kunnen, maar het zou niet m'n voorkeur hebben. Een tor in TO220 behuizing zou ik dan fijner vinden. Maar goed. Deze situatie is niet waarschijnlijk.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Vanavond aan het knutselen geweest.

Morgen testen op het werk. Daar heb ik een regelbare voeding dus kan ik mooi de ingang checken met 0-10v. Ik heb er een simpele volmeter bij gekocht voor het aflezen van de uitgang.

Het printje en voltmeter komen in een Dinrail behuizing. De Meanwell 24v voeding en DMX > 0-10v module zijn ook voor Dinrail dus alles past mooi in de stuurkast.

Ik was eerst van plan om de bestaande 0-20v sturing en deze parallel te gebruiken maar waarschijnlijk zal ik de bekabeling naar de dimmer modules stekkerbaar of schakelbaar maken zodat we zelf kunnen kiezen welke sturing we willen gebruiken. Als DMX werkt dan zal dat waarschijnlijk de meest gebruikte aansturing worden. De oude sturing zal dan max 2 /. 3 keer per jaar gebruikt worden. Dan schakelen we wel over.

Ben benieuwd of ik een werkende schakeling heb gemaakt of een eenmalige rookmachine :-)

EDIT:
Ik zie op de foto dat ik de gnd op terminal 7 vergeten :-)... Er moet nog een draadje van 2 naar 7 erbij.

Update:

Het werkt als een zonnetje. 10v in is 19,89v uit.
Ik heb nog wel een Pulldown weerstand van 1K op de input gezet om de uitgang 0 te houden als er niets op de input zit.

Nu inbouwen en verder testen.

Lambiek

Special Member

Dat is mooi dat het werkt.
Ben benieuwd hoe het werkt als het ingebouwd is, moet ook geen probleem zijn.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

[OT] Waar koop je die kastjes? Typenummer? Serienaam?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 26 augustus 2020 17:41:13 schreef rew:
[OT] Waar koop je die kastjes? Typenummer? Serienaam?

https://www.conrad.nl/p/tru-components-4u65070907340-din-rail-behuizin…

Ze hebben diverse afmetingen. Handige dingen. kwaliteit is prima. Zeker voor dat geld.

Op 26 augustus 2020 17:14:16 schreef Lambiek:
Dat is mooi dat het werkt.
Ben benieuwd hoe het werkt als het ingebouwd is, moet ook geen probleem zijn.

Het werkt als een zonnetje.
De TDE sturing zorgt voor DMX > 0-10v. Het zelfbouw circuit 0-10v > 0-20v voor de dimmers.

Foto's voor de impressie.

Onderin de 14 dimmer modules.
De oude sturing kan je net niet zien maar die zit (zat) helemaal rechts onderin.

Het grote relais is om een deel van de dimmers uit te zetten (achterkant van de zaal)
De rest van de relais staan parallel over de dimmers heen om voor bijvoorbeeld de schoonmaakster alles direct op 100% te zetten (dus buiten de dimmers om)

De Siemens Logo is onderdeel van het GBS. Hiermee kunnen we vanuit het GBS de originele sturing een seintje geven om de verlichting uit te gooien (voor als de schoonmaak weer eens was vergeten om de verlichting weer uit te zetten). En ook de 100% aan knop wordt hiermee weer uitgezet.

De oude sturing is nu niet meer in gebruik. De 100% vol aan en DMX sturing is meer dan voldoende.
Het is nog wel mogelijk om de oude sturing weer in gebruik te nemen. Alleen even de 0-20v kabeltjes om schroeven.

Ik heb gisteren de hele dag de sturing aangehad met 2 ledjes van 20ma op de uitgang. De transistor werd niet warm. Dus ik vertrouw er op dat die 14ma van alle dimmers totaal ook geen probleem moet zijn.

Lambiek

Special Member

Dat is mooi dat het goed werkt, leuk dat je het even laat horen. :)

Dus jij bent er mee gered, project geslaagd.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.