0-10v naar 0-20v


Ik werkte ooit als technicus in een kerk waar we een hele wand vol hadden van dit soort antiek. Allemaal thyristor modules met connectoren, aangesloten met rijgklemmen en afgedekt met PVC platen.
Dat was dan geen 0-20 V maar iets onhandigers, 3 tot nogwat ofzo.
Daar hing tientallen kW PAR56 voor de gewone verlichting.. Nostalgie. Vooral het imposante geluid.

Op 4 augustus 2020 20:16:08 schreef rew:
[...]
Veertien!

Kennelijk wordt er 42kW aan verlichting gedimt op 1 besturing!

Het is nog gekker: Voor schoonmaak of gewoon algemeen gebruik worden de dimmers overbrugd door een flink aantal Relais waardoor alles met 1 knop direct op 100% springt....

Lekker inschakel piekje :-)

Sine

Moderator

Op 4 augustus 2020 15:39:17 schreef Lambiek:
[...]
Let er wel even op wat de stroom moet zijn voor je dimmer, anders moet er een transistor achter de opamp gezet worden voor meer stroom.

EDIT:

Dan krijg je dit.

[bijlage]

Dan zou ik inderdaad ook met 24V oid voeden, over de darlington ben je iets van 1.2V kwijt.

dat schema kan stroom leveren ten opzichte van de nul.

Als het ding altijd stroom opneemt richting de nul (ofwel altijd 1mA ofwel via een weerstand die dan minimaal 20k is), dan gaat dit goed. Maar wat nu als de spec "ingangsstroom max +/- 1 mA " is?

Stel dat ze aan de ingang de boel moeten inverteren naar 20-0V en dat doen met:

V2 hangen ze dan aan hun 20V R3 = R4 = 100k. R1 = R2 = 10k. Nu is de ingangsstroom max 1mA in absolute zin, maar dus 1 mA bij 20V en -1mA bij 0V. Lambiek's schema kan dan de 0V niet meer maken.

Maar goed. Dat is "worst case" denken, het zal wel niet, dus het is het proberen waard. I-Lynx, zoek even naar een opamp die jij denkt dat geschikt is bij een winkel waar je makkelijk kan kopen zodat wij effe snel het datasheet kunnen checken of ie voldoet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Met mijn zeer beperkte kennis heb ik het bovenstaande schema over getekend.

Ik heb op de output een ‘last’ van 20v/14ma getekend.
Zie bijgevoegd resultaat.

Ik wil de eerde genoemde LM324 gebruiken.
Wat mij opvalt is dat de transistor ondanks de weerstand 20v op de basis krijgt. Dat lijkt mij niet goed. Of klopt de render niet???

Shiptronic

Golden Member

TOV? ik zie het probleem niet.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
vergeten

Golden Member

Van die 20v staat er 19,6 v over de 10kΩ emitter weerstand, wat blijft er dan over?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Dat klopt toch, die spanning staat ook op de uitgang van je opamp.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Zoals ik al schreef: beperkte kennis van elektronica.
Ik heb menig tor laten door branden door een te hoge spanning op de basis :-)

Ik ga dit bestellen en opbouwen op een breadboard.

Ik heb in de regelkast 24v ac tot mijn beschikking. Even kijken voor een mooie gelijkrichter. Er zal hier op het forum vast wel wat te vinden zijn

basis componenten zien alleen "spanningsverschillen". Dus de bassis mag niet veel meer dan 0.6V meer dan de emitter zijn. Emitter aan aarde basis op 100V -> Poef, rook! emitter op 100V, dan basis max 100.6V, geen probleem!

In jou simulatie heb je een opamp getekend die 115 V/V zou doen. Dat is een ongebruikelijke waarde: Een normale opamp doet iets van 100kV/V.... Als je dat aanpast zal je zien dat de uitgangsspanning VEEL dichter bij de 20V komt. (en de basis op ongeveer 20.6 - 20.8).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 8 augustus 2020 17:15:22 schreef I-Lynx:
Ik heb in de regelkast 24v ac tot mijn beschikking. Even kijken voor een mooie gelijkrichter.

Met alleen een gelijkrichter ben je er niet denk. Je moet er een stabiele voeding voor maken. Dus na het gelijk richten afvlakken en daar een spanningsregelaar van 24VDC achter zetten.

Let wel na gelijkrichten en afvlakken krijg je een spanning van 24V X 1.4 = +/- 33.6VDC. je moet dus een regelaar hebben die dat aankan op de ingang. Je kunt eens kijken naar een step-down regelaar of een geschakelde regelaar.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

Op 8 augustus 2020 17:15:22 schreef I-Lynx:
Zoals ik al schreef: beperkte kennis van elektronica.
Ik heb menig tor laten door branden door een te hoge spanning op de basis :-)

Ik ga dit bestellen en opbouwen op een breadboard.

Ik heb in de regelkast 24v ac tot mijn beschikking.

Let er op dat die galvanisch gescheiden moet zijn van de rest van het spul, wellicht doe je er beter aan er een eigen voeding voor te fabrieken.

De opmerking van Sine is belangrijk.
Een gestabiliseede voeding is niet nodig, de PSRR van alle normale opamps is ruim voldoende.

Ik kwam deze tegen:
https://www.conrad.nl/p/mean-well-hdr-15-24-din-rail-netvoeding-24-vdc…

Dinrail ruimte heb ik genoeg in die kast. Voor dat geld ga ik niet lopen rommelen met zelf geknutselde voedingen.
Voordeel van meanwell is dat je het voltage nog iets naar beneden bij kan stellen Mocht de uitgang van mn schakeling nog iets te hoog zijn.

Conrad heeft helaas de BC517 niet.

Kan ik de BC547B ook gebruiken?

Ligt aan de stroom die je nodig denkt te hebben. De BC547 doet 100mA geloof ik, dus als dat genoeg is.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Max 14ma. Dus dat moet wel goed gaan

Nu nog het vermogen controleren....

Als de belasting resistief is dan heb je het max vermogen bij 10V aan de uitgang.

20mA (=14mA + marge) / 2 * 10V = 100mW.

Mwah! moet kunnen.

ALs de belasting ook bij (bijna) 0V aan de uitgang 1mA/apparaat is, dan is het max vermogen 20mA * 20V = 400mW. Dan moet je een beetje gaan uitkijken met zo'n ding wat niet gemaakt is om warmte te dissipieren. Ik heb een random datasheet gezocht en vind: 200 graden per Watt. Dus 0.4W -> 80 graden. Z'n binnenkant wordt ongeveer 120 graden als het hier 40 graden is, dat moet kunnen. De buitenkant wordt dan ongeveer 80 graden genoeg om je vingers te branden.

Moet ook net kunnen, maar het zou niet m'n voorkeur hebben. Een tor in TO220 behuizing zou ik dan fijner vinden. Maar goed. Deze situatie is niet waarschijnlijk.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Vanavond aan het knutselen geweest.

Morgen testen op het werk. Daar heb ik een regelbare voeding dus kan ik mooi de ingang checken met 0-10v. Ik heb er een simpele volmeter bij gekocht voor het aflezen van de uitgang.

Het printje en voltmeter komen in een Dinrail behuizing. De Meanwell 24v voeding en DMX > 0-10v module zijn ook voor Dinrail dus alles past mooi in de stuurkast.

Ik was eerst van plan om de bestaande 0-20v sturing en deze parallel te gebruiken maar waarschijnlijk zal ik de bekabeling naar de dimmer modules stekkerbaar of schakelbaar maken zodat we zelf kunnen kiezen welke sturing we willen gebruiken. Als DMX werkt dan zal dat waarschijnlijk de meest gebruikte aansturing worden. De oude sturing zal dan max 2 /. 3 keer per jaar gebruikt worden. Dan schakelen we wel over.

Ben benieuwd of ik een werkende schakeling heb gemaakt of een eenmalige rookmachine :-)

EDIT:
Ik zie op de foto dat ik de gnd op terminal 7 vergeten :-)... Er moet nog een draadje van 2 naar 7 erbij.

Update:

Het werkt als een zonnetje. 10v in is 19,89v uit.
Ik heb nog wel een Pulldown weerstand van 1K op de input gezet om de uitgang 0 te houden als er niets op de input zit.

Nu inbouwen en verder testen.

Dat is mooi dat het werkt.
Ben benieuwd hoe het werkt als het ingebouwd is, moet ook geen probleem zijn.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

[OT] Waar koop je die kastjes? Typenummer? Serienaam?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 26 augustus 2020 17:41:13 schreef rew:
[OT] Waar koop je die kastjes? Typenummer? Serienaam?

https://www.conrad.nl/p/tru-components-4u65070907340-din-rail-behuizin…

Ze hebben diverse afmetingen. Handige dingen. kwaliteit is prima. Zeker voor dat geld.

Op 26 augustus 2020 17:14:16 schreef Lambiek:
Dat is mooi dat het werkt.
Ben benieuwd hoe het werkt als het ingebouwd is, moet ook geen probleem zijn.

Het werkt als een zonnetje.
De TDE sturing zorgt voor DMX > 0-10v. Het zelfbouw circuit 0-10v > 0-20v voor de dimmers.

Foto's voor de impressie.

Onderin de 14 dimmer modules.
De oude sturing kan je net niet zien maar die zit (zat) helemaal rechts onderin.

Het grote relais is om een deel van de dimmers uit te zetten (achterkant van de zaal)
De rest van de relais staan parallel over de dimmers heen om voor bijvoorbeeld de schoonmaakster alles direct op 100% te zetten (dus buiten de dimmers om)

De Siemens Logo is onderdeel van het GBS. Hiermee kunnen we vanuit het GBS de originele sturing een seintje geven om de verlichting uit te gooien (voor als de schoonmaak weer eens was vergeten om de verlichting weer uit te zetten). En ook de 100% aan knop wordt hiermee weer uitgezet.

De oude sturing is nu niet meer in gebruik. De 100% vol aan en DMX sturing is meer dan voldoende.
Het is nog wel mogelijk om de oude sturing weer in gebruik te nemen. Alleen even de 0-20v kabeltjes om schroeven.

Ik heb gisteren de hele dag de sturing aangehad met 2 ledjes van 20ma op de uitgang. De transistor werd niet warm. Dus ik vertrouw er op dat die 14ma van alle dimmers totaal ook geen probleem moet zijn.

Dat is mooi dat het goed werkt, leuk dat je het even laat horen. :)

Dus jij bent er mee gered, project geslaagd.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.