Samsung UE40F7000 loopt vast na vele menu-commando's

Ben niet zo happy met Samsung, met name witgoed is echt bagger. TVs redelijk en telefoons wel aardig, zeker niet zo goed als mn appel.

Arco

Special Member

Ik heb divers spul van Samsung gehad, nooit problemen...
Ik heb nu nog een lcd-tv van ze.

Enige nadeel van Samsung lcd was dat ze in het A-klasse segment een van de grootste energieslurpers waren (enkele jaren terug)
Men heeft toen nog geprobeerd een zuinige Eco versie te maken, maar daar was het beeld zo beroerd van dat men dat maar heeft gestopt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Samsung zat toen stiekum nog in het B-segment. Door zich niet te hard te verroeren zijn ze automatisch in het A-segment terecht gekomen langzamerhand. De bouwkwaliteit hangt daar ergens onderin, de features ergens iets hoger. Althans, zo schat ik het in.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zoals Maarten het zegt zie ik het ook:
Ze hebben tegenwoordig de beste, meeste en nieuwste features. Elk jaar schreeuwen ze zowel voor hun phones als voor hun tv's van de daken dat ze weer met dàt nieuwtje komen waar iedereen op zit te wachten en dat een upgrade toch wel echt nodig gaat worden...
Tsja als je zo'n bedrijfsfilosofie hebt, heb je er echt baat bij dat je "oude" producten zo snel mogelijk naar het recyclagecentrum verbannen worden.

Zo ben ik na de affaire van al die Samsung Galaxy's toch maar overstag gegaan voor een Appeltje. Je heb lang niet alle features die zo'n Samsung biedt, maar wat ik nodig heb en wel degelijk gebruik is aanwezig en belangrijk: het werkt ook echt altijd.
Hoewel ik toegeef dat het batterijtje van mijn 1,5 jaar oude Xs max nu toch ook geen 3 dagen meer meegaat, maar toch nog 2...

RAAF12

Golden Member

Zelfs Apple maakt zijn accu's niet zelf. Ik meen dat ze zelfs een tijdje terug de boel bedonderd hebben met een software 'update' die de cpu liet throttlen om zo de slechter wordende accu te verbloemen.

https://www.theverge.com/2020/7/13/21322867/apple-iphone-batterygate-t…

Voorlopig kijk ik nog wel even naar mijn Samsung KS8000 was ook geen goedkoop ding. Meen dat ie iets van 1700 euro was....

Ik ben eigenlijk toch wel fan van Samsung, omdat ik het nu eenmaal een mainstream merk vind en daardoor er makkelijk goedkoop onderdelen van te vinden zijn. Kwalitatief hebben ze erg mooie tv's gemaakt vind ik zelf, zo weet ik nog dat ik de series met glazen/metalen voet en perspex doorzichtig randje en hoogglans tv/s erg mooi vond en nog vind. Ik heb nl een UE46D500 met mediabox een 2e leven met alleen met nieuwe backlight gegeven. Goed moederbord ook wat niet vaak defect gaat i.i.t de beruchte D5700 /6200 en met veel slechte panelen! De UE B series serie en oudere LCD hadden ook een lichteffect soms in het toestel wat ik zelf erg fascinerend vond en nergens zag bij andere gangbare merken. Met de goedkopere E series vond ik het merk wel afdoen aan afwerking, het zijn zwarte saaie bakken met goedkope voeten soms en slechte voedingen met gele elco's in de EH series zonder smart opties. Daar is in de smarttv's vaak een duurdere voeding ingezet en betere elco's . De F series hebben mooie chroom gespoten kruisvoeten (duurder en grotere voorgaande modellen vaak ook soms) die weer trendy/ sexy eruitzien maar de goekopere J series daarentegen vind ik echt een wafelgebakken tv. Erg dunne KWETSBARE kast met wafelmotief ook en heel slecht en dun frame, heel korte schroefjes NOG wel. Echt bezuinigd op alle materiaal kosten. De panels is een ander verhaal, fabrieksinstellingen met voorinstellingen is zo onnatuurlijk, de witbalans is vaak te blauw , altijd te veel kleurverzadiging met teveel rood in de huidskleur, en dynamisch contrast (maakt met name harde uitgebeten gezicht contouren te hard) en de film voorinstelling is ook te geel vaak. Bij elke tv regel ik deze dan ook opnieuw in vaak in de fabrieksinstellingen op een eigen witbalans kleurinstelling, die ik zelf het beste vind. De laatste nieuwe Samsung die ik nu heb is echter een heel mooi toestel om te zien, met echt metalen dunne rand en voet ook, en het beeld is echt het mooiste van alle tv's die ik heb, dat komt door het panel dat erin zit, en met name het rood is echt heel mooi dieprood en intens, zoals ik nog nooit eerder heb gezien. Deze tv is de enige die ik niet hoefde aan te passen het beeld is echt schitterend mooi, de witbalans en de gezichtstinten, ook al is standaard na fabrieksreset alles veel te fel, maar de grote massa selecteert altijd op dit soort harde instellingen denk ik in de winkel. De ue43ku6400s die ik nu dus heb als laatste model heeft ook een supersnelle tizen smart interface en die werkt ook snel. Ook als je tv pauzeert op youtube of zo, gaat ie verder daar waar je gebleven bent. Hij sluit de tv ook af met een gesimuleerd dichtklappen van het beeld, net zoals vroeger bij sommige beeldbuistv's een puntje of lijnen inklapten. Is wel leuk gedaan maar... ik vraag me af of er daarmee ook niet andere 'lijntjes' gesimuleerd kunnnen worden, WANT deze tv heeft nl een rare panelfout, die zich in een van de 2 keren opstarten zich manifeerst als groene of rode lijnen vaak met halfrasterbeeld. EN die ik nog steeds NIET heb kunnen diagnosticeren echt. Dus zeer waarschijnlijk ook weer een panelfout ook en dat is bij veel Samsung vaak het grootste defect en afschrijven van toestel vaak, en dat betekent dus ook slecht voor t milieu uiteindelijk met veel onnodig chemical waist. En deze tv is nog geen 3 jaar oud!!!

Maar de webbrowser is eindelijk wat sneller, maar ondersteunt toch veel videocodes nog niet goed of maar half met beperkingen en dat haat ik echt van Samsung. De smartphones zijn meestal wel goed, ik heb wel eens een goedkope THL telefoon gehad maar echt geloof me die chinezen kunnen ook echt alles nog goedkoper en ook vaak slechter maken, zo waren in die goedkope telefoon de essentiele knopjes echt bagger en ook de videochip en lcd gaf problemen al na een korte tijd, dus wat dat betreft is Samsung wel beter soms (zeker met de AMOLED nog voor Apple dat had). Apple vind ik ook niks, echt ego electronica met de I ervoor, het is echt voor mensen die niet weten hoe een telefoon/tablet werkt en geen structuur kunnen maken of hebben van zichzelf, en niet goed een technisch onderlegd zijn, de beperkingen in menu en het ontbreken van de terug knop met het zielige moeizame pijltje terug en ontbreken van verdere knoppen vind ik ronduit beperkend in de bediening. Ook de menu's kun je niet verder aanpassen en ook bij de oudere toestellen is de foto en panoroma functie beroerd slecht. Mijn buurvrouw had laatst een Iphone 5 geloof ik en ik dacht nou eens even kijken een echte dure Apple (!!) maar die camera maakte elke keer 10 foto's in een soort kort filmpje, maar hoe nou daaruit een fotot te kiezen was mij onduidelijk. Ook hun hardware is slecht ontworpen met name de laptops, ziet er altijd wel heel mooi sjiek uit maar technisch worden al die te dunnen laptops zonder koelgleuven dus heel slecht gekoeld en die Imacs beeldschermen met pcs's erin ook vaak te heet en dat betekend altijd na een paar jaar onherroepelijk videobord processor kapot==) dus vervangen want repareren is dan te duur (expres ook want dat moet van Apple zodat klant eerder weer nieuw product koopt). Helaas is dit een sluwe bedachte Amerikaanse marketing verkoop techniek die ook Samsung nu hanteert en andere grote merken want duurzaamheid is echt totaal geen verkoop argument. Die Samsung tv die ik nu heb is niet open te maken zonder schade, er zitten geen schroeven meer in maar staaldraadjes die je weg moet duwen en de kap is ook nog in de hoeken vastgekit met siliconenkit !! Dat kan echt niet, maar ze doen het gewoon, mensen vinden het mooi een kap of back zonder schroefjes!!! Maar alle nieuwe telefoons zijn ook al bijna zo gemaakt : GEPLAKT en soms waterdicht daardoor SOMS!!! Glas als achterkant ook, mooi maar wel erggg breekbaar. maar je kan daardoor zelf de batterij niet meer vervangen om het toestel een 2e leven te geven! Nog duurder dan een tv is een smartphone en dat zegt toch wel hoe stom het geselecteerde publiek is dat altijd maar denkt dat het duurste toestel het beste is en met 3 of zelfs 5 camera's moet opvallen (ook zo decadent nu) en je met een oude Samsung of Apple je als dom wordt bestempeld ofzo ? Wie is er nu slim bezig hier... juist: de fabrikant en de consument volgt door de reclame toch wel! En die wordt steeds suffer dommer door al die microgolven overal. ook de reclame van Coolblue is zo gericht op jou, of die van wat vind jij ? Alsof jij het niet zelf kan weten want je bent dom toch wat weet jij nou, wij zijn de Experts.... en we hangen het ook nog voor je op ... want dat kan je vast ook niet zelf... (zou ik ook niet doen want die dunne grote tv breekt al tijdens transport vaak bij ruwe handjes al menigmaal gebeurd nl...)

Alsof je naar achterkant gaat zitten kijken !! Maar erger het repareren willen ze expres ontmoedigen , zo dat je als geen kennis hebt en je denkt, ach laat ik eens kijken of ik t zelf nog kan maken, je gegarandeerd de tv beschadigd en vaak kapot maakt (Zo heeft Philips de cof tabs, net op de plaatsen zitten waar je de clipjes hebt zitten van de kap, zet je daar dus een schroevendraaier op dan ga je door deze flexband chips heen en is je dure 50inch tv panel dus total loss... Ook Philips is niet meer wat het was... hoewel hun beeld kwaliteit vaak wel natuurlijker is en de Ambilight een leuke extra feature is die mij toch wel weer aanspreekt... maar die chipsets van Philips QFU series zijn net kookpplaten met keramieken (!! ) koelplaten erop... funest voor de processor op den duur. Die komen dan vaak ook los. Maar goed, ik repareer het liefste oudere modellen, want die zijn vaak toch beter ontworpen qua duurzaamheid (en ook de panels zijn vaak beter bestand tegen stoten, strepen en andere kwalen van moderne panels). Maar toch ben ik negatief soms, echt vaak ook depressief over de grote merken werelwijd, zij vormen een grotere bedreiging voor het milieu en klimaatprobleem denk ik dan de eigen nationale overheden... en de EU is daarin echt maar heeel marginaal bezig geweest met een paar kleine standaardjes voor stekkers en adaptertjes en zo maar verder.... waarom moet er elk jaar een nieuwe smartphone of tv komen? Wij veranderen toch zelf ook niet elk jaar van auto, fiets en woning? Oh ja die electrische fiets is ook zo'n opgedrongen fenomeen....

*hier heb ik geen app voor nodig
maartenbakker

Golden Member

Samsung ontmoedigt het repareren helaas ook door geen schema's beschikbaar te stellen, zelfs niet van televisies. Ze volgen dus het voorbeeld van Apple, maar bij Apple lekt er regelmatig nog wat uit omdat die met contract manufacturers werken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Van de oude modellen heb ik juist wel bijna schema's op t net kunnen vinden, maar vaak zijn het uniforme documenten met weinig extra info soms. De oudere schema's hadden soms nog echt meer info met zoekbomen om hardware fouten te repareren, in de latere service schema;s staan vaak soms onzinnige features uitgelegd die niemand gebruikt.

*hier heb ik geen app voor nodig
maartenbakker

Golden Member

Teveel informatie is altijd goed. Probleem is dat ze en paar jaar geleden toch gestopt zijn met schema's/

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedoel je echt helemaal > nee toch > Dus van mijn laatstgenoemde tv is er geen docu meer te vinden>? Onderdelen nrs en zo en panel info toch nog wel ?

*hier heb ik geen app voor nodig
RAAF12

Golden Member

De ue43ku6400s die ik nu dus heb als laatste model...
WANT deze tv heeft nl een rare panelfout, die zich in een van de 2 keren opstarten zich manifeerst als groene of rode lijnen vaak met halfrasterbeeld.

Ik bekijk het beeld van deze TV regelmatig en de fout die je beschrijft herken ik niet. Het is geen toprange TV van Samsung uit 2016, te zien oa. aan de kast en het 50Hz scherm maar voor het geld geeft ie een mooi plaatje! Hij wordt voornamelijk gebruikt voor open net uitzendingen via glasvezel.

Arco

Special Member

Op 8 augustus 2020 01:05:11 schreef Bart64:
...

Ik zou de tekst wat fatsoeneren. Deze lettersoep gaat niemand lezen... (regels van 3000+ karakters is niet normaal)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Jij hebt het gelezen en wie geinteresseerd leest zowiezo wel. Mijn verhaal is inderdaad het langste dat ik ooit hier geschreven heb. Maar is ook een betoog voor duurzamere producten.

*hier heb ik geen app voor nodig

Het wordt hier wel een beetje offtopic, maar op zich maakt het niet uit... Mijn probleem is min of meer opgelost hoop ik: heb een nieuw projectje klaarliggen in de vorm van een Philips Android. Als die in orde geraakt zal er rap een swap volgen :9~ .

Ik heb toch heel je statement doorgenomen, Bart, en eigenlijk zeg je precies hetzelfde wat ik van Samsung vind.
Natuurlijk, wat is “tevreden” zijn van een bepaald merk. Als jij zegt dat je een schitterend tv toestel hebt staan dat na 3 jaar al paneelfouten vertoont... Dàt is precies wat ik aan Samsung zo haat. Vaak hoor ik dat bij klanten ook vertellen dat tv’s van diverse productiejaren toch ergens paneelfouten gaan vertonen...
Een vriend van me heeft een dik 2 jaar oude 65” QLED staan. Maar ja hoor: rechts in beeld zit een gele vlek. Het is een 8000 reeks dacht ik dat hij me vertelde, dus zal toch geen budgetmodel geweest zijn.

De klassieke discussie Samsung vs Apple...

Je statement over Apple’s iOS vind ik nogal kort door de bocht. Ik ken heus wel wat van smartphones en rooten en die dingen, doch toch ben ik Apple gebruiker.
Op zeker ogenblik ben ik op het punt gekomen dat ik een toestel wenste dat kant en klaar was, alle functies bood die een smartphone moet bieden EN betrouwbaar zijn. Ik ben dat zo beu om steeds maar weer te moeten liggen klooien na één of andere bizarre update. Dat moet gewoonweg werken, punt uit.
Precies dat vind ik in Apple. Toch voorlopig nog, want zoals gezegd: iOS 13 kan je niet bepaald een hit noemen. Ondanks het systeem voor mij prima werkt, is er fameus geklooid met het batterijmanagement lijkt. Maar desondanks dat werkt alles wel.

Apple begrijp ik soms niet goed. Ze claimen hun toestellen iets duurder te maken en zo lang van updates te voorzien, maar inderdaad, hun iMacs en tablets zijn dan dichtgeplakt. Een computer of een tablet ga je nu toch niet mee in een zwembad nemen dacht ik.

Sinds de Coronacrisis/lockdown ben ik me aan het toeleggen op het herstellen van MacBooks. Diverse reeksen hebben ook diverse problemen, erg stomme ontwerpen waar niet over nagedacht is.
De opbouw tot daar toe. Laatst dan eens een Lenovo laptop open geschroefd, hoe is dat in elkaar gesmeten...

Bij mijn bloemlezing over Samsung vergat ik nog wat:
Mijn vrouw heeft ooit een 17” laptop van Samsung gehad. Gelukkig een gekregen, hersteld exemplaar. Voeding was stuk.
Nu goed, er kwam de upgrade naar Windows 10. Dat toestel was toch 2,5 jaar oud en draaide vanzelfsprekend op Windows 7.
Ik had een toen 6 jaar oude Asus en een jaar oude laptop/tablet van Asus die ook Windows 7 draaiden. Zonder problemen naar Windows 10.
De Samsung.... Nee hoor, Windows 10 liep vast na de eerste start. Dagen achter gezocht, bleek nu de wifimodule te zijn. Die specifieke wifimodule gecombineerd met dat Samsung moederbord crashte in Windows 10.
Waarom gebeurt dat dan wéér met Samsung???

maartenbakker

Golden Member

Samsung schat ik in als 'the lesser evil' in dat geval. Windows 10 en hardware is nou eenmaal niet de allerbeste combinatie in mijn ogen, net als Windows 10 en software :+

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ronald45

Golden Member

Op 9 augustus 2020 10:39:59 schreef Beeldbuisje:
Dagen achter gezocht, bleek nu de wifimodule te zijn.

Zeker zo'n Ralink kaartje. Die crashen W10 ook in andere merken, vooral bij updates

samsung wil marktleider worden, en dat wordt je enkel door veel te verkopen.

samsung heeft maar 1doel, de garantie periode uitdoen zodat je een nieuw toestel koop.
ik heb een 3tal samsung telefoons gehad, alle 3 hetzelfde fenomeen. overladen van de accu zodat ze binnen het jaar van 5dagen naar GEEN dag reduceren. omdat je toch tevreden bent van de gsm, koop je ofwel een andere accu, ofwel een ander toestel (want ze kosten niet veel ;-) ).
garantie heb je niet, want de accu is een 'verbruiksartikel'.

mijn 3de gsm heb ik direct een nieuwe android versie op gezet (weg garantie dus) en ZELF de accuspanningen aangepast (4,1V stoppen met laden ipv 4,35V, en uitschakelen bij 3,5V ipv 3.0V). die accu heeft de gsm overleeft.

ik heb nu huawei, en die haalde 2,5jaar met zijn originele accu. mijn gsm is van 2015 en heeft dus al langer geleefd dan mijn 3 samsungs samen. samsung komt er helaas niet meer in.

mijn vrouw was apple fan (had iphone) en om het met haar woorden te zeggen: het kost wle 5x zoveel als een samsung, ze gaan 5keer langer mee...
haar iphone heeft de 5jaar niet gehaald, ik vermoed mainboard of memory kapot. ze heeft nu een... huawei en dik tevreden dan.
haar macbook air is nu al een 10jaar oud en doet het nog goed, met zijn originele accu, geen koelingsproblemen. wel op windows, want ik haat het dat apple altijd alles met hun eigen software pakketjes wil doen. hardwarematig valt het wel mee (beter dan mijn HP laptops), maar hun software management errond....

thuis heb ik gewoon sony staan als tv, hifi set... en die staan er al JAREN zonder problemen. en waren niet de duurste uit het gamma. de volgende worden zeker weer sony, want samsung komt er niet in als TV.

ik heb als hersteller gewerkt voor samsung (printers), en ze bouwen alles op productie lijn en testen NIKS. het is goedkoper om een DOA te vervangen, dan een testlijn op te zetten voor de toestellen.
collegas van me zaten op de hersteldienst van samsung koelkasten, en daar is een versie waar de compressor kan vastlopen en brand veroorzaakt.
oplossing van samsung: stekker van de motor los, printplaatje zekeringen ertussen.
de koelkast gaat nog steeds kapot, dat probleem is niet opgelost. maar je huis brand niet meer af, dus je overleeft het om een nieuwe koelkast te kopen...
dat was DE reden om geen samsung te kopen. ze willen gewoon verkopen en je oude toestel moet er zo snel mogelijk na garantie uit. dat is toch wat ik er van voel

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maartenbakker

Golden Member

Dat is alsnog minstens zo goed als de oplossing van BSH voor de brandende vaatwassers die effectief ook niets repareerde.

Ik heb wel bewondering voor de bouwkwaliteit van Samsung als het echt waar is dat ze niets testen. Dan zijn de DOA's bijzonder laag en is de beslissing om niet te testen kennelijk terecht.

Ook zou ik oppassen met Sony, die zijn nog steeds een grote klant van Samsung LCD panelen bij mijn weten, en de rest van de bouwkwaliteit is ook niet meer wat het zo nu en dan geweest is. Ik zou geen van beide merken kiezen als het me geld moest kosten.

Specifiek betreffende laserprinters heb ik met Samsung bijzonder goede ervaringen. In een prijssegment waar HP alleen Windowsprinters leverde hadden zijn fatsoenlijke native PS en PCL ondersteuning. En de klant die onverwacht het tigvoudige paginavolume wilde printen deed dat zonder dat de printer er ook maar het kleinste probleem mee gaf. Ik ondersteun bij mezelf en een paar particuliere klanten multifunctionals en daar heb ik geen omkijken naar.

Ook ben ik de tweede eigenaar van een Galaxy S3 waar in al die jaren alleen twee nieuwe accu's (4,3V inderdaad) in zijn gegaan en een USB chassisdeel. De tweede accu heb ik waarschijnlijk zelf om zeep geholpen door hem een tijdlang geïmproviseerd buiten de telefoon te laden (zie USB chassisdeel, dat was uiteindelijk de aanleiding om en heteluchtstation aan te schaffen).

De structurele elcoproblemen bij televisies en stb's bleken achteraf tot een paar bouwjaren beperkt te blijven, dus er zit toch wel ergens een kwaliteitsproces in de productie.

Verder ben ik het wel met je eens hoor, Samsung is niet het beste merk als het op kwaliteit en duurzaamheid aankomt, maar ze presteren ook niet echt beneden gemiddeld.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

tja, meeste bedrijven zitten toch rond de 96-97% productie dat ok is. als samsung dat iets beter onder controle heeft en 98-9% zou halen, is het idd goed.

k heb echter aan de lijve ondervonden dat er nogal wat DOA zijn. en bij samsung is het regel dat je een nieuwe krijgt en de oude vernietigd wordt.
heb diverse printers moeten vernietigen. omdat ik altijd weinig stock aan materiaal bij had, is het handig te weten welke parts in die printer goed zijn.
bij één ervan hoord ik niet het gezoem als de printer wordt aangezet (lasermotor). dus ik haal de laser er onderaan uit en.... de flatcable was niet ingeplugged.
steek die in en printer werkte perfect.

nuja, ik had een call om de printer te wisselen voor een nieuwe, en die DOA moest vernietigd worden. serienr ging terug naar samsung en de printer moest in stukjes de container in.
de printers zijn best goed en betaalbaar, heb er ook jaren 1 gehad en als samsung onder de techniekers technische fiches doorstuurd waar we moeten op letten als klanten ze hacken om langer te printen (met lege cartridges), is het goed meegenomen.
maar met de telefoon history, de twijfelachtige koelkasten, de TV's waar ik ook genoeg van hoorde... is het geen bedrijf die goed bij mij past

apple maakt ook goeie apparaten, maar het beheer errond (itunes, accounts, betzlen...) maakt ze ook niet geschikt voor mij

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maartenbakker

Golden Member

Mee eens en ik herinner me dat je dat inkijkje in de printerwereld al eerder gaf. Vernietigen is sowieso slecht beleid, maar fabrikanten die het consequent op alle producten beter doen, zijn best lastig te vinden. Ik neig wat naar Panasonic en andere traditionele Japanse fabrikanten maar die hebben ook niet altijd alles wat ik wil. Er zit hier en daar nog wel wat in Europa. Ik wacht tot HMD met een telefoon met toetsenbord uitkomt, en in Duitsland zitten nog 3 televisiefabrikanten die misschien ooit de moeite waard zijn. Bij TPV lijkt het er voorzichtig op dat ze een beetje aan de weg willen timmeren, maar of dat ooit echt wat wordt? Die zijn vooral goed omdat er slechtere fabrikanten zijn (zelfs volle dochter TP Vision vindt TPV soms te duur en koopt dan in bij Vestel). Als de rest zinkt, kun je wat rustiger klimmen en toch bovenop komen. Van Sony zie ik geen heel grote meerwaarde meer, die horen bij de zinkers denk ik. Ik hoorde trouwens wel een keer dat die in de jaren '70 opvallend veel DOA hadden, maar dat zal later wel goedgekomen zijn. Dat maakt het ook lastiger om de jaren erna een merk op waarde te schatten.

De gok om een fabrikant toch maar te vertrouwen ondanks eerdere problemen kn soms goed uitvallen. Toen ik begon met computers verkopen, pakte ik nog net een stukje van de Deathstar crisis mee (bijna 100% RMA binnen of net na garantie van IBM harde schijven). Toen Maxtor daarna opvallend veel incidentele problemen gaf (zo nu en dan een DOA maar van sommige series ook tientallen procenten uitval na gebruik), de knoop doorgehakt en volledig terug overgestapt op Hitachi (opvolger van IBM) en vrijwel nooit meer defecte schijven gezien. Die hadden het probleem gevonden en opgelost en schijven naar hun ontwerp horen nog steeds bij de beste op de markt.

Dat laatste doet een beetje denken aan elco's in Samsung TV's. Van de jaargangen van 2005-2008 ofzo was er bijna 100% uitval van de voeding na x jaar, maar van latere modellen heb ik letterlijk nog noit een elco hoeven vervangen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dat laatste doet een beetje denken aan elco's in Samsung TV's. Van de jaargangen van 2005-2008 ofzo was er bijna 100% uitval van de voeding na x jaar, maar van latere modellen heb ik letterlijk nog noit een elco hoeven vervangen.[/quote]

Daar heb je nu een punt, maar ik wil dan jouw datum range wat verwijden: ik zou het elco verhaal zien vanaf '91 ofzo tot 2008.
Genoeg van hun "eerste" plasma's geweten die, zoals plasma het betaamt, tering heet werden met gekend elco gevolg.
Dat het anders kon bewees destijds Panasonic wel.

Al eerder gezegd was na het QFU drama en het gebrek aan onderdelen van alle Philips rommel in het pré-TP-Vision tijdperk bij mij de druppel om met Philips nog zo weinig mogelijk te willen maken hebben.

Wat ik in mijn vorige post zei: de Samsung waar dit topic uiteindelijk over startte gaat vanaf nu enkel nog dienen als leentoestel. Ik heb een 43PUS6501 bekomen met, klassiek, defecte ledstrips. Erg goedkoop aan te komen tegenwoordig en ze hebben niet het beste beeld, maar verder tegenwoordig een redelijk stabiele software.
Ik herinner me van die reeks toen die nieuw waren ik zeker elke week zo'n 2à3 toestellen moest gaan updaten. Wat een teringsoftware zeg en dat kwam nu maar niet in orde.
In die toestellen hun levensloop (ik dacht dat ze verkocht werden tot begin 2018) verhuisde blijkbaar de software-afdeling van, mja, Philips, naar Gent en de update die daarop volgde was toch een mijlpaal: dat rotbakje kreeg plots stabiele bruikbare smart-functionaliteit.
Als ik nu volgend filmpje https://www.youtube.com/watch?v=sKEvZe8jsSY bekijk, neem ik toch aan dat TP-Vision zijn iet of wat high-end apparaten terug serieus neemt.

Door leveringsproblemen met Panasonic zijn er de laatste tijd kilo's Philips tv's op de zaak verkocht geweest. Pak sinds modeljaar 2017 heb ik één kapotte T-Con geweten die onder DOA gevallen is en een verbrande videoprocessor in een model 2019 OLED door een slecht gemonteerd koellichaam. Er gaan toch maandelijks meer dan 100 Philips tv's buiten. In waarborg bij de klant thuis gaan die allemaal door mijn handen en ik zie ze niet meer...
Ik wordt voorzichtig terug positief in Philips TV.

Op 10 augustus 2020 16:24:57 schreef maartenbakker:

De gok om een fabrikant toch maar te vertrouwen ondanks eerdere problemen kn soms goed uitvallen. Toen ik begon met computers verkopen, pakte ik nog net een stukje van de Deathstar crisis mee (bijna 100% RMA binnen of net na garantie van IBM harde schijven). Toen Maxtor daarna opvallend veel incidentele problemen gaf (zo nu en dan een DOA maar van sommige series ook tientallen procenten uitval na gebruik), de knoop doorgehakt en volledig terug overgestapt op Hitachi (opvolger van IBM) en vrijwel nooit meer defecte schijven gezien. Die hadden het probleem gevonden en opgelost en schijven naar hun ontwerp horen nog steeds bij de beste op de markt.

quantum fireball LCT 10 serie, 10GB en 15GB harde schijven.
als je daar de pc aanzetten en TJAK TJAK TJAK hoorde, wist je al hoe laat het was
er is nog een serie schijven geweest van 4,3 en 5,1GB die ook sneuvelden (maxtor?)

seagate nooit van moeten weten, ben dan altijd naar western digital overgestapt. op het werk en thuis ook quasi allemaal yellow and red schijven in gebruik van WD

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

...en daar kun je de Quantum Bigfoot aan toevoegen. Die wilden vaak niet meer opspinnen door vastplakkende koppen.

Bij Maxtor waren het vooral de 80GB schijven die er massaal de brui aan gaven. Daar waren overigens twee series van (weet de modelnummers niet meer), maar de ene serie bleef jarenlang probleemloos functioneren, terwijl de andere serie massaal overleden.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
maartenbakker

Golden Member

Er waren er veel meer. Onder andere alle modellen die op Quantumtypes gebaseerd waren (vreemd genoeg had ik met Quantum voorheen wel goede ervaringen, maar niet met grote aantallen). Als eerste de direct van Quantum overgenomen D540X en D740X reeksen van 20-80GB denk ik (er waren er ook van Maxtor zelf onder die naam en die waren iets beter). Geen 100% uitval maar genoeg om op te vallen. Niet alleen mechanische problemen maar ook met de elektronica. Daarna de door Maxtor aangepaste single head single platter half height 20-40 GB types. En dan nog een paar series van Maxtor zelf. Ook daar vooral genoeg uitval om op te vallen, meestal geen 100%.

Ohja, en iets eerder nog types die het opzich wel vrij lang bleven doen maar met erg luidruchtige lagers. Zelfs een paar types waarop stond dat ze vloeibare lagers hadden geloof ik.

Maargoed, het punt was dat sommige fabrikanten er na een reeksje slechte producten juist heel goed bovenop komen en dan eigenlijk geen enkel ondermaats product meer uitbrengen. Samsung is wat mij betreft een 'mixed bag' maar er zit wel ergens wat begrip van kwaliteit.

Dit lijkt te gelden voor de meeste consumentenelektronicaproducenten, maar in erg wisselende mate. Zelfs Funai heeft naast rampzalige videorecorders en inkjetprinters ooit wel eens iets goeds gemaakt: toetsenborden. Dat kan ook toeval geweest zijn want aan hun videorecorders heb ik eigenlijk nooit gezien dat ze fouten structureel verhielpen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Mijn net nieuwe moederbord met de snelste CPU destijds (1989) 486DX33 had een 40 MB harddisk die ik later verving door een bijna 1000 gulden kostende 120MB Conner harddisk. Dat was geen goede aankoop die kon ik na een jaar gebruik weggooien. Spul draaide nog onder MSDOS 3.
Daarna heb nog twee harddisks kunnen vervangen waar er een onder de 5 jaar garantie van Seagate viel, moest je een testrapport maken, kreeg je een RMA sticker en vervolgens opsturen. Volgende week lag er een refurbished model in de bus. Inmiddels ben ik over op de stille SSD's.