Spookstroom?

fatbeard

Honourable Member

Op jacht naar een sluipverbruiker op de zaak ben ik -gewapend met een ACD-45PQ- in de meterkast aan het speuren geslagen.
Niets wat eruit sprong, behalve dan dat er op L3 van de voeding (vóór de hoofdschakelaar) een fluctuerende stroom te zien was: tijdenlang 0.4 à 0.5A, met plotseling korte pieken die tien keer groter zijn. Die pieken waren kort (ongeveer één meetcycle) maar lieten zich met de peak-hold vangen.

Nu zullen die pieken vanwege de duur en frequentie (onregelmatig, ca 4/minuut) niet verantwoordelijk zijn voor het sluipverbruik, maar ik werd wel nieuwsgierig. Dus op jacht naar de verantwoordelijke groep (ik verdacht de noodstroom van de serverruimte).
Nu komt het gekke: aan de andere kant van de hoofdschakelaar is het verschijnsel onvindbaar...

Nu is het mogelijk (maar niet waarschijnlijk) dat mijn begrip van hoofdschakelaars ontoereikend is, maar ik snap niet hoe dit kan.
Iemand?

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
mvdk

Golden Member

Meetbek goed schoon gemaakt? Is dit de meest geschikte tang voor dit werk?

stroom gaat van beneden naar boven door de schakelaar, als je meetwaarden afwijken boven of onder ligt dat aan de meting, andere kabel beinvloed de meting of de bek van de meter was niet dicht. een flucturerende netspanning kan ook die minieme stroom verschillen opleveren.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Kan zijn dat de stroomtang in dat kleine bereik geen goede meting kan doen. Zou je even in de datasheet moeten checken wat de minimale meetstroom is.

Wat zie je trouwens op de kabel vanaf de hoofdzekering als je de hoofdschakelaar uitzet?

zonder prutsen kom je nergens!
fatbeard

Honourable Member

Meetbek goed schoon gemaakt?

Mogelijk niet (goed genoeg), maar het was dus wél reproduceerbaar...

Is dit de meest geschikte tang voor dit werk?

Geenidee, het is wat ik heb.

of de bek van de meter was niet dicht

Dat kan (al heb ik daar wel degelijk op gelet), maar de reproduceerbaarheid doet andere oorzaken vermoeden.

... minieme stroom verschillen ...

Een stroomvariatie van 1:10 valt in mijn boekje buiten de normale meettolerantie/-ruis, YMMV.

Kan zijn dat de stroomtang in dat kleine bereik geen goede meting kan doen.

Dat is niet uit te sluiten, maar het was dus wél reproduceerbaar; op meerdere meetbereiken...

Wat zie je trouwens op de kabel vanaf de hoofdzekering als je de hoofdschakelaar uitzet?

Euh... Dat gaat nog ff niet: de zaak is in bedrijf. Moet van te voren gepland worden ivm servers, noodstroom en internet/telefoon.

Nu heb ik zojuist (om alles uit te sluiten) de bek serieus schoongemaakt en ik merk dat de meter wat onrustig is: los op tafel (zonder kabels etc) zie ik het display ook af en toe wild (1:20) variëren...
Het zal dus een slecht kontakt o.i.d. in de meter zijn wat in de ene positie wel en in een andere positie niet opspeelt. :(
Ik label het ding voor nader onderzoek of afvoer (was een tweedehandsje) en ga op zoek naar een andere stroomtang.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Bijna jammer. :) Ik was wel benieuwd naar het spook.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

kan ook niet veel anders zijn, als de hoofdschakelaar aan het bakken was, zou je dat ook aan beide kanten meten. heb ook zon amperetang gehad, die moest na een tijdje liggen altijd een keer met de bek dichtgeflapt worden, dan was de meting weer stabiel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Je kan bij twijfel over het goede contact in de hoofdschakelaar de spanning meten over het betreffende contact.
(meet boven en onder op dezelfde sectie)
Staat daar meer dan enkele mV's dan is het foute boel.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

klopt, pas ook gedaan bij een uitbreiding, over l1 en l3 viel 9mV heen, maar over l2 viel ruim 15x zoveel, vandaar de wat verkleurde draden. gezien de stroom hoger ging worden met de uitbreiding maar meteen de hoofdschakelaar naar 63A gedaan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

P.s. Dat verdeelblok is iig ook niet goed aangesloten , de draden horen niet over de koperen klemmen te lopen , deze horen er onder door te lopen , waar ze geisoleerd zijn . Als er een klein haarscheurtje in een van de draden zit , is dat kans groot dat je een vlamboog krijgt !

die klemmenblok zit op zijn kop, laagste rail hoort boven te zitten. dan kun je mooi onder de railtjes door naar onder aansluiten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fatbeard

Honourable Member

Ik zal het de installateur vertellen, als-ie ooit langskomt.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

die zal wel niet meer langskomen, die moet al aanhoren dat ie merlingerin in een holec kast heeft gedraaid :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hi,

Kan het niet zijn dat de stroomtrafo een extern veld oppikt, het geheel zit erg dicht bij elkaar in die kast om netjes te kunnen meten.
Vooral als het om kleine waarden gaat.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
fatbeard

Honourable Member

Zou kunnen, maar niet aangesloten midden op tafel zie ik ook wilde variaties in de stroom: van 30mA tot 7A...
Ik verdenk een condensatortje ergens, maar heb nog ff geen zin om het ding nader te onderzoeken...

Het vermeende spookverbruik is inmiddels ook gelocaliseerd: slecht rekenwerk (als we alle verbruikers optellen komen we in dezelde grootte-orde uit die de energiemaatschappij ons in rekening brengt)...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.