wasmachine in badkamer aansluiten


de contrastekker mag, vermits je wel een 30mA aardlek op de badkamer en de wasmachinegroep hebt zitten. ik had zelf ook eerder een ip44 wcd en langer netsnoer aan de machine gezet, die schakelaars zijn gedateerde rommel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 4 augustus 2020 18:35:07 schreef MaxHeadroom:
waar ik geen zin in heb

Is natuurlijk net wat je over hebt voor de gezondheid van je zus.

Naar mijn idee is een trekschakelaar nog steeds verplicht als de machine in zone 2 staat.
Over de 2e aarde draad in het snoer kan ik niets meer vinden, dus die vereiste zal wel vervallen zijn.

Mijn wasmachine was altijd al middels een trekschakelaar aangesloten. Dat dateert nog uit de tijd van voor de aardlek. (Die er nu wel tussen zit) Toen ik begin dit jaar een nieuwe wasmachine kreeg heb ik die gewoon weer op dezelfde manier aangesloten. Zo moeilijk is dat niet. Even het achterpaneel er af en je kunt zo bij de aansluitingen. De machine staat in zone 2.

Ik heb overigen wel nog een extra aarding aangelegd direct van het metaal van de machine naar het CAP. Baat het niet, dan schaadt het ook niet

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

2e aardedraad in de kabel is idd allang niet meer. toen dat nog was lag er nog een 6mm2 apart naar de badkamer..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De voorschriften (NEN1010) zijn mbt het aansluiten van een wasmachine in de badkamer nog wel eens veranderd in de loop der jaren. Er is bijna niet meer uit ge komen.
Deze aansluiting dateert uit de tijd dat:
De wasmachine mag in de badkamer, EN
De wasmachine moet vast aangesloten worden (dus niet via steker/contactstop) EN
De wasmachine moet uitschakelbaar zijn met een schakelaar buiten handbereik,(trekschakelaar) EN
De wasmachine moet met een 4 aderige rubber (of daar mee te vergelijken materiaal) aangesloten worden, hierbij moet de aarde dubbel aangesloten worden, EN
Het genoemde snoer moet met een ruime lus hangen, zonder op de grond te kunnen komen ( zo kan de machine nog een stuk naar voren bij reparatie etc.j
De wasmachine mag niet in zone ... (nummer weet ik niet) niet vanuit het bad/doucheplek bereikbaar zijn.

Eigenlijk vind ik dat een wasmachine (etc) niet in een badruimte moet staan, ivm veiligheid en levensduur, maar tja, wie ben ik.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 4 augustus 2020 21:15:40 schreef Roetzen:
Zo moeilijk is dat niet. Even het achterpaneel er af en je kunt zo bij de aansluitingen.

Is niet bij elke wasmachine zo eenvoudig. Ik heb bij een wasmachine wel eens een half uur staan puzzelen hoe die open moest. Aan de buitenkant geen schroef te bekennen.

Shiptronic

Golden Member

Vaak eerst het boven blad eraf.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mel

Golden Member

En voor 4 aderig snoer is nog wel iets te zeggen. Als de fase of de nul onderbroken is doet het ding het niet meer..
Als de aarde is onderbroken, weet je het pas als je een doodsklap krijgt..
2 aardedraden waren daarom verplicht.

Tegenwoordig mag bijna alles..

Hoewel er in een haspel ook maar 1 aarde zit..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 4 augustus 2020 23:44:18 schreef Shiptronic:
Vaak eerst het boven blad eraf.

en dat is vaak voldoende , de net filter bevind zich meestal boven aan tegen de achter plaat , dus moet je er zo bij kunnen komen .
boven plaat meestal met 2 schroeven te verwijderen en dan naar achteren schuiven

EricP

mét CE

En voor 4 aderig snoer is nog wel iets te zeggen. Als de fase of de nul onderbroken is doet het ding het niet meer..
Als de aarde is onderbroken, weet je het pas als je een doodsklap krijgt..
2 aardedraden waren daarom verplicht.

Tegenwoordig mag bijna alles..

Hoewel er in een haspel ook maar 1 aarde zit..

Deel natuurlijk waar. Maar sinds de introductie van de ALS is aarde in zoverre minder belangrijk dat het niet de enige beveiliging meer is. In de 'oude' situatie (aangenomen dat er maar 1 aarde draad was), had je zowel een onderbroken aarde als een fout in het apparaat nodig om het potentieel gevaarlijk te maken. Daarbij is een dubbele aarde ook nog betrekkelijk: daar waar het de muur in ging (bij de betreffende schakelaar), zat de boel aan elkaar. In de machine zaten ze ook niet zelden onder 1 boutje.

Nu 'we' allemaal een max. 30mA ALS hebben, heb je 3 fouten nodig om het echt vervelend te maken: een defect in het apparaat, een onderbroken aarde en een ALS die het niet doet. Blijkbaar schat men dat als voldoende veilig in.

Voor de rest: ik zou er gewoon een langer draadje aan zetten. Makkelijkste weg om tot een redelijke oplossing te komen. Zeker als je de spullen daarvoor gewoon kunt pakken en over al het andere na moet denken cq. moet kopen.

Sine

Moderator

Als die groep achter een 30mA aardlek zit zou ik zelf een spatwaterdicht WCD op de muur zetten en die aansluiten op de plek van de trekschakelaar.

Die trekschakelaar zit hoog op de muur, meestal tegen het plafond. Bijna altijd te hoog voor het standaard snoer aan de wasmachine. Dus dan moet je de wasmachine toch open maken om er een langer snoer met stekker aan te zetten. Dan kun je net zo makkelijk aansluiten op de bestaande trekschakelaar.

Tja, als ik mijn 100+ jaar oude huis helemaal opnieuw zou kunnen indelen, dan kwam de wasmachine helemaal niet in de badkamer. Maar zoals het is, is de badkamer de enige plek waar ik hem kwijt kan...

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Sine

Moderator

@Roetzen, daar hebben ze YMVK voor uitgevonden.

Ik heb zelf zo'n situatie. De wasmachine is gedacht in de badkamer. Daar zitten de wateraansluiting en de afvoer. In de keuken past niet. Dan moet je het keukenblok aanpassen, iets wat je niet gauw doet in een huurhok. Ik denk dat de situatie in dit topic hetzelfde is, er word gesproken van een flat.
In die huurflats vanaf de tachtiger jaren zit dat nou eenmaal zo. Geen aardlekschakelaar, vanwege dat die wasmachines niet elektrisch lekvrij te krijgen waren.
Wat wel een dingetje was destijds, ik kon niet aan een mooi wit wasmachinesnoer komen, heeft jaren een zwarte kabel aangezeten die een beetje, ehm, smoezelig werd. But that's just another story.

Op 5 augustus 2020 10:05:34 schreef Sine:
@Roetzen, daar hebben ze YMVK voor uitgevonden.

Ah, ik had niet goed gelezen, ik dacht dat je dat WCD op de plaats van de trekschakelaar wilde zetten.

Tja, als ik het helemaal overnieuw zou moeten doen, zou ik het waarschijnlijk anders doen. Nu was het het makkelijkst om de trekschakelaar te laten zitten en het bestaande snoer aan de nieuwe wasmachine aan te sluiten.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Wat zou de échte specialist in dit geval doen ?

In de keuken neer zetten, dat is voor iedereen inclusief de machine zelf beter.

In de keuken past niet. Dan moet je het keukenblok aanpassen, iets wat je niet gauw doet in een huurhok.

Kwestie van deurtje / scharnieren er uit en een plank. Zowel in de hoogte als de breedte pas het meestal. Al een aantal keer gedaan.
Spullen bewaren, kun je bij opzeggen van de huur dan zo weer terugzetten.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

De wasmachine schakelaar zit erg hoog, is kortgeleden vernieuwd door de woningbouw, alles zit achter aardleks, in de keuken plaatsen kan niet, geen ruimte, in een huurflat ga je niet zulke wijzigingen aanbrengen. Ander snoer aan de machine zetten is niet realistisch, ik heb geen zin om eerst een cursus wasmachine-opener te volgen (gaat om een bovenlader, nieuw, dus denk garantie...). Kortom, ik neem een mooi verlengsnoer met aangegoten stekkers en die knip ik door, het contra gedeelte aan de wasmachine schakelaar.

Oja, in de badkamer is géén wandcontactdoos :-(

Eigenlijk vind ik dat een wasmachine (etc) niet in een badruimte moet staan, ivm veiligheid en levensduur, maar tja, wie ben ik.

Mijn wasmachine is 25+ jaar oud, heeft vroeger in een vochtige schuur gestaan en 12 jaar in de badkamer. Probleem levensduur is dus niet realistisch. Er komt meer vocht van de machine zelf dan van extern dus dat maakt dan ook niet meer uit.

In de 25 jaar is er al 2x keer een rubberslang gebarsten en dan ben je blij dat het in de badkamer gebeurt. Dan zijn in de 25 jaar ook echt de enige reparaties geweest, eerste keer was de slang iets van 20,- en de 2de keer al 50,- voor dezelfde slang.

Je kan ook een waterdicht opbouw wcd plaatsen op een hoogte die de bestaande kabel wel haalt. Deze wcd zit dan uiteraard weer op de trekschakelaar aangesloten . Maar het allermooiste en best is natuurlijk om een compleet nieuw 3x2,5² snoer aan de wasmachine te maken .

Zorg bij het aansluiten op de trekschakelaar wel dat je de soepele aders vertind of er aderhulsen op knijpt, ik heb al veelvuldig meegemaakt dat dit niet gebeurt was en de schakelaar uitfikte doordat het slecht contact had gemaakt.

Mocht je toch het snoer vervangen, vaak zijn de aansluitsnoeren van wasmachine's standaard al 3x1,5mm2 en niet de veel slechter (bij de bouwmarkt dan) verkrijgbare 3x2,5, kijk hier even naar.

Op 9 augustus 2020 23:38:51 schreef Jeroen82:
Zorg bij het aansluiten op de trekschakelaar wel dat je de soepele aders vertind . . .

Lees ik dat nou echt !

soepele aders vertinnen in een schroefklem verbinding, dat is nu vragen om ellende. wat er juist vaak slecht is zijn de half aangedraaide aders en door 10 man voor je al verrot gedraaide klem in die schakelaar. een wasmachine heeft al 20 jaar geen 1,5mm2 kabel er meer aanzitten, een droger nog wel ( als het geen warmtepomp is ) anders ook 1mm2.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 10 augustus 2020 00:03:04 schreef Kees frees:
[...]Lees ik dat nou echt !

Tja sorry, dat is mijn ervaring als mensen zelf zo'n ding gaan aansluiten.
Heb jaren via mijn vorige werkgever voor de woningbouw gewerkt en letterlijk honderden trekschakelaars vervangen om die reden, allemaal uitgefikt en/of kortsluiting in de schakelaar omdat de losse aders aangesloten waren.

Jochem

Golden Member

Je geeft het slechtste advies dat je maar kunt geven. Vertinde aders is altijd slechter dan niet-vertind. Als jij problemen tegenkomt is dat omdat mensen slecht strippen en/of maar een deel van de aders steken, niet goed de ader onder de klem, of de schroef niet goed aandraaien.

Adereindhulzen zijn mooi (wel de juiste tang gebruiken, dus niet de combinatietang ofzo), maar nooit vertinnen!

Op 5 augustus 2020 17:57:44 schreef MaxHeadroom:
Ander snoer aan de machine zetten is niet realistisch, ik heb geen zin om eerst een cursus wasmachine-opener te volgen

Het is de meest fatsoenlijke optie, en van een nieuw snoer vervalt je garantie niet. Als je meent daar een cursus voor te moeten volgen dan heb ik ook m'n twijfels als je een snoer aan de trekschakelaar moet gaan maken (want van vergelijkbare moeilijkheidsgraad).

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

Het idee van een trekschakelaar in de badkamer is natuurlijk dat je die uitzet als je gaat douchen. Maar dat kan een keer vergeten worden uiteraard.

Zeker als de afstand tussen douche en wasmachine groot genoeg is dan zou me er niet al te druk over maken. Een contrastekker op 1,5 meter lijkt me geen probleem. Ik zou het ook wel aandurven om een mooie las te maken.