Voorrang keuken tov boiler aan boord boot

Goedenavond allen

Ik heb een vraag over een schakeling in mijn boot
Ik heb een 2500 watt boiler in mijn boot en als ik koffie ga zetten en de boiler vergeet uit te schakelen wordt het erg veel met al de gevolgen van dien

Nu is mijn idee om een verbreek relais voor de boiler in te bouwen en dan het stopcontact van het koffiezetapparaat door de spoel van het relais laat lopen
Het idee is dan als het koffiesetapp ingeschakeld wordt verbreekt het relais de stroom naar de boiler
Is dit zo mogelijk of is dit geen goed idee

Mvg Ed

je hebt daar gewoon wasmachine/ droger sloffen voor, als de wasmachine verwarmt dan krijgt de droger geen stroom, zou bij jou ook werken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

idd een master/slave ertussen. https://www.hornbach.nl/shop/EXIN-Stekkerdoos-was-droogautomaat-2-voud…

met de slave kan je een spoel schakelen die de boiler uit zet.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op dinsdag 4 augustus 2020 23:49:24 (76%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EricP

mét CE

Bijna goed, Ship. Een master/slave doet precies het omgekeerde. Als de master (schuurmachine ofzo) aan gaat, dan gaat de slave (stofzuiger ofzo) ook aan.

De dingen die jij bedoelt zijn ook wel te vinden onder de mode kreet 'energieverdeler'. Ze zullen wel steeds zeldzamer worden, want drogers zijn steeds meer electronisch (en vinden het dus niet leuk als zo nu en dan de spanning er even af gaat) en daarnaast is er ook minder vaak de noodzaak om wasmachine en droger op 1 groep te zetten. Als die noodzaak er al is, dan kan het met modernere apparaten ook makkelijker, want de vermogens zijn vaak lager (het duurt wel 3x zo lang, maar hey, het staat goed in de folder: wasmachine van 900W).

Het idee van de stroom van het koffiezet apparaat door de spoel van het relais: dat kan, maar... dan heb je dus wel een relais nodig wat daarvoor bedoeld is. Finder heeft daar wel eea. van, 60-series. Ik kon zo 1-2-3 niet vinden bij welke stroom de boel aanspreekt en wat de max. stroom is. Ze schakelen echter niet meer dan 10A, dus voor je boiler is dat krap...

Sine

Moderator

met de slave kan je een spoel schakelen die de boiler uit zet.

Ofwel, darmee schakel je een relais (met verbreek contacten)

Ship's linkje verwijst precies naar de juiste oplossing.
geen master/slave maar een wasmachine/droger schakeling.

"Omschrijving

Combischakelaar die 1 van de 2 aangesloten apparaten uitschakelt als de andere om vermogen vraagt., zodat je 2 apparaten toch op 1 groep aan kunt sluiten. Zowel geschikt voor wasmachine, vaatwasser, droger als de warmwaterboiler."

[Bericht gewijzigd door Skysoft op woensdag 5 augustus 2020 09:25:10 (52%)

EricP

mét CE

Ship's linkje verwijst precies naar de juiste oplossing.

Klopt. Dat is geen master / slave schakeldingest.