welke condensator voor benzine generator

Hallo allemaal.

Ik ben in bezit van een 2-Force (Sumec Firman) spg 1500 type E1 3bhp benzine generator.
Hiervan ontbreekt de condensator.
Weet iemand welke condensator ik moet gebruiken?
Hoeveel micro Farad e.d.
Ik heb op de site van de fabrikant naar de specificaties gekeken , maar daar staat niets bij.
Het enige info die ik heb is: AC output 230V/50Hz.
DC output 12 V.
DC Amp 8.3 ks.
Fase enkel.
Alvast hartelijk dank.

De condensator ontbreekt?????
Uit het gedeelte van de benzinemotor, of van de generator.
Lijkt er op dat je iets gekocht hebt met een "klein defect"
Werkt de postbus van de leverancier niet meer?

[Bericht gewijzigd door buzzy op woensdag 5 augustus 2020 18:06:06 (14%)

The fluxcapacitor? Hoe weet je dat die ontbreekt? Hoe weet je dat het een condensator is? Wat is het echte probleem?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Shiptronic

Overleden

Ik zou het eens met deze proberen; https://www.tuin-tools.nl/contactpunten-condensatoren/condensator-verv… , komt niet zo nauw bij de contactpunten.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Het telefoonnummer 0495 431900 is van Cranenbroek, een groothandel
Adres Fokkerstraat 11 postcode 6021 PP
Misschien hebben zij meer info.

Hallo.
Ik ging er van uit dat het een condensator is die ontbreekt.
Achter het bedieningspaneel zijn 2 losse oranje kabels en een bevestiging beugeltje (zie foto's).
Als het geen condensator is, wie kan mij zeggen wat daar dan hoort te zitten?.
Ik heb geen flauw idee, kan ook
niks vinden op internet.
De importeur staat onderaan de stikker met een p.o.box uit Budel.
De benzine generator heeft mij geen cent gekost.
Heb het gekregen en er zaten 2 condensatoren aan elkaar gekoppeld die er duidelijk niet bij hoorde.
Heeft een tijdje onder de werkbank gestaan en nu dacht ik ,ik ga er mee aan de slag.
Kijken of ik het aan de praat krijg.
De motor draait prima, dus probeer ik het te repareren.
Weggooien kan altijd nog.

Vraag de importeur dat eens :)

Tenzij er iemand is die dit type aggregaat al eens op de werkbank heeft gehad, is er maar weinig te zeggen over wat daar hoort te zitten.
Waar komen de draden vandaan/waar zitten ze aan vast? Als we dat weten kunnen we er wat meer over zeggen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Hallo Ledlover
De 2 oranje draden gaan naar de witte stekker.
Van daaruit gaan er 2 oranje een blauwe en een rode draad naar de buitenste spoel. (zie foto).
Ik kan eens bellen naar de importeur, maar denk dat ik niks wijzer wordt daar hei het product alleen maar importeerd.
Wel heb ik een mail gestuurd naar de fabrikant.
Sumec Machinery & Electric Co., Ltd.
Jiangsu , China.

.
https://nl.made-in-china.com/co_shenjia911/product_Firman-Gasoline-Gen…

[Bericht gewijzigd door gelo op woensdag 5 augustus 2020 20:19:58 (12%)

https://www.firmanpowerequipment.com/shop/open-frame-generator-p01202/

Hier kan je eens kijken.
Is ook een schema te vinden.

Gr.F_S

[Bericht gewijzigd door F_S op woensdag 5 augustus 2020 21:00:10 (96%)

Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen

Inderdaad Buzzy.
Ik heb op google gezocht hoe je de waarde(Farad)van een condensator kunt berekenen, maar dat is voor mij allemaal hocus pocus.
Ik hoop maar op een antwoord van de fabrikant.
Misschien kan ik eens kijken bij een ander merk b.v Honda met ongeveer dezelfde technische gegevens.
Tot zover allemaal bedankt voor jullie hulp. :)

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Geen idee of je er wat aan hebt maar ik heb van de week toevallig naar het schema van een Geko 2602 (2,5kva) zitten kijken en daar zitten 3 condensatoren van 50uf in.

http://www.bsenet.de/Downloads/Bedienungsanleitung_alt_Geko3.pdf

Beste,

Toevallig heb ik een eenvoudig generatortje uit elkaar liggen (650 W max) dat er vergelijkbaar uitziet. De condensator die daar in zit is 12 uF en 400V. Misschien dat dit je verder kan helpen??

Denk trouwens dat het niet heel veel uitmaakt wat je er in stopt....

Succes!

Beste gghouweling.

In de plaats waar ik woon zijn de winkels in witgoed enige
elektronica zaken die ook reparatie uitvoeren.
Heb daar gevraagd of ze mij konden helpen met een condensator.
Wat mij verteld is, dat het aantal Voltage boven de 230V er niet toe doet, het gaat vooral om de hoeveelheid Micro Farad.
De generator die ik heb is 230 V enkel fase maximaal 1100W/50Hz, dus ik denk dat de hoeveelheid micro farad te weinig is.
Op youtube staan een aantal video,s , maar ook daar heb ik niets kunnen vinden wat mijn generator betreft.
Maar bedankt voor je tip.
M.V.G.

Ik zou net als een vergelijkbare motor gaan voor 30 micro Farad 450volt.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Je kan ook een aantal 4,7µF 450v AC condensatoren kopen, en die parallel schakelen totdat de uitgangsspanning de juiste waarde en stabiliteit bereikt.
Of 4,7/10/22 zodat je een groter bereik hebt met minder condensatoren.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op vrijdag 7 augustus 2020 00:18:11 (19%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Cranenbroek heeft een eigen reparatie afdeling, die weten best wel wat er in hoort, en hebben daar schema's van.
De service is best goed.

Dat kump er noe van....

Die condensator zal ongeveer evenredig zijn met het vermogen. Jij hebt een 2kW generator. gghouweling heeft een generator van bijna een derde daarvan en 12uF, dus dat zou voor jou ding 36uF voorspellen. Ruben_Lichtenvoorde heeft een 2.5kW ding met 50uF, dus dat voorspelt ongeveer 40uF voor jou ding.

Twee keer een getal wat goed in dezelfde richting komt, dus m.i. kan je gewoon een 36-40uF condensator kopen en dat proberen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Ga naar Van Cranenbroek, neem dat ding mee, en zeg "alsjeblieft. Morgen klaar?"
Dan krijg je vanzelf antwoord.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
pamwikkeling

Special Member

Ik twijfel er sterk aan dat daar een condensator op gezeten heeft.

Een generator waarbij het anker uitgevoerd is als een kooianker, heeft uiteraard een condensator nodig om een magnetisch veld op te bouwen en energie te kunnen leveren.

Maar uit de foto die TS gepost heeft, is duidelijk een anker te zien met een 2 polig wikkeling en een gelijkrichter.
Deze gelijkrichter gaat een deel van de opgewekte spanning gelijkrichten en via koolborstels terug naar het anker sturen.
Het anker wordt alzo een permanent magneet die spanning in de stator opwekt.

Als je het ding aan de praat wil krijgen is de eenvoudigste manier om de twee draden van de koolborstels los te maken en hierop via een regelbare DC voeding een spanning te zetten (20 à 40 Volt ?).
Vervolgens de benzine motor starten en kijken of er spanning uit de stator komt.

De regelbare DC spanning zodanig instellen dat er bij 3000 RPM een spanning van 240V AC (onbelast) uit de stator komt.

Komt er geen spanning uit de stator, dan eerst de ankerwikkeling (Ohms) doormeten en vervolgens de koolborstels en de bruggelijkrichter controleren.

Als dat allemaal goed is de stator wikkeling controleren.

Maar voor zover ik op de foto kon zien, zijn stator en rotor wikkeling niet verbrandt.

Heb je de weerstand tussen de twee oranje en de twee rode draden al eens gemeten ?
Het zou niet de eerste generatorwikkeling zijn die gemaakt is voor 115V (USA) en voor 230V (EUR).
Waarbij de twee wikkelingen in serie gezet worden voor 230V en parallel geschakeld worden voor 115V.
In dat geval zouden de twee oranje draden gewoon doorverbonden moeten worden.

Op 9 augustus 2020 01:02:09 schreef pamwikkeling:
Ik twijfel er sterk aan dat daar een condensator op gezeten heeft.

Een generator waarbij het anker uitgevoerd is als een kooianker, heeft uiteraard een condensator nodig om een magnetisch veld op te bouwen en energie te kunnen leveren.

Maar uit de foto die TS gepost heeft, is duidelijk een anker te zien met een 2 polig wikkeling en een gelijkrichter.
Deze gelijkrichter gaat een deel van de opgewekte spanning gelijkrichten en via koolborstels terug naar het anker sturen.
Het anker wordt alzo een permanent magneet die spanning in de stator opwekt.

Als je het ding aan de praat wil krijgen is de eenvoudigste manier om de twee draden van de koolborstels los te maken en hierop via een regelbare DC voeding een spanning te zetten (20 à 40 Volt ?).
Vervolgens de benzine motor starten en kijken of er spanning uit de stator komt.

De regelbare DC spanning zodanig instellen dat er bij 3000 RPM een spanning van 240V AC (onbelast) uit de stator komt.

Komt er geen spanning uit de stator, dan eerst de ankerwikkeling (Ohms) doormeten en vervolgens de koolborstels en de bruggelijkrichter controleren.

Als dat allemaal goed is de stator wikkeling controleren.

Maar voor zover ik op de foto kon zien, zijn stator en rotor wikkeling niet verbrandt.

Heb je de weerstand tussen de twee oranje en de twee rode draden al eens gemeten ?
Het zou niet de eerste generatorwikkeling zijn die gemaakt is voor 115V (USA) en voor 230V (EUR).
Waarbij de twee wikkelingen in serie gezet worden voor 230V en parallel geschakeld worden voor 115V.
In dat geval zouden de twee oranje draden gewoon doorverbonden moeten worden.

.

Volgens mij heeft deze aggregaat geen koolborstels. Ik heb ze ook niet kunnen vinden. Het electrisch schema van Guy.v2 http://www.firmanpowerequipment.com/wp-content/uploads/2018/07/Electri…. komt goed overeen met mijn aggregaat. Ook daarop staan geen koolborstels. Ook in de specificaties staat brushless.https://www.firmanpowerequipment.com/shop/open-frame-generator-p01202/

Op 7 augustus 2020 00:20:31 schreef Arlina:
Cranenbroek heeft een eigen reparatie afdeling, die weten best wel wat er in hoort, en hebben daar schema's van.
De service is best goed.

.

Kan helaas niets online bestellen bij van Cranenbroek.

benleentje

Golden Member

Volgens mij heeft deze aggregaat geen koolborstels.

Ook niet aan de andere kant?

Pamwikkeling heeft toch terecht opgemerkt dat het anker uit gewikkeld kopperdraad bestaat. Het anker draait en dan moet er op een of andere manier stroom naar de anker-wikkelingen en dat kan alleen via koolborstels.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

In het schema staat iets wat ik interpreteerde als: er wordt een een stroom in dat ding "gepompt" door iets als een trafo werking. Er staat een spoel buiten de rotor getekend en iets met een diode op de rotor.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/