welke condensator voor benzine generator

Die condensator zal ongeveer evenredig zijn met het vermogen. Jij hebt een 2kW generator. gghouweling heeft een generator van bijna een derde daarvan en 12uF, dus dat zou voor jou ding 36uF voorspellen. Ruben_Lichtenvoorde heeft een 2.5kW ding met 50uF, dus dat voorspelt ongeveer 40uF voor jou ding.

Twee keer een getal wat goed in dezelfde richting komt, dus m.i. kan je gewoon een 36-40uF condensator kopen en dat proberen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Ga naar Van Cranenbroek, neem dat ding mee, en zeg "alsjeblieft. Morgen klaar?"
Dan krijg je vanzelf antwoord.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik twijfel er sterk aan dat daar een condensator op gezeten heeft.

Een generator waarbij het anker uitgevoerd is als een kooianker, heeft uiteraard een condensator nodig om een magnetisch veld op te bouwen en energie te kunnen leveren.

Maar uit de foto die TS gepost heeft, is duidelijk een anker te zien met een 2 polig wikkeling en een gelijkrichter.
Deze gelijkrichter gaat een deel van de opgewekte spanning gelijkrichten en via koolborstels terug naar het anker sturen.
Het anker wordt alzo een permanent magneet die spanning in de stator opwekt.

Als je het ding aan de praat wil krijgen is de eenvoudigste manier om de twee draden van de koolborstels los te maken en hierop via een regelbare DC voeding een spanning te zetten (20 à 40 Volt ?).
Vervolgens de benzine motor starten en kijken of er spanning uit de stator komt.

De regelbare DC spanning zodanig instellen dat er bij 3000 RPM een spanning van 240V AC (onbelast) uit de stator komt.

Komt er geen spanning uit de stator, dan eerst de ankerwikkeling (Ohms) doormeten en vervolgens de koolborstels en de bruggelijkrichter controleren.

Als dat allemaal goed is de stator wikkeling controleren.

Maar voor zover ik op de foto kon zien, zijn stator en rotor wikkeling niet verbrandt.

Heb je de weerstand tussen de twee oranje en de twee rode draden al eens gemeten ?
Het zou niet de eerste generatorwikkeling zijn die gemaakt is voor 115V (USA) en voor 230V (EUR).
Waarbij de twee wikkelingen in serie gezet worden voor 230V en parallel geschakeld worden voor 115V.
In dat geval zouden de twee oranje draden gewoon doorverbonden moeten worden.

Op 9 augustus 2020 01:02:09 schreef pamwikkeling:
Ik twijfel er sterk aan dat daar een condensator op gezeten heeft.

Een generator waarbij het anker uitgevoerd is als een kooianker, heeft uiteraard een condensator nodig om een magnetisch veld op te bouwen en energie te kunnen leveren.

Maar uit de foto die TS gepost heeft, is duidelijk een anker te zien met een 2 polig wikkeling en een gelijkrichter.
Deze gelijkrichter gaat een deel van de opgewekte spanning gelijkrichten en via koolborstels terug naar het anker sturen.
Het anker wordt alzo een permanent magneet die spanning in de stator opwekt.

Als je het ding aan de praat wil krijgen is de eenvoudigste manier om de twee draden van de koolborstels los te maken en hierop via een regelbare DC voeding een spanning te zetten (20 à 40 Volt ?).
Vervolgens de benzine motor starten en kijken of er spanning uit de stator komt.

De regelbare DC spanning zodanig instellen dat er bij 3000 RPM een spanning van 240V AC (onbelast) uit de stator komt.

Komt er geen spanning uit de stator, dan eerst de ankerwikkeling (Ohms) doormeten en vervolgens de koolborstels en de bruggelijkrichter controleren.

Als dat allemaal goed is de stator wikkeling controleren.

Maar voor zover ik op de foto kon zien, zijn stator en rotor wikkeling niet verbrandt.

Heb je de weerstand tussen de twee oranje en de twee rode draden al eens gemeten ?
Het zou niet de eerste generatorwikkeling zijn die gemaakt is voor 115V (USA) en voor 230V (EUR).
Waarbij de twee wikkelingen in serie gezet worden voor 230V en parallel geschakeld worden voor 115V.
In dat geval zouden de twee oranje draden gewoon doorverbonden moeten worden.

.

Volgens mij heeft deze aggregaat geen koolborstels. Ik heb ze ook niet kunnen vinden. Het electrisch schema van Guy.v2 http://www.firmanpowerequipment.com/wp-content/uploads/2018/07/Electri…. komt goed overeen met mijn aggregaat. Ook daarop staan geen koolborstels. Ook in de specificaties staat brushless.https://www.firmanpowerequipment.com/shop/open-frame-generator-p01202/

Op 7 augustus 2020 00:20:31 schreef Arlina:
Cranenbroek heeft een eigen reparatie afdeling, die weten best wel wat er in hoort, en hebben daar schema's van.
De service is best goed.

.

Kan helaas niets online bestellen bij van Cranenbroek.

Volgens mij heeft deze aggregaat geen koolborstels.

Ook niet aan de andere kant?

Pamwikkeling heeft toch terecht opgemerkt dat het anker uit gewikkeld kopperdraad bestaat. Het anker draait en dan moet er op een of andere manier stroom naar de anker-wikkelingen en dat kan alleen via koolborstels.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

In het schema staat iets wat ik interpreteerde als: er wordt een een stroom in dat ding "gepompt" door iets als een trafo werking. Er staat een spoel buiten de rotor getekend en iets met een diode op de rotor.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb het elektrisch plan van de generator er bij genomen en moet mijn mening uit vorige post herzien.

Volgens het elektrisch plan zitten er geen koolborstels in de generator.
Dit kan ook het "brushless" in de beschrijving verklaren.

Normaal bekrachtigd men het anker van een brushless-generator met een aparte roterende excitatie wikkeling op het anker.
Zowel op het anker als in de stator zitten dus twee wikkelingen,
- één set die dient om de eigenlijke uitgaande stroom te leveren
- één set om het anker te bekrachtigen.

zie foto's hieronder

Omdat ik dit soort van constructie in jouw generator niet terug vind, zou het kunnen dat met de EXW wikkeling en de CAPACITOR een soort trillingskring gemaakt wordt. (zie schema)

Het magnetisch veld opgewekt door de EXW wikkeling induceert een spanning in het anker (FW) die ter plaatse gelijk gericht wordt en voor een magnetisch veld op het anker zorgt.

Eerlijk gezegd dit is ook voor mij nieuw.

Ik weet niet of het gaat werken, maar, laat de benzine motor eens draaien en zet een variabele AC spanning (5 tot 20 Vac / +/-2 Amp) op de EXW wikkeling.
Bij voorkeur via een scheidingstrafo die achter een variac geschakeld is.
Regel de variac nu zodanig af dat de uitgangsspanning van de generator (klemmen R en W) op 240Vac komt.

Als dit werkt, de spanning meten over de excitatie wikkeling (klemmen O en O).

Dan de variac en scheidingstrafo vervangen door een condensator (10 uF ?) en vervolgens de capaciteit aanpassen totdat de uitgangsspanning 240V wordt.

De spanning over de klemmen O en O kan je als referentie gebruiken om een idee van de capaciteitswaarde te bepalen.
Ik vrees dat het hier trial en error wordt totdat de waarde correct is.

Het blijft me verbazen hoeveel ik denk te weten over motoren/ generatoren en hoe weinig ik echt weet.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
EricP

mét CE

Ik heb het concept van 'borstelloos' wel vaker gezien.
Ook een erg rudimentaire AVR: 3 trafootjes in serie met 'afgaand' (3 fasen genny) waarbij secundair gelijk gericht wordt en naar de koolborstels gaat. Meer stroom betekent dus meer veld en als dat een beetje handig uit komt, dan zal het wel een soort van werken.

Dit exemplaar zal iets soortgelijks doen. Als er meer stroom gaat lopen, dan gaat er ook meer stroom door de rotor lopen (feitelijk het veld...) en dat zal op de een of andere manier wel handig uit komen met resoneren.
Het ding zal wel moeten starten op remanent magnetisme - ook niet echt ongebruikelijk.

De draadjes hebben dezelfde kleur. Dat impliceert dat er iets ongepolariseerds op hangt. Je zou dan ook verwachten dat de capaciteit niet groot is.
Ik zou eens 2 bouwlampen (je weet wel, met een gloeidraad) in serie als load neer zetten en een paar start condensatoren kopen (die zijn doorgaans goedkoper dan run condensatoren en beter verkrijgbaar). Beetje experimenteren met de capaciteit met serie / parallel. Als je dan weet wat je hebben moet, kun je de lampen er eens 'direct' op zetten. En kijken of de spanning een beetje behoorlijk is.
Als dat zo is, dan koop je van die waarde een 'run' condensator.
De lampen in den beginne ff in serie om te voorkomen dat het een flits wordt als je met de waarde echt mis zit en om de een of andere reden de spanning wat te hoog oploopt - het heeft er gegarandeerd invloed op, al denk ik eerder dat de spanning te laag is als je naast het optimum zit.

Het zou me niets verbazen dat er een "bootstrap" plaats moet vinden. Dit betekent dat er ERGENS wat magnetisme vandaan moet komen die dan zorgt dat het balletje gaat rollen.

In dit geval zou je die "bootstrap" voor mekaar kunnen krijgen als je de condensator oplaad tot zeg (zoveel als je kunt vinden: ik hier 60V)... en dan terwijl de boel draait sluit je de condensator plots aan. Dit induceert dan een stroompje in de anker-wikkeling die dan als generator een spanning in de condensator opwekt. Dit "escaleert" en ik denk dat ze dan magnetsich daar een maximum aan hebben geregeld. Door verzadiging van een weekijzeren kern stopt het onstabiele proces en wordt de boel stabiel.

Ik vind dit een "veiligere" manier om de boel aan de gang te krijgen dan het voorstel van pamwikkeling. Misschien eerst dit proberen voordat je zijn procedure gaat volgen....

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 18 augustus 2020 16:21:41 (12%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Een summiere beschrijving van - zo te zien - het systeem met slechts 1 rotorspoel en diode vind je bijvoorbeeld hier .
Het opstarten gaat volgens diverse beschrijvingen wel met behulp van remanent magnetisme. Misschien omdat de rotor even langs een toerental komt waarbij de stator excitation LC-kring gaat resoneren en dan genoeg inductiespanning terug levert aan de rotorspoel om de diode te laten geleiden?

Op 17 augustus 2020 18:02:42 schreef benleentje:
[...]Ook niet aan de andere kant?

Pamwikkeling heeft toch terecht opgemerkt dat het anker uit gewikkeld kopperdraad bestaat. Het anker draait en dan moet er op een of andere manier stroom naar de anker-wikkelingen en dat kan alleen via koolborstels.

ik heb een close up van de rotor gemaakt en zijn dat diode's op de rotor. Het vierkante blokje is toch een brug gelijkrichter?.

ik heb 2 bedrijfs (running)condensatoren 25 en 40 microfarad gekocht en ben begonnen met 25 microfarad.
Het ding gestart en een klopboormachine erop gezet en daarna een slijptol.
Je kon horen dat het toerental iets omlaag ging,maar zag dat de voltmeter klem in de hoek van 300v stond.
Snel het maar uit gezet voordat de boel kapot gaat.
Moet ik nu verder gaan met die 40 microfarad, of is er iets anders aan de hand.
Aan de motor te horen maakt ie niet overdreven veel toeren, ik kan het toerental wel verlagen met de luchtregelschroef op de carb en op de voltmeter naar 230v brengen, dat is niet zo ingewikkeld.
Maar denk dat hij dan afslaat als ik er een slijptol of boormachine opzet door een te laag toerental.
Moet ik een start condensator gebruiken?.
Hoort er een avr (automatisch volt regelaar)op te zitten?,maar ook dat kan ik niet vinden op het electrisch schema.

Shiptronic

Overleden

Toerental regelt de frequentie, niet de spanning! en die moet 50 Hz zijn

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EricP

mét CE

Voordat je ook maar *iets* doet, eerst het toerental zo instellen dat je onbelast op zeg 55Hz ofzo uitkomt - die dingen hebben een beroerde regeling, dus het stort aardig in onder belasting.

Dan de spanning op peil brengen. Ik denk dat beide condensatoren te groot zijn. Maar probeer ze eens in serie te zetten. Wellicht zegt dat wat zinnigs.

Dat blokje is inderdaad een brugcel. Voor de 12V.

Deze verkoper https://www.generatorguru.com/spg1500/ heeft "alles" van de SPG1500. Maar helaas moet je bij de condensator zelf invullen hoeveel uF de oude is.
Er zit ook een (algemene, niet specifiek SPG1500) video bij over test van de generator zelf; open AC spanning van de stator excitation spoel in de orde van 5V bij draaiende motor is goed. De spreker raadt nota bene de zwarte blokcondensatoren (zat erin lijkt me) af, hij laat de bekende ronde condensatoren zien. En zegt dat de meeste 18 à 20 uF zijn.

Het originele type condensator is SG-G1200-038 maar daar schiet je weinig mee op. Zit ook in andere identiek ogende merken zoals PH1200 van Promate en MH1200 van ??.

Mss een te eenvoudige vraag maar is er al naar het telefoon nr dat op de generator staat gebeld? (Of naar van creanenbroek?) Is er een "hekel aan telefoneren" probleem of heb ik iets overgeslagen in de reacties?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 19 augustus 2020 17:40:09 schreef EricN:
Mss een te eenvoudige vraag maar is er al naar het telefoon nr dat op de generator staat gebeld? (Of naar van creanenbroek?) Is er een "hekel aan telefoneren" probleem of heb ik iets overgeslagen in de reacties?

.

Heb van cranenbroek aan de telefoon gehad.
Ze weigeren het op te sturen en ze doen niet aan online bestellen hebben ze slechte ervaringen mee.
Moet het zelf afhalen in voor mij het dichtbij zijnde filiaal in Dongen.
Verder geven ze geen info betreft het aantal microfarad.
De condensator kost 9,95 euro.
Daar ik zelf geen auto heb moet ik iemand vinden die bereid is om heen en terug meer dan 100km te rijden vanaf mijn woonplaats voor iets van 9,95 euro.
Verder heb ik verschillende online shop's gemaild of ze bekend zijn met het merk 2-Force, of een vergelijkbaar aggregaatje van 230v 1100w/50hz tot zover niemand te vinden.
Zelfs de fabrikant een mail gestuurd, maar ik geloof niet dat zo'n groot concern als Sumec Firman gaat reageren op een particulier die 1 condensator zoekt.
Dus moet ik maar van alles uitzoeken en proberen.

Duidelijke reply, dank u. Zakkenvullers dus, heel spijtig.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 20 augustus 2020 13:20:40 schreef gelo:
[...].

Heb van cranenbroek aan de telefoon gehad.
Ze weigeren het op te sturen en ze doen niet aan online bestellen hebben ze slechte ervaringen mee.
Moet het zelf afhalen in voor mij het dichtbij zijnde filiaal in Dongen.

Uitpluizen of er in Dongen een hobbyist woont, die het onderdeel voor je wil kopen en opsturen. Moet niet onmogelijk zijn met de diverse Nederlandse elektronica fora

Op 19 augustus 2020 17:12:50 schreef aobp11:
Deze verkoper https://www.generatorguru.com/spg1500/ heeft "alles" van de SPG1500. Maar helaas moet je bij de condensator zelf invullen hoeveel uF de oude is.
Er zit ook een (algemene, niet specifiek SPG1500) video bij over test van de generator zelf; open AC spanning van de stator excitation spoel in de orde van 5V bij draaiende motor is goed. De spreker raadt nota bene de zwarte blokcondensatoren (zat erin lijkt me) af, hij laat de bekende ronde condensatoren zien. En zegt dat de meeste 18 à 20 uF zijn.

Het originele type condensator is SG-G1200-038 maar daar schiet je weinig mee op. Zit ook in andere identiek ogende merken zoals PH1200 van Promate en MH1200 van ??.

Bedankt voor de link.
Op de video is een vrij oud aggregaatje met 18 uF, het type van mij SPG 1500 E1 is volgens de fabrikant geregistreerd in 2014, dus ga ik voor 20 uF.
Ik ga het ook eens doormeten volgens de video, en kijken of er 5 volt AC uitkomt.

Je heb twee condensatoren, 25 en 40 uF.
Als je die twee in serie schakelt heb je een 15 uF condensator.

Geef ons eens overzichtje met de uitgangsspanning bij zowel 15, 25 als 40 uF.

Uiteraard steeds de benzine motor aan éénzelfde toerental laten draaien,
bij voorkeur 3300 T/min (dit komt overeen met 55 Hz).

Indien mogelijk zowel onbelast als belast de uitgangsspanning meten.

Als belasting neem je twee elektrische (identieke) vuurtjes die je in serie schakelt, of twee oude frietketels, of twee strijkijzers, alles met een vermogen tussen 1000 en 2500 watt is goed.
Zolang het vermogen van beide min of meer gelijk is, zal het wel werken.

Op 20 augustus 2020 22:27:03 schreef pamwikkeling:
Zolang het vermogen van beide min of meer gelijk is, zal het wel werken.

Als we voorbereiden op: ongeveer 300V kan je ook wat water bij de wijn doen:

"Als het vermogen minder dan een factor twee scheelt"....

Liefst wel apparaten met een groot verwarmingseelement wat je door de thermostaat op max te zetten altijd aan kan krijgen. Niet een motor of iets dergelijks. pamwikkeling zegt het niet expliciet, maar uit z'n voorbeelden blijkt dat ie dat ook bedoelt.

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 21 augustus 2020 08:33:05 (29%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 19 augustus 2020 17:12:50 schreef aobp11:
Deze verkoper https://www.generatorguru.com/spg1500/ heeft "alles" van de SPG1500. Maar helaas moet je bij de condensator zelf invullen hoeveel uF de oude is.
Er zit ook een (algemene, niet specifiek SPG1500) video bij over test van de generator zelf; open AC spanning van de stator excitation spoel in de orde van 5V bij draaiende motor is goed. De spreker raadt nota bene de zwarte blokcondensatoren (zat erin lijkt me) af, hij laat de bekende ronde condensatoren zien. En zegt dat de meeste 18 à 20 uF zijn.

Het originele type condensator is SG-G1200-038 maar daar schiet je weinig mee op. Zit ook in andere identiek ogende merken zoals PH1200 van Promate en MH1200 van ??.

Hallo aobp 11.
Ik heb wat e-mail verkeer met Generator guru gehad, en hier is een quote van de laatste mail. Ik kan het iedereen aanraden om contact op te nemen met vragen.
heb vrijwel direct antwoord gehad . " The 18-20uf is most common on generators around the 3kw mark like in the video, these (mijn gen.type) tend to be a bit smaller, 12uf is a fairly common rating for this size of generator.

If there is anything we can assist you with, please respond to this ticket, and we would be happy to help!

Regards

Joe Solomon
Chief Engineer
Generator Guru Ltd.
Suppliers of Portable Generator Parts & Spares
https://GeneratorGuru.com.".
Verder wil ik iedereen heel erg bedanken voor jullie hulp, ben heel wat wijzer geworden en veel geleerd wat betreft benzine generatoren.
Met vriendelijke groet, gelo.