Printplaat repareren.

Heren.

Ik ben op zoek naar iemand in omgeving Tilburg die voor mij een printplaat kan/ wil repareren tegen een leuke vergoeding.

Probleem is dat er een vaste connector voor een flatcable op gesoldeerd zat, maar daar was een baan van verbrand door slecht contact. Ik heb nu met een goedkoop soldeerbout je de kabel vast in de plaat kunnen solderen, het werkt nu, maar betrouwbaar allerminst denk ik

Het gaat om een 20 PINS connector, met een nieuw stuk kabel wat er op gemaakt zou moeten worden.

Uiteraard worden alle onkosten vergoed.

Wie o wie kan mij uit de brand helpen

Supra's are built for one purpose only, To scratch the "Midlife" itch.
vergeten

Golden Member

Jouw vraag staat niet helemaal op de juiste plaats.
Hoort hier in vraag & aanbod: https://www.circuitsonline.net/aanbod

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Sine

Moderator

Reparaties waar iemand al eens een poging aan gedaan heeft zijn 2x zo duur ;)

Ik wil je aanraden een goeie foto te plaatsen en om iets te vertellen over het apparaat (soort, merk, typenr).

EricP

mét CE

Er zijn hier denk ik wel wat ZZPer die dat kunnen - gezien 'vergoeding' enzo neem ik aan dat je mensen die het commercieel doen niet uit sluit.
Maar eh... als je reacties verwacht... Zet dan je email address bij je data neer. Dan zou iemand je ook kunnen benaderen.

Als het nu goed werkt, zou ik de connector + kabel goed vastzetten met epoxy / twee-componentenlijm.
(En voordat je dat doet eventueel nog iemand met een goede soldeerbout + flux over de contacten heen laten gaan).

als je me een foto stuurt of hier post wil ik er wel eens naar kijken.
Hopelijk heb je niet teveel zelf gemold.

fred101

Golden Member

Op 5 augustus 2020 19:36:20 schreef Sine:
Reparaties waar iemand al eens een poging aan gedaan heeft zijn 2x zo duur ;)

Ik begin er dan meestal niet eens meer aan. Tenminste als iets niet meer werkt, als het alleen om PCB reparatie is wel.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Print werkt gewoon, maar heb de flatcable gestript en nu rechtstreeks op de print gesoldeerd.

Is dus een kwestie van die kabels er weer af solderen, en een nieuwe connector er op solderen.

Ik heb hier de juiste spullen niet voor.

Het gaat om een bedieningsprint van een 20 jaar oude 2 kolommen spindel brug, met electronische niveaucontrole.

Doordat de print in de deksel van de kast zit, en de relais etc in de achterkant, beweegt de kabel met het openen van de kast. Mijn reparatie is alleen voor nood geweest.

Supra's are built for one purpose only, To scratch the "Midlife" itch.
Arco

Special Member

Zoals gezegd, laat eens een foto zien voor evaluatie...
Als het nu goed vast zit, zou ik het laten zitten, hooguit wat smeltlijm erover als mechanische ontlasting.

Iedere keer dat je aan een print gaat solderen wordt 'ie tenslotte slechter, niet beter... (qua kwaliteit)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Ik zou hetzelfde doen, vastlijmen en verder niet aankomen. Tenzij je twijfelt over hoe het nu vastzit. Een koude verbinding maakt vaak alleen druk contact en als de verbinding ouder wordt gaat het wat oxideren en dan wordt de verbinding steeds slechter. In zo'n geval; zou ik het toch laten maken.

Op zich is er niets mis met draden vast op het pcb solderen. In theorie zelfs beter dan een connector. (behalve als de draden veel bewegen/trillen, dan is solderen vaak minder goed.

Om te weten wat hier het beste is (her-solderen of een nieuwe connector) moeten we het zien. Plaats eens een goede scherpe foto.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs