Kassie om verkeerslichten op groen te zetten

RAAF12

Golden Member

Kijk dat wil ik nou ook, permanent green light! Oftewel altijd maar door gaan, zonder gebruik van toevoegde middelen :-)

https://tweakers.net/nieuws/170598/onderzoekers-kunnen-nederlandse-ver…

benleentje

Golden Member

Dat is wel lekker zal de reistijden in grote steden aanzienlijk verkorten. Ik zie wel 2 problemen

  1. Als je je als fietser voordoet wil dat niet zeggen dat de stoplichten voor de auto's op groen gaan of je moet met de auto op het fietspad gaan rijden
  2. Als er van alle kanten tegelijk om groen licht gevraagd word wat gebeurt er dan
Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
fred101

Golden Member

Dat kan toch al decennia ? Ik weet dat er in Den Bosch stoplichten zijn die worden geactiveerd door lijn bussen. Die hebben een transponder bij zich welke laat weten dat er een bus rijdt en dan krijgt dat stoplicht voorrang.
(ooit van een politie agent gehoord)

Daarnaast zijn er detectie lussen, dat was altijd een probleem toen ik nog dagelijks op de weg zat met een motor. Er waren stoplichten die niet op mijn motor reageerde, dat was door rood rijden of wachten tot dat er een auto achter me kwam staan. (dat was de reden dat ik met die agent over dit onderwerp sprak (nee, niet nadat ik doorgereden was ;-) )

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
EricP

mét CE

Ja, nog meer autootje pesten (je weet wel... de mensen die die wegen ruimschoots betalen!).

Maar goed... Leuk bedacht, maar je had natuurlijk aan kunnen zien komen dat mensen hiermee gaan 'spelen' zodra het wat meer gemeen goed wordt. Werkt via internet, blijkbaar voor iedereen toegankelijk, dus je kunt ook groen aanvragen vanaf de andere kant van de planeet... Zo je wilt vast ook wel vanaf de maan.

Iemand al specs van het protocol? Of moeten we daar nog even op wachten?

Dat probleem van die lussen... Ja, ken ik. Dus toch zo nu en dan maar door rood. Of je moet de mazzel hebben dat die stoplicht software zo nu en dan ook stukken waar geen 'aanvraag' is ff groen maakt om dit soort problemen weg te werken. Dat lijkt niet overal het geval te zijn.

@arco hieronder: Ja, vaak werkt dat zo. Helaas, niet overal, zo leert de ervaring...

Arco

Special Member

Daarom zaten er altijd 'escapes' in stoplichtcycli: bij langer als xxx seconden niets gedetecteerd, dan licht toch even op groen...
(ook handig voor paard en wagens... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Kunnen ze het licht direct op groen zetten of is het net als de knoppen die er voor voetgangers en fietsers zijn. Zonder drukken sta je morgen nog te wachten. Maar nu dus draadloos. Dat is iets heel heel anders dan een licht (bijna) direct op groen zetten

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 6 augustus 2020 12:58:57 schreef benleentje:
Als er van alle kanten tegelijk om groen licht gevraagd word wat gebeurt er dan

Dan zal de regelinstallatie ze stuk voor stuk afwerken. Conflicterende richtingen krijgen nooit tegelijk groen.

Dat systeem met transponders onder bussen bestaat al heel lang. Dat ding hangt onder de voorbumper. De simpele uitvoering zendt continu een ongemoduleerd signaal uit dat wordt opgepikt door een lus in de weg. De bus krijgt dan met voorrang groen licht.

De geavanceerde uitvoering zendt een gemoduleerd signaal uit. In de modulatie zit het lijnnummer verwerkt zodat de regelinstallatie weet welke kant de bus op wil.

Het probleem met motorfietsen die niet worden gedetecteerd kun je verhelpen door niet midden over de lus te rijden maar over de rand.

Frederick E. Terman

Honourable Member

maar over de rand.

Ha, ha! Een motorfietser die NIET de hele weg in beslag neemt. Dáár zouden ze eens een foto van moeten plaatsen. ;) (geintje! straks krijg ik de hele kudde op mijn dak...)

Dat je op afstand lichten op groen kunt zetten weten we. Maar wat me verbaast is dat fietsers voorrang zouden krijgen; daarvan had ik werkelijk nog nooit gehoord.
Het lijkt me ook overbodig; ze rijden toch wel door als ze denken dat dat kan (= als het andere verkeer waarschijnlijk op tijd een noodstop kan maken). Niet alle fietsers natuurlijk, maar die met 'haast'.

Maar afgezien daarvan: de hackers hadden toch gewoon die fiets-app op hun telefoon kunnen zetten? Dan hadden ze hetzelfde effect gehad.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
EricP

mét CE

maar over de rand.

Kun je uitleggen waarom de gevoeligheid daar groter zou zijn?

Een motorfietser die NIET de hele weg in beslag neemt. Dáár zouden ze eens een foto van moeten plaatsen. ;)

Ik heb dat heeeeel lang geleden van mijn instructeur zo geleerd. Heel bewust midden op de weg gaan staan om te voorkomen dat een Sjonnie in een GTItje 'm er nog ff langs douwt en over je voet rijdt. Sjonnie heeft er geen last van, want je bent toch sneller weg dan zijn GTItje.

Maar wat me verbaast is dat fietsers voorrang zouden krijgen

Dat zal wel per kuispunt anders zijn. Echter, als je natuurlijk 'groen' kunt aanvragen voordat je er bent (en die app waarschijnlijk ook nog zegt wanneer je er bent), dan heb je altijd groen. Dus effectief komt het op hetzelfde neer.

de hackers hadden toch gewoon die fiets-app op hun telefoon kunnen zetten?

En dan met fake GPS data voeren. Ja, dat klopt. Daar zit natuurlijk de crux van het verhaal.
Gokje wagen dat de architectuur zo is dat er een landelijk iets is waar die apps mee kletsen en wat ook met de stoplicht installatie kletst... Makkelijkste opzet: alle installaties kletsen met 1 punt (configuratie bij fabricage ofzo) en die app hoeft ook geen lijstje bij te houden tegen wie die aan moet kletsen. Vandaar de vraag: heeft er al iemand een protocol spec? Dan ben je er zo uit hoe het in elkaar zit...

Waarom zo moeilijk doen, als je ook gewoon 99 telefoons mee kunt nemen?
http://www.simonweckert.com/googlemapshacks.html

Op 6 augustus 2020 13:52:47 schreef EricP:
[...]Kun je uitleggen waarom de gevoeligheid daar groter zou zijn?

Dan moet je je even een beeld vormen van het magnetisch veld van zo'n lus. In het midden lopen de krachtlijnen verticaal en lopen dan vrijwel evenwijdig aan de motorfiets. Aan de rand lopen de krachtlijnen in cirkels om de draad heen en doorsnijden zo maximaal de velgen van de wielen. Dat is wat je bij zo'n lus nastreeft, een zo groot mogelijke magnetische koppeling met mogelijke stroomkringen in het voertuig.

die stoplichten welke op bussen regeren zijn een ellende, in de stad heb je zo dat er 3 bussen achtereen komen en sta je dus 5 minuten stil omdat die steeds voorrang krijgen voor de cyclus weer geweest is van het stoplicht. overal aparte busstroken en daar is geen ruimte voor dus worden de gewone rijbanen maar gehalveerd. in het OV zit al maanden geen hond, ik heb al 15 treinen gezien met niemand erin en bussen hebben 5 man max erin zitten. de overheid probeert iedereen maar in =het OV te krijgen, maar ik ga eerder fietsen als die ellende. als je de eerste met de nieuwste griep wilt zijn, prima plek ervoor. het OV in NL is altijd te laat en te duur.

men begon jaren terug al met elektrische bussen, maar die rijden nog alleen op het vliegveld, de oude diesels zie ik nog elke dag de andere routes rijden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

Dat kan toch al decennia ? Ik weet dat er in Den Bosch stoplichten zijn die worden geactiveerd door lijn bussen. Die hebben een transponder bij zich welke laat weten dat er een bus rijdt en dan krijgt dat stoplicht voorrang.
(ooit van een politie agent gehoord)

Ziekenauto's hebben die ook, die werken al van iets verder (KAR).

https://www.rijschoolpro.nl/verkeerskunde/2013/11/06/handmatig-groen-d…

https://nl.wikipedia.org/wiki/Verkeerslichtbe%C3%AFnvloeding

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Kruimel

Golden Member

@testman: Dat het OV nu onderbezet is natuurlijk geen eerlijk argument, in de opkomst van Covid konden ze bij het bouwen van die systemen natuurlijk ook niet voorzien. Zodra de virusdreiging een permanente toestand blijkt te zijn zullen die systemen ook wel veranderen denk ik (in elk geval zal je dan niet snel 3 bussen op een rij meer zien). Dan wordt openbaar vervoer in zijn huidige vorm en schaal lastig te verantwoorden.

Het is IMHO niet gek om een bus met 10 mensen 10 keer zo veel prioriteit te geven bij een stoplicht als een rij van 10 auto's met 1 persoon er in, in een bus wachten op een auto is net zo frustrerend. Je hoeft geen boomknuffelaar te zijn om minder auto's in de (grote) stad te willen, maar het is nu gewoon een beproeving van beide je geduld en je portemonnee om P+R te gebruiken of met het OV te willen reizen. Ik probeer het af en toe nog wel met minder kritische afspraken, maar het valt me nog best vaak tegen.

Op 6 augustus 2020 13:09:54 schreef fred101:
Kunnen ze het licht direct op groen zetten of is het net als de knoppen die er voor voetgangers en fietsers zijn. Zonder drukken sta je morgen nog te wachten. Maar nu dus draadloos. Dat is iets heel heel anders dan een licht (bijna) direct op groen zetten

Staat in het artikel, zo doen het door een fietser te spoofen:

Twee beveiligingsonderzoekers hebben een manier gevonden om Nederlandse verkeerslichten te manipuleren. In zeker tien Nederlandse steden worden 'slimme verkeerslichten' gebruikt, maar door fietsers te spoofen kunnen de lichten op groen worden gezet.

Ik zit best geregeld op de fiets, en als er iemand anders in de buurt is gaat dat ding echt niet meteen op groen. Al moet ik zeggen dat het in Nederland echt een ordegrootte beter is dan België. Die dingen reageren helemaal niet op lussen in de weg of zelfs de knop. Daar wacht je gewoon de timer af. Geloof me, we zijn hier verwend...

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Op 6 augustus 2020 14:17:22 schreef blurp:
Waarom zo moeilijk doen, als je ook gewoon 99 telefoons mee kunt nemen?
http://www.simonweckert.com/googlemapshacks.html

Daar dacht ik ook gelijk aan, jawel. Lang geleden dat ik ZO gelachen heb!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 6 augustus 2020 15:11:07 schreef Kruimel:
@testman: Dat het OV nu onderbezet is natuurlijk geen eerlijk argument, in de opkomst van Covid konden ze bij het bouwen van die systemen natuurlijk ook niet voorzien. Zodra de virusdreiging een permanente toestand blijkt te zijn zullen die systemen ook wel veranderen denk ik (in elk geval zal je dan niet snel 3 bussen op een rij meer zien). Dan wordt openbaar vervoer in zijn huidige vorm en schaal lastig te verantwoorden.

..

ik kan niet met het OV voor mn werk, daar sleep je teveel voor mee. tijdens de corona was het rustiger op de weg als nu tijdens de vakantie. ik weet wel dat veel stoplichten een waardeloze timing hebben. niet alleen met bussen te maken, maar dat doet men ook om bepaalde routes minder aantrekkelijk te maken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Waarschijnlijk zit de originele app zo in elkaar, dat je de route die je gaat fietsen in je foon zet, de verkeerslichten die je dan op je route tegenkomt springen op groen als je een stukje voor de streep arriveert.
Met detectielussen werkt het niet lekker, EricP noemt het al. Hier in Delft hebben ze dat op sommige plekken ondervangen met bewegingsmelders, m'n radarverklikker detecteerde die dingen. Het nadeel van beide, lussen en bewegingsmelders is, dat die dingen te nabij het stoplicht zitten. Je moet dus nog steeds stoppen, meestal even, maar toch. Je kan ze wel verder van het kruispunt terugzetten, maar dan heb je kans op afslaanders, en invoegers. Die laatsten staan dan nog langer te wachten.
Omdat de app weet waar je heen wilt, en hoe snel je rijd, kan er een op maat gesneden seintje gestuurd worden.
Ik ga hier in Delft geregeld met de tram, en zou willen dat ze die app op die tram installeren. Die tram rijd nu niet lekker, trekt weg bij een halte, en moet weer stoppen bij het verkeerslicht 50mtr verder (Diepenbrockstraat)
Daarna komen er nog zo een stuk af wat kruisingen, overal stoppen. Dan denk ik, iemand heeft z'n ontwerpwerk niet goed gedaan, detectielussen te close bij het kruispunt. Ik ben niet zo'n voorstander van allerlei nieuwlichterij, soms vinden ze iets uit wat een bestaande oplossing slechts marginaal verbeterd, (nieuwe verlichting Kruithuisweg bijv.)
Maar iedere keer onnodig stoppen, dat kan beter.

eSe

Honourable Member

Omdat de app weet waar je heen wilt, en hoe snel je rijd, kan er een op maat gesneden seintje gestuurd worden.

Ja, zeer goed. En als er 10, 20 100 fietsers zijn met ieder een andere bestemming die gedeeltelijk dezelfde weg gebruiken/kruisen?

Ik zie het slimme er niet van.

Enkel goed voor het OV, niet voor individuele verplaatsingen.

Groetjes,
eSe

p.s. wij hebben hier in Antwerpen ook veel verkeerlichten met een knopje voor voetgangersvoorrang, maar ik denk soms dat ik er geld moet ingooien voor ik de straat kan oversteken.

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
bprosman

Golden Member

p.s. wij hebben hier in Antwerpen ook veel verkeerlichten met een knopje voor voetgangersvoorrang, maar ik denk soms dat ik er geld moet ingooien voor ik de straat kan oversteken.

In Den Bosch hebben ze daar "Wachttijdvoorspellers" voor, een aflopende LED ring zodat je een indicatie hebt van de wachtttijd.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 6 augustus 2020 13:25:11 schreef Frederick E. Terman:
Maar wat me verbaast is dat fietsers voorrang zouden krijgen; daarvan had ik werkelijk nog nooit gehoord.

Hier in delft op de schoemakerstraat zit een stoplicht voor voetgangers. Druk op het knopje en precies 10s later springt het licht voor de autos op oranje en 15 sec na het indrukken van de knop heb je groen.

Dit stoplicht werkt zo omdat er relatief weinig voetgangers zijn en de autos dus zonder voetgangers gewoon altijd groen. Ik denk dat er ook fietserslichten zijn die zo ingericht zijn: Geen groen voor de fietsers totdat iemand "zich meld". Al dan niet met knopje of draadloos.

Ik heb ook vaag de indruk dat er stoplichten zijn die in "fiets-voorrang mode" gaan zodra het regent.

In eindhoven (en het zou me niet verbazen indien den bosch ook) is het zo dat de bussen inderdaad een transponder hebben. Die geeft GEEN voorrang als de bus voorloopt op schema, wel alsie vertraging heeft. Zo staat de bus in zo'n 50% van de gevallen gewoon op z'n beurt te wachten en wordt de stiptheid vergroot (nauwkeurigheid van het volgens de dienstregeling rijden: niet te vroeg, niet te laat).

Op 6 augustus 2020 15:34:52 schreef mvdk:
Dan denk ik, iemand heeft z'n ontwerpwerk niet goed gedaan, detectielussen te close bij het kruispunt.

Ik denk dat het een bewuste keuze is. Als de lus ligt waar de halte is, dan gaat het licht op groen terwijl er nog met passagiers geshuffeld wordt. Dan irriteer je het kruisend verkeer wat moet wachten totdat iedereen in en uitgestapt is en dan gaan ze de lichten negeren.

Ik heb een keer zitten nadenken of een halte het best net voor, net na of tussen de stoplichten in kan zitten. Toen ik het wilde gaan simuleren op m'n commodore 64 ben ik tot de modelleringsfase gekomen voordat ik me realiseerde dat het geen F*** uitmaakt. Als de halte net voor het stoplicht is, dan sta je precies even vaak passagiers te shuffelen terwijl het licht net op rood springt als je klaar bent als andersom.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 6 augustus 2020 16:47:07 (27%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
eSe

Honourable Member

In Den Bosch hebben ze daar "Wachttijdvoorspellers" voor, een aflopende LED ring zodat je een indicatie hebt van de wachtttijd.

Yep, hebben wij hier ook, meestal op zeer drukke oversteekplaatsen. Maar je moet er eens goed naar kijken, dat aftel proces, da's niet linear. Lijkt eerder op omgekeerd kwadratisch. Hoe dichter bij de laatste led in de ring, hoe langer de tijd naar de volgende stap. LOL

Ik overdrijf, maar je ziet dat tussentijden niet altijd hetzelfde zijn.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Hensz

Golden Member

Op 6 augustus 2020 14:46:36 schreef testman:
in het OV zit al maanden geen hond, ik heb al 15 treinen gezien met niemand erin en bussen hebben 5 man max erin zitten.

Je woont op de route naar de remise?

Op 6 augustus 2020 14:46:36 schreef testman:
men begon jaren terug al met elektrische bussen, maar die rijden nog alleen op het vliegveld, de oude diesels zie ik nog elke dag de andere routes rijden.

In Eindhoven rijden ze elke dag, op een stuk of 5 lijnen rijden ze alleen elektrisch. 43 stuks in totaal.

Don't Panic!

Op 6 augustus 2020 16:41:06 schreef eSe:
Maar je moet er eens goed naar kijken, dat aftel proces, da's niet linear. Lijkt eerder op omgekeerd kwadratisch. Hoe dichter bij de laatste led in de ring, hoe langer de tijd naar de volgende stap.

Nee dat is het niet.

Even versimpelend: stel jij staat op het "zuid" stoplicht en op dat moment heeft net oost-west groen gekregen. Oostwest krijgt dan 1 minuut groen, mits er maar autos blijven komen. Zo'n 5 seconden nadat er geen auto meer gezien is op de oost of west lus, dan gaat oost-west op rood en enkele seconden later mag jij. Die "zoveel tijd dat er afgesnoept wordt van de oost-west" zie je op jou wachttijd-ring als een sprong in de ledjes.

In werkelijkheid zitten er veel meer "fases" in een ingewikkeld stoplicht en komt bijvoorbeeld na OW (rechtdoor) OW (linksaf) voordat NZ weer een kans krijgen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 6 augustus 2020 16:49:15 schreef Hensz:
[...]
Je woont op de route naar de remise?

[...]
In Eindhoven rijden ze elke dag, op een stuk of 5 lijnen rijden ze alleen elektrisch. 43 stuks in totaal.

nee, het hoofdspoor richting venlo.

de bussen werden 3 jaar terug gekocht, dat worden er meer elk jaar. meen dat het wel 10 jaar duurt voor alle bussen elektrisch zijn. het busstation bij het ns station gaat ook op de schop, schijnt groter te worden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Op 6 augustus 2020 13:52:47 schreef EricP:
[...]Ik heb dat heeeeel lang geleden van mijn instructeur zo geleerd. Heel bewust midden op de weg gaan staan om te voorkomen dat een Sjonnie in een GTItje 'm er nog ff langs douwt en over je voet rijdt. Sjonnie heeft er geen last van, want je bent toch sneller weg dan zijn GTItje.

Knappe Sjonnie die dat bij mij lukt.

Na het behalen van mijn rijbewijs stapte de instructeur op mijn machine en kwam tot de conclusie dat ik alles wat hij mij geleerd had overboord moest gooien voor mijn motorfiets.

2 WD, geen stuurdemper en net zo breed als een golf mk1

Zijspan instructeur stapte ooit op deze combi.. stapte na 300 m at met mededeling: "hierop gaan rijden staat gelijk aan pure zelfmoord..."

Dus ik ben al 20 jaar suïcidaal 8)7

[Bericht gewijzigd door High met Henk op donderdag 6 augustus 2020 16:55:52 (12%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???