Controller brander hoofdstroom of stuurstroom

Vraagje over de controller voor een brander uit de bijlage.

VG3.290D-3.360D elektroshema.pdf

Of, als pdf niet kan worden geopend, uit onderstaande link:
https://prof-kotel.ru/images/news/VG3.290D-3.360D%20elektroshema.pdf

Deze controller wordt gevoed met 230V L/N/PE. Aan de controller hangt een fan van max 580W (M1 in de tekening).

Zouden jullie de controller voor deze brander beschouwen als stuurstroom of als hoofdstroom?

Het probleem is nu dus dat als het als stuurstroom wordt beschouwd, dan zou er een 230VAC trafo van minimaal 630VA moeten worden gebruikt. Zie hoofdstuk 9.1 van de 60204.

Alvast bedankt!

Ik zou het liefst de trafo niet willen toepassen, als het als hoofdstroom kan worden beschouwd, dan hoef ik de trafo niet te gebruiken.

Is het werkelijk een doodzonde om die paar regels tekst uit die richtlijn/norm/voorschrift te copy/past?

GJ_

Moderator

Niemand zal het in zijn hoofd halen om een aparte trafo voor die branderautomaat te zetten. Gewoon zoals in de tekening achter een automaat. En dus bedraden met zwart en blauw. (stuurstroom zou rood moeten) Ik ken vele besturingen met letterlijk tientallen van die automaten per besturing en die hebben geen aparte trafo voor de voedingen van de automaten.

Ten tweede ken ik geen enkele machinebouwer die die hele norm volgt. Die word echt gebruikt als aanvulling op het gezonde verstand.

En die fan is eigenlijk gewoon hoofdstroom maar lijkt mij deel uit te maken van de brandersturing. Ik zou die sturing echt zien als een apparaat dat gewoon een 230Vac groep nodig heeft. Voor dit soort gevallen is er geen kant en klare oplossing beschreven in de 60204.

Op 6 augustus 2020 16:19:16 schreef mvdk:
Is het werkelijk een doodzonde om die paar regels tekst uit die richtlijn/norm/voorschrift te copy/past?

Nou en of :-)

Where control circuits are supplied from an AC source, control transformers shall be used for supplying the control circuits.
...
Transformers are not mandatory for machines with a single motor starter and/or a maximum
of two control devices (for example interlock device, start/stop control station).

[Bericht gewijzigd door GJ_ op 6 augustus 2020 17:04:50 (17%)]

mel

Golden Member

Gewoon apart zekeren, en op de hoofdstroom, het ding is toch 1 apparaat?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 6 augustus 2020 16:13:31 schreef mdejongVDH:
.......Deze controller wordt gevoed met 230V L/N/PE. Aan de controller hangt een fan van max 580W (M1 in de tekening).
Zouden jullie de controller voor deze brander beschouwen als stuurstroom of als hoofdstroom?.......

In tegenstelling tot bijv. een (hoofd)motor of oven element kun je bij een branderinstallatie moeilijk spreken over hoofdstroom en stuurstroom aangezien de brander op zichzelf, geen elektrische stroom omzet in nuttige energie.
Echter binnen de besturing van die brander heb je wel een (hulp)motor (M1) waarop dit van toepassing is, maar dat is weer een ander verhaal.

GJ_

Moderator

Op 7 augustus 2020 18:07:21 schreef herbert116:...geen elektrische stroom omzet in nuttige energie.

Ik moest er idd ook even over denken. Het is gewoon meer een apparaat op zich dat een 230Vac groep nodig heeft.

In de praktijk zie je ook nergens een trafo voor die branders zitten, maar dat is op zich geen reden natuurlijk.

EricP

mét CE

Het is een ander context, maar wel degelijk met de nodige parallelen...

'Aan boord' heb je in een andere context ook wel eens dingen die 'niet mogen' of 'moeten'. Er komen echter ook complete apparaten aan boord. Al die rommel is wheelmarked (dus doorgaans oude crap), en daar zitten dingen niet zelden niet zoals het 'moet' of wel zoals het 'niet mag'. Maar het is wel gecertificeerd.
Als vuistregel wordt meestal gehanteerd dat bij installatie eigenlijk alleen maar 'naar de klemmenstrook' gekeken wordt. Ofwel: daar ligt je interface tussen apparaat en 'schip'.

Om dat te vertalen naar jouw context: als die automaat gescheiden voedingen heeft voor hoofdstroom en stuurstroom, dan het braaf zo aansluiten.
Heeft-ie gewoon 1x een 1-fase aansluiting, dan is dat zo. Punt. Jij bent niet de bedenker van de brander of z'n automaat. Daar ben je te dom voor (voor het geval je het mist: proef het cynisme). Jij sluit het alleen maar aan volgens het boekje wat bij de automaat geleverd werd. 1x voeding. Die doet alles, niet specifiek sturing (huh? dat is toch gewoon een brander? Ik stuur daar toch niks? Hoe bedoel je stuurstroom?). Geen stuurstroom. Klaar.

Alhoewel erg gevaarlijk anno 2020, zou je er ook nog even met gezond verstand naar kunnen kijken. Met welk doel heeft men die trafo bedacht en heeft dat in de context van die brander met z'n automaat zin?