[BE] Verliesstroomschakelaar valt uit enkel s'avonds ?!

Hallo,

Even de situatie schetsen.
Nieuwbouw van 2018 - Alles ingeïnstalleerd door professional
Elektriciteitsinstallatie met domotica (Teletask)
Dubbel tariefmeter
Zonnepanelen installatie (SMA omvormers)
Luct/water warmtepomp voor verwarming en sanitair.
Automatisch gestuurde buitenverlichting

De laatste weken valt regelmatig de verliesstroomschakelaar 30 Ma uit zonder aanwijsbare reden. (Vaatwas, droogkast wasmachine, .... werden niet gebruikt op ogenblik uitval).

Uur van uitval situeert zich tussen 21h45 en 22h15 ongeveer. Er is geen lijn in te trekken.

Wat ik al opgemerkt heb is het volgende. Onze buitencamera's (beveiliging) springen over op "nightview" omstreeks 21h45 (in deze periode en verschilt dus van dag tot dag). Binnen de 5 à 10 minuten nadien springt de verliesstroomschakelaar eruit. Ook niet alle dagen.

Bv. afgelopen week was het op 1 + 5 + 6 augustus.

De stroomuitval heeft niets met de camera's te maken, maar dit toont wel aan dat het voor de electronica dan eigenlijk NACHT is.

Ik weet dat onze domotica ook beschikt over een soort "Astro klok" voor aansturen van de nachtverlichting maar daar zie ik niet onmiddellijk een probleem omdat deze verlichting al veel vroeger brand (omstreeks 20h30 springt die al aan). Ook de buitenverlichting wordt afzonderlijk geschakeld met tijdsklok en brandt dus ook al omstreeks 20h30 tot 23h30 en ook s'morgens. Dus daar is er ook geen probleem want anders zou ik het probleem ook s'morgens moeten ervaren.

Kan het bij de zonnepanelen liggen ? Is daar ook ergens een dag/nachtstand ?

Beetje ten einde raad omdat het zeer ambetant is als de 30 Ma uitvalt zonder aanwijsbare reden. We vertrekken dan ook nog eens op vakantie volgende week en als dat dan gebeurd ...

Ideetjes ?

Alvast bedankt !!

het kan natuurlijk zijn dat je al 27mA lek hebt, en dat de boel savonds over de 30mA wordt getrokken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
EricP

mét CE

Je bedoelt dat het hele huis achter 1 ALS zit? Lekkere 'professional'.

Je hebt een aardig zoekplaatje. Gebruikelijk is dat alleen wat achter de ALS zit het ding kan doen trippen, als is het niet geheel onmogelijk dat een spanningspiek voor de ALS door de ene of andere voeding naar aarde gebracht wordt en zo de ALS doet trippen.

Dat een apparaat niet gebruikt wordt, wil niet zeggen dat het de ALS niet kan laten trippen. Als alleen de fase (of nul...) geschakeld wordt om het 'uit' te zetten en er zit ellende in de nul (of fase) naar aarde, dan ben je nog steeds aan de beurt.

Verder trek je vrij makkelijk conclusies als 'daar is geen probleem want'. Zo werkt het in deze materie niet. En inschakelen ≠ uitschakelen.

Bij die zonnepanelen kan ik mij nog voorstellen dat de inverter 'uit' gaat rond die tijd - te weinig opbrengst meer om er nog wat zinnigs mee te kunnen doen. Nou, zet die vanavond zelf eens om 21:00 uit. Dan weet je wellicht meer.

Denk ook nog even aan wat fcapri zegt: het kan best zo zijn dat je standaard al een vrij groot lek hebt. En dat iets wat maar een klein beetje wat doet genoeg is om de boel te doen trippen. Daarmee heb je dus niet echt 1 oorzaak.

Hoe aan pakken? Tsja... lastig... Zeker als het een paar problemen samen zijn. Je zou normaal de helft van de groepen achter de betroffen ALS eens uit kunnen zetten. Kijken of het over is. De volgende keer de andere helft. Kijken of het dan weer terug is. En zo het zoek gebied steeds kleiner maken. Dat werkt echter alleen als er maar 1 oorzaak is.

De enige effectieve optie is een speciaal daarvoor bedoelde stroomtang (die mA's kan meten) en kijken wat er door aarde draden terug komt. En dan maar hopen dat het niet ergens aarde buiten de installatie om maakt, want dan ben je nog ff aan het zoeken...

Ik heb uiteraard ook nog een kring op de 300 Ma zitten. Dus deze valt uiteraard niet uit en blijft functioneren.

Valt ie ook weer binnen 10 minuten af, als je de ALS op een 'slechte' avond weer inschakelt?
Of valt ie af, schakel je 'm weer in, en blijft alles dan normaal?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Shiptronic

Overleden

Tuin/buiten verlichting zou ik het eerst verwachten .

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Je bedoelt dat het hele huis achter 1 ALS zit?

Aan het meeladres te zien zit de vraagsteller in Vlaanderen, en hier is het inderdaad gebruikelijk dat de hele installatie achter een 300mA diff zit, die doet dan ook dienst als hoofdschakelaar. Gevoelige ruimtes (badkamer e.d.) zitten dan bovenop nog eens op een tweede diff van 30 mA.

Mijn eerste verdenking is de omschakeling dagtarief/nachttarief.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Om snel achter de boosdoener te komen kun je een lampje in serie met de aarddraad van de verdachte zetten.
Voor 'gestekkerde' apparaten kun je een soort doorsteekstekker maken.
Wel tijdelijk testen, niet laten zitten! (en liefst aanraakbare metalen delen tijdens test niet aanraken.)
Een lampje dat bij 10mA vol brandt: https://www.eijlander.nl/miniatuur-lampjes/lamp-schroef-e10-230v-10ma-…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

Aan het meeladres te zien zit de vraagsteller in Vlaanderen, en hier is het inderdaad gebruikelijk dat de hele installatie achter een 300mA diff zit, die doet dan ook dienst als hoofdschakelaar.

Ja, ok. Daar doen we in NL niet aan.

Gevoelige ruimtes (badkamer e.d.) zitten dan bovenop nog eens op een tweede diff van 30 mA.

Hier zit in principe (bij een nieuwe installatie) alles achter 30mA. Met een max van 4 groepen. Dus vandaar: in principe zijn (denk ik) als eerste de groepen die achter die 30mA zitten verdacht.

Mijn eerste verdenking is de omschakeling dagtarief/nachttarief.

Vertel eens... Waarom? Zou het op TF triggeren (of doen jullie het al op een andere manier)? Dan zou je het in de ochtend ook moeten hebben. Verder is (in elk geval in NL) die omschakeling administratief - een flag in de meter.
Of is het in BE nog gebruikelijk dat er vanalles 'aan' gaat op het moment dat nachttarief in gaat? In dat geval snap ik je redenatie. Wat er tegen spreekt is dat je zou verwachten dat dat nachttarief elke dag op dezelfde tijd in gaat - of in elk geval niet elke dag op een andere tijd. Wellicht kan TS uitsluitsel daarover geven.

@arco: dat gaat inderdaad prima werken voor 'gestekkerde' apparaten. Maar niet voor dingen die vast aangesloten zitten. En ook niet als de lekstroom niet door die aardedraad loopt (wat voor een los apparaat natuurlijk niet waarschijnlijk is).
In de komende 3 postings komt er vast iemand voorbij die gaat roepen dat dat 'levensgevaarlijk' is. :+

[Bericht gewijzigd door EricP op vrijdag 7 augustus 2020 11:27:35 (13%)

Op 7 augustus 2020 10:57:24 schreef Ledlover:
Valt ie ook weer binnen 10 minuten af, als je de ALS op een 'slechte' avond weer inschakelt?
Of valt ie af, schakel je 'm weer in, en blijft alles dan normaal?

Meestal blijft hij dan gewoon aanstaan. Het is al eens voorgevallen dat hij nog een 2de maal afslaat. Bv. gisteren sloeg hij opnieuw af na 8 min. Nadien niet meer

Denk idd niet dat dit het CAB of TF signaal is. 1 augustus was immers een zaterdag, wat dan wel?
Enkel te vinden door kringen te isoleren, of als je rijk bent een Fluke mA stroomtang .Klassiekers zijn vijverpompen en tuinverlichting.

Arco

Special Member

Kan ook een gammel netfilter zijn, of gewoon teveel aangesloten.
Ieder apparaat met een netfilter (bijna alles dus tegenwoordig) heeft wel iets van lekstroom door de netfilters, varierend van < 1mA tot meerdere mA's...
Kan dat de opgetelde lekstroom gewoon te hoog is. (heb dat hier ook met wat ouder spul. Als ik 4 of 5 apparaten aanzet gaat regelmatig de ALS eruit...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Eens alle verbruikers uitschakelen die op de 30ma kring zitten.
Stekkers van de toestellen uittrekken, zekeringen af naar andere circuits op de 30ma kring?

probleem bevindt zich (normaal) zeker op 1 van de vochtige kringen.
het kan ook een combinatie zijn. (alle apparaten samen trekken verlies van 29 mA en omstreeks dat uur komt er nog eens 2 mA bij)

gezien het variabele tijdstip kijk ik spontaan ook naar "tijdgevoelige" zaken, zoals zonnepanelen & tuinverlichting.

21u45 is het uur dat de zon onder gaat en het dus snel donker wordt.

Buitenverlichting, Zonnepanelen, deze durven nog wel eens "vreemd" te reageren op dit tijdstip.

ook je warmtepomp kan op dat moment "omslaan" met dat weer (overdag buiten warmer dan binnen, en vanaf dat uur niet meer)

Voor mijn begrip:welk probleem geeft het voor u als de 30mA wel afspringt maar die van 300 niet?
bij mij wil dat dan zeggen: geen licht in de kelder, toilet spoelt niet door, vaatwas & droogkast werken niet. klaar.
koelkast & diepvries zitten op de 300mA; dus ik zou iets hbben van "laat maar springen".

Een alternatieve methode is de aardingsscheider openen en hiertussen de stroom te meten meten. Dit vergt wat inzicht, zeker geen fool proof methode omdat het lek niet altijd via de scheider loopt, zeker igv van een vijverpomp. Bij geaccumuleerde lekken, netfilters bv is dat echter een goedkoop alternatief voor een dure mA stroomtang.

De beste manier is om de installatie te meggeren of te laten meggeren. Daar de buiten (tuinverlichting)verdachte nummer 1 is deze groep avonds is uitschakelen en zien wat er gebeurt. Een schakelaar of klok schakelt meestal enkelpolig en is niet afdoende.
Als de koelkast en of vriezer op de zelfde groep zitten even zorgen voor een nood oplossing.

[Bericht gewijzigd door Hunebedbouwer op vrijdag 7 augustus 2020 13:14:53 (16%)

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

op de dagen dat de boel uitvalt, is de oven gebruikt? oven elementen kunnen ineens een hele rare cyclus hebben van uitval veroorzaken.

1 30mA aardlek met ook zonnepanelen erop is vragen erom, zou die alvast uitzetten als je weggaat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 7 augustus 2020 11:25:26 schreef EricP:
Ja, ok. Daar doen we in NL niet aan.

Volgens mij is het een tijd zo geweest dat de eis was: Alles moet in max twee handelingen uitkunnen. Dus 1 groep buiten een aardlek en dan 4 groepen op een aardlek dat voldeed. Relatief recent is die regel aangescherpt met dat er echt een hoofdschakelaar dient te zijn. (en het mag maar 1 handeling zijn).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mvdk

Golden Member

Als je d'r een installateur naar laat kijken, is het eerste wat zo iemand doet, een nieuwe diff. schakelaar plaatsen. Voor dat geld kun je een stroomtang kopen, en gericht gaan zoeken.

Op 7 augustus 2020 12:57:34 schreef verstrooid_profke:
probleem bevindt zich (normaal) zeker op 1 van de vochtige kringen.
het kan ook een combinatie zijn. (alle apparaten samen trekken verlies van 29 mA en omstreeks dat uur komt er nog eens 2 mA bij)

gezien het variabele tijdstip kijk ik spontaan ook naar "tijdgevoelige" zaken, zoals zonnepanelen & tuinverlichting.

21u45 is het uur dat de zon onder gaat en het dus snel donker wordt.

Buitenverlichting, Zonnepanelen, deze durven nog wel eens "vreemd" te reageren op dit tijdstip.

ook je warmtepomp kan op dat moment "omslaan" met dat weer (overdag buiten warmer dan binnen, en vanaf dat uur niet meer)

Voor mijn begrip:welk probleem geeft het voor u als de 30mA wel afspringt maar die van 300 niet?
bij mij wil dat dan zeggen: geen licht in de kelder, toilet spoelt niet door, vaatwas & droogkast werken niet. klaar.
koelkast & diepvries zitten op de 300mA; dus ik zou iets hbben van "laat maar springen".

Alarminstallatie geeft mij onmiddellijk melding van "netstoring" en stroomverlies en het domotica-systeem vliegt eruit. Koelkast en vriezer werken idd nog maar ja als de alarminstallatie geen voeding krijgt gedurende een dag of 2 gaat die batterij er ook aan.
Doordat domotica-systeem eruit vliegt gaat ook alle verlichting uit.

mvdk

Golden Member

Al die genoemde zaken mogen in België toch achter de 300mA?
Waarom zit het zo zoals het nu zit? Zet die groepen die niet hoogstnoodzakelijk achter de 30mA moeten zitten, achter die 300.

Op 7 augustus 2020 13:39:08 schreef testman:
op de dagen dat de boel uitvalt, is de oven gebruikt? oven elementen kunnen ineens een hele rare cyclus hebben van uitval veroorzaken.

1 30mA aardlek met ook zonnepanelen erop is vragen erom, zou die alvast uitzetten als je weggaat.

Ter info : De ovens (micro, gewone oven of stoomoven) werden op die dagen niet gebruikt. Het rare is dat de zekering meestal springt als er iemand thuis is. (tot nu toe toch). Op zaterdag waren de kinderen thuis maar waren gewoon op hun kamer TV aan het kijken. Ze gebruiken uiteraard wel de nodige USB laders voor hun gsm etc. maar dat doen ze overdag ook wel ..... Toeval of niet, volgens mijn dochter viel de zekering uit nadat ze net haar lader in het stopcontact had gestoken. Was nu ook wel toevallig rond 21h50. MAAR die stroomkring blijft dan wel werken (die zit niet op de 30 Ma)

Alles is zo een toeval dat ik op den duur het niet meer weet.....

evelo

Golden Member

Ik zou beginnen met alle buitenverlichtingarmaturen open doen en zoeken naar sporen van water, condens, insecten, muizen,...

Dit kan je zelf proberen, wel zeker zijn dat de automaat van die kringen uit staat.

Volgende stap zou zijn om alle toestellen te elimineren: vaatwas, wasmachine, boiler,... eigenlijk alle toestellen die een aarding nodig hebben en die na de de 30mA diff zitten 1 voor 1 de stekker uittrekken en bvb een weekje niet gebruiken.

Als dat ook nog niets oplevert dan zoek je best een elektricien met megger en/of lekstroomtang.

Staat er op de bewuste dagen de wasmachine of afwas machine aan die mogelijk lekt bij het vullen of afpomppen?
Een lekkende boiler kan ook na intensief gebruik.

[Bericht gewijzigd door Hunebedbouwer op vrijdag 7 augustus 2020 16:04:21 (19%)

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 7 augustus 2020 15:41:27 schreef bouwkunde:
[...]

Ter info : De ovens (micro, gewone oven of stoomoven) werden op die dagen niet gebruikt. Het rare is dat de zekering meestal springt als er iemand thuis is. (tot nu toe toch). Op zaterdag waren de kinderen thuis maar waren gewoon op hun kamer TV aan het kijken. Ze gebruiken uiteraard wel de nodige USB laders voor hun gsm etc. maar dat doen ze overdag ook wel ..... Toeval of niet, volgens mijn dochter viel de zekering uit nadat ze net haar lader in het stopcontact had gestoken. Was nu ook wel toevallig rond 21h50. MAAR die stroomkring blijft dan wel werken (die zit niet op de 30 Ma)

Alles is zo een toeval dat ik op den duur het niet meer weet.....

Het kan ook dart die aardlekschakelaar zelf defect is. Zeker niet uitzonderlijk. Je ziet dan meestal wel dat dit op willekeurige ogenblikken is of je krijgt die gewoon niet meer op.