nee, een algemene BMS die gewoon spanningen meet en niet gaan bijhouden hoeveel capaciteit er nog in is. de simpelste BMS'en eigenlijk
daar moet je dan gewoon zorgen dat er altijd 3-4V op de klemmen blijft staan als je de cellen vervangt. en daarna kan je met de nieuwe cellen verder werken.
veel accu's tegenwoordig houden ook het aantal laadcycli bij EN hoeveel capaciteit er nog in zit. als die chips dan niet te resetten zijn, moet je de complete BMS vervangen.
je hebt dan de chinese clonen van deze BMS chips. die blijven ook werken op deze manier, met als enige voordeel, zou je toch een fout maken en 1 pin spannignsloos hebben gemaakt, dan gaat die in lock. maar die lock wordt opgegeven door 1maal de accuspanning weer op de laadklem te brengen.
laders willen namelijk vaak niet starten als ze de accu zelf niet zien.
meeste goedkopere fiets bms werken op deze manier, ze meten enkel alle cel spanningen.
zoalng ze allemaal binnen de X percent zitten, blijft ze werken. is er 1cel die beduidend lagere spanning heeft dan de rest, valt de accu uit
[Bericht gewijzigd door
fcapri
op zaterdag 8 augustus 2020 18:44:39
(12%)