Fietsaccu's reviseren

Beste Specialisten,

Al lange tijd wil ik fietsaccus reviseren. Ik weet dat de nieuwe type accu’s softwarematig beveiligd zijn (BMS), toch zie ik revisiebedrijven die bijna alle soorten accus reviseren. Wat is de techniek hierachter om de BMS te omzeilen. Ik wil wat informatie inwinnen voor ik ga hobbyen. En zijn er fietsmerken waar geen electronica inzit en dus meteen te reviseren zijn? Alvast mijn dank.

Komt er meer bij kijken dan accu openbreken, oude cellen eruit, nieuwe erin, puntlassen en fietsen maar?

Shiptronic

Golden Member

Hoe gaat het met de telefoon reparaties ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

er zijn merken die zonder controller werken.
ik kocht speciaal een bafang motor om geen gezeik te hebben met die coderingen.

-accu open breken: als het al zonder schade kan
-probleem detecteren: waterschade en bms kapot, ja, dan heb je ook direct gedaan
-als de cellen versleten waren, nieuwe cellen samen zetten en puntlassen.
-bij sommige fabrikant kan je de BMS misschien resetten (meestal aanleggen van de max spanning als de cellen eraf zijn gegaan), andere BMS compleet vervangen, een herbruikbare BMS moet je de cellen vervangen zonder dat de BMS spanningsloos is gekomen of die gaat in lock.
-het terug WATERDICHT krijgen van de behuizing
-garantie geven op je werk?
-wat als die persoon zijn huis afbrandt omdat de lader de oorzaak was dat de vorige accu kapot ging, en door u nieuwe accu brand heeft veroorzaakt?

voor eigen gebruik zou ik het me nog riskeren, voor familie aan kostprijs van de cellen wil ik ook een poging doen. commercieel begin ik er niet aan

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 7 augustus 2020 11:17:56 schreef Shiptronic:
Hoe gaat het met de telefoon reparaties ?

Ik loop sinds kort mee met een telefoonreparateur die moederbord reparaties uitvoert. Het gaat de goede kant op.

Op 7 augustus 2020 12:32:13 schreef fcapri:
er zijn merken die zonder controller werken.
ik kocht speciaal een bafang motor om geen gezeik te hebben met die coderingen.

-accu open breken: als het al zonder schade kan
-probleem detecteren: waterschade en bms kapot, ja, dan heb je ook direct gedaan
-als de cellen versleten waren, nieuwe cellen samen zetten en puntlassen.
-bij sommige fabrikant kan je de BMS misschien resetten (meestal aanleggen van de max spanning als de cellen eraf zijn gegaan), andere BMS compleet vervangen, een herbruikbare BMS moet je de cellen vervangen zonder dat de BMS spanningsloos is gekomen of die gaat in lock.
-het terug WATERDICHT krijgen van de behuizing
-garantie geven op je werk?
-wat als die persoon zijn huis afbrandt omdat de lader de oorzaak was dat de vorige accu kapot ging, en door u nieuwe accu brand heeft veroorzaakt?

voor eigen gebruik zou ik het me nog riskeren, voor familie aan kostprijs van de cellen wil ik ook een poging doen. commercieel begin ik er niet aan

Goed advies! Nog niet aan gedacht.

@fcapri,
Begrijp ik het goed dat als je een Bafang motor op je fiets hebt (dat heb ik) de accu relatief eenvoudig te reviseren is ?

Sommige fietsen (merken) hebben een "datacommunicatie" systeem in de fiets. Formeel om features mogelijk te maken als: Accu geeft door naar voren hoe vol ie nog is en zo.

In de praktijk is dat ook meteen een "slot" op de revisies: Als je een nieuwe accu zonder precies de juiste communicaties op de fiets zet dan "blijkt het niet te werken". Iets van: "de accu moet de motorcontroller wakker maken".

Een BMS is formeel een ding wat alleen maar hoeft te controleren dat je niet te veel stroom trekt, het pack (eigenlijk "geen enkele cel") te leeg trekt en de boel (weer geen enkele cel) te ver oplaad.

Daarnaast is het zo dat ALS een lithium cel onder de 2.5V geweest is hij wel eens "gevaarlijk" kan worden. Dus sommige BMSen hebben een: Indien cel onder 2.5V is geweest dan "voor altijd uit". Niet meer "even aan de lader dan werkt het weer".

Als je /zo'n/ pack reviseert met nieuwe cellen heb je een probleem: Tijdens het overzetten van de BMS meet die: Nul volt op cel X en schakelt zichzelf permanent uit....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Mijn fiets heeft weliswaar een Bafang motor maar heeft wel een display met o.a. de ladingstoestand van de accu en dus (?) een communicatie protocol...of wellicht alleen een spanningsmeter in het display ?
Maar ook op de accu zelf zit een "bargraph" (5 naast elkaar liggende ledjes) die de laadstatus aangeven.

Ik begrijp de opmerking van Fcapri nu niet.

Idem met de Bafang middenmotor van de Aldi/Lidl fietsen (zowel display informatie van ladingsstatus en ledjes op de accu zelf*). Volgens mij is de accu gewoon met twee dikke polen met de fiets verbonden. Sluit niet uit dat er communicatie plaats vindt, maar ik verwacht het eigenlijk niet.

*Overigens heeft één van deze fietsen een gekke glitch: zet de fiets 'aan', schermpje werkt eventjes, ondersteuning werkt niet. Stoppen, afstappen, knop op accu drukken om status van de accu op de bargraph te bekijken, opstappen, fiets weer 'aan' zetten, fietsen en ondersteuning werkt.

Oftewel: ondersteuning werkt niet, knopje accu drukken, ondersteuning werkt wel. Dit *lijkt* samen te hangen met langere tijd (> 1 week) niet gebruiken.

ik heb ook een bafang display, en die meet de accu spanning.
in je settings van je display kan je kiezen om een accu symbool te zien, accu symbool + percentage of accu symbool + accuspanning

de mijne geeft de accuspanning weer. mijn accu is zelfbouw en hangt met 2draden (rood-zwart) aan de motor

en de accu (ik heb ook de balance kabels in 5S naar buiten gebracht zodat ik zelf extern eens kan balanceren en controlleren.

er bestaan bafang motoren waar je mee kan communiceren met accu (mijne heeft dat ook). dan kan je autonomie, laadtoestand, aantal laadbeurten... laten weergeven op display.
bij mij staat daar nu overal "----" omdat er geen communicatie is.
maar volgens mij zijn die redelijk universeel en zou je ze kunnen herprogrammeren dat ze geen generieke accu moeten zien.
de fabrikant van jouw fiets, zal wel bafang inkopen en zijn eigen programmatie in duwen.
ik kocht gewoone en losse kit (motor, kabelboom, display, remhendels en throttle)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Het lijkt wel of het bij fietsen nog erger is dan met auto's, waarbij je alleen bij dealer bepaalde dingen kan doen ivm diep uitlezen van gegevens.
Als je dus bepaalde merk fietsen accu wilt gaan repareren zal je denk dan bij de leverancier om toestemming moeten vragen en misschien ook wel bepaalde apparatuur moeten hebben en even licentie om toegang te krijgen tot dataprotocol van de accu en de fiets.

benleentje, natuurlijk. knoeien met die li-ion kan ernstige gevolgen hebben.
bij een tesla ga je ook niet zomaar een accu pack wisselen hoor. zal ook wel vergrendeld zijn

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Tja...ik laat een eventuele revisie maar aan de fietsenmaker of een bedrijf wat dat kan.
Er is idd meer mogelijk met het display. Van een vriend met een totaal andere fiets kreeg ik het handboekje te zien. Daarin stond o.a. de "dealer" acces code. Stond niet in mijn handboekje. Bij mij bleek die ook te werken waardoor ik wat extra mogelijkheden kreeg om enkele instellingen aan te passen.
Overigens was dit ook geen echte merkfiets maar een assemblage van o.a. een frame uit Roemenië, een Bafangmotor en diverse andere standaard onderdelen.
Wat me nu na twee jaar opvalt is dat de accucapaciteit merkbaar minder is geworden. Mijn vrouw heeft dezelfde fiets maar ik schat dat die van haar nog redelijk op peil is terwijl die van mij toch iets van 10...20% gezakt is.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Nee. het was meen ik heel simpel 0000. Ergens heb ik het genoteerd maar waar. Zoek ik op (als het lukt).

Op 7 augustus 2020 12:32:13 schreef fcapri:
een herbruikbare BMS moet je de cellen vervangen zonder dat de BMS spanningsloos is gekomen of die gaat in lock.

Kun je mee één merk elektrische fiets noemen waarbij die het geval is?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

nee, een algemene BMS die gewoon spanningen meet en niet gaan bijhouden hoeveel capaciteit er nog in is. de simpelste BMS'en eigenlijk

daar moet je dan gewoon zorgen dat er altijd 3-4V op de klemmen blijft staan als je de cellen vervangt. en daarna kan je met de nieuwe cellen verder werken.
veel accu's tegenwoordig houden ook het aantal laadcycli bij EN hoeveel capaciteit er nog in zit. als die chips dan niet te resetten zijn, moet je de complete BMS vervangen.

je hebt dan de chinese clonen van deze BMS chips. die blijven ook werken op deze manier, met als enige voordeel, zou je toch een fout maken en 1 pin spannignsloos hebben gemaakt, dan gaat die in lock. maar die lock wordt opgegeven door 1maal de accuspanning weer op de laadklem te brengen.
laders willen namelijk vaak niet starten als ze de accu zelf niet zien.

meeste goedkopere fiets bms werken op deze manier, ze meten enkel alle cel spanningen.
zoalng ze allemaal binnen de X percent zitten, blijft ze werken. is er 1cel die beduidend lagere spanning heeft dan de rest, valt de accu uit

[Bericht gewijzigd door fcapri op 8 augustus 2020 18:44:39 (12%)]

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 7 augustus 2020 19:38:47 schreef fcapri:
1919 toevallig?

Het was 0512. Wel heel apart.
In het handboekje bij mijn fiets stond helemaal niets over een dealermenu. Een vriend van mij had een jaar later ook een e-bike met Bafangmoter gekocht (een ander merk fiets trouwens). In zijn handboek stond wel het verhaal over het dealer menu inclusief de code. Die code bleek ook op mijn fiets te werken....

@fcapri: noem nou eens een merk wat dat doet; ik heb de bewering vaak gehoord (voornamelijk over de NiMH accu's van Sparta, maar dat is pertinent niet waar), en niemand noemt ooit een merk of type.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

ebikes misschien niet, maar zat genoeg gezien bij powertools accu's (en die gebruikt ik nu eenmaal op ebikes)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

@sparkyGSX:

Locale fietsaccu expert hier roept dat "gazelle, en dan die zwarte" die moet je onder spanning verwisselen.

Voor veel andere helpt het om eerst de B+ los te halen, dan B- en dan pas de BMS draden. Het idee is dat de BMS zelf vanuit die draden gevoed wordt, en dus niet "flauw kan doen" (zoals moedwillig zekering opblazen, ja dat doen ze soms!) als de balancing connector ineens "alles nul" doorgeeft.

Of dit je vraag "dat doet" betantwoord kan ik niet achterhalen. Of misschien bedoel je precies het omgekeerde?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

-wat als die persoon zijn huis afbrandt omdat de lader de oorzaak was dat de vorige accu kapot ging, en door u nieuwe accu brand heeft veroorzaakt?

Van de week op ht nieuws dat een pizzeria met bezorgdienst heeft vlam gevat.

https://www.ad.nl/utrecht/grote-brand-bij-domino-s-pizza-houten-richt-…

Iemand advies voor een Gazelle innergy 36v accu grijze model? Beveiliging etc en waar op te letten.

En hoop een lijst te vinden ergens online met uitleg welke accus een controller gebruiken. Thx!