lift project (kelderlift maken van stapelaar)

hbh

Golden Member

Ik zou zo wie zo zekering in de motor circuit maken als ook in stuurcircuit, accu's kunnen behoorlijke grote stromen leveren als er ergens wat mis gaat.

de juiste zekeringen zaten ook in de heftruck als die compleet was bij aankoop, zal een 100A zekering in hebben gezeten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb het circuit nog eens getekend:

Ik heb na lang zoeken volgende relais gekozen. Denk dat deze voldoet voor deze toepassing. https://www.mouser.be/ProductDetail/655-V23132B2002A200

- Voldoet de gekozen relais?
- Moet er niets voorzien worden voor de piekstroom bij start?
- Moet er niets voorzien worden voor de inductieve spanning bij stop?
- Wat kies ik best voor zekering 1? (De spoel van de relais zal tussen de 150 en 200mA trekken.)
- Wat kies ik best voor zekering 2?

Ik zou sowieso een dubbel relais nemen. Als die ene blijft plakken blijft je motor oneindig draaien. En een hoofdschakelaar tussen accu en motorvoeding...

Mag ik vragen waarom je 24V pompgroep wil?
Niet handiger om een pompgroep op 230Vac van een laadkaai ofzo te zoeken?
Zal al veel goedkoper en betrouwbaarder zijn dan nu?
Als je 24V pompgroep nog in orde is zou ik deze verkopen en niet klooien met enorme contactors. Alles zal simpeler, betrouwbaarder en goedkoper zijn

Pi and Pimatic

Ik zie dat je de accu's beneden in de kelder hebt staan.
Wat ik heb meegemaakt is dat een accu in een put defect raakte en in sluiting kwam.
Daarbij komt waterstofgas en zuurstof (=knalgas) vrij wat een zeer explosief mengsel is.
Gelukkig ook zwaveldioxide waardoor de eigenaar onraad rook.
De brandweer heeft de boel moeten ontluchten omdat er geen ventilatie was en de put vol stond met een explosief gasmengsel.
Eén vonkje en de boel was de lucht in gevlogen.

Op 12 oktober 2020 10:55:25 schreef maus0611:
Ik zou sowieso een dubbel relais nemen. Als die ene blijft plakken blijft je motor oneindig draaien. En een hoofdschakelaar tussen accu en motorvoeding...

Het is een X Form relais. Die wordt 2x onderbroken.
Van het internet:
Form X, Y and Z are the same as Form A, B and C, except there are two sets of contacts instead of one. They are usually used for power relays where the contacts have to carry a lot of current, e.g. 40 A at 440 V. The double contacts I presume would reduce wear and arcing when the contacts are separated.

En als hoofdschakelaar dacht ik die zekering 2 (automaat) te gebruiken.

Op 12 oktober 2020 11:08:53 schreef bordje:
Mag ik vragen waarom je 24V pompgroep wil?
Niet handiger om een pompgroep op 230Vac van een laadkaai ofzo te zoeken?
Zal al veel goedkoper en betrouwbaarder zijn dan nu?
Als je 24V pompgroep nog in orde is zou ik deze verkopen en niet klooien met enorme contactors. Alles zal simpeler, betrouwbaarder en goedkoper zijn

Had ik al eens eerder een topic over.
Heb even copy-paste gedaan.

1) omvormer 230V->24V ==> ~500-600€
Duur omdat deze stapelaars nogal veel amperes vragen, waardoor zeer dure transfo/diodebrug/...

2) 230V motor op de pomp aansluiten ==> ~200-300€
Het bleek onmogelijk om een passende te vinden.

3) 230V motor + pomp op systeem aansluiten ==> ~600€
Ongeveer zelfde prijs als voor omvormer, maar je hebt wel een spiksplinternieuwe motor + pomp.

4) volledig nieuw aggregaat 230V ==> ~1000€
Nog een stapje verder is het hele hydraulisch systeem vervangen door een aggregaat. Groot voordeel hierbij is dat je ook de lift kan laten zakken met afstandsbediening. (op het oude systeem gaat dit enkel door een ventiel open te zetten op het hydraulisch systeem. (je zou ook een elektroventiel kunnen toevoegen, maar dit kost ook wel weer wat.))

5) 2 nieuwe batterijen in serie ==> ~200€
De goedkoopste optie.

Ik heb ondertussen van mijn buurman nog 2 goede semi-tractie batterijen gratis gekregen.
Vandaar mijn keuze.

Op 12 oktober 2020 12:09:52 schreef Brainbox:
Ik zie dat je de accu's beneden in de kelder hebt staan.
Wat ik heb meegemaakt is dat een accu in een put defect raakte en in sluiting kwam.
Daarbij komt waterstofgas en zuurstof (=knalgas) vrij wat een zeer explosief mengsel is.
Gelukkig ook zwaveldioxide waardoor de eigenaar onraad rook.
De brandweer heeft de boel moeten ontluchten omdat er geen ventilatie was en de put vol stond met een explosief gasmengsel.
Eén vonkje en de boel was de lucht in gevlogen.

Het is uiteraard altijd belangrijk om goed na te denken waar je mee bezig bent. Maar ongelukken gebeuren nu eenmaal wel eens met alles.

Al eens een ontploffing van een lithium-batterij gezien? Ik wel, heel spectaculair.
Maar om nu nooit meer met een elektrische wagen te rijden...

Mijn kelder is trouwens actief verlucht. (wel enkel bij aanwezigheid)

Nog een stapje verder is het hele hydraulisch systeem vervangen door een aggregaat.

Die vat ik even totaal niet. Een aggregaat is gewoon een mobiele 230V apparaat. en dat kan nooit de hydrauliek vervangen.

230V motor + pomp op systeem aansluiten ==> ~600€

Waarom nieuw je stappelaar is toch ook 2de hands.

Over ontluchten:

de motor draait tijdens gebruik continu en pompt de olie continu rond. Op de tank rechts zit zo te zien een ontluchter. Door het rondpompen wordt eventuele lucht uit het systeem meegenomen door de olie tot in de tank. Dus ontluchten is niet nodig.

over het terugzakken van de lepels: heb je de oliedruk al eens gemeten? Mogelijk werkt je lasthoudventiel niet goed. Zo te zien zit er op je ventielblok boven de middelste aansluiting (met M8imbus) een aansluiting voor een manometer. Voor het terugzakken van de lepels heb je ook druk nodig op het lasthoudventiel.

Op 12 oktober 2020 19:36:01 schreef toeter:
Over ontluchten:

de motor draait tijdens gebruik continu en pompt de olie continu rond. Op de tank rechts zit zo te zien een ontluchter. Door het rondpompen wordt eventuele lucht uit het systeem meegenomen door de olie tot in de tank. Dus ontluchten is niet nodig.

over het terugzakken van de lepels: heb je de oliedruk al eens gemeten? Mogelijk werkt je lasthoudventiel niet goed. Zo te zien zit er op je ventielblok boven de middelste aansluiting (met M8imbus) een aansluiting voor een manometer. Voor het terugzakken van de lepels heb je ook druk nodig op het lasthoudventiel.

Bedankt voor de uitleg ivm Ontluchten.
Het niet goed terugzakken van de lepels was een mechanisch probleem, zoals al gemeld.

Ik zie trouwens een klein probleempje in je schema: zoals het nu is getekent zal de motor van de stapelaar ophouden met draaien als de eindschakelaar verbroken wordt. Op zich zal dat ook de bedoeling zijn, maar hoe krijg je het zaakje weer naar beneden. ook een noodstop ontbreekt.

Op 12 oktober 2020 17:00:30 schreef benleentje:
[...]Die vat ik even totaal niet. Een aggregaat is gewoon een mobiele 230V apparaat. en dat kan nooit de hydrauliek vervangen.
[...]Waarom nieuw je stappelaar is toch ook 2de hands.

Ja,Je hebt elektrische aggregaten, maar ook hydraulische.

Een oude motor+pomp vond ik toen niet.

Maar kunnen we weer on-topic gaan?
- Voldoet de gekozen relais?
- Moet er niets voorzien worden voor de piekstroom bij start?
- Moet er niets voorzien worden voor de inductieve spanning bij stop?
- Wat kies ik best voor zekering 1? (De spoel van de relais zal tussen de 150 en 200mA trekken.)
- Wat kies ik best voor zekering 2?

Op 12 oktober 2020 19:50:20 schreef toeter:
Ik zie trouwens een klein probleempje in je schema: zoals het nu is getekent zal de motor van de stapelaar ophouden met draaien als de eindschakelaar verbroken wordt. Op zich zal dat ook de bedoeling zijn, maar hoe krijg je het zaakje weer naar beneden. ook een noodstop ontbreekt.

Het zakken gebeurt door het manueel open zetten van een ventiel.

De lift zou bediend worden met een N.O. momentary drukknop. Dus het lossen van de drukknop bij een probleem, zou de lift moeten stoppen.
Waar zou ik best nog een noodstop in het schema steken?

Bedankt!

GJ_

Moderator

Ten eerste hoeft een noodstop niet als ie niks toevoegt. Bovendien is het een hele rekenarij om een echte noodstop te bedenken die je ook echt noodstop mag noemen. Al het andere is fopveiligheid.

Wat wel altijd verplicht is is een stopknop bij iedere bedienpost.

Lambiek

Special Member

Zekeringen in de min vind ik ook nooit zo netjes. Die zou ik in de plus zetten en zo dicht mogelijk bij je accu's.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 14 oktober 2020 17:22:28 schreef Lambiek:
Zekeringen in de min vind ik ook nooit zo netjes. Die zou ik in de plus zetten en zo dicht mogelijk bij je accu's.

Dank u voor de tips. Heb ook even de "waarom" opgezocht en snap het nu ook.

Nog een vraagje, moet ik ergens ook een soort aarding maken, de min-pool met het chassis verbinden?

Lambiek

Special Member

Aarding is niet nodig in deze, mits alles twee dreads is uitgevoerd. Met twee draads bedoel ik een aparte ader voor de plus en de min.

Je kunt ook het frame als min gebruiken, net wat jij wil of hoe het standaard zat.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Een gewone trafo 230/24V met een gelijkrichterbrug is dat geen optie?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Dok

Golden Member

Een gewone trafo 230/24V met een gelijkrichterbrug is dat geen optie?

Een (oude) lastransformator misschien?

Wie niet horen wil moet TV kijken.
Lambiek

Special Member

We hebben het wel over ruim 2kW, denk dat zo'n trafo nog aardig wat kost.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Een (oude) lastransformator misschien?

Die hebben een stroombron gedrag, en dus niet geschikt. Onbelast kan de spanning wel 60V zijn voor het ontsteken van de elektroden terwijl die tijdens het lassen naar 20V inzakt bij 100A stroom.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 15 oktober 2020 09:56:32 schreef Toeternietoe:
Een gewone trafo 230/24V met een gelijkrichterbrug is dat geen optie?

Echt "gewoon" is die niet. Moet 90A aankunnen.
Dat kost een aardig duitje.

Ik zit nog steeds met volgende vragen. :)

- Moet er niets voorzien worden voor de piekstroom bij start?
- Moet er niets voorzien worden voor de inductieve spanning bij stop?