lift project (kelderlift maken van stapelaar)


Nog een stapje verder is het hele hydraulisch systeem vervangen door een aggregaat.

Die vat ik even totaal niet. Een aggregaat is gewoon een mobiele 230V apparaat. en dat kan nooit de hydrauliek vervangen.

230V motor + pomp op systeem aansluiten ==> ~600€

Waarom nieuw je stappelaar is toch ook 2de hands.

Over ontluchten:

de motor draait tijdens gebruik continu en pompt de olie continu rond. Op de tank rechts zit zo te zien een ontluchter. Door het rondpompen wordt eventuele lucht uit het systeem meegenomen door de olie tot in de tank. Dus ontluchten is niet nodig.

over het terugzakken van de lepels: heb je de oliedruk al eens gemeten? Mogelijk werkt je lasthoudventiel niet goed. Zo te zien zit er op je ventielblok boven de middelste aansluiting (met M8imbus) een aansluiting voor een manometer. Voor het terugzakken van de lepels heb je ook druk nodig op het lasthoudventiel.

Op 12 oktober 2020 19:36:01 schreef toeter:
Over ontluchten:

de motor draait tijdens gebruik continu en pompt de olie continu rond. Op de tank rechts zit zo te zien een ontluchter. Door het rondpompen wordt eventuele lucht uit het systeem meegenomen door de olie tot in de tank. Dus ontluchten is niet nodig.

over het terugzakken van de lepels: heb je de oliedruk al eens gemeten? Mogelijk werkt je lasthoudventiel niet goed. Zo te zien zit er op je ventielblok boven de middelste aansluiting (met M8imbus) een aansluiting voor een manometer. Voor het terugzakken van de lepels heb je ook druk nodig op het lasthoudventiel.

Bedankt voor de uitleg ivm Ontluchten.
Het niet goed terugzakken van de lepels was een mechanisch probleem, zoals al gemeld.

Ik zie trouwens een klein probleempje in je schema: zoals het nu is getekent zal de motor van de stapelaar ophouden met draaien als de eindschakelaar verbroken wordt. Op zich zal dat ook de bedoeling zijn, maar hoe krijg je het zaakje weer naar beneden. ook een noodstop ontbreekt.

Op 12 oktober 2020 17:00:30 schreef benleentje:
[...]Die vat ik even totaal niet. Een aggregaat is gewoon een mobiele 230V apparaat. en dat kan nooit de hydrauliek vervangen.
[...]Waarom nieuw je stappelaar is toch ook 2de hands.

Ja,Je hebt elektrische aggregaten, maar ook hydraulische.

Een oude motor+pomp vond ik toen niet.

Maar kunnen we weer on-topic gaan?
- Voldoet de gekozen relais?
- Moet er niets voorzien worden voor de piekstroom bij start?
- Moet er niets voorzien worden voor de inductieve spanning bij stop?
- Wat kies ik best voor zekering 1? (De spoel van de relais zal tussen de 150 en 200mA trekken.)
- Wat kies ik best voor zekering 2?

Op 12 oktober 2020 19:50:20 schreef toeter:
Ik zie trouwens een klein probleempje in je schema: zoals het nu is getekent zal de motor van de stapelaar ophouden met draaien als de eindschakelaar verbroken wordt. Op zich zal dat ook de bedoeling zijn, maar hoe krijg je het zaakje weer naar beneden. ook een noodstop ontbreekt.

Het zakken gebeurt door het manueel open zetten van een ventiel.

De lift zou bediend worden met een N.O. momentary drukknop. Dus het lossen van de drukknop bij een probleem, zou de lift moeten stoppen.
Waar zou ik best nog een noodstop in het schema steken?

Bedankt!

GJ_

Moderator

Ten eerste hoeft een noodstop niet als ie niks toevoegt. Bovendien is het een hele rekenarij om een echte noodstop te bedenken die je ook echt noodstop mag noemen. Al het andere is fopveiligheid.

Wat wel altijd verplicht is is een stopknop bij iedere bedienpost.

Lambiek

Special Member

Zekeringen in de min vind ik ook nooit zo netjes. Die zou ik in de plus zetten en zo dicht mogelijk bij je accu's.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 14 oktober 2020 17:22:28 schreef Lambiek:
Zekeringen in de min vind ik ook nooit zo netjes. Die zou ik in de plus zetten en zo dicht mogelijk bij je accu's.

Dank u voor de tips. Heb ook even de "waarom" opgezocht en snap het nu ook.

Nog een vraagje, moet ik ergens ook een soort aarding maken, de min-pool met het chassis verbinden?

Lambiek

Special Member

Aarding is niet nodig in deze, mits alles twee dreads is uitgevoerd. Met twee draads bedoel ik een aparte ader voor de plus en de min.

Je kunt ook het frame als min gebruiken, net wat jij wil of hoe het standaard zat.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Een gewone trafo 230/24V met een gelijkrichterbrug is dat geen optie?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Dok

Golden Member

Een gewone trafo 230/24V met een gelijkrichterbrug is dat geen optie?

Een (oude) lastransformator misschien?

Wie niet horen wil moet TV kijken.
Lambiek

Special Member

We hebben het wel over ruim 2kW, denk dat zo'n trafo nog aardig wat kost.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Een (oude) lastransformator misschien?

Die hebben een stroombron gedrag, en dus niet geschikt. Onbelast kan de spanning wel 60V zijn voor het ontsteken van de elektroden terwijl die tijdens het lassen naar 20V inzakt bij 100A stroom.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 15 oktober 2020 09:56:32 schreef Toeternietoe:
Een gewone trafo 230/24V met een gelijkrichterbrug is dat geen optie?

Echt "gewoon" is die niet. Moet 90A aankunnen.
Dat kost een aardig duitje.

Ik zit nog steeds met volgende vragen. :)

- Moet er niets voorzien worden voor de piekstroom bij start?
- Moet er niets voorzien worden voor de inductieve spanning bij stop?

Lambiek

Special Member

Op 16 oktober 2020 10:20:21 schreef carrejans:
Echt "gewoon" is die niet. Moet 90A aankunnen.

Doe dat maar maal 5. Dat is je gemiddelde aanloop stroom.

Op 16 oktober 2020 10:23:10 schreef carrejans:
Ik zit nog steeds met volgende vragen. :)

- Moet er niets voorzien worden voor de piekstroom bij start?

Een goed zwaar relais gebruiken die de aanloopstroom aan kan.
Heb je het standaard relais niet meer?

- Moet er niets voorzien worden voor de inductieve spanning bij stop?

Je zou een diode over je relais contact kunnen zetten. wel een die de stroom van je motor aan kan.

Hier heb je een voorbeeld:

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Aanloop kun je misschien ook doen door op te starten met een soort hydraulische kortsluitleiding waardoor je onbelast start?
Of is die 5x90 alleen al van de motor?

Lambiek

Special Member

Op 16 oktober 2020 16:32:23 schreef A vd Linden:
Aanloop kun je misschien ook doen door op te starten met een soort hydraulische kortsluitleiding waardoor je onbelast start?
Of is die 5x90 alleen al van de motor?

Dat is alleen van de motor. Al is dat maar voor een paar tiende seconden.

En als het goed is gaat de hydrauliek al via een bypass als je geen ventiel bediend.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Effe zitten zoeken achter gepast relais en automatische zekering en dergelijke. Als je het gaat optellen, wordt het ook een heel sommetje.

Toch nog maar eens even gezocht achter een hydraulische groep om op het net aan te sluiten.
Nu ben ik eentje tegengekomen, die best laag geprijsd staat: 425 euro (+25 verzendkosten). Het is wel een Chinees gevalletje, maar moet ook slechts maar paar keer per week max draaien natuurlijk.
https://www.barntools.nl/hydraulische-unit-380-v-8-lz.html

Ik heb de indruk dat deze de juiste specificaties heeft:

  • Voltage : 380 volt 3 Phase
  • Motor : 2,2 Kw 3 Pk
  • Toerental : 2850 T/M
  • Max druk 18 Mpa : 180 bar
  • Opbrengst : 2,1 Ml/r
  • Tot. opbrengst onbelast : 2850 x 2,1 = 5985 ml = 5,985 Liter/min
  • Tank inhoud : +/- 8,5 liter
  • Tank metaal
  • Montage horizontaal
  • Retour elektrische klep 220 volt
  • Aansluitingen 1/4" gasdraad
  • Geschikt voor SAE 10 tot max SAE 30 Olie

Wat denken jullie?
Ik neem aan dat ik hier niets van motorsturing of iets dergelijks moet voorzien? Gewoon 400V op de motor, en hij pompt naar boven. En 230V op de klep en hij zakt naar beneden?

Ik denk dat je gemaklijker en goedkoper een pompgroep op 230 vind 2dehands of zelfs op de sloop.

Ga es langs bij afbraak fabriek ofzo, een pompgroep van een laadkaai is ideaal voor u. Een simpel monofasig motortje is voldoende voor uw toepassing

Pi and Pimatic

Op 25 oktober 2020 19:53:13 schreef bordje:
Ik denk dat je gemaklijker en goedkoper een pompgroep op 230 vind 2dehands of zelfs op de sloop.

Ga es langs bij afbraak fabriek ofzo, een pompgroep van een laadkaai is ideaal voor u. Een simpel monofasig motortje is voldoende voor uw toepassing

Maakt toch niet uit of het monofasig of 3-fasig is...
Heb al weken 2dehands in de gaten gehouden. Slechts 1 bruikbaar gevonden. 350euro, en helaas andere kant van het land (2u15 enkel)
Zoveel goedkoper is dat dan niet...

En die van barntools heeft ook al een elektroventiel. Toch meerwaarde voor mij.

de DC motor eraf draaien met de 2 lange schroeven bovenop. op de as van het anker zet je een 230VAC motor, met wat steunen lassen op het frame en je bent er. een motor zonder pompgedeelte is makkelijker te vinden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 25 oktober 2020 21:35:00 schreef testman:
...op de as van het anker zet je een 230VAC motor...

Makkelijk gezegd. Maar hier ga ik niet aan beginnen. Gaat een stap te ver voor mijn kunde.

als je 380v tot je beschikking hebt zijn er wel wat hydrauliek units te krijgen op marktplaats , heb ze al gezien van rond de 200 , wel gebruikt natuurlijk .
ook voor 230v staat er wel wat op
misschien een andere zoek term gebruiken , hydrauliek aggregaat worden ook unit en set genoemd