Merknamen kwaliteit elco's

Beste CO gabbers,

Weet iemand even snel voor mij te melden, een top list van 5 beste merknamen voor Elco's ?

Op zoek naar een kort en bondig lijst antwoord [1..5]

Groet, Wouter

PS: Het is voor de audio kwaliteit van mijn versterker en wil wat duurdere plaatsen.

PS2: Moet ik dan ook het dubbele voltage aanhouden?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
mel

Golden Member

Als het werkt, zou ik geen onnodige dingen vervangen.
Maar als je ze bij Reichelt of zo besteld, krijg je wel goede.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Kort en bondig:

Panasonic
Rubycon
BC/Vishay (ex Philips)
Nichicon
Elna

zijn over het algemeen betrouwbare merken. Niet per se volgorde 1;5 want de kwaliteit varieert per (sub)serie/reeks. Een wat genuanceerder antwoord is dat performance sterk afhankelijk is van de plaats, functie, temperatuur etc. Gelukkig is documentatie gemakkelijk te vinden. Dubbel voltage is niet nodig, en ook geen indicatie van kwaliteit, maar ga beslist niet lager.

[Bericht gewijzigd door Koekoeksklok op vrijdag 7 augustus 2020 14:44:25 (12%)

Michael / PA4MW

Op 7 augustus 2020 14:41:21 schreef Koekoeksklok:
Kort en bondig:

Panasonic
Rubycon
BC/Vishay (ex Philips)
Nichicon
Elna

zijn over het algemeen betrouwbare merken. Niet per se volgorde 1;5 want de kwaliteit varieert per (sub)serie/reeks. Een wat genuanceerder antwoord is dat performance sterk afhankelijk is van de plaats, functie, temperatuur etc. Gelukkig is documentatie gemakkelijk te vinden. Dubbel voltage is niet nodig, en ook geen indicatie van kwaliteit, maar ga beslist niet lager.

Inderdaad alles hierboven.

(United) Chemi-con hoort hier nog bij. Gewoon alle Japanse elco's en dan nog een paar andere goede: Kemet (als die er nog heeft), TDK.

Zelfs Würth heeft er maar daar heb ik nog geen ervaring mee.

Hou als maximale belasting 80% van de spanning aan. Een analoge versterker heeft niet zoveel rimpelstroom tenzij het een vette klasse A of hoog vermogen is. ESR, belasting en opwarming zijn dan niet belangrijk. Kijk ook naar de levensduur en temperatuur in de datasheet.

Een grove vuistregel die vaak wordt gehanteerd is elke 10 graden verhoging halveert de levensduur, geldt ook naar lagere temperaturen.

Boven 15 jaren gaan ook de afsluitrubbers een rol spelen.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op vrijdag 7 augustus 2020 15:34:17 (23%)

maartenbakker

Golden Member

Elna zou ik schrappen, die heb ik te vaak zien lekken, en vervangen door bijvoorbeeld Nippon Chemicon (edit: ik geloof dat dat dezelfde is die Hoeben noemt).

Voor grote elco's zou ik Kemet (voormalig RIFA - edit: ook al door Hoeben genoemd) en TDK/Epcos (voormalig Siemens) nog toevoegen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 7 augustus 2020 15:33:47 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Goede merken zijn merken die de specificaties van hun eigen datasheet halen. Bovengenoemde antwoorden kan ik me wat dat begaat in vinden.

Maar als je alleen maar selecteert op merknaam en niet let op allerlei andere parameters dan ga je ook niet de beoogde voordelen in audiokwaliteit behalen.

Dus ik ga voor [N] dit keer.

If you want to succeed, double your failure rate.

Kwaliteits-elco's heb je ook van Hitachi AIC, de HU serie.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Nippon chemicon is top spul (mijn mening ;-)

Zitten in onze grote Canon printers, staan 10 jaar gewoon aan en zelden een defecte voeding, iig geen bolle elko's gezien ooit.

In de samsung printers zaten van die Samxon elko's, allemaal bolle kopjes met prut eruit na 3 jaar.... bende!

Nummer 1 slechtste elco ooit is wel CAPXON... :r En dan ook nog es het meeste gebruikt...

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op vrijdag 7 augustus 2020 16:29:41 (30%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Arco

Special Member

Uit China komen ook 'look-alikes', daarvoor oppassen, o.a. Nichikon, Rubicom,...(da's wel rommel)
Voor low-esr elco's is hogere nominale spanning meestal wel beter. (toegestane ripple current neemt toe en ESR neemt af)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 7 augustus 2020 16:41:51 schreef Arco:
Uit China komen ook 'look-alikes', daarvoor oppassen, o.a. Nichikon, Rubicom,...(da's wel rommel)
Voor low-esr elco's is hogere nominale spanning meestal wel beter. (toegestane ripple current neemt toe en ESR neemt af)

Zo, koop geen elko's op aliexpress

Had 2 van deze gekocht om eens te kijken wat je krijgt, nu is de prijs helemaal absurd. Ik betaalde 9 euro voor 2 met gratis verzenden

https://nl.aliexpress.com/item/4000159198818.html?spm=a2g0o.productlis…

Als je ze meet zie je gewoon 9900uf oid, ze doen het ook wel maar toen ik ermee schudden hoorde dat er binnen in iets niet compleet gevuld was.

Had ze opengemaakt en er zat een opgerolde folie met papier in die net iets te klein was voor de buis en een CM te kort. Er wordt gewoon iets gemaakt dat ongeveer 10000 uf meet.

Heb ze maar weer "terug" gestuurd ;-)

Arco

Special Member

Die Chinese goedkope troep heeft vaak dat de 'vulling' te klein is voor de can waar 'ie in zit.
Dat heeft meestal een vroegtijdige dood tot gevolg, omdat de elco zijn warmte niet kwijt kan (is netjes met lucht geisoleerd... )
Zoals deze (van het wereldberoemde merk Dongbaohe... ;) )

https://www.circuitsonline.net/forum/file/28150/forum-post   https://www.circuitsonline.net/forum/file/28153/forum-post

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 7 augustus 2020 17:20:39 (31%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dank jullie wel. Ik ga Panasonic bestellen.

PS: Is het heel veel werk gevraagd om te vragen om een (sub)serie/reeks van de beste Panasonics?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Prima keuze. Belangrijkste vraag daarbij is wellicht wel welke elco's je precies wilt vervangen. Ik denk dat je met de FC reeks goede zaken doet qua prijs/kwaliteit; prima allrounder. Maar in het geval van een koppelelco kan je nog veel beter de elco vervangen door een condensator.

Michael / PA4MW

Hmmm, ... er zijn ook satellieten die na 50, 60 jaar nog steeds perfect werken. Ik neem aan dat de onderdelen die daar inzitten van een zeer hoge kwaliteit zijn. (of ze gebruiken niet de maximum specs dat veel fabrikanten wel doen)

I love it when a plan comes together !

de meeste zelfbouwsels staan enkele uren/dagen aan, geen 50/60 jaar

verder is het een utopie om te denken dat er 1 serie elco's is die "het beste" is.
zelfs een goede condensator is verschrikkelijk als je hem voor de verkeerde toepassing inzet

Balen, de FC reeks is uitverkocht op farnell. Ik ga morgen wat andere Panasonic's bestellen.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
maartenbakker

Golden Member

FC is al zowat antiek. FM en FR zijn de opvolgers. Goedkoper en beter, over het algemeen.

En wat Hoeben al schrijft: Rubbers. Hoe kleiner de elco des te belangrijker de kwaliteit van de rubbers. Helaas weet je dat niet vantevoren. Lekkende Elna's zou een kwestie van rubbers kunnen zijn, maar opgedroogde kleine elco'tjes ook.

En verder niet alleen 80% onder de max. spanning blijven, maar liefst ook een minimale gelijkspanning aanhouden. 20% is zeker veilig, iets minder mag misschien ook nog wel. Waar er bij de hoge spanningen makkelijker overslagjes plaatsvinden in de geformeerde oxidelaag, zal die bij lage spanningen juist heel langzaam dunner worden. Beide geeft extra slijtage.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Antiek valt wel mee, eventueel zijn er nog genoeg te vinden via Mouser:

https://eu.mouser.com/Panasonic/Passive-Components/Capacitors/Aluminum…

Maar met de FM en FR serie doe je zeker ook geen slechte koop, waarvan de FM-serie wellicht het best qua specs (zeker voor low ESR-applicaties). Voor audio wat minder relevant, en daarom wellicht onnodig duur t.o.v. FR. Elna heeft wat mindere (budget) series, maar slecht vind ik te kort door te bocht. Zeker de Silmic serie is meer dan goed en is vrij robuust opgebouwd.

Michael / PA4MW
Arco

Special Member

... er zijn ook satellieten die na 50, 60 jaar nog steeds perfect werken.

Kijk maar naar de Voyager 1/2 (43 jaar onderweg en nog steeds werkend... ;) )
Alleen de stroomvoorziening is nu problematisch...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

Op 7 augustus 2020 19:45:11 schreef ritmeester:
Hmmm, ... er zijn ook satellieten die na 50, 60 jaar nog steeds perfect werken.

Het zal daarboven vermoedelijk niet zo warm zijn! en "kou" verlengd de levensduur. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik vraag me af of het gebruik van duurdere elco's wel nut heeft in het afvlakken van een 'gewone gelijkrichter schakeling' voor 50 Hertz.
In schakelende voedingen en power factor correctie waar met hoge frequenties wordt geschakeld is de ESR van belang voor de rimpel stroom.
Voor een gewone voeding welke op 100 Hertz werkt is die ESR helemaal niet zo belangrijk is mijn mening.
Derhalve is het verschil van een duurdere elco en een normale elco ook niet zo verschillend in het gebruik daarvan.

Telefunken Sender Systeme Berlin
fred101

Golden Member

Pas 2 schakelende voedingen gerepareerd (waren 8000 dollar per stuk toen ze een paar jaar terug uit productie gingen, alleen maar top materiaal gebruikt en alles enorm over-gespecificeerd) De ene (1984) had de originele GE metal can elco's, de andere (waarvan ik de leeftijd niet weet) had Panasonic FMs. De FMs waren zoals verwacht nog goed binnen de specs, ik kon geen datasheet van de GE's vinden maar ze waren qua specs zelfs nog een aardig stuk beter dan de FMs.

Zelf gebruik ik meestal FM en FR (als die geschikt zijn voor de toepassing)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

BHC, Mundorf, Elna, Nichicon, Rubycon

Ach ja, de TS gaat het niet lang gebruiken...