Panasonic nv-j47 error code

Ben de zekeringen aan het zoeken op schema maar vind ze niet op moment, iemand een idee waar?

Op schema staat er CP bij en zijn rechthoekige zwarte zekeringen van 0ng 3x8x 5 mm..

maartenbakker

Golden Member

Kunnen op transistoren lijken maar dan met 2 in plaats van 3 pootjes.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 13 augustus 2020 19:39:20 (39%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

wordt er niet verward met veel oudere toestellen? fuses dat zat in de NV-370, goldcaps in de NV-730, beiden eerste helft jaren 80. Kan me niet herinneren dat de 47 CPtjes had.

kan me herinneren dat ik in het verleden ook dergelijke machines onder handen had met vage klachten, ellende om te fixen deze dingen. met de turbodrives was het makkelijker zoeken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wilt iemand me eens laten zien waar die CP fuses zitten, op schema vind ik er niks van terug, op de print alleen misschien die blauwe met 2 stipjes? Telkens gelabeld met L1 enz..

Kan ik niet terugzien zo. Zie je niet in je voedingslijnen op het schema een zekering symbool staan??

Allemaal leuk en aardig maar vervang eerst de goldcap want die fungeert als een soort accu die de instellingen vasthoudt. In de voeding worden geen printzekeringen (cp)gebruikt maar op de hoofdprint wel en dan nog bij componenten zoals motoren en de display aansturing. Ooit meegemaakt met een onbekend merk iets met tech in de naam video recorder die niet meer te bedienen was en na vervangen van de goldcap weer vrolijk aan de gang ging. In uw geval staat de klok op 0:00 en geeft E 0 aan dus de klok staat op 0:00 uur en de externe ingang E op 0 dat is geen error code maar dat de videorecorder het opgeslagen geheugen kwijt is en dat kan veroorzaakt worden door die goldkap want u stelt zelf al dat die wel 5 volt krijgt maar direct afzakt tot een volt of twee en als u wat langer blijft meten tot nul gereduceerd wordt tenminste als u daar de tijd voor genomen heeft.

Dat deze vrij snel afzakt is ook zo, maar hij is besteld kan dus alleen maar wachten en andere dingen uitsluiten

maartenbakker

Golden Member

Die blauwe lieveheersbeestjes zijn spoeltjes.

De kans dat dit mankement bij Panasonic door de goldcap wordt veroorzaakt schat ik niet zo heel hoog in, maar proberen kan geen kwaad.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ben je zo achter, klok instellen en zien of deze er na een uur stekker eruit nog inzit. zo niet, goldcap gaar, zo wel valt het nog mee.

ps, een stel AAA werkt als test ook wel.

ik heb dit ook gehad met een panasonic vhs van het eerste uur, die had 3 goldcaps voor het geheugen. uiteraard rot en dus problemen met bedienen cq de klok instellen. toestel was philips matchline, maar kwam overduidelijk uit de panasonic fabrieken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Maar ik kan niets instellen of dus de klok instellen, zullen zien of de nieuwe Goldcap verschil maakt

Op 13 augustus 2020 22:34:23 schreef testman:
kan me herinneren dat ik in het verleden ook dergelijke machines onder handen had met vage klachten, ellende om te fixen deze dingen. met de turbodrives was het makkelijker zoeken..

Lijkt me een omgekeerde redenering... de 47 is een wat latere G mechanisme toestel, en die waren héél betrouwbaar. Als er dan eentje langskwam was het uiteraard zoeken. Bij de Turbo wist je al op voorhand waar het fout zat..

DE NV-J47 heeft wel een merkwaardige beveiliging in de voeding. Als de netspanning beduidend te laag wordt zet die zichzelf in beveiliging en moet de stekker er voor een langere tijd uit (primaire elco moet ontladen voor die uit beveiliging komt). Dat zorgt voor "vage klachten" want het toestel werkt gewoon eens in het servicepunt aangekomen..

Kijk ook eens in de voeding hoe keurig het EMI filter opgebouwd is, en nee daar je geen RIFA of WIMA rookbom in vinden :-)

Op 14 augustus 2020 23:19:06 schreef kevintjeuh88:
Maar ik kan niets instellen of dus de klok instellen, zullen zien of de nieuwe Goldcap verschil maakt

Normaal heeft de gold of supercap er niets mee te maken. Die zaten zodanig in de schakeling dat het voor de werking niet uitmaakt of die nu open of kortgesloten zit. (Zonder ben je wel je back-up voor de timer kwijt, uiteraard)

Bij de 47 zit die goed verborgen.. 0,22 Farad op de 5v back-up voeding, via een serieweerstand

De supercap is vervangen en maakt uiteraard geen verschil, lg iemand een idee waar het probleem kan liggen?

begin met het begin: Alle voedingslijnen present door het hele apparaat heen? MODE SWITCH ok?? mechaniek handmatig of met losse voeding te bedienen?? schakelaarjes op zich werken nog OK?? Staat er ver de schakelcontacten van de schakelaartjes wel spanning??

De basisdingen zijn al nagemeten, dacht ik...

bij deze eenvoudige processoren kan het, als er onverwachte combinaties van signalen binnenkomen, de processor niet meer verder wil omdat hij een beetje het noorden kwijt is.

bvb : een oscillerende IR ontvanger. (je kan die loskoppelen)
een klavier met een kortgesloten reeks knoppen.
een afwijkende referentiespanning
geen communicatie tussen de timerprocessor en de syscon/servoprocessor.(na te meten)
Take up/supply IR sluis geeft geen info naar de processor. (een van de twee draait bij loaden tape, dus er moeten pulsen binnekomen)
enzv.
Ik zou met de scoop eens alle pootjes van de syscon/servoprocessor nameten. (jammer dat er hier geen te verwachten DC spanningen bij staan) Maar in het schema staat wel welk signaal er moet toekomen, daar valt iets uit te leren.

maartenbakker

Golden Member

Misschien dat ik er overheen heb gelezen, maar er is toch niets met de modeswitch gedaan?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ronald45

Golden Member

Inderdaad niks mee gedaan terwijl dat het allereerste advies was. TS vond hem lastig te demonteren.

Ik weet trouwens niet of deze VCR van die takt schakelaartjes heeft, die konden wel eens lam worden en dan "ingedrukt" blijven

toestel staat in kinderslot dan werk play toets niet op toestel

Ik heb alle spanningen nagemeten volgens het schema en dit lijkt allemaal ok.

De modeswitch heb ik niet losgehaald omdat de speler geen gekke dingen doet, werkt gewoon lijkt een ander G mechanisme, bij het opstarten en het inslikken van de cassette niets raars op te merken, toestel is ook uitzonderlijk proper en zeer goede staat, zou altijd in een tv kastje gestaan hebben. Maar bij het inslikken zktt ik dus vast aangezien geen enkele knop werkt en de cassette zit nu net boven de schroef vd modeswitch die er dan nog eens losgesoldeerd moet worden,ik heb geen zin om cassette met te Hand te proberen eruit te krijgen.

Wat ik gedaan heb is simpel, het moederbord en frontpaneel eruit gehaald en op tafel met de voeding verbonden en al de rest ontkoppeld gelaten,en ook de toetsen van het frontpaneel niet aangekopoeld, dezelfde fout blijft dus kan ik wss het mechanisme al uitsluiten.

En ik heb geen oscilloscoop, mijn kennis van elektronica is voldoende net tot een bepaald punt.

De voeding is voorzien van nieuwe condensatoren en de Goldcap vervangen.

Wat ik nog dacht te proberen is ofwel de condensatoren op het moederbord te vervangen, of eventueel eens proberen om 1 van de losse printen te ontkoppelen, deze zitten geklikt met een witte connector maar krijg er geen enkel beweging in en vrees hem te slopen zou ik mee doorgaan

de cassette eruit halen gaat nochtans héél eenvoudig. elektromagneet even indrukken (geeft een klik) en dan castapstanmoter met de hand de goede kant uitdraaien. (Je merkt wel vanzelf welke de goede kant is, verkeerde kant gaat de band verder inladen).

maartenbakker

Golden Member

Ik wist niet at Panasonic ook en kinderslot kende, maar als dat echt zo is lijkt me dat ook een goede kanshebber. Elco's op het mainboard klinkt niet heel erg kansvol.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Kinderslot ga ik eens opzoeken,

de vorige eigenaar heeft het toestel ooit al laten nakijken, zij zegt met de u processor (of zoiets zegt ze) zou stuk zijn, ma heb zelf geen idee wat voor hersteller die geweest is, maakt ook niet uit, we zoeken wat verder.

Kinderslot kon ik in de handleiding niet terug vinden dus de kans dat die er op zit acht ik klein. U bent wel rijkelijk laat met opschrijven van deze info want de recorder is al bij een hersteller geweest en de conclusie was dat de microprocessor defect is. Als dat u bij het stellen van de vraag direct had geschreven had niemand naar het defect hoeven gissen maar gezien de klacht is een defecte microprocessor de oorzaak.

Op 23 augustus 2020 11:43:36 schreef kevintjeuh88:
ma heb zelf geen idee wat voor hersteller die geweest is, maakt ook niet uit, we zoeken wat verder.

lijkt me het beste. Processoren gaan in die vcr's quasi niet defekt, en zelfs al zou het zo zijn, het valt niet eenvoudig te besluiten.
De processren kunnen wel dol gaan draaien (en vastlopen) als er onlogsiche situaties ontstaan die niet voorzien zijn. (heb hierboven al een lijstje gegeven als voorbeeld).
Het is soms wel zoeken naar een speld in een hooiberg.

zonder scoop kan dat wel lastig zijn.