Buizen (buis eigenlijk) Pick-up met harde brom


Alles vervangen is onzin.

Er zijn maar 2 mogelijke oorzaken.
Koppel C van voor naar eindtrap. In schema C6 47 n 400 V. Tussen pootje 8 en 9 als het ECL 86 is.
Anders de afvlak elcoos, maar omdat het apparaat goed speelde is dit minder waarschijnlijk C 1, 2 en 3.
Eventueel de seleen gelijkrichter

Je kan kijken of de buis rood aanloopt, dan is het de koppel C.
Bij losknippen koppel C moet de brom weg zijn.

Er is het nodige aan gesleuteld. De DIN plug hoort er sowieso niet in... (en die zit direct aan het element zo te zien)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

elco's maken meeste kans in apparatuur van deze leeftijd. hoewel een selenium brugcel die half gaar ook wel brom kan meeslepen, echter dan is de elco ook al om..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Frederick E. Terman

Honourable Member

P1 zit in het schema wel grappig aangesloten.. zo krijg je natuurlijk nóóit geluid. In het echt zal er wel geen verbinding tussen loper en onderkant zijn.

Hoe dan ook, dit moet te fixen zijn.
Ik ga met @Ex-fietser mee dat je in elk geval even naar de aansluiting van het pick-up element naar de versterker moet kijken: een losse afscherming (de 'buitenmantel' van het draadje) klinkt precies zo.

En anders is het een van de afvlakcondensatoren. Voor test hoeft de originele er eerst niet eens uit: sluit gewoon de nieuwe parallel aan en kijk of de brom weggaat. Zo ja, kan de oude eruit.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
RAAF12

Golden Member

De gloeidraadwikkeling is volgens schema niet geaard aan het chassis. Dat zal ook een omissie zijn die niet in het apparaat zelf zit.

Zit op print wel aan massa...:

https://lh3.googleusercontent.com/proxy/q3GygeICvlSEGPIQh1vlNvWgjKzm8GgNbNdFEg9VkVNqpL7d7JHPVGgNAEnADvFuBULTxUc9h7RzrLSnBUh7zGwLYAkmRh9Q1gM3873Z0SiSr2ABjA

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Eigenlijk staat er in het schema helemaal niets getekend aangaande de gloeidraad - wellicht werd dat als "gekende materie" beschouwd.

Maar als er al geaard wordt, dan toch vanaf een centertap op de betreffende trafowikkeling? Ik meen zelfs ooit schema's gezien te hebben met een potmeter, loper aan massa (of aan chassis?), uiteinden aan de 6,3V~.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
RAAF12

Golden Member

De 6.3V wikkeling staat getekend in het schema. Maar de harde brom waar de @TS mee kampt zal een andere oorzaak hebben.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 8 augustus 2020 22:20:44 schreef big_fat_mama:
... Ik meen zelfs ooit schema's gezien te hebben met een potmeter, loper aan massa (of aan chassis?), uiteinden aan de 6,3V~.

Ja; de 'ontbrommer'. Als het apparaat bedoeld was voor een microfoon, of een dynamische pick-up, dan was de gevoeligheid zo hoog dat een ontbrommer wel de moeite was.
Maar een gewone keramische pick-up leverde honderden millivolts, zodat gloeidraadbrom nooit een punt was, en de gloeidraad gewoon aan één kant aan massa lag.

--
Voorbeeld ontbrommer: Fidelio versterker

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Voor mij is alles nieuw, dus ook schema lezen en het op de printplaat terugzien.

"Koppel C van voor naar eindtrap. In schema C6 47 n 400 V. Tussen pootje 8 en 9 als het ECL 86 is"
Als ik die wil doorknippen, bedoelen jullie dan een van de twee bruin/groene?

Ik zou eerst eens alle solderingen nalopen of die goed vast zitten, vooral aardverbindingen.
Bijv. een losse aardverbinding aan de bijgeknutselde DIN plug is al genoeg om brom te veroorzaken...

Die gekleurde bolletjes gaan trouwens zelden stuk. (kapotte condensatoren veroorzaken zelden brom, meestal iets van gesputter of geknetter)
Kapotte elco's kunnen wel brom geven...

Omdat het gekomen is na vervoer lijkt een losse verbinding of sluiting in de ECL86 me het meest logisch...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Als de versterker bromt als de volumepotmeter dicht staat zou ik een extra check doen en het midden contact van de potmeter die naar de het rooster van de triode gaat kortsluiten naar aarde. Als de brom dan weg is zit de fout in de potmeter.
Als de brom verdwijnt als het rooster van het pethodedeel van de buis met massa wordt kortgesloten ligt het niet aan een slechte gelijkrichter of elco. Zoiets moet je stap voor stap doen en documenteren én even terugmelden. Liefst in een korte tijdspanne, want adviezen over een week uitsmeren bevorderd meestal niet de concentratie en werklust :-)

No offence, maar ik zou gezien je vragen / ervaring er even iemand bij halen met meer verstand van zaken. Het zou zonde zijn als je door onkunde dit apparaat kapot repareert. Jammer dat je geen gegevens in je profiel hebt ingevuld.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

bedoelen jullie dan een van de twee bruin/groene?

C6 is degene die met zijn ene kant aan pen 9 van de buisvoet hangt.
En met zijn andere kant aan P3, dat moet volgens mij de regelaar "lage tonen" zijn.

Maar ik sluit me - eveneens in alle vriendelijkheid - aan bij de eerdere opmerking: als je dit soort vragen moet stellen, zou je er dan niet beter iemand bijhalen die er beter zicht op heeft? En ook al zoals eerder gesteld: geef aub je woonplaats of regio op in je profiel, en je mailadres. Dan kunnen brave lieden zich melden.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

De kans op (verder) kapot repareren is zeker aanwezig :-)

Ja ik ben ook wel realistisch en voorzichtig. Als ik heel gericht zou weten dat er een bepaald iets vervangen moet worden zou ik dat met veel plezier doen. Maar jullie kunnen niet van afstand meten en ik had gehoopt op gewoon een losse verbinding of draad of iets anders visueel zichtbaar. En ik doe alleen iets als ik het ook kan terugdraaien. Ik heb nog een doos met buizen liggen, misschien zie ik nog een 86 ertussen, maar volgens mij is het meeste uit tv's.
Misschien dat ik hem hier houd om nog eens naar te kijken als ik meer tijd heb. Maar ik ben net begonnen aan mijn EM flipperkast die 10 jaar op mijn aandacht heeft moeten wachten :-)
Zie ook dat je voor 30 a 40 euro een moderne kofferplatenspeler kunt kopen dus ik denk haast dat dat een betere optie is voor nu.
Ik woon overigens in de omgeving van Goes.

ik had gehoopt op gewoon een losse verbinding of draad of iets anders visueel zichtbaar

Ik denk nog steeds dat de kans zeer groot is dat er een dergelijk probleem inzit. Ik zou nog maar eens heel goed kijken naar de verbindingen tussen je pickup element, die erbij gefreubelde din aansluiting en je versterker ingang,

Er zijn pickup elementen geweest die eigenlijk bestonden uit twee opneem elementen voor twee verschillende naalden. Bij omschakelen van soort naald werden ook de elektrische contacten omgeschakeld. Als deze omschakeling niet lekker meer is door vuile geoxideerde contacten krijg je ook van die brom effecten.

Omdat de brom van het ene op andere moment is opgetreden verwacht ik niet dat er problemen zijn met condensatoren of andere elektronische componenten. Als de zeer plotseling optredende bromstoring door bijvoorbeeld de bufferelco's van de voeding zou optreden zou dat zeer waarschijnlijk met zichtbare (en ruikbare) rook en brandschade gepaard gegaan zijn. Ook zou door de harde brom nog steeds muziek hoorbaar geweest zijn.

Ga dus niet zomaar condensatoren vervangen. Op heel internet loopt iedereen gelijk te brullen dat je condensatoren moet gaan vervangen. Dat is maar gedeeltelijk waar. Ja soms moet dat. Maar meestal valt het best mee.
En sommige vervang je als voorzorg omdat als de condensatoren stuk gaan er andere moeilijk of niet vervangbare onderdelen mee kunnen gaan.
Als componenten om deze reden vervangen moeten gaan worden moet je dat later doen. Eerst moet je de storing er uit gaan halen.

En die storing is dus zeer waarschijnlijk een losse draad of contact in of bij het pickup element.

RAAF12

Golden Member

Dat lijkt mij niet, de potmeter zit direct op de input van de versterker als die dicht staat bromt de versterker nog even hard. Staat in post uno :-)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Deksels, ik maakte dezelfde fout (post 1 niet goed lezen) - maar inderdaad, als het (alleen) de massa van het element was, zou met dicht volume de brom weg zijn.

Een elko zou opeens stuk gegaan kunnen zijn, mijn andere gok, bijvoorbeeld als er intern iets stuk gaat in de verbinding van de aansluitlip naar de plus-elektrode.
Die proef kan nog steeds tamelijk gevaarloos genomen worden: nieuwe parallel over oude solderen (mag met verlengdraadjes), kijken of brom weg gaat. Zo ja, oude eruit en nieuwe op zijn plaats.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ja, er zal toch enige analyse moeten gebeuren, en dit lijkt een eenvoudige eerste stap. Kan men niet de elco's recycleren uit een PC-voeding, en tijdelijk parallel schakelen, enkel voor de diagnose?

Natuurlijk ging ook deze vraagsteller ervan uit dat we hier allemaal een kristallen bol hebben, maar dat valt dus dik tegen - er zijn niet zoveel kristallen bollen in omloop, en wat er al is durft van bedroevende kwaliteit zijn.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 8 augustus 2020 20:00:37 schreef testman:
elco's maken meeste kans in apparatuur van deze leeftijd. hoewel een selenium brugcel die half gaar ook wel brom kan meeslepen, echter dan is de elco ook al om..

Nee, echt die koppel C die vaak defect is. Moet een hoge spanning opvangen. Hij kan de eindbuis en uitg trafo ruineren.
Omdat de eindbuis veel stroom trekt kan het gaan brommen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Met de eenvoudigste multimeter (een gewone moderne, zo'n ding van tien of vijftien euro) zouden we al de roosterspanning (mag niet positief zijn) en de gelijk- en bromspanning op de elko's kunnen controleren.
Zo'n metertje is altijd handig in huis; ik zou erin investeren.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 9 augustus 2020 15:14:05 schreef PostTime:

Zie ook dat je voor 30 a 40 euro een moderne kofferplatenspeler kunt kopen dus ik denk haast dat dat een betere optie is voor nu.

Beslist niet.
De Garrard is een vele malen betere speler, met een beter element met lagere naalddruk dan de plastic crosley & co meuk.
Die moderne plastic dingen klinken echt heel slecht en veroorzaken veel platenslijtage door een te stijve naaldophanging icm een te hoge naalddruk.
Koffergrammofoontjes zijn nooit écht goed geweest, maar met een modern 40 euro ding zit je wel echt op dramatisch niveau.
Kortom: die nieuwe spelers zijn gewoon geen realistisch alternatief voor een verder prima koffergrammofoon.

De reparatie zal waarschijnlijk best eenvoudig zijn. Geef mij die 30 euro voor een nieuwe speler, en ik fix 'm voor je :)
Ik garandeer je dat anderen dat ook wel voor je willen doen, sommigen zelfs gratis.
Maar ik woon in Zaandam, da's nogal een eindje uit de buurt.

Evarist

Golden Member

Ik wil hem ook wel herstellen, maar je profiel is niet ingevuld.

Nihil est verum, quod non probatur primo.