Mogelijk Ni-mh batterijen als accu in brommer?

Ok, maar in principe Ni-Mh batterijen gebruiken ipv Ni-Cd maakt niet uit?

Spanning of stroom gestuurd, wat bedoel je daar precies mee?
Ben zelf elektromonteur (woningbouw) maar de specificaties en werking van bepaalde soorten batterijen heb ik geen ervaring mee..

Nu wilde ik dat ook proberen, echter zijn de Ni-Cd batterijen weer niet meer te krijgen in NL

Zijn gewoon te verkrijgen

https://www.conrad.nl/zoeken?categoryName=Oplaadbare%20batterijen%2C%2…

Of een loodaccu die wel past

https://www.conrad.nl/p/multipower-mp1-6-loodaccu-6-v-1-ah-loodvlies-a…

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ok bedankt :)
Ik moet er wel gelijk bij zeggen dat ik geen Conrad fan ben, zeker niet nadat ik vorig jaar belazerd ben door ze...

Eigenlijk, als iemand kan bevestigen dat ik gewoon de Ni-Mh batterijen kan gebruiken icm een 6v spanningsregelaar, ga ik voor die optie ze in de originele accu te bouwen, om de "look" van de originele accu te behouden.. :+ , je ziet em namelijk gewoon zitten aan de buitenkant.

ga ik voor die optie ze in de originele accu te bouwen, om de "look" van de originele accu te behouden..

Wees daar erg voorzichtig mee er ziet een hoop troep in zo een accu, waaronder lood en accuzuur

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
High met Henk

Special Member

Hmm vervelend maatje.

Degene die ik vind is 70 x 46 x 95
Maar dat is ook maar 2 Ah...

Hoe groot is de capaciteit van de originele accu dan???

Best in de buurt komt dit:
http://hefra.nl/docs/webshop.asp?act=item&itemcode=SLA1.3-6

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zondag 9 augustus 2020 17:41:32 (24%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
maartenbakker

Golden Member

Het probleem is dat je met alleen een spanningsregelaar geen NiMH batterijen kunt opladen en verwachten dat ze lang heel blijven. Een 7V spanningsregelaar (gangbaar voor 6V loodaccu's) en iets van een weerstand en een schottkydiode zou wel moeten kunnen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het probleem is dat je met alleen een spanningsregelaar geen NiMH batterijen kunt opladen en verwachten dat ze lang heel blijven.

Dat hangt af van hoeveel stroom er nog loopt als de cellen vol zijn. Is dat beperkt tot onder de 1/20C dan kan dat heel erg lang zo door blijven gaan.
En het is maar een brommer waar er niet uren achtereen mee gereden word. De vol-spanning varieert een beetje per type cel tussen 1,25 en 1,4V. Bij een accu van 5 cellen zit je dan tussen 6.25 en 7V.
Een schottkydiode is bij 7V dan ook goed idee en als weerstand zou ik dan iets van 0,5Ω 5W nemen. Ik zou bij nader inzien toch voor een gewone diode gaan van ca 6A.

-- diode -- R= 0,5 ohm ---> + Accu

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Shuntregelaar over de accu zetten, wordt bij brommers wel vaker gedaan.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Arco

Special Member

Twee van deze parallel?: https://www.nkon.nl/multipower-6v-1-2ah-48.html
Geeft 2.4A, afm 52 x 48 x 97mm...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Volgens mij heb je gewoon je eigen zoekmachine ontworpen het blijft me verbazen wat je allemaal gevonden krijgt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
High met Henk

Special Member

Op 9 augustus 2020 20:28:36 schreef Arco:
Twee van deze parallel?: https://www.nkon.nl/multipower-6v-1-2ah-48.html
Geeft 2.4A, afm 52 x 48 x 97mm...

Die uit mij. Link kun je ook 2 parallel zetten. Heb je 2.6 Ah.

Duurt het 2 minuten langer voor licht uit gaat en je voor je donder gereden wordt.....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Als eerste wil ik iedereen bedanken voor het meedenken! _/-\o_

@maartenbakker en Benleentje
Ik heb vandaag van een kennis van mij 3 packs met elk 4 penlite Ni-Mh batterijen gekregen, deze werden in medische apparaten gebruikt en werden preventief vervangen. Met deze batterijen zou ik een test kunnen doen hoe lang ze het volhouden.
Ook heb ik een 2 packs met 6 stuks batterijen gekregen en dit zijn wel Ni-Cd packs, echter dus 7,2V en geen AA penlites die in de houder passen (zie foto), ik moet daar dus 1 batterij uit halen.
Wat ik nog niet helemaal snap is de weerstand en de diode, waarom moeten deze ertussen (sorry, ik probeer de werking van het geheel te begrijpen :P )
Wat betreft het uren rijden, dat zou toch best wel eens kunnen, ritten van 50 km met een aantal vrienden op een zondag zullen geen uitzondering zijn.

@Arco
Dat zou kunnen idd, maar die Henk aangaf zou dan makkelijker zijn.
Het vermogen zou ook niet zo'n probleem zijn, 1 of 2ah.

@Henk
Zolang de motor draait brand het licht ook als het goed is, ook al is de accu stuk.. O-)

Ik ben vooralsnog van plan iets met de losse batterijen o.i.d. te gaan doen, enkel voor de looks van de batterij maar ook voor de uitdaging of we het voor elkaar krijgen >:)

https://i.ibb.co/BsKbDkc/20200809-225324.jpg

Op 9 augustus 2020 23:02:58 schreef Jeroen82:
...
@Henk
Zolang de motor draait brand het licht ook als het goed is, ook al is de accu stuk.. O-)
...

Als dat onder alle omstandigheden (lage toerentallen) waar is kun je misschien wel met alleen een 6V spanningsregelaar volstaan.

maartenbakker

Golden Member

Ik bedoel iets als:

Op deze manier levert de accu alleen stroom als de generator weinig of niets doet.

Als je alleen korte stukjes rijdt en je vaak stroom verbruikt als de motor niet draait, kun je de weerstand wat kleiner nemen, bijvoorbeeld 3,3 ohm.

Als je spanningsregelaar meer dan 7V geeft is de laadstroom iets hoger. Ook geen ramp.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 10 augustus 2020 00:47:33 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ok super bedankt, ik ga er deze week mee aan de slag.
Kan ik ook gemiddelde nemen qua weerstand, 4,7 ohm oid?
Ik denk namelijk dat ik de helft korte (+-1,5 km naar de supermarkt) en de helft langere ritten ga maken, daarbij wil ik proberen niet bewust lang de verlichting te laten branden zonder dat de motor draait.

Wat ik ook wil proberen is voor alle lampjes een led uitvoering te zoeken.

Wat ik nog niet helemaal snap is de weerstand en de diode, waarom moeten deze ertussen (sorry, ik probeer de werking van het geheel te begrijpen :P )

Dit omdat een NiMh gevoeliger is met laden en ook op een andere manier moet worden opgeladen.

De waarde vann de weerstand is het best te bereken als je de spanning meet uit de dynamo/ op de accu aansluitingen als de verlichting uit is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 10 augustus 2020 18:26:18 schreef benleentje:
[...]

De waarde vann de weerstand is het best te bereken als je de spanning meet uit de dynamo/ op de accu aansluitingen als de verlichting uit is.

Zojuist even gemeten op de accu contacten zonder de accu aangesloten (die is toch defect).
Bij stationair toerental rond de 2/3 volt en bij volgas 23/24 volt.

Hoe reken ik dit uit, r=u2/p gaat hier niet op lijkt me?

Ik heb inmiddels een Ni-cd accupack aangepast om op 6v uit te komen, deze past in de behuizing van de originele accu.
Morgen even wat zaken afbellen voor een 6v spanningsregelaar.

Op 9 augustus 2020 16:20:16 schreef Jeroen82:
Ik moet er wel gelijk bij zeggen dat ik geen Conrad fan ben, zeker niet nadat ik vorig jaar belazerd ben door ze...

De accu uit de link van benleentje wordt toch niet speciaal en exclusief voor Conrad gemaakt?
Er zijn ook andere electronica-stores, ik zou eens op het Net snuffelen.
Een echte loodaccu is natuurlijk wel origineel....

electronono

Arco

Special Member

Die multipower wordt door diverse shops geleverd.
Deze is iets zwaarder (op zijn kant monteren, zijn toch 'droge' accu's): https://www.rebatt.nl/multipower-mp2-6-loodaccu-6v-2000mah

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Je moet een 7 of 8 volt regelaar hebben. Of 9 met nog een diode in serie.

De hogere spanning moet om er stroom 'in te duwen'. Die stroom wordt wat tegengewerkt door de weerstand zodat de batterijen niet te snel opladen.

De schottky diode zorgt ervoor dat de batterijen geen stroom gaan leveren als er al spanning is.

Ik zou wel een temperatuurzekering van iets van 45 graden tussen de cellen opnemen, als de brommert in de zon staat kan de temperatuur flink oplopen, ga je dan laden, dat is dat niet goed voor de cellen.
Misschien mag de temperatuur hoger, zelf even nazien.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
maartenbakker

Golden Member

Voor gebruik met een 6V loodaccu is een 7V regelaar standaard, wat dat betreft zou een "6V regelaar" dus moeten kunnen. Alleen bij nader inzien duurt het laatste stukje opladen met de gegeven weerstandswaarden relatief lang omdat de accuspanning van 5 NiMH cellen tijdens het laden richting 1,4V stijgt. Je hebt dus een kleinere weerstand nodig of een spanningsregelaar die 8 of 9 volt levert in combinatie met een daarvoor berekende weerstand. Uit de losse pols zou ik hem niet hoger nemen dan 2,2 of 3,3 ohm bij een spanningsregelaaar die 7V geeft. De stroom neemt door het kleine spanningsverschil vanzelf af naarmate de accu voller raakt dus dan kun je ook veilig een langere rit maken (voor de zekerheid anders even meten hoeveel spanning er bij een lange rit over de weerstand valt).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bij stationair toerental rond de 2/3 volt en bij volgas 23/24 volt.

Hoe reken ik dit uit, r=u2/p gaat hier niet op lijkt me?

De spanningsrwegelaar is defect of is niet aanwezig

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 13 augustus 2020 11:50:27 schreef K7Jz:
Je moet een 7 of 8 volt regelaar hebben. Of 9 met nog een diode in serie.

De hogere spanning moet om er stroom 'in te duwen'. Die stroom wordt wat tegengewerkt door de weerstand zodat de batterijen niet te snel opladen.

De schottky diode zorgt ervoor dat de batterijen geen stroom gaan leveren als er al spanning is.

Duidelijk, bedankt :)

Op 13 augustus 2020 13:07:02 schreef maartenbakker:
Voor gebruik met een 6V loodaccu is een 7V regelaar standaard, wat dat betreft zou een "6V regelaar" dus moeten kunnen. Alleen bij nader inzien duurt het laatste stukje opladen met de gegeven weerstandswaarden relatief lang omdat de accuspanning van 5 NiMH cellen tijdens het laden richting 1,4V stijgt. Je hebt dus een kleinere weerstand nodig of een spanningsregelaar die 8 of 9 volt levert in combinatie met een daarvoor berekende weerstand. Uit de losse pols zou ik hem niet hoger nemen dan 2,2 of 3,3 ohm bij een spanningsregelaaar die 7V geeft. De stroom neemt door het kleine spanningsverschil vanzelf af naarmate de accu voller raakt dus dan kun je ook veilig een langere rit maken (voor de zekerheid anders even meten hoeveel spanning er bij een lange rit over de weerstand valt).

Ok bedankt.
Een weerstand en diode vinden blijkt nog lastig, alle "kleine" electronica zaken zijn opgedoekt hier in de buurt (Hoeksche Waard e.o.) of kunnen/willen mij niet helpen, wordt online bestellen denk ik.
Ook een goede spanningsregelaar is lastig, 2 zaken langs geweest en beiden kunnen er 1 bestellen (van een o.a. Kreidler) maar kunnen niet garanderen dat het werkt (maar kan het me niet voorstellen dat het niet zou werken..). Ook zit er geen aansluitschema bij de regelaars, dus welk contact wat is wordt dan gokken...
https://www.50ccscooterparts.nl/spanningsregelaar-6v-electrische-ontst…

Op 13 augustus 2020 17:34:24 schreef benleentje:
[...]De spanningsrwegelaar is defect of is niet aanwezig

Er zit standaard geen spanningsregelaar op deze bromfiets.