Amperage/wattage van ongemarkeerde voeding bepalen?

Hallo, een wellicht wat stomme vraag... ik heb hier een 12v adapter liggen, een blok, wellicht ooit van een laptop oid geweest. Er heeft ooit een etiket op gezeten maar dat is weg en nu staat er geen enkele indicatie op de buiten- of binnenkant van wattage of maximale stroom. Ook geen typenr. Meten dat hij 12v afgeeft kon ik nog wel :) maar hoe zou ik het wattage kunnen bepalen? Ik vermoed dat ik er bv. een knoeperd van een weerstand of misschien een andere belasting tussen zou kunnen leggen om te zien bij welke weerstand de spanning inzakt... maar zulke weerstanden heb ik natuurlijk niet en die zijn waarschijnlijk duurder dan het voedinkje zelf.

Mis ik iets, is er misschien een slimmere manier om dit uit te vinden? Ik heb het blok al opengemaakt, is een gewoon geschakeld dingetje maar geen typenr of niks te vinden...

Nog ideeën?

Bij voorbaat dank!
Maarten

De meesten hebben overstroombeveiliging die de uitgang bruut afschakelt bij overstroom.
Afhankelijk van het model moet je de primaire spanning uitschakelen en weer inschakelen of de overstroomsituatie gewoon opheffen om weer spanning op de uitgang te krijgen.

Als je de stroom meet waarbij de voeding net niet in beveiliging schiet, weet je z'n vermogen ook.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

een foto helpt meer, zeker bij een trafovoeding. daar zegt het formaat sneller iets..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zou eens proberen met een paar auto lampjes. Dan kun je met een paar combinaties wel wat testen uitvoeren.

Testman, ik weet dat het heet én laat is, maar het staat heel duidelijk in de openingspost:

Op 9 augustus 2020 00:03:47 schreef Otto Lotto:
Ik heb het blok al opengemaakt, is een gewoon geschakeld dingetje maar geen typenr of niks te vinden...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
benleentje

Golden Member

Als het ter grootte van een laptop adapter is zou ik minimaal 60W verwachten. En als je verder niets meer kan vinden zou ik het daar gewoon op houden en als je bv ergens 12V en 5,5A nodig hebt zou dat ook nog wel moeten lukken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
RAAF12

Golden Member

Autolampje groot licht is meestal 12V 50/55Watt. Als de spanning niet inzakt heb je al dik 4A. Nu nog een auto en een stuk draad zoeken...

De meeste adaptors voor laptops zijn 19 Volt.
De stroom welke je kan verwachten is niet zo veel een paar Amperé of zo. Het vermogen welke die kan leveren is ergens tussen de 50 en 100 Watt.
Als de adapter flink stroom levert kun je dat al voelen aan de behuizing die wordt warm.

Telefunken Sender Systeme Berlin

maar zulke weerstanden heb ik natuurlijk niet en die zijn waarschijnlijk duurder dan het voedinkje zelf.

Maak een eenvoudige "active load":

Bron: https://www.circuitsonline.net/forum/view/106925

Combineer dit met een V&A meter van een paar €

https://www.aliexpress.com/item/32992421935.html

En je hebt een handig instrumentje waarmee je voedingen en accu's kunt testen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

als die 12V is, zal het van een oude of mini laptopje zijn, en verwacht ik 2-3A max.

onze asus EEEpc heeft een 2,1A adapter. en ik zou het daarop ongeveer houden. als die geen overstroombeveiliging heeft, zal de zekering eruit klappen.
je kan ook wat gaan testen door hem met 2A te belasten voor een paar uur en voelen hoe warm die krijgt. ik heb verschillende schakelende voedingen waar ik 3A kan uithalen, maar als ik er een tijdje 2,5A uithaal schakelen ze uit door oververhitting

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
benleentje

Golden Member

als die 12V is, zal het van een oude of mini laptopje zijn, en verwacht ik 2-3A max.

Ja dat kan ook nog. Een foto van het kastje met wat maten erbij zou wel enorm helpen want ik zie iets anders voor me dan fcapri en toch hebben we allebei gelijk.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Dag allen, bedankt voor de suggesties. Dat met die autolampjes lijkt me het makkelijkst te realiseren dus dat wordt hem waarschijnlijk. Voor de goeroes die misschien nog iets kunnen afleiden uit wat fotootjes - zie bijgesloten. Het blokje is niet heel groot maar geschakeld kan dat toch nog een redelijk wattage geven. Ik ben eigenlijk op zoek naar 4 of 5A...

Bedankt alweer en groeten,
Maarten

benleentje

Golden Member

Qua grootte lijk me 4 tot 5A wel mogelijk.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
RAAF12

Golden Member

Hmm, primair zit er een 2A traag "dropje" zekering. Maar zoals altijd, meten=weten. Ik gok erop dat ie wel een tijdje 12V bij 4A kan leveren.

benleentje

Golden Member

NU zie je eigenlijk ng weinig omdat de afscherming er nog voor zit, kan je die ook even weghalen?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

De plug zegt ook wat...
Meestal is 3A of minder een 5.5/2.1 plug, bij hogere stromen een 5.5/2.5 plug. (ik schat dat 't iets van 45...60W is)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dit soort 12v voedingkjes zie ik bij 12v tv toestellen wel eens langs komen. Er zit via een tl431 een stroombeperking op. Zoals hier herhaaldelijk voorgesteld, deze limiet zoeken. Met autolampjes oppassen koud slikken ze een pak meer dan 50w. Meet de ohmse waarde maar eens , het kan zijn dat de voeding de start vd lamp niet getrokken krijgt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

een opdruk op de pcb kan ook helpen, een type met nummer is vaak het vermogen in VA. ik zou ook zeggen 12V, 3 tot 5A..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dag allen, nog bedankt voor de feedback. Ik heb een en ander nog wat verder uit mekaar gepulkt (nou ja, de afscherming even weggebogen) en vond toen op de print "Samsung AD3612LG RC". Hoewel ik dat precieze typenr niet terugvind lijkt het erop dat dit een voedinkje voor een Samsung AD3612S monitor moet zijn... plaatjes op internet zien er precies zo uit als de buitenkant van degene die ik heb. Die monitorvoeding is gespecificeerd als 12V, 3A. Dus, mysterie zo goed als opgelost denk ik.

Nog bedankt voor alle tips!
Maarten