Pioneer TX- 9500

Hubie

Special Member

ik heb een stapel oud spul uit de jaren 70 en 80.o.a een Pioneer TX-9500 tuner.die tuner heeft een jaartje of 30 werkloos op een zolder gestaan.
Ff een dipool gemaakt(twee meter tweeling netsnoer,1 meter splitsen zodat je een T hebt.Met twee aangeknepen vorkjes aan de antenne ingang van de 300 R ingang aangesloten.
Met de gedachte"nothing to lose" de stekker in het 230 Volt WCD en de schakelaar op "on".Vooralsnog geen rooksignalen te zien.
Een okkiewokkie Logitech speakersetje eraan gehangen. Het werkt als een jekko
Ook plenty signaal op de S-meter met de zelfbouw dipool.Alle schaallampjes werken ook nog.
Na 2 uur spelen opeens een "kraak" af en toe op het linker kanaal.
WTF is dat?wordt een speld in een hooiberg zoeken vrees ik.
Die tuner zit trouwens bomvol met zwartvoet indianen transistors.

Zit er ook AM op. Paar keer omschakelen tussen FM en AM en kijken of het gekraak weggaat.
Zelfde bij mono-stereo schakelaar.

Ik zie dat er ook nog een draaischakelaar op zit, Paar keer heen en weer.

En de output level goed heen en weer draaien.

kraak, heb ik ook eens gehad bij een vintage philips tuner, na uren spelen viel langzaam het signaal krakend weg door een rotte condensator.

ik vermoed dat je het op kunt roepen met een fohn, dingen wat verwarmen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hubie

Special Member

Foto van het 'corpus' ;-)Wss is het een 'lekke'condensator die de kraak veroorzaakt(de potmeters en schakelaars heb ik al een klein drupje contactspray gegeven maar gaf geen soelaas)Als ik het defecte onderdeel niet kan vinden wordt het wss een "Corpus Delicti" ;-)

Hubie

Special Member

Op 9 augustus 2020 21:02:02 schreef pararuud:
Zit er ook AM op. Paar keer omschakelen tussen FM en AM en kijken of het gekraak weggaat.
Zelfde bij mono-stereo schakelaar.

Ik zie dat er ook nog een draaischakelaar op zit, Paar keer heen en weer.

En de output level goed heen en weer draaien.

Natuurlijk heeft die tuner ook AM ontvangst,die Jappen waren niet van gisteren natuurlijk.Op de achterkant zit een uitklapbare ferrietstaaf antenne die je noord/zuid/oost /west kan richten. ;-)

Als het een kraak is alleen in het L kanaal, dan is het vrij makkelijk op te sporen, zit het in het LF gedeelte, linkerkanaal en dat kan niet veel zijn. Je hebt wel een schema nodig.

Hubie

Special Member

@Maartenbakker Hallo maarten,zwartpoot transistors,hoe kijk jij daar tegenaan?Dat Japanse spul ging toch gewoon op de lopende band door een tinbad?Dat er later een soort van corrosie ontstaat lijkt mij een sterk verhaal maar mss kun je er iets meer over vertellen?

Hubie

Special Member

Ik word helemaal moedeloos van die tuner.Had er ff 6 weken geen zin meer in en open op de werkbank laten staan.
Vandaag weer aangezet,werkte eerst perfect op FM stereo.
Na een uur of 3 begint het gekraak,FM stereo of mono maakt niet uit.
Op de stand AM geen gekraak,werkt zoals het hoort.
Er zit ook een stand 'Rec.Level Check' op om de V.U. meters van je tape/cass.deck op het juiste niveau te krijgen.Dat is een 1 KHz toontje wat 1,3 sec aan/uit gaat.
Hier geen kraak maar een brandschoon signaal.De storing moet dus wel haast in de FM tuner zitten.
Morgen ga ik dat FM tunerblik maar is even openschroeven.(bovenin rechts op de foto)
Iets wat na een 3 uur een temperatuur bereikt wat een kraakstoring veroorzaakt. Ik denk dan eerst aan een condensator.