opgeblazen autoradio fixen

Ik heb een probleem met een autoradio en ik hoop dat iemand mij de weg kan wijzen naar de oplossing.

Het gaat om een Clarion CRH60 radio cassette speler met aux.
De vorige eigenaar heeft het nodig gevonden om een brug te plaatsen in plaats van een 10A zekering. Daardoor is er een deel van de voeding uitgevallen. Ik hoop dat het gaat om een enkel element dat is gesneuveld maar weet niet in welke richting ik moet zoeken.

Met 12v erop en de schakelaar op "aan" gaat de verlichting achter het LCD display aan, die ook alle bedieningsknoppen verlicht. Het LCD display laat verder niets zien. Zodra ik de cassette in de speler duw gebeurt er niets. Ook terug en vooruit spoelen doet hij niet. Een deel van de printplaat krijgt dus nog wel voeding maar een deel ook niet. Wie weet raad ?

In de bijlage een schema van de radio.

Alvast dank voor het meedenken.

heb je 2x een +12V op de radio gezet? er is continu 12V nodig en ACC 12V.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja, 12v op blauw en op rood.
De radio gaat al aan bij 12v op blauw.
12v toevoegen op rood verandert de werking niet.

Blauw loopt over de 10A zekering.

[Bericht gewijzigd door Ruud2001 op maandag 10 augustus 2020 00:21:18 (14%)

vergeten

Golden Member

Op 9 augustus 2020 23:42:12 schreef Ruud2001:
De vorige eigenaar heeft het nodig gevonden om een brug te plaatsen in plaats van een 10A zekering. Daardoor is er een deel van de voeding uitgevallen.

Daardoor valt de voeding niet uit, dat kan dus kan al niet waar zijn. (Er zit geen voeding in een autoradio)

Als er niets mis is met de radio en je sluit de plus en min goed aan dan is er niets aan de hand, hij zou gewoon moeten spelen op die draadbrug.

Is de zekering vervangen door een draadje, en je sluit de plus en min verkeerd aan dan wordt het een ander verhaal en is er vermoedelijk weinig meer te redden.
Ik vermoed dat het laatste is gebeurd :(

Lampjes branden altijd wel ook als het ledjes zijn.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
RAAF12

Golden Member

Hier staat een leesbaar schema https://elektrotanya.com/clarion_crh60,61,70,71.pdf/download.html#dl

Je zou de 3 potige spanningsregelaar eens kunnen checken of er 5V op de uitgang staat.

Kijk nog even goed naar de aansluitingen. Blauw is de remote uitgang. Geel zou de geschakelde plus moeten zijn.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Ha Ruud2001,

Eerst een tweetal vragen.... ten eerste welke meetapparatuur heb je in de toolbox :D en de tweede kan je een beetje het schema lezen !

Ik zou eerst het schema in de link van @RAAF12 downloaden dan heb je het zelfde prentje.
Er van uitgaande dat je een spanning kan meten maken we een jump ter controle en meet je op pin 73 van IC 401 hier moet 5 V staan als de ontvanger aan staat.
Overigens is het apparaat redelijk beschermd tegen ompolen en kan alleen de eindtrap beschadigen :o

Groet,
Henk

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Wat Paul Welther zegt. Blauw is de sturing voor electrische antennes, poweramps etc. die tegelijk met radio aan moeten gaan. Rood en geel zijn +.

vergeten

Golden Member

@Ruud2001
Hier worden 3 deelspanningen gemaakt, afgeleid van de voedingsspanning.
Een voor een nalopen en meten of ze er zijn en de goede waarde hebben!

[Bericht gewijzigd door vergeten op maandag 10 augustus 2020 12:44:07 (25%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Bedankt allen voor de reacties tot zover.

Ik heb voldoende meet apparatuur in huis. Schema's lezen gaat ook goed, alleen de functie van een groep componenten is mij onbekend.
Ik heb net een paar complete prints gesoldeerd van Jaycar voor een regelbare elektronische ontsteking, en daar stond per groep de functie beschreven.

Terug naar de radio:
Er zit geen gele draad in de boom.
Er zit zwart, blauw, rood in.
En voor de antenne nog een keer blauw en rood.

Ik ga wat lezen en doormeten, ik meld mij spoedig weer !

Ik heb pin 73 van de IC gemeten en daar staat 5v op

Op pin 68 van de IC zit een reset (staat ook op de printplaat).
Pin 68 is met een 100k gescheiden van pin 73.
Hoe kan ik de reset toepassen ?

Verder lijkt overal 12v of 5v of 3,7v op te staan.

Op de blauwe draad van de antenne komt 12v zodra de radio schakelaar op aan staat.

Het LCD scherm werkt (nog steeds) niet, maar zit wel direct op de IC aangesloten, waar dus 5v op staat !

Het ene LCD/display lampje brand (nog steeds) wel met de radio schakelaar op aan.
Nog steeds geen acties zodra er een cassette wordt geladen.

de blauwe draad is doorgaans de power antenna uitgang, rood en geel is 12V plus en ACC.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op het schema rechts staat aansluiting B/J als ik het goed lees staat hier 12v? Dat zou de gele draad moeten zijn.
Het reset signaal is over het algemeen hoog 5v of 3.3v controleer dat met een scoop.

[Bericht gewijzigd door Paul Welther op dinsdag 11 augustus 2020 07:20:57 (27%)

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

De reset staat standaard al high, via een 100k.

Ik lees op internet over de reset van een 555 ic, daar staat het volgende:
Internally connected HIGH via 100k. Must be taken below 0.8v to reset the chip.

Dat lijkt hetzelfde principe te zijn.
Die 0,8v moet er dan op herwijl de rest spanningsloos is ?

Concentreer je eerst op de geel omcirkelde gedeeltes.
De reset wordt door de pull-up van 100k op 5v gehouden, de processor en/of diverse andere IC's kunnen de reset laag trekken zodat het systeempje niet opstart. Dus met een scoop kijken of dat werkelijk 5v is.

Het kan ook dat 1 of beide eindtrappen stuk zijn dan zou de radio ook niet kunnen starten.
Maar heb je al gemeten wat ik hierboven vroeg?

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Ik heb de drie gele locaties gevonden en doorgemeten.
Alle opgegeven waarden worden weergegeven op de meter.
Dat deel van de print is dus in orde.

Iemand nog een idee van de volgende stap ?

vergeten

Golden Member

Deze plekken kan je ook nog nalopen. Zenerdiodes doen wel eens raar.

Verder staan er veel spanningen vermeld in het schema die kan je systematisch controleren.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.