Hoe kun je een 2de hands regelbare voeding testen op werking?

Hallo

Ben van plan een regelbare voeding over te nemen van iemand. Hoe kan ik met een een simpel hulpmiddel weten of de voeding goed werkt? Graag evt wat ik nodig heb om evt zo'n hulpmiddel te maken? dank

Hij zou 20 Ampère aan moeten kunnen maar 10-15A is ook al goed voor mij onder een spanning van 15volt

Patrick

[Bericht gewijzigd door patsilverbug op maandag 10 augustus 2020 10:45:03 (19%)

Bij de Action wat auto koplampen halen, maximale spanning van de voeding is 15V, dat overleven die lampjes wel. Per lampje is 60W, dus met 4 stuks kun je tot 20A gaan.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Lambiek

Special Member

Ja, precies.

Of met wat vermogens weerstanden of een elektromotor.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Een H4 lamp heeft zelfs 2 gloeidraden: 60 en 55W, samen 115W.
Niet voor continugebruik, maar korte test overleeft 'ie wel met beide gloeidraden aan...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als het een lineair geregelde voeding is, kan je ook eens testen op een lagere spanning en hoge stroom. Dan moet de voeding intern een hoop vermogen "wegstoken". Als de voeding dit gedurende langere tijd kan houden zonder in "overtemperatuur" beveiliging (of kapot...) te gaan, zit je wel goed. Als de voeding regelbaar is vanaf " 0 Volt" kan dit zelfs met een eenvoudige kortsluiting !
Ik betwijfel wel of de verkoper daarmee akkoord gaat, want als je de boel opblaast hiermee, heb je een pittige discussie natuurlijk ....

@RP6conrad, het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je er voor betaald.
Wat dat betreft neem ik een voeding met luidspreker klemmen als aansluitingen weinig serieus, ook de banaanbussen die er op zitten zijn niet van de kwaliteit die ik voor een stroom van 20A zou verwachten.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Frederick E. Terman

Honourable Member

De klem- en banaan-aansluitingen zijn extra. De grote verbruiker sluit je aan met vork- of ooglippen die je 'vastschroeft'. Voor een vork hoef je de aansluiting alleen te 'lossen', voor een oog moet je het voorste gedeelte van de bus er even afschroeven om het oog op te kunnen leggen. Daarna goed aandraaien inderdaad. :)

Afgezien van alle bovenstaande tips, lees eventueel ook dit:
https://pa0fri.home.xs4all.nl/Diversen/EP925/ep925.htm

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik heb zo'n zelfde voeding maar dan van het merk Alinco hier staan.
Hij is drie maal stuk geweest en telkens was de bruggelijkrichter in sluiting gegaan.
De laatste keer was ik het zat en heb ik een NTC uit een PC voeding in serie met de primaire van trafo gezet. Ik hoor nu geen "boink" meer bij het inschakelen en hij is nog steeds heel.
De inschakelstroom na modificatie was ca 123Amp, de elko in. De brugcel kan 400Amp piek verdragen volgens de datasheet.

Dus mijn ervaring is dat ze met tussenpozen van 4 jaar stuk gaan vanwege de hoge inschakelstroom.

RAAF12

Golden Member

Die brug is ook slecht gekoeld volgens https://pa0fri.home.xs4all.nl/Diversen/EP925/ep925eng.htm met meer tips om het apparaat beter te maken. Met de huidige temperatuur is het ideaal om zo'n ding in worst case condition te mishandelen!

Afgezien van alle bovenstaande tips, lees eventueel ook dit:
https://pa0fri.home.xs4all.nl/Diversen/EP925/ep925.htm

Bevestigd wel mijn beeld, leuk om voor weinig defect te kopen en te upgraden. Moet je dan wel willen uiteraard.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Goede pagina van Frits, een aantal van die modificaties had ik ook al uitgevoerd, maar dan net iets anders. De ventilator werd in de Alinco door een klixon aangestuurd en nu door een NTC en een transistor. Dus als hij koud is draait de ventilator heel zacht en als hij warm wordt steeds sneller.

Wat ik ook gedaan heb is het regelbereik van de potmeter veel kleiner gemaakt. Het is geen lab-voeding, en hij voedt toch alleen maar apparaten die 13.8V vragen. En die potmeter vraagt om ongelukken.

bij de lokale garage wat kapotte H4 lampen halen die zijn vervangen voor kapot dimlicht, het groot licht werkt er altijd nog van..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Geen idee wat deze moet kosten, maar je zou ook een echte 'Delta Elektronika' kunnen zoeken: https://www.marktplaats.nl/q/delta+elektronika/

Die zijn oerdegelijk.

Op 10 augustus 2020 13:09:08 schreef pentode:
Ik heb zo'n zelfde voeding maar dan van het merk Alinco hier staan.
Hij is drie maal stuk geweest en telkens was de bruggelijkrichter in sluiting gegaan.
De laatste keer was ik het zat en heb ik een NTC uit een PC voeding in serie met de primaire van trafo gezet. Ik hoor nu geen "boink" meer bij het inschakelen en hij is nog steeds heel.
De inschakelstroom na modificatie was ca 123Amp, de elko in. De brugcel kan 400Amp piek verdragen volgens de datasheet.

Dus mijn ervaring is dat ze met tussenpozen van 4 jaar stuk gaan vanwege de hoge inschakelstroom.

Hoi en hoe ziet dat eruit in schema. Hoe ziet die NTC eruit met welke waarde. Weet wel een klein beetje elektronica maar te weinig om dit zelf te gaan doen zonder schema nl. Wie kan me hiermee helpen??

20A, dat klinkt als een beginners-voedinkje :?

Niet om het een of ander hoor, maar waarom zo'n beest van een voeding?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein