Batterijen, bomen en bos

fatbeard

Honourable Member

Ik heb hier een Li-ion batterij in 18650 formaat met een flat top.
Hij is blauw (voorzover dat een betekenis heeft) en heeft als enige opdruk + SHD 18650 22D HC04 -
Die 18650 snap ik, maar wat betekenen de rest van de codes?

Komt uit een gadget/powerbank, officiëel 2Ah maar is dat bij lange na niet meer: ik schat dat er nog iets van 500mAh over is. Hij wordt bij het laden in de gadget behoorlijk heet (er staat dan 4.12V op) en het laden duurt eeuwig, eenmaal afgekoeld is de spanning nog 4.08V.
Zijn broertje uit een tweede exemplaar heeft hetzelfde opschrift, nog een aannemelijke capaciteit (ik schat tegen de 1.8AH), een open klemspanning van 4.16V en wordt niet noemenswaardig heet tijdens het laden (wat met een paar uur gedaan is).

Ik wil de defecte vervangen ('t is wel een handig gadget: een ventilatortje), maar welk type moet ik nu hebben? Ik zit namelijk niet te wachten op een catastrofale gebeurtenis...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Als er een fatsoenlijke lader in zit (die zich netjes aan CC/CV houdt en stopt met laden bij problemen) dan voldoen de meeste wel.
Ik gebruik vaak LG, weinig problemen mee: https://eu.nkon.nl/rechargeable/li-ion/18650-size/lg-inr18650-mj1-3500…

Enige waar je op moet letten is of 't een protected of unprotected cell is. (unprotected is ~65mm lang, protected ~67mm lang)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Niet met je schuifmaat nameten! :o
(hoewel, er zijn kunststof schuifmaten)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
blackdog

Golden Member

Hi Leo

Zal ik er twee bij je in de bus doen, ik heb een aardig aantal hier liggen die ik toch noet "op" krijg. :+

Ze zijn ruim 2500mA/H.

Groet,
Bram

Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"
fatbeard

Honourable Member

Als er een fatsoenlijke lader in zit

Geenidee. Nog niet open gehad (batterij zit achter een apart klepje). Ga ik misschien morgen nog doen, lijkt me een niet al te inspannend werkje...

Niet met je schuifmaat nameten! :o
(hoewel, er zijn kunststof schuifmaten)

Moet je ook nog mee uitkijken: veel zijn versterkt met koolstofvezel en geleiden alsnog stroom... Vraag maar ff niet hoe ik dát weet. O-)

Zal ik er twee bij je in de bus doen, ik heb een aardig aantal hier liggen die ik toch noet "op" krijg. :+

Als je dat doen wilt: graag! _/-\o_ _/-\o_
Scheelt weer een aantal dagen wachten...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
blackdog

Golden Member

Hi Leo,

Ik wacht even tot de lader zegt dat ze vol zijn, hij is met het laatste stukje bezig, de spanning is al 4,18V en stroom iets meer dan 67mA.
De cellen had ik een paar maanden geleden als getest en nu dus prop ik ze even vol voor je. :+

Groet,
Bram

fatbeard

Honourable Member

Nou, dit zit er dus in (ff schoongemaakt voor de foto):

en de verplichte andere kant:

Het werkt weer als een tierelier met die cellen van blackdog.
_/-\o_ DANK! _/-\o_

Als het niet meer zo warm is ga ik het misschien nog wel nereenigne* ook...

*) reverse engineeren

Op 10 augustus 2020 13:52:01 schreef blackdog:
Ze zijn ruim 2500mA/H.

Let op de eenheden! Het is mAh. Conform jou spec zou ie 25A doen na tien uur!.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
blackdog

Golden Member

Hi rew, :-)

Ik heb het even in mijn lijstje afkortingen gezet, dus als het goed is maak ik die fout niet meer *grin*

Maar... waarom zou bij gebruik van een hoofdletter H het een 10x zo grote waarde zijn?
Ik heb wat zitten zoeken, ook in mijn rode Elektronica Formule boekje van George Rose en daar kom ik wel tegen dat ik het moet schrijven zoals jij aangeeft,
maar niet dat als ik het met een hoofdletter doe, dat het dan 10x zo groot wordt.

Oja, door je opmerking kwam ik er achter, dat ik KHz verkeerd schrijf omdat het kHz is en Hz en MHz, alleen de kilo is met een kleine letter.

Twee dingen geleerd rew. :+

Groet,
Bram

fatbeard

Honourable Member

Maar... waarom zou bij gebruik van een hoofdletter H het een 10x zo grote waarde zijn?

Het zit niet in die hoofdletter, maar in de / : 2500mA per uur is tien keer zoveel als 2500mAh (die op 10 uur bemeten is).
Ik moest ook ff zoeken, had er ook gewoon overheen gelezen.

2500mA per uur is tien keer zoveel als 2500mAh (die op 10 uur bemeten is).

En voor loodaccu is dat vaak zelfs 20 uur. Maar dan klopt het toch ook niet.

2500mA/h is gewoon dat je in 1 uur tijd 2500mAh hebt verbruikt maar het zegt verder totaal niets over de accu capaciteit. Net zoiets als mijn auto doet 1 op 16 je weet dan het gemiddelde verbruik maar niet de inhoud van de tank.

blackdog

Golden Member

Hi Leo,

Die heb ik dus ook helemaal niet gezien => / hoevaak ik daar dan overheen gekeken heb, blinde vlek momentje!

Groet,
Bram