LG M2362DP-PZ kabels backlight verlichting aansluitvolgorde

Goedemiddag mede Ciruit Onliners,
Ik ben nieuw op dit forum en heb een korte vraag over een LG scherm.
Het gaat om de LG Flatron M2362DP-PZ.
Ik heb laatst aan deze televisie werkzaamheden verricht en heb hierbij ook de kabels van de backlight verlichting - inverter losgenomen en weet niet meer in welke volgorde deze kabels aangesloten moeten worden.
Er zit een printplaat in met het typenummer PLLB-L002A. Dit is als het goed is de voeding. Ik kan op deze printplaat niet direct zien in welke volgorde de kabels van de backlight verlichting aangesloten moeten worden. Ik zie geen duidelijk plus of minteken of ander teken vermeld staan.
De kabels hebben de volgende kleuren: 2 paren blauw en wit en 2 paren roze en wit.
Ik heb wel de service handleiding van LG voor dit type scherm maar daar kom ik ook niet veel verder mee.
Graag hoor ik terug of een van jullie een oplossing heeft voor deze kwestie.

Mvg,

Aad.

Als het goed is zijn de kabels niet lang genoeg om te kruizen, dus recht uit beeldscherm recht op inverter plaatsen,andere kabels kunnen niet mis zitten haast

SMD, Dank voor het snelle antwoord.
Ik heb mij in de beginpost vergist in de kleuren van de bekabeling.
Het gaat om 2 kabels. Uit elke kabel komen 2 aderparen. Deze aderparen hebben de kleuren zwart - blauw en wit - rood. Aan elk aderpaar zit een stekker gemonteerd die op de inverter aangesloten moet worden. Op de stekker van aderpaar zwart blauw staat er voor op de stekker bij de zwarte kabel een rode stip en boven op de stekker een rode streep bij de blauwe kabel. Deze volgorde geldt ook voor aderpaar 2 met kleuren zwart - blauw. Op de aderparen met de kleuren wit - rood staat er bij de witte kabel voor op de stekker een rode stip en bij de rode kabel staat er boven op de stekker een rode streep, dit geldt ook voor aderpaar 2 met die kleuren. Op de inverter staat niet duidelijk aangegeven welke kleur op welke positie aangesloten moet worden.

Als je het om en om doet kan het geen kwaad verder.. Geloof niet dat je er wat mee opblaast

@SMD , dus ik kan van uit kabel nummer 1 de stekker van de zwart - blauw en wit - rode aderparen op de inverter aansluiten en voor kabel nummer 2 de stekkers van de aderparen in exact de omgekeerde volgorde aansluiten? Heeft backlight verlichting van een LCD scherm een + en - wat betreft het aansluiten op de inverter?

Leds blaas je niet op, is de + en - omgedraaid, geeft het simpel geen beeld

@SMD, Ik heb ook gelezen over CCFL in LCD schermen. CCFL zou volgens de uitleg met wisselstroom werken. Kan je dit bevestigen?

maartenbakker

Golden Member

Klopt! Het enige dat mis kan gaan is dat de buis tussen twee circuits komt te hangen in plaats van in zijn eigen circuit. Daar zal meestal niks door stukgaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@maartenbakker, dank voor het antwoord. Maakt het nog iets uit voor de dimming van de achtergrondverlichting of andere functies van het LCD scherm dat de stekkers in een andere volgorde op de inverter aangesloten worden?

Dat kan je haast niet doen. want dan moet je andere stekkers op verkeerde plekken echt in pluggen persen, dat kan niet!!