Tintelend gevoel bij jacuzzi

High met Henk

Special Member

Hoe zwaar is de PV installatie?

Ik weet even niet meer waar de grens ligt (is paar keer veranderd) maar meestal moet die op een eigen groep zitten en mogen daar geen eindverbruikers bij.

Uw installateur is zeer waarsch in gebreke, maar niet verantwoordelijk te stellen voor de losse aard draad.

Echter stel nu even dat de PV installatie 4 A levert en jij 4A lekt op de fase.. ben je wel gefrituurd en aardlek tript niet, want netto is spulletjes in balans...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Die jacuzzi mag helemaal niet op de pv groep, de aardlekschakelaar foutstroom is 300 mA. De jacuzzi op een groep zetten met maximaal 30 mA .

De losse draad kan er voor zorgen dat er een lichte tinteling ontstaat.
In je jacuzzi zal een heel klein elektrisch lekje zijn.
Op zich is dat niet verontrustend. Het is ver beneden een gevaarlijke lekstroom.

Je jacuzzi MOET altijd geaard zijn.
Je jacuzzie moet mede beveiligd zijn door een aardlekschakelaar van max 30 mA.

Je PV installatie in je schuur, helaas mag het zo. Ik kan natuurlijk niet zien hoe het IN het kastje gemaakt is, maar het ziet eruit alsof het goed is.
Alhoewel er geen wartels gebruikt zijn.

Een niet-geaarde steker.......

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Mooi, is dat ook weer helder. Ik dacht inderdaad al te lezen dat de PV en jacuzzi op de zelfe groep zit. Levensgevaarlijk, zoals enkelen hier ook al zeggen.

De grens voor 'stekker' zonnepanelen lag op 2.25A, iets meer dan 500W. Maar dat was slechts tot enkele jaren geleden toegestaan. Tegenwoordig (bij nieuw installeren) moet elke PV installatie een eigen groep en daar mag niets anders op.

Nu heb je waarschijnlijk maar één kabel naar achter in de tuin liggen. Je zult er dus één bij moeten trekken. Of kijken naar een PV-verdeler, maar daar weet ik het fijne niet van.

Dat mag zo helemaal niet, iedere PV installatie hoort een eigen groep te hebben zonder een wcd of wat dan ook.

Ik zou wel oppassen als ik de TS was, laat je aarde eens meten door een erkend iemand en niet door prutsers. Want de PV installatie is door prutsers gedaan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Bedankt voor alle reacties. Ik dacht te herinneren dat de PV installatie 25ma is en op een aparte groep zit (Ze zeiden dat er een groep over was waarop hij aangesloten kon worden).

Waarom is de huidige situatie dan precies levensgevaarlijk? Als ik het goed heb hebben ze al een PV verdeler aangesloten in de schuur toch? Zie eerdere foto. Hierop zitten 2 groepen waarvan 1 volledig voor de zonnepanelen is en 1 voor de overige apparaten in de tuin.

De stekker in de PV installatie/verdeler was overigens van een ander klein apparaat, als je dat bedoelde met niet geaarde stekker

Laat dat linkse alamatje door de installateur vervangen.
Daar had ie geen 300mA exemplaar mogen zetten.

Edit: sorry, dan ga ik er vanuit dat die linkse voor dat stopcontact is..

[Bericht gewijzigd door mvdk op 10 augustus 2020 21:11:02 (27%)]

Op 10 augustus 2020 21:09:11 schreef mvdk:

Voor een vast aangesloten pv installatie waar de pv omvormer ook een eigen rcd heeft mag je als kabelbeveiliging 300 mA gebruiken. Een 30 mA mag graag trippen op sommige omvormers. Daarom deze groep alleen gebruiken voor pv.

Als die linkse alamat op de laatste foto, ik heb dat aangepast in m'n vorige post, alleen maar verbruikers opzitten, dan kan dat toch?
Dat ernaast een PV installatie zit, laat toch niet die wcd aardlek trippen?

Gezien alle reacties hier lijkt het me inderdaad verstandig eens contact op te nemen met een erkende installateur / elektricien om hun het eens te laten beoordelen. Indien het inderdaad onveilig is dan zal ik contact opnemen met de zonnepanelen installateur en om uitleg vragen / aan laten passen.

Maar voor wat betreft de levensgevaarlijke situatie op dit moment.. is het niet zo dat de PRCD van de jacuzzi zelf met een nominale reststroom van 10mA (zie voorbeeld van mvdk hieronder) ervoor zorgt dat de stroom afgesloten wordt mocht er te veel stroom lekkage zijn? Het zou dan toch niet mogelijk moeten zijn om een levensbedreigende schok te krijgen?

https://www.circuitsonline.net/forum/file/58691

Idd, vraag eens bij een echte installateur. Niet bij de zonnebeun.

Jacuzi erop, 300mA, EMAT onderdelen van 5 euro... Alle kenmerken van een cowboy, geen pro.

(En laat ook dan de rest ff nakijken zou mijn eerste idee zijn)

Op 10 augustus 2020 21:42:48 schreef Vedici:
Maar voor wat betreft de levensgevaarlijke situatie op dit moment.. is het niet zo dat de PRCD van de jacuzzi zelf met een nominale reststroom van 10mA (zie voorbeeld van mvdk hieronder) ervoor zorgt dat de stroom afgesloten wordt mocht er te veel stroom lekkage zijn?

Maar dan moet wel je aard aansluiting goed zijn, dus laat die ook controleren.

Op 10 augustus 2020 22:00:15 schreef Lambiek:
[...]

Dat snap ik niet. dat "ding" zit er net tussen voor verliezen die eventueel niet naar de aarding teruglopen , maar wel naar de aarde, bvb via je voeten als je instapt, of zie ik dat verkeerd?

dat het een beun was lijkt wel zeker, 300mA alamatje in de hoofdkast en de ovk ook 300mA alamtjes. mag niet voor eindgroepen met wcd's, PV is nog wat anders. jacuzzi op een 30mA aardlek idd..

zoals ik het lees zat die op een ongeaard wcd aangesloten eerst, tja dan voel je wel tintelingen, de motor van de pomp zorgt voor lekspanning op de aarde, altijd een randaarde wcd hiervoor nemen dus..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 10 augustus 2020 22:15:37 schreef kris van damme:
Dat snap ik niet. dat "ding" zit er net tussen voor verliezen die eventueel niet naar de aarding teruglopen , maar wel naar de aarde, bvb via je voeten als je instapt, of zie ik dat verkeerd?

De verschilstroomschakelaar schakelt als er verschil is tussen de stromen in fase en nul. Het maakt daarbij niet uit wáár die verliesstroom loopt. (Bij de invoering in NL in woonhuizen was dit zelfs als alternatief voor ruimten (zoals met tegelvloeren) waar anders een randaarde verplicht zou zijn; die randaarde hoefde je dan niet te hebben. De regels zijn inmiddels anders.)

Maar, gesteld dat de aardlek bij 30 mA verschilstroom uitschakelt, is het natuurlijk nóg fijner als die verliesstroom door een aardleiding loopt, in plaats van door je lichaam. Dus een goede aarde is toch wel prettig. En de 'tinteling' bij kleinere stromen, waarop de diff niet eens aanspreekt, ben je dan ook kwijt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hensz

Golden Member

Ik snap het ook niet.
Als je een aardlek (dat is zo'n prcd toch?) in de kabel naar één apparaat hebt, dan meet hij toch alleen de verliesstroom van dat ene apparaat?

Don't Panic!

Ja, vanzelfsprekend.
Stel je voor dat hij ook op de 'aardlek' van andere apparaten reageerde. Dan zou die van jou telkens afslaan als er bij de buren, of bij een huis verderop in de wijk, een aardlek is. :)

evengoed, er liep geen 30mA omdat het apparaat niet stuk was, je gaat alleen lekstroom op het metalen chassis opbouwen omdat er geen randaarde op zit. dat voel je in natte toestand wel heel goed..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Opbouwen is hier een raar woord; net of het na tien minuten erger is dan na één minuut. :)
Maar inderdaad, dat was dus wat ik (en anderen) noemde 'de 'tinteling' bij kleinere stromen, waarop de diff niet eens aanspreekt', die je met een goede aarde kwijt bent.

Op 10 augustus 2020 22:15:37 schreef kris van damme:
[...]

Beter dat die ALS er al uit gaat voordat je je voeten in het bad stopt.

Op 10 augustus 2020 22:51:08 schreef Frederick E. Terman:

Maar, gesteld dat de aardlek bij 30 mA verschilstroom uitschakelt, is het natuurlijk nóg fijner als die verliesstroom door een aardleiding loopt, in plaats van door je lichaam. Dus een goede aarde is toch wel prettig. En de 'tinteling' bij kleinere stromen, waarop de diff niet eens aanspreekt, ben je dan ook kwijt.

Dat snap ik natuurlijk wel :-).

Het ging er me om dat het hierboven ,althans zo lees ik het,geopperd wordt dat de verliesstroomschakelaar niet aangesproken wordt zonder een goede aarde. Uiteraard is een goede aarde een vereiste , maar niet voor de werking van de verliesstroomschakelaar voor verlies naar de grond.
Voor de tinteling kon TS gewoon eens meten met (hoogohmige)multimeter: een pin in het water, de andere in de vochtige grond.

Oei......
De foto van de PV verdeler moet je wel heel erg uitvergroten en dan...
300 mA Aardlekautomaten.

Dat mag dus niet, daar kun en moet je de installateur op aanspreken.
Dat moet 30 mA zijn.

Of het levensgevaarlijk is hangt van meerdere zaken in de overige E installatie af.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 11 augustus 2020 06:58:12 schreef kris van damme:
geopperd wordt dat de verliesstroomschakelaar niet aangesproken wordt zonder een goede aarde.

Dat had ik iets anders moeten formuleren ja. :)

Kijk wat FET hier over schreef.

Zonder aarde zou ik sowieso niet in zo'n ding stappen, een aardlekschakelaar kan ook weigeren.

Op 11 augustus 2020 07:39:28 schreef Toeternietoe:
Oei......
De foto van de PV verdeler moet je wel heel erg uitvergroten en dan...
300 mA Aardlekautomaten.

Dat mag dus niet, daar kun en moet je de installateur op aanspreken.
Dat moet 30 mA zijn.

Op 10 augustus 2020 21:09:11 schreef mvdk:

Al eerder gespot..
Ik ging er in m'n onschuld/onwetendheid maar vanuit dat die 300 voor de solaromvormer wel OK zou zijn.

Een andere goede raad hier gegeven komt van Lambiek:

Op 10 augustus 2020 22:00:15 schreef Lambiek:
[...]

En dan maar hopen dat ts met deze warmte nog even langs komt.

Voordeel van die warmte is, dat het gras verbrand is, en de grond lekker droog, tenminste, als er niet al teveel water over de rand gaat.
Nat gras en elektriciteit, das geen goeie combi..

Als Ts een rvs trapje gebruikt om over de rand te klimmen, Zou hij ook een aarde kunnen slaan of spuiten en de trap aarden als potentiaal vereffening.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?