Spanning op band heaters

Hallo Allemaal,

Ik ben met een project bezig waarbij ik kunststof korrels moet smelten.
Dat smelten doe ik door de korrels in een metalen buis met daaromheen een aantal band heaters (zoals op de foto) te doen.

Dat smelten gaat prima.

Nu weet ik niet heel veel van elektro maar volgens mijn simpele spanningszoeker (zo'n schroevendraaiertje) staat er spanning op de metalen buis als ik de heaters aanzet. Ook op buitenkant van de heaters zelf trouwens.
Ik vind dat zo vreemd. Staat er nu echt spanning op de buis en de heaters of meet ik gewoon verkeerd? Of heeft het iets met capaciteit te maken ofzo?
En is het verstandig om iets van kapton tape tussen de buis en de heaters aan te brengen?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Gooi die spanningszoeker maar weg, dat zijn levensgevaarlijke ondingen.....

Er kan spanning op je heater staan.
Ik vermoed dat de heater geaard moet worden, (eigenlijk weet ik net wel zeker). De heater is NIET-dubbel-geisoleerd en moet dus geaard worden.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Gelijk even getest met een kabeltje naar aarde en nu is die spanning inderdaad weg. Top! Bedankt voor de snelle oplossing.

(misschien is het inderdaad verstandig om een keer een voltmeter aan te schaffen)

Op 10 augustus 2020 21:26:50 schreef Hammy:
Gelijk even getest met een kabeltje naar aarde en nu is die spanning inderdaad weg. Top! Bedankt voor de snelle oplossing.

(misschien is het inderdaad verstandig om een keer een voltmeter aan te schaffen)

Die zijn meestal ook te hoogohmig!

Shiptronic

Overleden

Op 10 augustus 2020 21:16:56 schreef Toeternietoe:
Gooi die spanningszoeker maar weg, dat zijn levensgevaarlijke ondingen.....

In dit geval niet, en had de spanning zoeker het juist.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 10 augustus 2020 22:59:40 schreef Shiptronic:
[...]
In dit geval niet, en had de spanning zoeker het juist.

Dat is maar net hoe je het bekijk.

Een spanningzoeker kan al oplichten door een geinduceerde of capacitieve spanning.
Inderdaad staat er dan spanning op, maar bij aanraken van het apparaat voel je helemaal niets.
Een beetje spookspanning.
Je hebt al kans dat een universeelmeter, of een voltmeter (die inwendig hoogohmig zijn) bij zulk soort spookspanningen helemaal niets aangeeft.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik kwam er achter dat er spanning op de buis stond toen ik het voelde tintelen toe ik de buis per ongeluk aanraakte.

Mijn probleem is nu wel opgelost met het aansluiten van een aardedraad die de spanning afvoert maar ik heb er nog wel over zitten prakkiseren. Waar komt die spanning dan vandaan?

Sine

Moderator

Die komt van de capacitieve koppeling tussen heater en de metalen delen.

Dat zijn minieme onschadelijke stroompjes, maar die kun je inderdaad voelen, en zeker met een spanningszoeker vangen.

Kan het ook voorkomen dat die capacitieve stroompjes de aardlekschakelaar in werking doen stellen?
Ik heb namelijk onlangs gehad dat de aardlekschakelaar de boel uitschakelde wat ik niet kon verklaren.

Sine

Moderator

Nee, daar zijn ze veel te klein voor, dan heb je al een fikse capaciteit nodig.

Lucky Luke

Golden Member

Dus als je aardlekschakelaar er tóch uit gaat, is het niet de capacitieve lekstroom, maar is er echt iets stuk waardoor er veel meer stroom lekt. Zo’n grotere stroom (door een defect) kan wel gevaarlijk zijn.

Daarom dus ook die aardedraad: dan staat er ondanks lek geen spanning op de behuizing. Dan blijft het veilig. En als er echt teveel lekt gaat de aardlekschakelaar uit.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Anoniem

Op 11 augustus 2020 07:34:18 schreef Toeternietoe:
[...]
Dat is maar net hoe je het bekijk.

Een spanningzoeker kan al oplichten door een geinduceerde of capacitieve spanning.
Inderdaad staat er dan spanning op, maar bij aanraken van het apparaat voel je helemaal niets.
Een beetje spookspanning.
Je hebt al kans dat een universeelmeter, of een voltmeter (die inwendig hoogohmig zijn) bij zulk soort spookspanningen helemaal niets aangeeft.

Sorry, maar je bewering is niet juist.
Als door voorgenoemde oorzaken een spanningzoeker oplicht, dan zal een universele meter zeker ook spanning aangeven.
In een spanningzoeker zit een neonlampje in serie met een weerstand van 220kOhm. Over het lampje valt zo'n 90V. dan is de stroom 230-90/220= 0.63mA als het een spanningzoeker met 2 draadjes is. Is het er een die je met de vinger moet aanraken, dan mag je rekenen op 0.1-0.2 mA.

Een hedendaagste universele meter heeft een inwendige weerstand van 1-10 MOhm De stroom is dus respectievelijk tussen de 230µA en de 23µA.
In het eerste geval te vergelijken met een spanningzoekerschroevendraaier, in het geval van een 10MOhm meter is de stroom 10x kleiner .En bij een tweedraadspanningzoeker zelfs 10-100x

In beide gevallen komt het dus op hetzelfde neer en moet je goed opletten en je gezond verstand gebruiken.

Voor mij zijn dat geen instrumenten van 1e keus.
Bij foutzoeken in sterkstroominstallaties in huis heb je nog het meest zekerheid met een simpele testlamp als hulpmiddel. Een socket met stekker of bananenpluggen en een 25-60W gloeilamp.

De parasitaire verschijnselen worden verwaarloosbaar en dus ook de kans op misinterpretatie van de aanwezigheid van netspanning.

Lambiek

Special Member

Op 18 augustus 2020 16:21:03 schreef grotedikken:
Een hedendaagste universele meter heeft een inwendige weerstand van 1-10 MOhm De stroom is dus respectievelijk tussen de 230µA en de 23µA.
In het eerste geval te vergelijken met een spanningzoekerschroevendraaier,.....

En daarom moet je ook een duspol gebruiken voor zulke metingen. :)

En volgens mij zijn die spanningzoekers al een paar jaar verboden. En als dat niet zo is moeten ze die dingen verbieden.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Waarom? Omdat er stroom door je lichaam loopt? Van 0.2mA ga je heus niet dood, je voelt het niet eens. En ze kunnen nuttig zijn, als je ze correct kunt interpreteren.
Niet elke niet-elektrotechnieker gaat zich voor een eenmalig probleem een DUSPOL aanschaffen. Een testlamp kan veel nut opleveren en heeft in dit geval een veel beter rendement dan een DUSPOL die achteraf weer voor twee jaar in de kast verdwijnt.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 18 augustus 2020 16:36:28 (23%)

mel

Golden Member

Je kan ze heel goed gebruiken... als schroevendraaier.. ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 18 augustus 2020 16:35:45 schreef mel:
Je kan ze heel goed gebruiken... als schroevendraaier.. ;)

Nog erger....
Als je er een beetje kracht op zet draaien ze dol.
Duw je te hard dan heb je ineens een 12Volt Spanningzoeker....

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Anoniem

Flauw hoor Mel. Zo'n spanningzoeker is een eenvoudig hulpmiddel die nuttig kàn zijn, geen universele oplossing voor alle problemen.

Beter in elk geval dan mijn vader die zn eeltige vingers natmaakte met speeksel en voelde.

En nog flauwer van Toet, dat nu zijn vergelijking universele meter spanningzoeker niet opgaat, hij grapt over de geringe kwaliteit van de schroevendraaierfunctie. Als je je spullen in de A....koopt heb je idd veel brol voor je weinige geld maar ik heb nog een spanningzoeker liggen waarvan de schroevendraaier heel bruikbaar is.

Lambiek

Special Member

Op 18 augustus 2020 16:33:39 schreef grotedikken:
Waarom? Omdat er stroom door je lichaam loopt? Van 0.2mA ga je heus niet dood, je voelt het niet eens.

Nee niet daarom, die dingen zijn gewoon onbetrouwbaar.

En ze kunnen nuttig zijn, als je ze correct kunt interpreteren.

Nou. :) Maar blijf jij hem maar lekker gebruiken. >:)

Een testlamp kan veel nut opleveren en heeft in dit geval een veel beter rendement dan een DUSPOL die achteraf weer voor twee jaar in de kast verdwijnt.

Als je het misschien één keer gebruikt wel. Maar aan de andere kant, met een goede duspol kun je alle spanningen meten, zowel AC als DC.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Doe niet zo flauw!
ik weet ook wel dat een DUSPOL een heel handig en veilig stukje gerief is bij foutzoeken in een installatie. Vooral voor beroepsmensen die regelmatig problemen daarrond moeten oplossen.

Maar de TS heeft niet eens een universele meter. Dat wil zeggen dat hij doorgaans niets heeft met elektriciteit.

Een duspol gaat van 50Eu voor een basismodelletje tot 100-120EU voor eentje met functies die te vergelijken zijn met een universele meter.
Ik vind ook wel dat iemand die zich waagt aan zelfbouwdingen met elektriciteit toch minstens een minimum aan geschikt gereedschap waaronder een soldeerbout en een universele meter moet hebben.
Maar of iemand die slechts sporadisch aan netgeralateerde zaken werkt gebaat is met een duspol is een andere vraag.
Een goeie duspol heeft bijna dezelfde mogelijkheden als een universele meter maar kost ook wat, en de meeste beginners hebben een krap budget.

Voor 6Eu koop je een instapmetertje van zeer lage kwaliteit in de A..... Maar voor 15-20 Eu heb je al een bruikbare universele meter en een goede duspol kost wel een stuk meer en is nietin alle gevallen een goed alternatief voor een universele meter. Voor spanningsdetectie in installatie is het natuurlijk 1e keus.
Ik vind een testlamp dan een goedkoop en beter alternatief dan met een spanningzoeker of een universele meter netspanning gaan meten.
Met de universele meter heb je net dezelfde mogelijkheid tot foute conclusies als met een schroevendraaierspanningstester.

Generaties elektriciens hebben met de ouderwetse spanningzoeker gewerkt, omdat dit destijds het geëigende 'instrument' was. En nu is het opeens een "levensgevaarlijk" ding.
Zijn er dan zoveel mensen mee omgekomen en waarin schuilt dat levensgevaar dan precies?

RAAF12

Golden Member

Ik kan alleen verzinnen dat mensen banger zijn geworden van het 230V net. In mijn jonge jaren was het gewoon om met een spanningszoeker de fase te detecteren op de WCD. Er zit een hoogohmige weerstand in serie met de neonlamp. Je voelt echt niets 'prikken' als de weerstand wordt aangeraakt.

Op 18 augustus 2020 16:30:43 schreef Lambiek:
[...]

En daarom moet je ook een duspol gebruiken voor zulke metingen. :)

En volgens mij zijn die spanningzoekers al een paar jaar verboden. En als dat niet zo is moeten ze die dingen verbieden.

als ik een duspol aan een onder spanning staand component hang, gebeurd er niets. Ik ben veilig, denk ik dan. Per ongeluk prikte ik de 2e helft van de duspol in een niet geleidend voorwerp (of nuldraad die los blijkt te zitten) Duspol doet het niet...

Dus ja en nee... Voor de leek is een schroevendraaier toch veiliger in mijn ogen. Een multimeter is ook niet direct veilig, als de stekkertjes verkeerd ingeprikt zijn en je duwt hem in het stopcontact, vliegen de vonken ook om je oren.

Lambiek

Special Member

Op 20 augustus 2020 00:08:07 schreef maus0611:
ik ben veilig, denk ik dan. Per ongeluk prikte ik de 2e helft van de duspol in een niet geleidend voorwerp (of nuldraad die los blijkt te zitten) Duspol doet het niet...

Je moet ook nooit op één meting vertrouwen, ik pak altijd de nul en de aarde en doe verschillende metingen.

En nu niet zeggen dan springt de aardlek, een goede duspol heeft daar een apart knopje voor om de aardlek te testen.

Maar goed er zijn voor en tegenstanders van die spanningzoekers en ik hoef niet te zeggen aan welke kant ik sta. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik snap beide kanten, maar voor een leek is een spanningszoeker een veiligere keuze. Die gaat soms onnodig aan, maar beter meer waarschuwingen dan één te weinig omdat het gebruikte meetapparaat niet goed gebruikt is.

Ha leuk, daar hebben we weer de discussie spanningzoeker versus duspol.
Bij beide moet je je gezond verstand gebruiken om de aanwijzing goed te interpreteren.
Het nadeel van een spanningzoeker is dat die ook te vroeg kan waarschuwen. Als het neonpitje brandt is dat een indicatie dat er spanning staat, maar die kan zo hoogohmig worden ingekoppeld dat er feitelijk geen gevaar is.
Nadeel van een duspol is dat je iets in de buurt moet hebben ten opzichte waarvan je kan meten. En als dat er niet is, ja dan is een spanningzoeker veiliger.