brom geluid aan linker kant

Wie kan mij vertellen waar het aan kan liggen als ik op het linkse kanaal alleen een brom krijg? Of hoe ik dit zelf zou kunnen ondekken? Dit is een zelfbouw (niet door mij) versterker.

Een probleem in de bedrading of een kapotte OM9x1 module liggen voor de hand, hoewel er ook andere schade zichtbaar is, op de rechter print.

De OM modules uit de jaren 80 (?) zijn inmiddels zeldzaam, ze gaan spontaan kapot. Ze waren vrij gewild voor reparaties (zie ebay), maar er bestaan ook vervangers op basis van b.v. de TDA7293 die niet kapot gaan.

Begin van diagnose:
* schoonmaken
* Controleren op losse aansluitingen, fysiek lekkende c's etc
* Datasheet OM lezen.
* Voedingsspanningen nameten op de OM's, tussen pinnen 1-2, 2-9 en 2-5.
* Ingang op de print kortsluiten
* DC meting op de uitgang 2-3+4 - Een kapotte OM staat als ik mij goed herinner typisch uit het lood, maar de darlingtons zijn nog heel.
* DC metingen op de ingangen 2-6 en 2-7.
* Doe erg voorzichtig met de werkende OM.

Pas op voor de levensgevaarlijke netspanningsverbinding waar de netschakelaar (?) is weg gehaald.

[edit] Enige wijzigingen.

de gele draad welke zo te zien massa is vanuit de trafo centertab ligt doorgeknipt in de kast, zou die eerst even fixen. de print onderin heeft nogal wat geoxideerde plekken, kan elco's zijn die lekken of water wat erin gelopen is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Met excuus maar degene die deze versterker in elkaar geknutseld heeft is wel een paar essentiële zaken vergeten maar terzijde. Van één ingang is de gele draad door geknipt en dat zal een reden hebben want die draad is niet voor niets door geknipt. Als de foto van de onderzijde is genomen dan is de beschadigde versterker de oorzaak van de brom en doordat in behalve een netzekering geen andere kan ontdekken blijft dat defecte module onder spanning staan met een brom tot gevolg. Ook mijn motto is eerst zorgen dat de blanke netspanningsdraden geïsoleerd zijn en daarna de voedingsspanning van de beschadigde module los nemen en als de brom dan verdwenen is kunt er van uitgaan dat OM overleden is.