SMD Soldeerpasta houdbaarheidsdatum

bprosman

Golden Member

Wat gebeurt er eigenlijk met soldeerpasta die "over de datum" is ?
Maakt het nog verschil of het potje ooit open geweest is ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

de pasta droogt uit en is niet meer vloeibaar/smeerbaar. Een beetje isopropyl alcohol wil helpen om het weer een beetje bruikbaar te maken. Daarna een nieuw klein potje op ali bestellen is de volgende stap :)

Soldeerpasta, bedoelen we hiermee "stukjes metaal in een gel" die na verwarmen/verdampen resulteert in een soldeerverbinding?
Of bedoelen we 'flux' (dik soldeerwater)?

Ik volg de non scientific approach die ik van een Sparkfun tutorial geleerd heb. Gewoon doorroeren en wordt het te dik dan wat flux er doorheen roeren. Wel goede flux nemen, ik heb van dat no-clean spul. Niet teveel flux erdoor want dan loopt de pasta onder het stencil.

Het zijn inderdaad bolletjes soldeer en daar gebeurt niks mee. Het zit in flux en die wordt na verloop van tijd dikker. Zit het potje nog dicht dan veroudert het ook niet. De potjes die ik normaal koop zitten hermetisch afgesloten.

bprosman

Golden Member

bedoelen we hiermee "stukjes metaal in een gel" die na verwarmen/verdampen resulteert in een soldeerverbinding?

Die dus :-). Dank voor de antwoorden, daar kan ik wat mee.

[Bericht gewijzigd door bprosman op 11 augustus 2020 11:35:52 (14%)]

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

IPA is geen goede oplossing: 't werkt maar heel kort en daarbij is het geen goed idee om iets uiterst brandbaars in een oven te steken... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat het maar even werkt (voor de pasta waar het hier officieel niet over gaat) ben ik met je eens. (tenzij je zoals ik de eer-vorige-keer-dat-ik-het-gebruikte er veel te veel bij mikt).

Maar omdat de oven maar tot 260 graden mag gaan en de zelfontbrandingstemperatuur (bij ideale concentratie) 399 graden is, denk ik: valt wel mee. Er is een hoop ander spul wat je met je printjes in die oven stopt wat bij 400 graden niet goed gaat. Die paar druppels IPA zijn de minste van je zorgen.

Daarnaast zal in het opwarm/soak traject die ipa wel gewoon verdampt zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De vloeibare IPA is ook geen probleem; in verdampte vorm *kan* er een explosief mengsel ontstaan... (toegegeven, kans is klein)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 11 augustus 2020 07:27:40 schreef bprosman:
Wat gebeurt er eigenlijk met soldeerpasta die "over de datum" is ?
Maakt het nog verschil of het potje ooit open geweest is ?

Bestanddelen van de pasta raken naar verloop van tijd gescheiden van elkaar, je hebt soldeerbolletjes en een soort van "flux" die ook uit verschillende componenten bestaat. Daarom moet de meeste pasta ook in de koelkast worden bewaard omdat de bolletjes natuurlijk zwaarder zijn en worden geroerd voor gebruik.

Voor thuisgebruik maakt het niet zoveel uit. Als je het in smt productielijn gaat gebruiken hen je kans dat zeeafdrukmachine niet voldoende pasta aanbrengt omdat deze te droog is of dat er niet genoeg balletjes inzitten waardoor de geplaatste smt componenten in het veld te snel loslaten.

De meeste bestukkers die ken hebben lak aan tht data en gebruiken pasta net zo lang tot het echt niet meer gaat (te droge pasta) en stoppen de resten pasta die over zijn na productie ook gewoon terug in de pot (ook not done).

Have you debounced your buttons today?

@meetlint: Je verhaal klopt helemaal. Mijn reactie hierboven gaat over mijn hobby gebruik thuis. Zakelijk hebben we een professionelere setup met een pick-and-place machine en smd ovens. Maar daar gaat de soldeerpasta er zo snel doorheen dat een potje nooit oud wordt.