UV-C lamp in airco inbouwen

Beste vrienden,

Op het internet lees ik diverse berichten over het virusdodend effect van UV-C lampen. Bovendien wordt er veel geschreven over het gevaar van het recirculeren van lucht. Maar ja, als het 35° is en je doet de airco aan, dan hou je natuurlijk ramen en deuren dicht !

Dus ik dacht: Ik heb op de zaak een kanaalmodel-airconditioner. Wat nou als je een losse TL bak voorziet van UV-C buizen en je legt die in het luchtkanaal, zodat de lucht erlangs stroomt, en niemand kan in het licht kijken ? (De gevaren van UV-C zijn me genoegzaam bekend.)

Ik kan geen proefopstelling maken met virus, dus ik zoek een stukje bevestiging dat zoiets werkt.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
eSe

Honourable Member

Beste,

Gaat niet werken, de luchtsnelheid in het kanaal is te groot, als er al een virus door de lucht "zwemt", dan vliegt het met een rotvaart voorbij de lamp.

/edit
Ik gebruik hier thuis een kleine UV lamp waar ik mijn mondmaskers onderleg gedurende een paar uur (of gans de nacht als ik het ding vergeet uit te schakelen :-) ) Maar dat is statisch, geen voorbij zoevende lucht.

Groetjes,
eSe

[Bericht gewijzigd door eSe op dinsdag 11 augustus 2020 14:08:04 (38%)

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Arco

Special Member

TL in iets als een regenpijp monteren (lucht ene kant in andere kant uit). Dan stroomt de lucht er veel langer langs...
Anders is het kontakt inderdaad veel te kort. (of je moet een heeel sterke UV bron hebben... ;) )
(volgens artikel moet kontakt minstens 6 seconden zijn)

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 11 augustus 2020 14:18:07 (12%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
GJ_

Moderator

Tegen de tijd dat het effectief is moet je ook rekening houden met hoeveelheden ozon. Er is speciale apparatuur te koop voor winkels en praktijkruimtes, maar die mogen overdag niet aan staan en na sluiting een beperkte en vooraf berekende tijd. Bovendien krijg je naast de begeleiding hierbij ook nog eens een aparte training.

Diegenen die hier professioneel mee te maken hebben, bijvoorbeeld voor waterbehandeling, hebben een enorme berg regels en vergunningen nodig. Ik heb er de balle verstand niet van maar er is een CO'er die er dagelijks mee te maken heeft en dat klonk beslist niet als eenvoudig.

Ga je lekker zelf mee knutselen :-)

benleentje

Golden Member

De lucht moet dan minimaal gedurende 6 seconden met UV belicht worden volgens het artikel van Arco. Dus veel UV buizen achter elkaar in een luchtkanaal kan dus wel werken.

Maar een luchtkanaal maakt je niet even open. Als die boven een systeem plafond zitten is het nog veel moeilijker om ze open te maken, en dan met onderhoud aan de lampen moet het ook steeds open dat gaat een duur geintje worden voor oplossing die al twijfelachtig is op werking. De kans dat het virus via de airco word overgedragen is volgens mij al nihil een goede stof filters plaatsen is veel effectiever.
Beste oplossing op de lampen in het kanaal te krijgen is er gewoon een gat in maken. De UV lamp op een nieuw stuk metaal te monteren en dat weer op het kanaal schroeven.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

U heeft gelijk. 6 Seconden is een hele lange tijd als de lucht door het kanaal stroomt, in die tijd legt een virusdeeltje erin enkele meters af.

jaja, het virusdeeltje gaat "plankgas" door het kanaal !

(sorry, kon het niet laten)

Je bewerkt alleen de langsstromende lucht, waarvan de effectiviteit ter discussie staat. Wat jou UV-C lamp niet doet is oppervlaktes desinfecteren en alle hoeken en gaten waar het licht niet komt idem dito. Ik geloof dat handenwassen en desinfecteren een betere bescherming biedt.

mel

Golden Member

UV-C word idd gebruikt in waterbehandelinstallaties.
Om er lucht mee te desinfecteren is denk ik onbegonnen werk.
(of je moet een cilinder lucht naar de zon sturen, en dan weer terug laten keren..)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
benleentje

Golden Member

Om er lucht mee te desinfecteren is denk ik onbegonnen werk.

Dat zou best moeten kunnen als je daarvoor een speciaal filter voor ontwerpt met dat doel. Een goed hepa filter voor de Airco is dan veel efficiënter en zijn een stuk goedkoper.

In vliegtuigen was dat toen ook een discussiepunt dat door de goede filters in de airco de kans op verspreiding juist lager was.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
McAwesome

Golden Member

Op 11 augustus 2020 14:27:37 schreef GJ_:
Tegen de tijd dat het effectief is moet je ook rekening houden met hoeveelheden ozon.

Ozon is inderdaad een probleem met nogal wat UV-C lampen. Daar had ik vroeger ook last mee toen ik nog EEPROMs wiste. Als ik het goed heb geven gewone UV-C lampen twee golflengten af, ongeveer 185 nm en 265 nm. Vooral die 185 nm straling genereert ozon. Er zijn wel aangepaste UV-C lampen met filter die alleen 265 nm geven en minder ozon zouden genereren, maar die moet je dan wel zien te vinden.

Los van de risico's heb ik mijn twijfels bij de effectiviteit.

Heb je al eens gedacht aan elektrostatische filtering met roosters op een negatieve en positieve hoogspanning waar je de lucht laat doorheen gaan. Als je de spanning niet te hoog maakt (max. 3 a 4 kV) dan heb je geen probleem met ozon. Het idee is dat virusdeeltjes en andere stofdeeltjes eerst negatief geladen worden en dan aangetrokken worden door een positief geladen rooster en daar blijven aan plakken. Dat kan ook in combinatie met een HEPA-filter.
Zelfs een gewone ionisator kan misschien al een verschil uitmaken omdat die ook deeltjes uit de lucht doet neerslaan op oppervlakken.