MCP1703 geeft hogere spanning dan bedoeld.

Op 13 augustus 2020 13:21:32 schreef MNM(tm):
Ik zeg: die MCP1703 is een kut-ding!

Welke andere regelaar heeft een ruststroom van 2uA?
Alles heeft z'n prijs.
Rew heeft gewoon de verkeerde keuze gemaakt voor zijn toepassing.

Met een 4-digit 7-segment LED display zal het vast niet om een batterij-gevoede applicatie gaan. Daarnaast is een Iq van 5µA bij die AP2205 ook niet echt heel veel.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Het deel 4 digit 7 segmenten display, CPU en voeding-van-de-CPU heb ik van een batterij-gevoede eerder ontwerp gecopieerd.... Nou jij weer. :-)

Daar zit normaliter een 1.8kWh accu in. :-)

Als ik het me goed herinner is het Arco die me op het spoor van de MCP1703 heeft gezet. Bij mijn eerdere tests beviel het me wel dat deze nauwkeuriger 3.300V levert dan bijvoorbeeld die LM1117.

Vervolgens ben ik hem op mijn "algemene prototyping bordje" gaan gebruiken en dat beviel.

Dus het deel CPU+VOEDING heb ik steeds gecopieerd van m'n development board: Dat werkt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Het zal aan het stroomverbruik liggen. Als dat vrij constant is, zul je er weinig van merken.
Ik gebruik hem meestal in batterijapparatuur om stroom te sparen.

Met die 2uA stuit je trouwens ook soms nog op onverwachte dingen.

Ik wilde er een toepassen in een applicatie waar maar 50uA beschikbaar was, dus dat zou moeten kunnen.
Helaas werkt dat niet zo. Voor het initieele opstarten heeft 'ie iets van 225uA nodig... (daarna zakt dat naar 2uA)
Zonder die hogere aanloopstroom start de zaak niet op... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 13 augustus 2020 16:43:48 schreef fred101:
Is ie niet gewoon kapot ?

Ook aan gedacht. De tweede had hetzelfde probleem.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Dan zou het eventueel nog een valse kunnen zijn?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lucky Luke

Golden Member

Op 13 augustus 2020 14:52:33 schreef Zonnepaneeltje:
[...]
Welke andere regelaar heeft een ruststroom van 2uA?
Alles heeft z'n prijs.
Rew heeft gewoon de verkeerde keuze gemaakt voor zijn toepassing.

MAX1724?

Oh nee, die doet 1.5 uA. Da' s alweer een kwart zuiniger.

(Ik weet niet of ' ie sneller bijregelt bij een stapvormige belasting, trouwens. Hmm, is wel een goede dat na te kijken, ik overweeg ' m voor iets waar ook gePWMde LED' s in zitten)

(smdshop heeft 'm, voor de niet-farnelleraars.)

Sorry, da' s een schakelende step-up. Rew wil juist mìnder spanning.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
blackdog

Golden Member

Hi!

Het regelaartje is b.v. niet stuk, alleen niet op zijn plek in de schakeling van rew welke zoals ik begrepen heb vrij dynamisch is wat stroomverbruik betreft.

De fabrikant heeft zijn best gedaan het verbruik zo laag mogelijk te maken.
Maar daar zitten natuurlijk negatieve eigenschappen aan vast, zoals vrij veel ruis, weinig loopgain en dus in verhouding een hoge Ri.

Als je b.v. alleen focust op het eigen verbruik van de regelaar en de andere belangrijke eigenschappen negeert, dan werkt je schakling nooit betrouwbaar.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 13 augustus 2020 15:55:45 schreef rew:
Het deel 4 digit 7 segmenten display, CPU en voeding-van-de-CPU heb ik van een batterij-gevoede eerder ontwerp gecopieerd.... Nou jij weer. :-)

Daar zit normaliter een 1.8kWh accu in. :-)

Dat zegt niets over de huidige applicatie. ;)

Op 13 augustus 2020 07:06:45 schreef rew:
Voor een ander project waar ik hetzelfde 7segmenten display gebruik ...zag ik m.i. te vaak dat de MCP "te hoge spanning" gaf en/of dat de CPU kapot was gegaan. Misschien heb ik dan nu de oorzaak gevonden....

Dáár ging het blijkbaar ook al mis... Het gevaar van "klakkeloos" ontwerpen kopiëren. (Zeker als je al bekend was met problemen in dat design!).

Blijft dus nog steeds de vraag: is die (zeer) kleine ruststroom van essentiëel belang in het huidige ontwerp? En zo ja, wat accepteer je als maximale Iq?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Het zou acceptabel zijn als de hele schakeling (dus niet alleen de regelaar) 10x meer stroom zou gebruiken.

mwah. bij nader inzien.... dat wordt net te gek... Maar goed. Ik gebruik dat ding omdat ik het prettig vond dat ie nauwkeuriger dan andere regelaars 3.3V levert.

Als ik voor ieder ontwerp steeds ALLE regelaars moet gaan evalueren dan is "even snel" er nooit meer bij. Ik bouw op eerdere ontwerpen. Zo bouw ik een repertoire op met dingen die ik snel bij mekaar kan rapen.

Anyway. Ooit dit ding gekozen wegens leuk weinig stroom en daarna blijven gebruiken wegens: mooi nauwkeurig 3.3V. Maar kennlijk zitten er ook nadelen aan die ik tot nu toe me niet gerealiseerd had. Nooit te oud om te leren. Volgende keer/voortaan een andere regelaar.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Als je energieslurpende led displays gebruikt, heb je ook niet echt een superzuinige regulator nodig... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Vandaar dat ik twijfelde of het wel om een batterij-gevoede applicatie ging en het dus überhaupt wel zinvol was om veel waarde te hechten aan die 2µA ruststroom. ;)

@rew: ik bebrijp precies wat je bedoelt hoor, met hergebruik van stukjes design. Ik doe dat ook. Ik maak mijn schema's vrijwel altijd hiërarchisch, waardoor veel sheets gemakkelijk herbruikbare modules zijn.

Waar het mij in dit geval om ging is het hergebruiken van een eerder power design, waarvan blijkbaar al enige tijd bekend was dat er "iets raars" mee was. Het tóch willen hergebruiken zou voor mij dan toch wel een trigger zijn om dat design opnieuw op de pijnbank te leggen, alvorens het in het nieuwe design te implementeren.

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op vrijdag 14 augustus 2020 09:08:01 (61%)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

De "in serieproductie" borden komen wel eens "kapot" terug.

Dan zou je verwachten dat de power-electronica kapot is, maar nee. CPU kapot. Een enkel bordje kan je betrappen op: regelaar geeft 4V. Dus: regelaar kapot.

Microchip gevraagd: "wat doe ik verkeerd, waarom gaan m'n MCP1703's kapot?" Antwoord: "Ze zijn heel robuust: Als je je aan de abs max ratings houdt, dan gaan ze gewoon niet kapot."

Dus: Er is IETS. Maar uren staren naar het ontwerp of voor de zoveelste keer het datasheet doorlezen... dat heeft allemaal geen nut als je niet weet wat het probleem daadwerkelijk is.

NU weet ik dat "kies een andere dan de MCP1703" een oplossing kan zijn.

Het "design opnieuw op de pijnbank te leggen" kan als je de oorzaak niet weet niet naar een betere oplossing lijden. Dan kan ik de condensatoren rond de CPU gaan herzien. (heb ik gedaan, in het begin was ik de 4.7uF 1x per pcb vergeten). Je kan de voeding van de MCP herzien: Voorkom hoge pieken op de ingang door een dikke condensator op de ingang te zetten die met een weerstandje uit de 12V gevoed wordt. Uit de gereguleerde "max 12V", niet uit wat er uit de accu komt. Je kan opperen: 7805's gaan kapot als je de uitgang voedt terwijl de ingangs condensator leeg is. Dus ik heb een diode over de MCP gezet (Ik heb microchip gevraagd of dit nodig was, en hun antwoord was nee: "Als je je aan de abs max ratings houdt, dan gaan ze gewoon niet kapot." Er staat hier niets over in de abs max ratings.)

Achteraf is makkelijk praten. Achteraf weet je precies waar je had moeten kijken om het direct te zien.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Volgens de datasheet kun je bij plotselinge stroomverschillen tot 1V transients verwachten, dus 4v lijkt me daar prima in te passen (geen defect)
Ik plaats tegenwoordig aan de uitgang van elke regulator een TVS. (door schade en schande wijs geworden helaas... ;) )

Ik heb vergelijkbare problemen met een non-isolated mains powersupply gehad met een LNK306.
De ingestelde spanning was 12v, maar met onbelaste uitgang liep die op tot ruim boven de 20V!...

(ja, ik weet het: een minimale belasting is aangeraden. Maar ik had geen idee dat de regulator zo erg op hol zou slaan...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Die 4V die ik gemeten had is gewoon continue...

Over onbelast: Ik gebruikte 1W DCDC converters van REECOM. Grafiekje van uitgangsspanning als functie van belasting in het datasheet.

Toen vond ik compatible dingen: Mornsun BS0505L1W. Datasheet opgevraagd, daar staat duidelijk in: Niet gebruiken onder 20mA belasting. Dus Hmm. misschien toch maar Reecom gebruiken, die 200mA is ruim overbemeten en die 20mA kan ik niet garanderen? Totdat ik eens goed in het REECOM datasheet keek: Ook zij hadden een "onder 10% niet gebruiken" en "all bets are off" Het genoemde grafiekje bleek bij 20mA te beginnen en niet tot nul door te lopen.

Die gasten hebben dus bewust dat datasheet onduidelijk gemaakt om te proberen mij zo ver te krijgen dat ik dit detail over het hoofd zie. Daar hou ik niet van. Ik koop structureel mornsun na dit incident.

En hier Microchip: Die hadden kunnen zeggen: Dit is een speciaal-voor-laag-standby-verbruik chip, dus hij gaat niet zo lekker om met plotselinge veranderingen in belasting. Hoge belasting gaat goed, lage belasting gaat goed, maar de overgangen kunnen raar doen. DAN had ik mezelf de schuld gegeven. Nu hebben ze stiekum de boel verstopt in hun datasheet. Achteraf kunnen ze zeggen "staat er toch" maar "open er over zijn" is in mijn ogen toch echt anders.

Ik heb NU een printje waar ik de MCP op ontworpen had die ik nu wil bestukken. Suggesties voor een vervanger die op de SOT89 footprint past?
]

Op 13 augustus 2020 20:38:00 schreef Lucky Luke:
[...]

MAX1724?

Dat was een leuke geweest voor het project waardoor ik uiteindelijk met de 1703 mee in aanraking ben gekomen.

Update: De LDK320ADU33R is de enige die Farnell op voorraad heeft (!= 1703) die deze pinout heeft in SOT89. (het datasheet is raar in dat ze een pinout definieren die niet te bestellen is. Of ik lees het verkeerd).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Nooit gebruikt, maar misschien de MCP1754?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nee, niet pincompatible met de MCP1703 in sot89.
Dan kan ik er net zo goed een LM1117 op prutsen, hoef ik UPS niet voor te laten rijden. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Compatible maar niet beschikbaar bij Farnell. Ik heb nu besloten dat ik vandaag gewoon de MCP1703's er op zet. Hier weinig "forse stroomsprongen". Komt goed. Dank voor de hulp.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb 400 stuks AP7380 gekocht. In SOT89 ("Option 2", maar een andere option is er niet) is ie compatible met de MCP1703.

Ik heb tijdens mijn zoektocht ook andere chipjes zien langskomen die wel een "option 1" hadden die dan ook echt een andere pinout had. Bij de AP7830 is het dus om duidelijk te maken dat ie DIE pinout heeft die bij andere chipjes "option 2" heet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 14 augustus 2020 11:38:22 schreef Arco:
Ik plaats tegenwoordig aan de uitgang van elke regulator een TVS. (door schade en schande wijs geworden helaas... ;) )

Hoe zinvol is dat? Als je een TVS neemt met een stand-off voltage van > 3.6V, wat is de breakdown voltage dan? Volgens mij zit je daar al tegen of over de 5V, en de clamping voltage kan (bij een flinke stroom) al richting de 8V gaan.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

Ik kies altijd TVS'sen tegen hun breakdown voltage (trekken dan 1mA), dan grijpen ze veel eerder in.
Meeste electronica kan wel een spanningspiek hebben, als die maar niet te hoog is en niet te lang duurt.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

TVS, van Transient Voltage Suppressor, en dan er op vertrouwen dat de rest van de electronica wel een piekje kan hebben. Hmmm. Maar goed. Juist hier had het geholpen.

Dus naast dat er 150 AP7380's op zojuist geproduceerde bordjes gezet gaan worden, gaat er in de toekomst een ST 1117 in. Ik heb eerder wat prut rond de MCP zitten zetten in een poging dat ding heel te houden, maar dat kan dan weg.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 21 augustus 2020 13:26:57 schreef rew:
Ik heb 400 stuks AP7380 gekocht.

Neen. Ik blijk 7370's besteld te hebben GVD.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/