Lawaaierige luchtpomp.

Evarist

Golden Member

Ik ben een waterzuiveringstation aan het plaatsen. Dat wordt belucht. Het wordt gekeurd en de luchtpomp moet binnen staan.

Maar dat ding maakt een hels kabaal. Wat kan ik doen? Het staat al op rubberpootjes en het mag niet afgedekt worden.

Zie filmpje.

https://youtu.be/UFaTUXxZhnw

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Arco

Special Member

Dit soort membraanpompen maakt altijd redelijk veel kabaal. Het wordt erger als de uitgang geen tegendruk krijgt.
Vaak kun je met wat stukjes tape intern het geluid nog wat dempen, maar het blijft meestal een vervelend geluid.

Ik heb de luchtpomp in mijn aquarium er helemaal uit gehaald, en een uitstroombuis 10 cm boven de oppervlakte gemaakt met kleine openingen.
Dat geeft genoeg luchtbellen om het water van lucht te voorzien...

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 12 augustus 2020 21:17:58 (32%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ding staat ook op een houten plankje en zoemt zo via de wanden de hele kiet bijelkaar.

probeer eens het ding aan een stukje pvc buis te hangen met grote tie wraps, niet strak ertegen maar vrij hangend. ik heb dat ook al vaker met sucses bij afvoerpompjes van airco's gedaan, die hebben hetzelfde probleem..

beter laag als hoog op die houten wand overigens, is 1 grote klankkast..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Sorry me bad: zoek woorden hoor ik in een ander vakje te typen ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik heb dat met een aquarium luchtpomp heel mooi kunnen oplossen door deze op de grove zijde van een schuim-plastic spons te plaatsen.
(Die gekleurde rechthoekigen met één grove zijde)

https://www.aldi.be/nl/producten/assortiment/huishouden/kuisproducten/…

Dempt als een ideoot, en het schuimplastic laat toch de lucht door naar de pomp.

Bij grotere pompen dan de standaard aquarium zal mogelijk meerdere sponzen nodig gaan zijn.
Die van mij paste juist op één zo een spons.

één keer in de zoveel tijd eens nazien of het schuimplastic nog lucht doorlaat, want dit werkt precies als een filter, en loopt op den duur vol wanneer de pomp de lucht van onderen aanzuigt.

Misschien helpt u dit ook.

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
buckfast_beekeeper

Golden Member

Plaatsen op iets met een grote massa zodat pompje de omgeving niet in resonantie krijgt. Piepschuim er onder wil ook wel eens helpen.

Een holle wand is uiteraard een gedroomde klankkast.

Dit soort pompjes zijn ook doodsimpel. 100Hz geluid. Wat geven de wat grotere types? Hoeveel l/min heb je nu? Een 35 l/min van deze pomp komt maar aan 32dB.

edit: @neovo geesink: ik denk dat van dat schuimplastic met noppen wat gebruikt wordt voor wanden van opnamestudio's ideaal is.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op woensdag 12 augustus 2020 22:14:15 (14%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Shiptronic

Overleden

Anders zoiets,:

Maar dat maakt ook herrie , de slang onder water scheelt ok al een boel

Als het stil moet een slangen pomp ? :

https://www.amazon.nl/Peristaltische-doseerpomp-zelfaanzuigende-chemic…

Geen idee welk debied,maar zal niet veel zijn?

Ik zou ook de uitloop van je water filter gebruiken om de luchtbellen te maken middels druppels, die uitloop/lawaai heb je toch al

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 12 augustus 2020 22:50:11 (18%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

40 L per minuut lucht nodig .
Isomo of andere isolatie onder de luchtpomp is niet zo goed voor de warmteafvoer en is nefast voor de membranen .

buckfast_beekeeper

Golden Member

Zorgen voor meerdere laagjes. Harde laag, isolatie en terug harde laag.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

De opstelling zoals je die gekozen hebt is volgens mij de meest optimale voor als je veel herrie wilt, die door heel je huis dreunt.

Ik heb een oud boekje over bouwkunde, uit de tijd dat de industrie nog stoommachines gebruikte, en daarin een hoofdstukje over machinefundaties, onder andere voor een stoomhamer.

Komt erop neer dat je de machine vast moet bevestigen aan een groot en zwaar betonnen funderingsblok dat dempend zal werken, met een laagje kurk tussen machine en betonblok en het betonblok vervolgens weer met stalen veren en kurkisolatie moet isoleren van de rest van het gebouw, om te voorkomen dat trillingen door het hele gebouw gaan. Misschien kun je iets met dit principe.

Vroeger had mijn pa een groot aquarium in huis waarin ook zo'n simpel luchtpompje zorgde voor de beluchting van de vissen. Dat geeft dus net zo'n soort van geluid als nu in de die video hoorbaar is.

De oplossing hiervoor was eerst de pomp ophangen aan paar post elastieken. Omdat die vrij snel verteerden werden het later andere. Ik weet alleen wat dat was, Wel dat erg goed werkte. De pomp hoorde je in elk geval niet meer.

Ik ziet dat jouw pomp een stuk groter is. Misschien kun je hem ophangen aan een paar oude springveren uit een oude matras? Waarschijnlijk men je dan van het geluid af. Wel opsluiten in een geluidsdicht kastje. Een soort luidsprekerbox ofzo.

Evarist

Golden Member

Ik zal nog een aantal van jullie adviezen proberen. Anders komt er een Belgische oplossing. Ik laat het ding voor wat het is en laat het keuren. Dat is niet verplicht maar er hangt een grote premie aan vast. (5000€).
Als de keuring voorbij verplaats ik de pomp naar een soort hondehok in de tuin. Laat het daar maar lawaai maken.
:-) Tirez votre plan.

Nihil est verum, quod non probatur primo.