Autoradio: twee verschillende speakers, probleem?

Hallo,

Ik heb hier een low-level autoradio, met twee speakers (een voor li. en voor re.)
De ene speaker is 4 Ohm en 25 Watt,
de andere is 4 Ohm en 60 Watt.
Is deze ongelijkheid een probleem (voor de radio)?

noot: ik ben *gelukkig* niet van de 'omgekeerd-petje en verlaagde bestuurdersstoel' generatie, dus het vermogen van 25 Watt is niet mijn probleem.

Dank voor je bericht.
electronono

Arco

Special Member

Als je de radio niet te hard zet, en met het geleverde geluid kunt leven, dan zie ik geen problemen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

En er zal misschien wat verschil in het geluid zitten door de verschillende speakers.
Maar als jou oren daar geen probleem mee hebben is het voor de radio zeker geen probleem. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Het zou natuurlijk alweer geen kwaad kunnen om te vermelden over welke autoradio het dan wel gaat. Het is vermoeiend maar ik blijf aandringen op fatsoenlijke volledige informatie.

Maar ik denk wel dat de meeste min of meer recente autoradio's met 4 ohm weg weten en dus zeker met 8 ohm. Dus je hebt "kans op sjans" ;) (copyright Gerard Van Maasakkers :) )

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
pa3gws

Golden Member

Waar haal je de 8 Ohm vandaan?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Sine

Moderator

Autoradio's zijn altijd 4Ohm geweest (de laatste 50 jaar in ieder geval) Dat heeft ook te maken met de lagere voedingsspanning, met 8 ohm heb je bij 12V nog maar weinig over om vermogen te maken.

de laatste 10 jaar draait een beetje autoradio allang niet meer op 12V, intern maakt die er symetrisch 18V van voor de eindtrap waardoor ze ook die 4x 45W kunnen halen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 13 augustus 2020 18:19:01 schreef testman:
de laatste 10 jaar draait een beetje autoradio allang niet meer op 12V, intern maakt die er symetrisch 18V van voor de eindtrap waardoor ze ook die 4x 45W kunnen halen.

Die zijn er zeker (o.a. 60W en 70W) maar ze zijn een zeldzaamheid. Als je goed in de specs kijkt zul je bij 4x52W autoradios gewoon 4x20Wrms vinden (en dat al bij een flinke vervorming) uit een gewoon 8 kanaals versterkertje op 12V (geschakeld als 4 gebrugde versterkers).
Voor zover ik na kan gaan gebruikt BMW in zijn high power systemen nog steeds dat soort gebrugde chippies zij het een beter gekoelde en opgevoerde versie die 100W claimen. Als er een speaker vervangen moet worden is dat uitermate moeilijk want ze zijn 1 ohm...

Shiptronic

Overleden

Luidspreker met het meeste rendement rechts zetten, die zit het verst weg ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Sine

Moderator

Op 13 augustus 2020 18:19:01 schreef testman:
de laatste 10 jaar draait een beetje autoradio allang niet meer op 12V,

Een beetje autoradio zeker wel, al zijn het tegenwoordig klasse-D ampjes in brug, dan haal je er een flinke dot vermogen meer uit dan de TDA-hutsefluts van vroeger.

nou, die tda versterkers in AB klinken doorgaans beter als de pwm en klasse d trappen van tegenwoordig. het valt me op dat klasse D trappen een partij heet worden in tv's en versterkers gewoon zonder geluid uit de speakers. rondom de trap zelf altijd sporen van stelselmatige hitte, vooral de spoelen bij de trap zelf.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Op 13 augustus 2020 21:06:03 schreef Shiptronic:
Luidspreker met het meeste rendement rechts zetten, die zit het verst weg ;)

Goeie tip!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 13 augustus 2020 10:46:07 schreef Arco:
Als je de radio niet te hard zet, .... dan zie ik geen problemen...

Omdat 'niet te hard' nogal vaag is in mijn ogen: wat gebeurt er met de radio wanneer ik hem wel te hard zet?

electronono

Arco

Special Member

Hangt van het vermogen van de versterker af, Als dat meer is als 25w dan kan de boel kapot gaan.
(maar dat hoor je zo ook wel, er komt dan meestal geen aangenaam geluid meer uit de speaker)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het hangt ook af van hoe ze het vermogen op de speakers hebben bedoelt. Er zij n 60W speaker die met 25W muziek al kapot gaan en je hebt 25W speaker waar je ook gewoon 60W muziek op kan zetten en perfect blijven spelen. Ik had vroeger in mijn auto Sony speakers die waren 30W en die vrolijk aangestuurd met een 75W versterker en ze dan ook echt hard kom zetten.
Helaas zegt vermogen op consumenten audio producten totaal niets. Maar zoals gezegd hoor je het vrijwel altijd al er iets het moeilijk heeft.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Voor de radio is het geen probleem, die ziet bij beide luidsprekers dezelfde belasting, namelijk 4 Ohm. Qua weergave kan je bij ongelijke luidsprekers twee soorten verschillen verwachten namelijk een volumeverschil en een klankkarakterverschil. Dat volumeverschil zal er zijn als de luidsprekers een verschillend rendement hebben. Het klankverschil komt door de luidsprekers en de omgeving daarvan, in een hoek klink een luidspreker anders dan ergens halverwege een paneel.
Aangezien er geen gevaar is voor de radio zelf, kan je het gewoon proberen en mocht de ene luider klinken dan de andere, dan kan je het advies van Shiptronic volgen. Klank verschillen zijn eigenlijk het meest interessant om op te letten, bij grote verschillen kan het stereobeeld erg onrustig worden, zeker bij fase-stereo.

Succes!

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.